Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vilken bil?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Zeissman
Passiv


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 4

InläggPostat: 2007-12-28 18:18:47    Rubrik: Vilken bil? Svara med citat

Jag har länge funderat på att konvertera en personbil till elbil. Jag tycker bensinpriserna suger och att de är ett helvete med alla j*vla krånglande motorer som bara har problem med olika saker. Jag har nog haft mer otur än andra tror jag.

Hur som helst. Utan några som helst elektriska kunskaper har jhag fått för mig att göra min egen elbil. Jag har en nära vän som är elektriker och som är villig och hjälpa mig till och från. Men de huvudsakliga är att jag vill montera de mesta själv och plocka och fördra ledningar osv.

Jag har alltid gillat stora bilar som BMW 7-serie, Audi A8 och Mercedes S-klass. Jag gillar bilarna för säkerheteten och för den komfort man får i bilarna.
De jag inte gillar är förbrukning och försäkring.

Min fundering är att köpa en gammal Audi A8 utan fyrhjulsdrift och konvertera till elbil. Jag är inte i behov av för mycke bagage uttrymme...men jag kan tänka mig installera en etanoldriven liten motor som kan ladda batterierna vid längre sträckor.

Vad tror ni...skulle de vara möjligt? Vad är för och nackdelarna...eller har jag bara nackdelarna emot mig?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-28 21:39:36    Rubrik: Svara med citat

Generellt sett dyrare elbil ju större den är.

En XC90 med hjulnavsmotorer, 4 st * 120 kW = 460 kW:
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html

Batteripaket med samma vikt som orginalbränsletanken (80 kg) av Li-Kisel/Nanotråd på 1 kWh kilot (80 kg * 1 kWh = 80 kWh):
http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html

Räckvidd 40 mil (vid 2 kWh milen)
Toppfart 230 km/h
0-100 km/h på 6 s
Fyrhjulsdrift

Kardan, diffar, vxl.låda, drivaxlar, avgassystem, kylsystem avlägsnade, XC90:n i elutförande blir lättare än orginalet! Eller kompensera med lika mkt ökad batterivikt (ca 100 kg ?) och räckvidden blir 90 mil, mot ca 70 (?) mil orginal...

Snabbladdning 10 minuter vid anläggning av energibolagen utbyggd laddningsinfrastruktur
http://www.spectrum.ieee.org/nov07/5685

Visst, det blir dyrt!
Visst, batterierna går inte att köpa ännu!
Men går det?
-Javisst!

Däremot en lite mindre bil (tex VW Golf), med en vanlig gammal truckmotor, vanliga gamla Blybatterier och ett vanligt 5 kWs biodieseldrivet elverk... -För hyffsade pengar här och nu!

En stor bil som XC90 med en trefas-motor, Li-batterier för ca 5000 SEK per kWh, underförsås att det är den behövliga mängden batterier (ca 10.000 SEK per mil) som är den ekonomiskt avgörande frågan. Tio mils räckvidd skulle kosta ca 100.000 SEK. Vidare begränsar ledig last(batteri)kapacitet räckvidden. Varje mils räckvidd väger i Li-batterier ca 20 kg. 10 mil väger sålunda 200 kg.
10 mil i motsvarande Blybatterier skulle väga ca 650 kg...

Elmotorn krånglar som regel inte, i synnerhet inte en växelströmare eller borstlös/elektronisk likströmmare. Däremot gamla kol(!)försedda truckmotorer (likström) kräver underhåll och vård (svarvning av kollektorbana).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-12-28 22:38:23    Rubrik: Svara med citat

Stor bil =

Stor frontarea.
Mycke skrot att släpa omkring på, men kanske inte så faligt mycket mer men ändå.
Stora breda däck, breda däck rullar ju som bekant tyngre än smala (men lite rulldiam. är inte heller bra, men det har ju så liten påverkan)

Fördelar
Gott om plats jmfr. clio
Oftast bättre krocksäkerhet
Kaross konstruerad för hög vikt ifrån böjan

Personligen skulle jag kunna tänka mig att en större audi eller bmw, som brukar vara rätt så avskalade på skräp o detaljer på utsidan har ett totalt luftmotstånd som är förhållandevis lågt.
Nån som har front area och cW på lite bilar så man kan göra ett överslag på effektbehov vid tex 100km/hr
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeissman
Passiv


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 4

InläggPostat: 2007-12-29 03:27:59    Rubrik: Aluminium fordon Svara med citat

Okey förstår. Tanken är frestande att göra om ett stort bensinslukande monster till en miljövän.

