Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Heder åt BMW när det gäller räckvidden
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-08-06 07:12:58    Rubrik: Heder åt BMW när det gäller räckvidden Svara med citat

Blev lite irriterad över Allt om elbilens räckviddstabell och kikade på BMW:s sida och hittade denna:
http://www.bmw.se/sv/alla-modeller/i/i3/2016/rackvidd-laddning.html

Det är den ärligaste reklam jag har sett hittills, med riktiga siffror.

Det är den här tabellen jag retade mig på:
http://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1322
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-06 12:17:08    Rubrik: Svara med citat

Men alla de som kör precis som NEDC-cykeln då? Blir inte de misinformerade av BMW:s information? Tänk om de köper en i3 och så plötsligt upptäcker de att den har 60% längre räckvidd än vad BMW anger? Förtroendekris! Razz
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1388

InläggPostat: 2016-08-06 13:11:12    Rubrik: Svara med citat

BMWs mål är inte att visa sanningen de ska visa hur dåliga elbilar är och att kunderna därför måste köpa en hybrid eller andra helst en fossilbil. De kommer ju inte med någon ny elbil innan 2020, har jag hört.

Jämnförelse tabellen från alltomelbilar var ju sjuk. Så det bästa köpet är alltså en Zoe, för den kostar minst per räckvidd...Hupps batteri kanske du ska ha också. Påminner mig lite om barnvagnar som såldes utan hjul när största ungen skulle ha vagn för 10 år sedan.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-08-06 17:21:55    Rubrik: Svara med citat

Nu har de ändrat i tabellen, jag ifrågasatte deras seriositet på Facebook, för de hade angivit att en Leaf som skulle gå 25mil kostade 266kkr... Nu har de ändrat priset (dock fel fortfarande), men har fortfarande fel på BMW:n eftersom de anger fel data på i3:an om man jämför med de andras siffror.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-08-06 20:53:46    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
BMWs mål är inte att visa sanningen de ska visa hur dåliga elbilar är och att kunderna därför måste köpa en hybrid eller andra helst en fossilbil. De kommer ju inte med någon ny elbil innan 2020, har jag hört.



Tror inte på något du skriver eftersom I3 är planetens modernaste bil och har kostat många miljarder att utveckla.

BMW som bolag är inte ett bolag där alla beslutsfattare är gravt förståndshandikappade, tvärtom förstår de att oljan kommer att bli dyrare och att det inte gagnar försäljningen av bensinbilar. De förstår naturligtvis också att man kan tjäna pengar på elbilar och det är precis det de försöker göra.

Allt är inte en konspiration mot elbilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1388

InläggPostat: 2016-08-06 21:30:11    Rubrik: Svara med citat

Varför har BMW inte släppt en bil som kan bli en formidabel succé då? Hade de gjort en i5, alltså en i3 med 5+2 sittplatser och riktiga dörrar, så hade jag hållit med om att de försökt. Med verdomobilen i3 är antingen framtagen för att visa elbilens brister eller så är de som du säger helt inkompetenta och tror att det bara är hipsters som köper elbil.
Vad brukar det heta, compliance car? Och en sådan ska ju vara dålig så att politikerna inser hur dumma deras krav är och att vi måste fortsätta med fossiler.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-08-06 21:34:01    Rubrik: Svara med citat

Alltomelbil.se har gjort en intressant jämförelse - men tror inte att räckvidden för varken BMW eller Golf stämmer särskillt bra.
NEDC stämmer ju inte alls med verkligheten men här verkar de röra ihop det än mer.
På eGOtrip.se anger jag NEDC 190km och 290km för BMW i3 22kWh resp 33kWh samt 190km för eGolf.
Sedan anser jag at det förutom räckvidd är avgörande om en elbil kan snabbladdas eller ej - något som Ford Focus inte kan förrens i kommande generation.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-08-06 21:40:44    Rubrik: Svara med citat

Man kan ju undra vad det är för lirare bakom siten...

På ett ställe så kan man läsa, "Kolla vår laddkarta". Så har de inkluderat uppladdning.nu utan att egentligen ange att det är en annan site. Hoppas de har frågat p8 om lov åtminstone...

Nytt märke har de med i listan också, en Merceders Laughing

Inlägget jag skrev imorse på deras Facebook var raderat, så jag trampade nog på en öm tå. Skrev ett till ikväll...
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1322
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-07 05:06:20    Rubrik: Svara med citat

Mitt lackmustest är att skrolla längst ned på sidan för att hitta ett företagnamn eller leta efter en "About" eller "Kontakta oss", och hitta namn på person eller företag.

Finns inte den informationen då kan man surfa vidare, det är bara nån som sitter och leker webmaster på sin fritid.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristofer
Passiv


Registreringsdatum: 07 augusti 2016
Inlägg: 4

InläggPostat: 2016-08-07 19:43:42    Rubrik: Svara med citat

Hej på er!

