Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vilken bil?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-05 23:49:34    Rubrik: Köper mycket av Ditt tänk, Anders men.... Svara med citat

Hej!

Jag håller helt och fullt med de grundläggande tankegångarna i Anders resonemang men tror man måste vara mer realistisk. Vi har idag tre grundtyper av fordon:

- Elfordon typ Clio med en räckvidd på 3-10 mil som täcker ca 70-95% av en familjs körbehov men absolut inte de resterande 5-30% som är kvar
- Hybridfordon typ Prius som är ett skämt men kommersiellt mycket lyckat projekt med en praktisk elräckvidd på kanske någon kilometer
- Rena fossilbränslebilar

Kan man hitta en transistionsform där man kombinerar
- Bil typ Clio med dess mycket stora värde med att kunna köra helt rent (bryr mig inte så mycket, "ren" bonus) normala sträckor och skitbilligt när bensinen kostar 13 SEK och vi har tullar (huvudargument)
- rimlig form av "range extender"/hybrid så att bilen blir komplett och förtroendegivande för normalt folk
så vore detta jättebra!

Vartefter batterierna blir bättre och bättre kan man slippa starta motorn och det finns laddmöjlighet så kommer man så småningom kunna (för vissa kundgrupper) skippa hybriddelen helt. Det finns ingen med vett och vilje som kör bensinmotor om man har batteriel att tillgå. Men det är för tidigt just nu!

Det krävs
- Infrastruktur för laddning (läs min artikel om slagsmål med julgranen på Telia i Ny Teknik...)
- Bättre batteriteknik som stöttas genom politiska beslut, marknadskrafter och kundkrav (kommer ta lite tid....)

Låt dessa byggas ut/byggas upp och se till att vi kan hålla GM/Shell etc från att stoppa akilleshälarna (ála who killed the electric car)!

Hälsningar/Lars med 2 elclio som körts ca 1700 mil på 18 driftsmånader under 12 kalendermånader + kört från Nyköping till Öregrund några gånger med elclio och 4.2 kw Range extender som påhängsmotor på kofångaren!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2008-01-06 13:48:44    Rubrik: Svara med citat

Jag är för min del inte så förvånad att telia inte gillar att man snyltar energi.
Filmen ser jag som rena konspirationsteorier. Det finns helt naturliga orsaker till att elbilen inte blev någon hitt.
Till överst på sidan
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-06 18:10:25    Rubrik: Kommentar! Svara med citat

Se kommentarer inledda med ***!
Häls/L

Anonymous skrev:
Jag är för min del inte så förvånad att telia inte gillar att man snyltar energi.
*** Jag har försökt få till ett avtal sedan april där jag betalar elen eller får den förmånsbeskattad men det har varit tyngre frågor för HR avdelningen att ta i så det drar ut på tiden. Jag vill gärna betala! Den totala vinsten för Telia att jag kör elbil är ca 8000 - 20000 kronor så någon snyltning är det inte frågan om!

Filmen ser jag som rena konspirationsteorier. Det finns helt naturliga orsaker till att elbilen inte blev någon hitt.
*** Men sättet man hanterade det på ger föremål för flera spekulationer och jag tror man träffat ganska rätt. Varje år man fördröjer elbilar innebär stora pengar att tjäna/förlora beroende på vilken sida man sitter på.



Varför presenterar Du dig inte utan kommer med annonyma inlägg!!!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2008-01-06 21:40:51    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Jag är för min del inte så förvånad att telia inte gillar att man snyltar energi.

Vad jag förstår så fanns det gratis motorvärmaruttag. En elbil behöver inte mer energi än motorvärmare, men av rent tekniska skäl så behöver den en lite starkare säkring.
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2008-01-06 22:28:23    Rubrik: Svara med citat

Lyckas man med elbilar före andra så har man mycket att vinna. Så det tror jag inte på.

så en elbil ta samma mängd energi under 8h med större säkring är en motorvärmare för med en mindre under max 2h. Det går inte ihop. motorvärmaren behövs dessutom bara när det är kallt.
Till överst på sidan
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-06 23:21:18    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Anonymous skrev:
Jag är för min del inte så förvånad att telia inte gillar att man snyltar energi.