Kostnaderna skulle kanske skjuta i höjden. De är klart. Frågan är hur mycke. Om man bortser från bilköpet vilket i sådant fall skulle bli en gammal Audi A8 med havererad motor eller växellåda för...tja kanske runt 40 000 kr om den övrigt är i bra skick. Bilen väger lite om man ser till storleken och om man plockar bort de V8:or som brukar sitta i.

Tanken har även slagit mig om att utgå från en bil som Audi A2. Jag är väldigt förtjust i bilar som inte rostar lika enkelt som andra bilar. Land Rover och Range Rover har jag för mig också var byggda i aluminum...förutom bagageluckorna alltid. Men jag kan ha fel.

En gammal Range rover med en stor bensinslukande V8 kan ju också vara ett alternativ. En 85:a kanske som är i fint skick.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeissman
Passiv


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 4

InläggPostat: 2007-12-29 03:31:31    Rubrik: Svara med citat

Föresten drivlinan på XC90...är inte de liknande motorer som i C30 hybriden med motorer i varje hjul? De är en teknologi man blir väldigt intresserad av. Gillar 4-hjulsdrift. Såg att siemens har utvecklat en liknande motor. Man kan hitta om de på youtube. De ska även finnas en liknande bil som C30 redan på marknaden till sommaren, fast i nya mini cooper.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2007-12-30 00:57:30    Rubrik: Vilken bil? Svara med citat

Jag skaffade en 2 sittsig ford express 91 men som sagt var det var lite rost i
stötdämparfästena och på några fler ställen som jag håller på med nu.
Bromsarna i fram har jag fixat.Jag tog ett kort bak i bilen den lastar ju 670kg
så det finns plats även för andra saker än batterier


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zeissman
Passiv


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 4

InläggPostat: 2007-12-30 01:34:27    Rubrik: Svara med citat

Jo de är ju sant. En van av något slag ger en lättare byggnation. Plus att skåpbilar har kapaciteten.

Tanken har slagit mig. Och dessa Ford Express (amerikanska modellen som är större) och Chevy Van är ju väldigt billiga på marknaden. Men de är väl rosten man får ge sig på då.

Vad är rätt i så fall. Att slänga ut automatlådan..eller att ha kvar den. Vad är för och nackdelar med en växellåda i? Har sett att en del har de på sina byggnationer och en del har inte de.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-01-01 15:01:57    Rubrik: Re: Vilken bil? Svara med citat

Zeissman skrev:
Hur som helst. Utan några som helst elektriska kunskaper har jhag fått för mig att göra min egen elbil. Jag har en nära vän som är elektriker och som är villig och hjälpa mig till och från.

Det slog mig just att även om man bygger ett 600V DC system för att köra ett par 400V trefas AC motorer i sin bil så behöver man kanske inte ha behörighet.
Tror inte att en bil räknas som en fast installation. Och oavsett vilket så får man bygga maskiner som drivs med höga spänningar utan att ha behörighet. Det är bara när maskinen ska installeras (fast installation) som det krävs behörighet.
Däremot finns det mängder med elsäkerhetsföreskrifter som alla apparater egentligen måste uppfylla (CE märkningen).

Men man ska givetvis ändå hålla sig ifrån höga spänningar om man inte är 100% säker på vad man sysslar med. Är man dessutom god vän med en elektriker så är det ju inte mycket att snacka om.
Till överst på sidan
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-02 21:41:24    Rubrik: Svara med citat

Högspänningsbegränsningar och regler för fordon (icke sk fast instalation) finns inom bilarnas och Bilprovningens värld särskilt!?
Förr (vad jag minns) gällde max tilllåten starkströmsspänning runt 120 V, en regel som bla truckar lydde under.
Tror dock att Bilprovningen aldrig tänkt på eller uppmärksamat sina ev direktiv, då ju åtskilliga elbilar med rellativt (120 V) höga batterisystemspänningar figurerar på vägarna.
Tittar man dessutom i sin elbils registreringspapper står inget om Spänning på motor eller batterier...
Verkar helt enkelt vara något som blivit överspelat och förbisett i regelverken..!?
I mina papper på Skodan står motoreffekt 15 kW, drivmedel El och att effekten tas från 14 st batterier.
Men inte ett ord om Spänning någon stans!
Någon här på Forumet som har Spänning angivet i sina reg.papper?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-03 11:54:40    Rubrik: Svara med citat