Det verkar som jag irriterat många av er med min tabell. Wink
Tabellen är baserad på uppgifter från tillverkarna men givetvis är det uppenbart att delar av tabellerna bör stöpas med tillverkarna igen, något jag tänker göra direkt när mina kontakter är tillbaka från sina semestrar.

Och ang. kommentarerna om den stulna laddkartan så är den inte stulen utan inbäddad från uppladdning.nu, helt enligt deras önskemål.

Trevlig kväll!
_________________
Allt om elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-08-07 20:05:58    Rubrik: Svara med citat

Sidan är säkert ett gott initiativ men ha gärna information om sidans syfte och om vem/vilka som driver den, då får sidan mer trovärdighet vilket kan behövas med tanke på de lite tokiga uppgifterna.

Att gå efter NEDC blir jättetokigt, hur man skall göra kan jag inte säga men kanske skulle det bli när sanningen om man tar bilens användbara batterikapacitet i Kwh och räknar att små bilar drar ca 1,3 kwh per mil , mellanstora 1,8 kwh per mil och stora kanske 2,2 kwh per mil. Eller den Amerikanska körcykeln är lite mer äkta, eller kwh per bilens vikt i kilo - allt blir bättre än NEDC iaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristofer
Passiv


Registreringsdatum: 07 augusti 2016
Inlägg: 4

InläggPostat: 2016-08-07 20:33:03    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Sidan är säkert ett gott initiativ men ha gärna information om sidans syfte och om vem/vilka som driver den, då får sidan mer trovärdighet vilket kan behövas med tanke på de lite tokiga uppgifterna.

Att gå efter NEDC blir jättetokigt, hur man skall göra kan jag inte säga men kanske skulle det bli när sanningen om man tar bilens användbara batterikapacitet i Kwh och räknar att små bilar drar ca 1,3 kwh per mil , mellanstora 1,8 kwh per mil och stora kanske 2,2 kwh per mil. Eller den Amerikanska körcykeln är lite mer äkta, eller kwh per bilens vikt i kilo - allt blir bättre än NEDC iaf.


Absolut, mer info kommer. Vi jobbar med en agil arbetsprocess - och pusslar ihop sajten bit för bit, men när vi lanserar skarpt längre fram i höst så kommer allt kännas mer komplett.

Som sagt, tillverkarnas räckvidder är uppenbarligen omdiskuterade och hur dessa redovisas på ett neutralt sätt är inte självklart. Vi får testa oss fram.
_________________
Allt om elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-08-07 21:16:56    Rubrik: Svara med citat

Testa inte! Använd fakta och samma metod för samtliga elbilar, inte olika...

Ni har ju fortfarande fel uppgifter i tabellen...

Anledningen till att jag är grinig på sådant här är att det är väldigt förvirrande för elbilsintresserade att få en rättvis bild av hur det är att köra elbil, att då en massa olika sidor anger olika saker och felaktiga siffror gör inte saken bättre.

Gällande Uppladdning.nu och inkluderandet så tycker jag att det tillhör god hyfs att tydligt ange att det är ett samarbete med en extern sida. Äras den som äras bör...

Nu är ju inte deras site hemlig, utan alla med elbil känner till den, så det blir väl mer åt det pinsamma hållet om man försöker utge sig för att det är "Vår karta" som ni har gjort på denna sidan:
http://alltomelbil.se/fem-myter-om-elbilar-dags-att-fa-klarhet/
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 154
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-09-11 14:11:30    Rubrik: Svara med citat

Det här med att dom envisas med att redovisa batteriet i Ah!!? Det är ju helt ointressant.. Ah ensamt är inget mått på lagrad energi.. ett 12V-batteri med 90Ah är inte samma sak som ett system med 400v och 90Ah!

Jag har ett 100Ah-batteri i min husvagn... Ska ringa och fråga BMW om man kan koppla in det och få 190Ah och fördubblad räckvidd..
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-11 17:11:45    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
Det här med att dom envisas med att redovisa batteriet i Ah!!? Det är ju helt ointressant.. Ah ensamt är inget mått på lagrad energi.. ett 12V-batteri med 90Ah är inte samma sak som ett system med 400v och 90Ah!

Jag har ett 100Ah-batteri i min husvagn... Ska ringa och fråga BMW om man kan koppla in det och få 190Ah och fördubblad räckvidd..


Det är ju bara att ge upp att försöka omvända dem. Samma sak med de som envisas med att det är ett enormt vrid i motorn det är därför den har bra bottendrag haha.... liksom bara att ge upp och låta dem hålla på.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-02 08:43:49    Rubrik: Svara med citat

Ja jisses.

Diskussionerna kring elbilara räckvidd tar enorma proportioner...anledningen är att just räckvidd är den enda uppenbara nackdel en batteri elbil har gentemot alternativen.

Men som en avid elbilsförare (och även ägare av ice bilar) så kan jag berätta för samtliga att räckvidd är ett överskattat bekymmer med elbilar för70-80% av befolkningen.

