Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


DN provkörning
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
peterohman
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2012
Inlägg: 35
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-08-14 04:59:22    Rubrik: DN provkörning Svara med citat

DN provkör i3.

http://www.dn.se/ekonomi/i3-far-okad-rackvidd/

Trevlig och välskriven rapport. BMW tror på en gradvis övergång till det nya batteriet.

Med 15000 kr i påslag - Vem väljer det lilla batteriet?
_________________
-----
BMW i3 BEV 60 Ah
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-14 06:00:16    Rubrik: Re: DN provkörning Svara med citat

peterohman skrev:
DN provkör i3.

http://www.dn.se/ekonomi/i3-far-okad-rackvidd/

Trevlig och välskriven rapport. BMW tror på en gradvis övergång till det nya batteriet.

Med 15000 kr i påslag - Vem väljer det lilla batteriet?


Kul nu när de första riktiga elbilarna för allmänheten börjar uppgraderas och det rejält. Då kan dem inte gärna klanka ned speciellt mycket längre eftersom det ju är 50% bättre än innan.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 06:04:45    Rubrik: Svara med citat

Påslaget blir väl bra mycket större än 15000:- då vissa saker som tidigare ingick numera inte gör det.
Jag skulle med glädje ge 15000:- mer men inte 50000:- mer när jag jämför med min förra offfert.
Med facit i hand skulle jag tagit förra offerten, och nu bytt batteriet, dom 20000 extra batteriet kostar hade jag ju sparat i bränsle. (70000-50000=20000:-).
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-08-14 06:44:34    Rubrik: Svara med citat

Gradvis övergång galen jo det kan de ju tro. Men det är bra då inser de att det är lite mer rimliga storlekar på batterier som behövs. Tror att Nissan lärt sig det också.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2137
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 07:35:35    Rubrik: Svara med citat

för BMW och särskild för journalisten Lasse Swärd som skriver objektivt utan dem negativa kommentarer och svängningar... nu när massa nya snabbladdare ploppar och byggs varje dag det är mer attraktivt att köpa 33kW i3 än REX... nu är BMW högst på vill ha listan för mig... galen
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1661
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-08-14 13:02:47    Rubrik: Svara med citat

Elfi, har du köpt en E-up?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2016-08-14 13:34:21    Rubrik: Svara med citat

Synd bara att 15000:- mer för nya batteriet blir 99000:-(!) mer i privatleasingkostnad för 3 år och 6000 mil, om man jämför det förra erbjudandet med det nya.
BMW i3 BEV MY16: http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing_2016-1.1.pdf
BMW i3 BEV 94Ah MY17: http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing.pdf.asset.1465309633809.pdf
Men jag antar att det förra erbjudandet var rejält subventionerat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-08-14 18:17:01    Rubrik: Svara med citat

Står det 7000kr/månad? Nu börjar det bli Tesla nivå...
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2137
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 18:29:36    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Elfi, har du köpt en E-up?


Japp... innan BMW sjunker till ribban... Wink
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2016-08-14 18:43:25    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Står det 7000kr/månad? Nu börjar det bli Tesla nivå...

Det låter ju väldigt mycket, 84000kr om året, då måste det ju billigare att köpa bilen... Det är säkert innan man har börjat plocka på lite utrustning också.

Jag tyckte att jag skulle få ge mycket för min, den ligger ju på ca 5200kr i snitt.

Det man ska veta också är ju att de inte börjar göra avdrag för supermiljöbilspremien förrän den är utbetalad. Så man betalar således ännu mer i början...

Känns inte som att det blir så många leasade i3:or i Sverige framöver...
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 20:24:48    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
LarsL skrev:
Står det 7000kr/månad? Nu börjar det bli Tesla nivå...

Det låter ju väldigt mycket, 84000kr om året, då måste det ju billigare att köpa bilen... Det är säkert innan man har börjat plocka på lite utrustning också.

Jag tyckte att jag skulle få ge mycket för min, den ligger ju på ca 5200kr i snitt.

Det man ska veta också är ju att de inte börjar göra avdrag för supermiljöbilspremien förrän den är utbetalad. Så man betalar således ännu mer i början...

Känns inte som att det blir så många leasade i3:or i Sverige framöver...


Det blir nog inte så många i3or över huvud taget trots att bilen är helt rätt.
508000:- för en lagom utrustad i3 REX, det gör att personen gärna väntar till modell 3 istället för att köra en elbil redan nu.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1272
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-08-15 06:26:19    Rubrik: Svara med citat

Är Tesla verkligen en konkurrent till BMW? Min uppfattning är att BMW traditionellt är väl ihopskruvade och ger ett gott kvalitetsintryck. Det är inte så jag upplever amerikanska produkter.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jilldris
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2011
Inlägg: 5

InläggPostat: 2016-08-15 18:33:41    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Det blir nog inte så många i3or över huvud taget trots att bilen är helt rätt.
508000:- för en lagom utrustad i3 REX, det gör att personen gärna väntar till modell 3 istället för att köra en elbil redan nu.