Det finns mig veterligen inga begränsningar på spänning i bil, det hela ska vara fackmannamässigt utfört och där tillämpligt ska gällande starkströmsföreskrifter följas.
Att införa eller sätta en specifik gräns känns en smula verklighetsfrämmande då 99% av alla elbilar har en systemspänning över 100V och de flesta/alla nya har upp till 560V, vilket är fullkomligt logiskt då det går att utnyttja industristandard produkter.
Vad har Citroën Berlingo för spänning? 162V, Prius har 273V, Mercedes A-klass Electric ca 300V, Volvo C30 Recharge, ca 350V, inga protester...

Alla diskussioner här om vilka bilar som går att konvertera är också en aning grundlösa, alla bilar går att konvertera!
En nyare bil ger oftast ett mycket bättre resultat!
Anledningen är att de är lättare konstruktioner med bättre aerodynamik.

Är man lat konverterar man en gammal bil och slipper på så vis några papper men blir å andra sidan tvungen att stå ut med en kompromiss.
Konverterar man en ny bil kan man köpa en fin bil utomlands billigt och registrera den som ombyggt fordon enligt SFRO's regler, jag förordar nyare bilar och tycker inte att vi som elbilentusiaster ska förknippas med gamla skruttiga bilar som går långsamt!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-03 14:38:27    Rubrik: Svara med citat

Zeissman skrev:
Gillar 4-hjulsdrift. Såg att siemens har utvecklat en liknande motor. Man kan hitta om de på youtube.


Hittade länken som refereras till ovan!
http://www.youtube.com/watch?v=8tLQ2-yKT4Y

Vem blir första Skandinav med navmotorer?
Hade jag haft ett garage (bygger hus, och garaget är inte klart ännu...) så skulle jag försökt svarva till ett system. Verkar ju inte vara för svårt!?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2008-01-04 16:36:08    Rubrik: Svara med citat

Finns det att köpa till rimliga pengar?
Till överst på sidan
Ronny
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 10

InläggPostat: 2008-01-04 22:26:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju en terrängbil 11 som inte är världens bästa strömlinjeformade kärra och inte världens lättaste heller men en helt suverän bruksbil och numera min enda bil. Jag har gått i dieselkonverteringens tankar ett tag men iom. nya skatten och förmodligen framtida straffavgifter så föll den iden.

Skulle det vara ide att elektrifiera den kärran eller är det ett stenkorkat projekt? Jag behöver en aktionsradie på 5-7 mil och en toppfart på 90 då jag är ute efter terrängegenskaper och lastförmåga, plus att kärran är välskött och så gott som rostfri.

Nån som vill tycka till? Eller kanske har nåt bra alternativ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-04 22:58:47    Rubrik: Svara med citat

Elektrifiering är ju populärt här!

Jag kan dock se vissa problem med att få upp den där minst sagt aerodynamiskt misslyckade skapelsen i 90 knyck utan att körsträckan blir kraftigt lidande...

Hybrid? Det är inte så svårt, LEM och jag pysslade ihop en hybriddrift till Clion, det fördubblade körsträckan, kanske 3ggr om man är lätt på foten.

Elbilens fördelar och du slipper dieselbilens straffskatter då den inte driver med dieselmotorn.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-04 23:27:55    Rubrik: Svara med citat