Vad jag förstår så fanns det gratis motorvärmaruttag. En elbil behöver inte mer energi än motorvärmare, men av rent tekniska skäl så behöver den en lite starkare säkring.


Nej men används elen till drift anses det skattemässigt som drivmedel och faller under andra regler (även om energimängden är avsevärt mindre än att köra motorvärmare). Detta gör det lite knepigt att hantera korrekt och döma av eftersom frågan aldrig funnits tidigare.
Följande är läget:
- Miljöorganisationen vill att detta fortgår och stöttar det
- Företaget vill göra skattetekniskt korrekt
- Företaget tjänar avsevärt mkt mer på detta än kostnaden för el genom att jag har fri parkering vid möten på ett antal ställen
- Jag vill ha el och bryr mig inte om kostnaden (ca 450 kr/år) vare sig det sker som skatteatillägg (förmånsvärde) eller rent köp genom inbetalning.
- Det finns inget etablerat sätt att hantera detta på och är en liten fråga just nu. Det är svårt att kvitta kostnader som finns (el) mot parkerings-& vägtullskostnader som inte uppkommer på grund av eldrift. Under handläggningen stänger man inte heller av tillgången på el så jag har haft el under de 8 månader som diskussionen fortgått ....
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2008-01-09 15:48:52    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
så en elbil ta samma mängd energi under 8h med större säkring är en motorvärmare för med en mindre under max 2h. Det går inte ihop. motorvärmaren behövs dessutom bara när det är kallt.

Det beror givetvis väldigt mycket på en rad olika variabler. Elbilen har förmodligenn inte helt tomma batterier när den sätts på laddning på jobbet. Den ligger snarare på sisådär 60%, så batteriet behöver bara toppas upp till 100%.
Bara för att elbilen är inkopplad på en 10A säkring under 8h betyder det inte att den drar ström under hela den tiden. Elbilen laddar bara upp sina batterier, och sen är det klart.
Enklare elbilar som inte har en räckvidd på så mycket mer än 5-7mil har dessutom inte plats för mycket energi i sina battterier.
Hur mycket energi en motorvärmare drar kan nog variera en hel del. Beror även på hur lång tid timern är satt på, om den ens går på timer.

Kan man inte säga att några ynka kilowatttimmar energi till en elbil är lika mycket drivmedel som en motorvärmare? Energin till motorvärmaren ersätter ju faktiskt den bensin som annnars skulle ha gått åt vid kallstarten.
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-01-10 19:52:14    Rubrik: Svara med citat

Citat:
motorvärmaren behövs dessutom bara när det är kallt.


No no
Miljöekonomiskt behövs den egentligen året runt, det är nog snarare en anpassning av värmartiden kontra yttertemp (ev. motortemp) som skulle behövas.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-01-10 21:43:48    Rubrik: Svara med citat

Jag är tveksam till miljönyttan att använda motorvärmare på sommaren om man inte har motortempmätning. Och vem har det?
Även med det så tror jag inte på nyttan sommarmånaderna, däremot vår och höst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2008-01-10 22:26:04    Rubrik: fantasi Svara med citat

Hallu. Tänkte bara meddela att man kan bygga en hybrid utan batterier och utan fossilt bränsle och utan rme. Skaffa en 7,5 kw 3000rpm ac elmotor, ett 9 kw diesel-elverk och en symaskin. Hämta gammal frityrolja på en restaurang, gratis. Bygg en tank med något värmesystem-typ dra en slang till motorn så oljan värms upp då den behöver komma upp i ca 50 grader, och sen tillbaka till tanken (slutet system). Dela elverkets bränsleslang och sätt dit en brytare. Tanken är att starta elverket med dieseln, när oljan i tanken är varm slår man över brytaren så bilen drivs med frityroljan istället (som självklart behöver filtreras innan du häller i det i tanken). Elverket ger el åt motor och allt annat eldrivet i bilen, elmotorn driver automatlådan. Hastigheten regleras med symaskinens gaspedal. När man ska stänga av motorn slår man tillbaka till diesel så ingen olja blir kvar i bränslesystemet. Bygger du en tank på 25 liter så kan du göra matten själv: elverket drar ca 1,3 liter/h. Kör i 100 kmh så kommer du ca 300 mil (räknat med elverkets dieseltank på 16 liter). Hur man får plats med elverket-plocka isär och stuva in under huven.
Har nu beställt 48v motorer på 10hk och 7800 rpm som ska driva ett projekt.
Till överst på sidan
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2008-01-11 02:45:35    Rubrik: Svara med citat