Är man inte intresserad av REX får man ju annars en 94Ah med comfort paket för 382kkr, så strax över 340 kkr efter premien. Känns ju rimligare än att leasa samma bil för 7000kr i månaden?
Är inte insatt i utrustningslistan så det kanske är mycket man saknar med bara comfort?

http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/aktuella-erbjudanden/i3.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-16 03:55:08    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Är Tesla verkligen en konkurrent till BMW? Min uppfattning är att BMW traditionellt är väl ihopskruvade och ger ett gott kvalitetsintryck. Det är inte så jag upplever amerikanska produkter.


Ja jämför jag Teslan med min gamla Audi A2 som var 10 år äldre, så känns fortfarande Audin ljusår bättre i kvalité. Men uppled kvalité på bilen och räckviddsångest/bökigheten att köra sträckor längre än 50mil på en dag är 2 olika saker. Tesla är mindre krånglig att åka 30mil i ett sträck med, det var det jag ville åt med i3an (94A+Rex). Nu får X3an vara kvar hoppas att den håller, ( 2006 Diesel 17000 mil ).
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2137
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-16 04:43:19    Rubrik: Svara med citat

jilldris skrev:
AS1 skrev:


Det blir nog inte så många i3or över huvud taget trots att bilen är helt rätt.
508000:- för en lagom utrustad i3 REX, det gör att personen gärna väntar till modell 3 istället för att köra en elbil redan nu.


Är man inte intresserad av REX får man ju annars en 94Ah med comfort paket för 382kkr, så strax över 340 kkr efter premien. Känns ju rimligare än att leasa samma bil för 7000kr i månaden?
Är inte insatt i utrustningslistan så det kanske är mycket man saknar med bara comfort?

http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/aktuella-erbjudanden/i3.html


Leasing är inte så farligt som folk tror, om jag minns rätt all inklusive 1500-2000mil/år hamnar det strax ovanför 5tkr REX och 4tkr BEV:




Att köpa i3:

BMW i3 (94AH)
Comfort Edition Plus
387.400 kr -40.000

BMW i3 REX (94AH)
Comfort Edition Plus
423.400 kr -20.000

Ganska mycket pengar men med tanke vad ingår och vilken teknik är inkluderat, räckvidd, osv. så är det inte så farligt... Hade det varit lite större och mer konventionell samt slarvigare byggt så skulle man kunna tro att det är Ξ utan att vänta & köa... 8
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-08-16 06:13:50    Rubrik: Svara med citat

Leasingen med priset i bilden är 60Ah versionen med 1000mil/år.
Tror inte det erbjudandet finns kvar alls.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mephisto
intresserad


Registreringsdatum: 05 augusti 2014
Inlägg: 32
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2016-08-16 11:04:26    Rubrik: Svara med citat

Får man bara 20 000 kr i supermiljöbilsrabatt för REX numera?
_________________
fd BMW i3 REX
Fixa hemmaladdning innan nästa elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-16 15:40:34    Rubrik: Svara med citat

mephisto skrev:
Får man bara 20 000 kr i supermiljöbilsrabatt för REX numera?


Hybridbilar sedan åtsskiftet.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mephisto
intresserad


Registreringsdatum: 05 augusti 2014
Inlägg: 32
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2016-08-17 06:46:40    Rubrik: Svara med citat

Det är lite hårt att klassa REX som hybrid men visst. Hittade hela listan på Transportstyrelsens sida.

Bilar som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer (rena elbilar och vätgasbilar), supermiljöbilspremie max 40 000 kronor:

BMW i3, BEV
Chevrolet Volt
Citroën C-Zero
Ford Focus Electric
Hyundai ix35 Fuel Cell (vätgasbil)
Kia Soul EV+
Mercedes-Benz Electric Drive
Mitsubishi i-MiEv
Nissan e-NV200 (personbil)
Nissan Leaf
Peugeot ION
Renault Fluenze Z.E.
Renault Zoe
Tesla Model S
Tesla Roadster
Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-up!
Volvo C30 Electric

Bilar som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, så kallade laddhybrider, premie max 20 000 kronor:

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron*
BMW 225xe Active Tourer
BMW 330e Sedan LCI
BMW i3, REX
BMW i8
Mercedes-Benz C350 E
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid
Opel Ampera
Toyota Prius Plug-In Hybrid
Volkswagen Golf GTE Plug-In Hybrid
Volkswagen Passat GTE Plug-in-hybrid
Volvo V60 Plug In Hybrid (Twin Engine)
Volvo XC90 (Twin Engine)
_________________
fd BMW i3 REX
Fixa hemmaladdning innan nästa elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-17 07:52:43    Rubrik: Svara med citat

Hm, hårt att klassa som hybrid?

Kontrollfråga - går det, förutom att ladda bilen med sladd, att hälla fossilt eller annat kolvätebaserat bränsle i ett hål någonstans på bilen, och använda detta bränsle som energi för framdrift?

Om ja - bilen är en hybrid. Simple as that.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.