Batterikalkyl för ett tyngre fordon.
Blybatterier är ju prismässigt enda (?) överkomliga fortfarande tyvärr...
Räkna runda slängar med 30 kg blybatteri per 1 kWh ("brutto"), till priset 1000 SEK.
Tex Trojan 105 på 180 Ah, 6 V, 28 kg.
Alla Wh (Watttimmar) går/får inte plockas ut (går väldigt fort sönder då...!) utan maximalt 80% (20% batterikräm måste alltid finnas kvar i det vanliga blybatteriet!).
En genomsnittlig "standard"bil i normal körning drar 1,5 kWh per mil.
Förmodar större bilar och terängfordon drar 2 kWh per mil (?, återstår bara att se...).
2 kWh per mil gånger 7 mils räckvidd kräver ett batteripaket på 14 kWh (netto), och 14 gånger 1,2 (20%) = 16,8 kWh "brutto".
(Brutto)batteripaketet måste alltså vara på ca 17 kWh.
Ett Trojanbatteri 105 är på 6 V och 180 Ah (C5, 5 timmars urladdning, mindre tillgängliga Ah på kortare urladdningstid!).
Watttimmar blir då Ah x V = 180 x 6 = 1080 Wh, eller 1,08 kWh brutto.
17 kWh delat med 1,08 = 16 batterier.
16 i serie x 6 V blir 96 V.
16 batterier x 28 kg blir 448 kg
Varje blybatterimil väger sålunda 64 kg (448 kg delat med 7 mil) till priset 2400 SEK (17 kWh x 1000 SEK delat med 7 mil).
Kan fordonet ta denna extra last, klaras maximalt tilllåtna axeltryck osv ?
Hela batteripaket som skall forsla en tyngre (teräng)bil sträckan 7 mil betingar ett pris om 17000 SEK.

Dessutom blir en (tex bio-)diesel-elgenerator till en elbil/hybrid inte straffbeskattad, om nu körsträckan skulle vara ett problem
Men tyvärr försvinner väl en hel del nytta då med att ha bilen elektrisk överhuvudtaget..?!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-01-05 12:18:34    Rubrik: vilken bil? Svara med citat

Hej Jag är ju inne på dom batterier som anders pratar om+en borstlös asykronmotor16-20kw 96v rpm 2550.Jag räknade på dom batterierna också Men vad är skillnaden mellan C20 och C5 det kändes lite bättre att räkna med 225amp. Skulle ju helst ha en annan batterityp men får väl bygga bilen
först.Om vi blir fler som har en elbil så kan man ju gå ihop flera stycken och få ett bra pris på andra batterier(om vi inte kan fixa ihop anders grejor)Tänkte ha bilen i jobbet lastad med lite verktyg inom byggnation, för det mesta av jobben är inne i staden. Jag har skrivit upp hur mycket jag har kört varje dag i 4 år så det blir mellan 3-7mil om dagen.Om det skulle bli längre så finns det alltid ström där.Det hade ju varit roligare med en nyare bil men den blir ändå förstörd i jobbet.Sen kostar det ganska mycket om man i mitt fall får köpa nya eldetaljer så då lägger jag hellre pengarna där
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-05 15:15:32    Rubrik: Svara med citat

Anders, jag håller med dig i dina uträkningar, de stämmer ganska bra med verkligheten (inom 10%).
Men vad jag inte håller med är din sista kommentar, det kan väl omöjligt försvinna någon nytta med att ha en generator om man skulle behöva åka lite längre än den sträckan som först beräknades?

Ett hybridfordon bör enligt mig dimensioneras så att den täcker 80-90% av behovet på batterier, att klara mer gör bara att batterierna måste vara enormt stora/dyra.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ronny
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 10

InläggPostat: 2008-01-05 15:22:28    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:

Kan fordonet ta denna extra last, klaras maximalt tilllåtna axeltryck osv ?


Det är nog inga större problem, max tillåtna lastvikten idag är 900 kilo och motorn som sitter i, Volvos raka 6-a av 18 karats gjutjärn med huvudväxellåda väger nog, uppskattat, c;a 300-350 kilo komplett med all tillsatsutrustning.

Citat:
Dessutom blir en (tex bio-)diesel-elgenerator till en elbil/hybrid inte straffbeskattad, om nu körsträckan skulle vara ett problem
Men tyvärr försvinner väl en hel del nytta då med att ha bilen elektrisk överhuvudtaget..?!
Idag används bilen mest för kortare transporter på max 5 mil ToR till stan men den drar ju liiite mer än en svenssonbil, 2,3 liter milen om man kör lugnt så en hybrid där man kan fortsätta på diesel när batterierna är på upphällningen är absolut inte fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-05 20:00:21    Rubrik: Svara med citat