Det där är väl inte riktigt en hybrid i traditionell mening då eldriftens fördelar inte utnyttjas (energin vid inbromsning återvinns inte, och bilen går inte på ren eldrift vid låga hastigheter). Men visst, eftersom du av någon anledning blandat in en elmotor i konstruktionen så kan man väl kalla det för en hybrid. Det bör dock bli en relativt energiineffektiv lösning.

Ett par problem med konstruktionen... Om en dieselmotor nu kan gå på uppvärmd frityrolja. Vad ska du med elverket och elmotorn till? Varför inte bara bygga om en vanlig dieselbil?

Jag skulle vilja se den symaskinspedal som tål att köra en 7,5kW elmotor Wink
Till överst på sidan
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-11 09:47:14    Rubrik: Svara med citat

Lägger man till några batterier i guaruska's konstruktion kan den mycket väl fungera bra, men det finns väl vissa drifttekniska utmaningar vid det nordiska klimatet...

Det går nog bra att styra motorn(generatorn) med en symaskinspedal, den behöver bara reglera den ganska klena magnetiseringsströmmen i generatorn.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-01-11 17:39:50    Rubrik: Svara med citat

Om man nu inte vill ha batterier så är det bättre att konvertera en gammal diesel till frityroljedrift. Och det behövs ingen konvertering så länge det är någelunda varmt ute. Så det är bara att tanka och köra om ett par månader.
När det är kallare ute så får man pumpa oljan genom en värmeväxlare för att få den att flyta bättre samt starta och stoppa med diesel i ledningarna.

Varför blanda in elmotorer och en generator när man endå inte har batterier? Det blir ju bara lägre verkningsgrad.
Är du säker på att elverket drar 1,3l/h vid max effektuttag? Isåfall faller ju alla mina motargument, man får ju ingen dieselmotor som driver en bil att dra så lite.
Däremot blir det svårt att ta ut peak-strömmar ur ett elverk utan att skjuta säkringarna så det gäller att smyga på gasen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-01-11 17:46:43    Rubrik: Svara med citat

Så mao.
Drivteknik som ett dieselelektriskt lok som tex T44 bortsett från frityroljan.

ang. motorvärmare så kan man fråga sig vilken energi som är dyrast och minst miljöovänlig.....Wink Men sak samma.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2008-01-20 23:50:30    Rubrik: Svara med citat

min hybridmodell har ej blivit byggd...än. Men det skulle funka. Som hernik skrev så finns det ju ingen diesel som drar så lite, och det är ju tanken, att dra så lite som möjligt eller? Alla andra argument är ju bara tekniska argument och allt sånt går ju att lösa. Precis som en annan skrev är ju att man kallstartar med diesel och stänger av med diesel så att inte kolesterolet koagulerar inne i motorn. Jag blandar själv i ca 40% matolja eller använd frityrolja i min bränsletank på sommaren, och det funkar utan problem. Och en sak till: man behöver inte bygga om motorn för att köra den på 100% olja, det enda man behöver är att värma upp oljan så att den får en bra viskositet...och ja, det finns redan kit att köpa dessutom. Separat tank, ledningar och allt för ca 7000 spänn, sen kör du nästan gratis. En idé är ju att skaffa ett mindre elverk men som kan ladda i 32 ampere, driva bilen med batterier och köra igång elverket när de behöver laddas. Men det blir ju bara extra bulkigt, jag ska väl ha med familjen och resväskorna också.
Till överst på sidan
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2008-01-20 23:58:11    Rubrik: Svara med citat

skulle pumpen börja kärva, för att kolesterolet har härdat, så blandar man bara i lite bensin i tanken så är saken löst.
Nu är saken den att en elbil är snart på väg, men det finns någolunda miljövänliga lösningar på batteriproblemet (räckvidden på elbilarna).
Till överst på sidan
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 986
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-02-11 20:52:45    Rubrik: Svara med citat