Hybriddriftsproblematiken (en utav mina många ömma tår...) tvingar mig lite självsvådligt sticka ut hakan här, och snarast (lite sorgligt) förväntar mig åtskilliga genmälen därtill....
Jag håller med alla som förespråkar någon form av hybriddrift, i KORTA perspektivet.
Tyvärr (?) tänker jag lite längre och större än så (vilket smärtsamt framgår nedan), dessutom vill jag angripa problemets kärna -inte linda in det.
Skulle (något irriterat) kunna rabbla nackdelar med en extra drivkälla, som tex:
- ökad komplexitet
- onödig (!) merkostnad i både inköp och drift
- fortsatt (åtminstone delvis fossilt) förbränningsberoende
- förtagen batteriutvecklingsambition
- vingklippta (primära) miljövinster

-Elbilen är ett 100%igt miljö- och energieffektivt oslagbart fordon, associera INTE avgaser, koldioxid, olja, gift, energimonopol och urkass verkningsgrad med elbilen!
En hybrid skall om nödvändigt snarare DEFINITIVT anses vara en avgasbil med miljöförbättrande elektrisk hjälpdrivlina, INTE en elbil försedd med avgasmotor för ökad räckvidd.

Allt är ju inte svart och vitt, och alla vill nog väl innerst inne, och det är lätt att misstolkas. Åsikter blir till fakta, fakta till åsikter. Inget är givet, och alla drar sitt strå till stacken på sitt vis. Men att dra så mkt som möjligt åt ett gemensamt bästas håll, kräver klarsynhet!
Det känns naturligtvis inte konstruktivt att behöva hacka på en teknisk (om än bara tillfällig) lösning på elbilens tillkortakommande beträffande räckvidden. Att hacka på hybriddrift är att placera sig själv i en ända där etablisemang och media/populism är på den andra...
Om man i över 100 år har nöjt sig med just denna "slappa" attityd att vi fixar problemet med en förbränningsmotor....då är det inte heller konstigt att vi fortfarande får dras med fullkomligt undermålig blybatteriteknik 100 år gammal!
-Då förtjänar vi det!

Grundinställning är glasklar:
Antingen värnar man den helektriska elbilen, dess oslagbara förtjänster och rätmätiga teknikutveckling (även om det är opopulärt..?), eller så bidrar man (indirekt) till bromsandet av ny livsnödvändig teknik genom att (vill jag påstå -oupplyst) vara bekväm och kortsiktlig.
Åtminstone miljömålen kommer ALDRIG att klaras av med inställningen att alla elbilar skall vara hybrider..!
Med batteritekniker "runt hörnet" (har det ju till leda förvisso sagts i tusentals år...) som ger räckvidder på över hundra mil, är väl frågan vilken enfald som ändock vill klänga fast vid en rellativt/symboliskt gammal ABC 80 dator, skicka mejl via Posten och "Googla" i ett Uppslagsverk..!?
-Varför införa någonting nytt - ett/flera hybridsystem - som ändå aldrig kommer innebära en egentlig lösning på global miljö och ekonomi, utan TVÄRTOM fördyrar, resursslösar (hallå...-det kostar och sliter faktiskt på miljö och naturresurser med alla ytterligare komplicerande komponenter, och alla ingenjörer som ska ha lön för att krångla till det, samt merjobbet i själva bilfabriken -allt kostar helt onödigt bortslösat mer energi, tid och resurser, kräver samhällelig omställning, etc, etc, etc)!?
-Jag bara frågar........

-VARFÖR skall elbilen inte utvecklas framåt med FULL intensitet ?
Är det inte behov av nya superbra transport- och miljötekniker...?
Står inte världen inför en miljökatastrof (säger ju media iaf...)?
Vem eller vilka i samhället är det som förespråkar hybrider...?
Vilka säger att den helelektriska bilen ligger LÅNGT in i framtiden?
-Bil- och oljeindustrin är NATURLIGTVIS rätt svar !
Medidrevet (styrt och kontrollerat -jodå, var nu inte naiv!) hakar på och målar guld och gröna skogar, publicerar inte en negativ/obekväm artikel (20 SEK för varje sådan inlagd/länkad här på Forumet!).
När inte elbilen får den allmänna, offentliga och rätmätiga belysningen, ställs heller ingen tillräcklig mängd obekväma frågor om VARFÖR batteriena är så eftersatta (har ni någonsin sett Janne Josefsson "fått lov" att trycka upp Leif Johansson och kompani mot väggen -etablisemanget är helt förskonat från granskning, endast småskummisarna granskas...)!
Ni förstår alltså då varför inte heller hybrider är bilindustrins önskemål -dom leder ju oundvikligt indirekt fram till den elektriska drivlinans förträfflighet, och att batterier behöver utvecklas (även för hybrider), vilket i slutändan innebär 100% elektriska bilar. -Hemska tanke!?
Nu vill och måste bilindustrin tjäna pengar (via eftermarknaden av service och reservdelar -bilförsäljningen i sig utgör en mindre rellativt obetydlig del) så då passar det extra bra (för nu) med dubbel komplexitet (=dubbel service, dubbelt med resrevdelar...), om dom nu under miljöopinionens galge ändå måste tvingas göra miljö"förbättringar". Att göra ett radikalt drag och lägga ner lika mkt utvecklingsresurser som på att trimma turbo, insprutning (och vete tusan mer vad ingenjörsfällan kan ställa till med...) för att "miljö"spara/"förbättra" en den ena förbrukningscentilitern hit och dit...till att i stället fixa lösningen med stort L -batterierna - och bli lika geniförklarad som Volvos en gång så revolutionerande krocksäkerhetstänkade, att nu kanske ÄNTLIGEN införa ett genuint miljösäkerhetstänkande..-det är attans så svårt och motvilligt!
Men för all del, för eget enskillt behov, skall naturligtvis ingen ifrågasätta en ev förbränningsdriven "Range Extender", oavsett drivmedel, oavsett förbränningsteknik. Det viktiga är ju att bara att i bland (?) koppla in verket när batterierna åter igen kommit till kortakommande, -inga frågor ställda!
Vem tackar Er "elbilsentusiaster" (utav alla..) för att "stävja" batteriernas och därmed ytterst elbilens/miljöns/hälsans livsnödvändiga snara utveckling, kanske dom anstälda i Volvos Skövde(motor)fabrik, storaktieägarna i GM, osv...!?
I hur många år till är det okej att inte ställa obekväma frågor och krav, varför ingen kan tillverka bra och billiga batterier...
Varifrån kommer ELbilens tillräckliga räckvidd... ( ? )
ELBIL är ELBIL, förbränningsbil är förbränningsbil.

Hybrid eller inte är ytterst en principfråga.
Mitt samvete som elbilens förkämpe går INTE ihop med en förbränningsmotor, oavsett hur!
Oavsett en enstaka (stackars oupplyst...) elbilsentusiast som "oskyldigt" behöver komma ett par mil längre.
Oavsett ett stort "seriöst" bilföretag med svulna "miljö"tänkande visioner och planer bedyrarandes alla tänkbara "fördelar".
Jag går inte på det, tyvärr!
Hybrid är just som det låter -en oäkta onaturlig (abnorm..!) korsning.
Låt inte den rena och effektiva elbilen bli associerad med dess raka motsats, med förbränningsbilens miserabla egenskaper!
Den helelektriska elbilen skall tillverkas idag med bra och billiga batterier, inte kanske om si eller så år...!
Inte med än den ena, än den andra "tillfälliga" lösningen.
Teknologier finns det GARANTERAT i dag, bara vilja och styrmedel som saknas att fullborda dom.
Om vi (Forumsmedlemmar) som dom endast (!) sanna och genuina förespråkarna av elbilar/elfordon, själva tilllämpar något som helt förtar huvudvitsen med dessa elektriskt surrande underverk av funktionallitet och höga verkningsgrad, då börjar jag allvarligt undra...
Vi konsumenter är det yttersta styrmedlet!
Acceptera inte annat än den helelektriska elbilen!
Tack!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-05 20:17:02    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer att bygga en hybrid i alla fall....

Jag lägger inte ut 200000kr på ett batteripaket som inte håller bilen ut, 10000kr på ett elverk som används ett fåtal gånger per år är mer ekonomiskt, då kan jag tanka det på biodiesel och fortfarande ha ett hyffsat rent samvete. Och så kan jag ha det till reservkraft i huset när klimatförändringarna blåser sönder elledningarna, kör din elbil då om du kan!

Allt kommer tillbaka till den ekonomiska verkligheten, det kostar att förflytta sitt sorgliga lekamen.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.