Lite mer "bränsle" (...) till Hybriddebatten.
Lovade ju tidigare i tråden 20 kronor till den som hittade en Hybrid-kritisk artikel/debattör, och jag får härmed tydligen ge mig själv en tjuga för väl utfört nitiskt granskande arbete...
En fransk bilvetare (av rang) hävdar klarsynt vad inga andra hittills vågat, att Hybrider:
"aren't a good sustainable way to save the planet and will prevent other technologies from developing."
-Hybriden är en meningslös och hämmande omväg!
http://www.theregister.co.uk/2008/02/10/hybrid_prius_frenc/
http://www.inderscience.com/search/index.php?action=record&rec_id=17061&prevQuery=&ps=10&m=or
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2008-07-02 14:16:57    Rubrik: Är detta realistiskt ? Svara med citat

Hej
Vill inte skiljas från i mitt tycke världens snyggaste bil... Jaguar
Nu är det så att jag inte sitter på ett berg av pengar men är väldigt sugen på att elkonvertera denna kärran. Jag vet, stor, tung, dålig aerodynamik osv. Men i alla fall Så här ser det ut idag:

Tekniska data
Motoreffekt: 151,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: DIN Kaross: Täckt (01)
Växellåda: AUTOMAT Slagvolym, cm3:

Skattevikt, kg: 1760 Tjänstevikt, kg: 1760
Totalvikt, kg: 2250 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1250
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 490

Är det överhuvudtaget möjligt att uppnå följande (ni som har lite erfarenhet:)

Blyteknologi (billigast), DC motor kraftig, automat ersätts med manuell låda. Motorn (stor gjutjärnsklump) väger säkert massor 200 kg typ.

Gillar elbilar, men dom får gärna vara fina att titta på också ... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-07-02 15:18:44    Rubrik: Re: Är detta realistiskt ? Svara med citat

konverty skrev:
Hej
Vill inte skiljas från i mitt tycke världens snyggaste bil... Jaguar
Nu är det så att jag inte sitter på ett berg av pengar men är väldigt sugen på att elkonvertera denna kärran. Jag vet, stor, tung, dålig aerodynamik osv. Men i alla fall Så här ser det ut idag:

Tekniska data
Motoreffekt: 151,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: DIN Kaross: Täckt (01)
Växellåda: AUTOMAT Slagvolym, cm3:

Skattevikt, kg: 1760 Tjänstevikt, kg: 1760
Totalvikt, kg: 2250 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1250
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 490

Är det överhuvudtaget möjligt att uppnå följande (ni som har lite erfarenhet:)

Blyteknologi (billigast), DC motor kraftig, automat ersätts med manuell låda. Motorn (stor gjutjärnsklump) väger säkert massor 200 kg typ.

Gillar elbilar, men dom får gärna vara fina att titta på också ... Smile


Tja !

Jo det där går nog. Så länge du inte blandar in räckvidd.
Kan förståss bli svårt att få max effekten. Men det ska vara möjligt.
Om man hittar en lågvarvig DC, helst ganska lätt typ stor som en Advance DC 9 som man bultar direkt kardanen dvs skippa vikten för både motor och låda. Sedan 120v spänning och en 1000 amp Zilla så ska väl det gå. Sedan behöver du batterier som kan ge 1000 amp också. Det blir ett annat problem.
Lösningen då kan vara att gå upp i spänning och inte behöva plocka ut 1000 A ur batterierna.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2008-07-02 15:36:48    Rubrik: Svara med citat

Hmm, ungefär så tänkte nog jag också. Men om jag låt säga nöjer mig med:
Räckvidd 70 km max med 80% urladdning
lågvarvig DC med en manuell låda efter (för att få upp toppfarten), räcker en 40 kw motor nominell effekt ?
Batterier... Räcker ett 144 v system och pallar en controller det strömuttaget ?

Min plan är att börja med bly-syra och nöja mig med kortare räckvidd/toppfart för att när LiFe går ner i pris gå över till dessa. Kan vara klokt att satsa på en kraftig motor redan från början i så fall...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.