De flesta familjer har redan 2 bilar i hushållet och att byta en av dessa till vilken elbil som helst idag är inte ett bekymmer.

De som gnäller om räckvidd är oftast besvärliga personer som kör 500 mil om året och inte vet vad de pratar om.

Jag är ingen anhängare av bayerska motorverken, tvärtom snarare, men i3 är utan tvekan det mest imponerande fordonet i elbilslandet i dagsläget oavsett vad gnällisar säger. Visst hade det varit trevligt med en model S men nyttan med den trumfas lätt av att den i dagsläget är en overkill och lite av ett skrytobjekt. Den är dessutom mer konventionell bil än i3.

Bilar måste blir mer optimala / bränslesnåla oavsett drivmedel och där är i3 långt före resten av bilvärlden och egentligen det enda alternativet för en verklig miljöentusiast(inte MP kramare för det där är bara politik på vänsterkanten och inte mycket miljö).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1388

InläggPostat: 2016-10-02 09:47:44    Rubrik: Svara med citat

För vanliga bilar anser jag att 60kWh är helt tillräckligt, ingen eller åtminstone väldigt få behöver mer range/energi. Det är nästan fel att snacka om 30-20% inte skulle klara sig på den nivån. Men ok, 70-80% skulle aldrig uppleva några som helst problem.
Men jag funderar just nu på en Model X 60D med dragkrok och ska jag använda draget så behöver jag ha stort batteri. Med ett tungt släp får man lätt 350-400Wh/km och då blir räckvidden som hos en Leaf. Där är det motiverat med extra kWh i bilen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-02 11:35:40    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
För vanliga bilar anser jag att 60kWh är helt tillräckligt, ingen eller åtminstone väldigt få behöver mer range/energi. Det är nästan fel att snacka om 30-20% inte skulle klara sig på den nivån. Men ok, 70-80% skulle aldrig uppleva några som helst problem.
Men jag funderar just nu på en Model X 60D med dragkrok och ska jag använda draget så behöver jag ha stort batteri. Med ett tungt släp får man lätt 350-400Wh/km och då blir räckvidden som hos en Leaf. Där är det motiverat med extra kWh i bilen.


60kwh är också overkill för större delen av befolkningen men kanske inte i ditt fall.
Släp är en sak som fler elbilar borde få dra, det kan jag hålla med om.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1087
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-10-02 17:08:23    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
LarsL skrev:
För vanliga bilar anser jag att 60kWh är helt tillräckligt, ingen eller åtminstone väldigt få behöver mer range/energi. Det är nästan fel att snacka om 30-20% inte skulle klara sig på den nivån. Men ok, 70-80% skulle aldrig uppleva några som helst problem.
Men jag funderar just nu på en Model X 60D med dragkrok och ska jag använda draget så behöver jag ha stort batteri. Med ett tungt släp får man lätt 350-400Wh/km och då blir räckvidden som hos en Leaf. Där är det motiverat med extra kWh i bilen.


60kwh är också overkill för större delen av befolkningen men kanske inte i ditt fall.
Släp är en sak som fler elbilar borde få dra, det kan jag hålla med om.


Det där en gammal saga som inte blir sann bara för att man upprepar den... Det finns ett mycket klara skäl till varför bilar med stora batterier säljer, medan de med små batterier inte gör det. Det finns i grund och botten inga nackdelar med stora batterier et är lite granna som med devisen, nothing beats cubic inches. Personligen väntar jag in en van i mercedes vito klass med ett vettigt batteri. För att jag skall vara intresserad måste den som minst ha 120kwh. Den kommer med stor sannolikhet inom några år. Minimum 30 mil också i smällkalla vintern med vinterdäck och snö på vägen med 5 ombord och baggage. Allt annat och den går bort. Problemet är väl priset. är inte beredd att betala mer än 500kkr för den... Men min förhoppning är att min befintliga diesel brännare håller ut tills ett vettigt alternativ finns därute ;.). Det går fort nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-03 18:28:27    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
theo skrev:
LarsL skrev:
För vanliga bilar anser jag att 60kWh är helt tillräckligt, ingen eller åtminstone väldigt få behöver mer range/energi. Det är nästan fel att snacka om 30-20% inte skulle klara sig på den nivån. Men ok, 70-80% skulle aldrig uppleva några som helst problem.
Men jag funderar just nu på en Model X 60D med dragkrok och ska jag använda draget så behöver jag ha stort batteri. Med ett tungt släp får man lätt 350-400Wh/km och då blir räckvidden som hos en Leaf. Där är det motiverat med extra kWh i bilen.


60kwh är också overkill för större delen av befolkningen men kanske inte i ditt fall.
Släp är en sak som fler elbilar borde få dra, det kan jag hålla med om.


Det där en gammal saga som inte blir sann bara för att man upprepar den... Det finns ett mycket klara skäl till varför bilar med stora batterier säljer, medan de med små batterier inte gör det. Det finns i grund och botten inga nackdelar med stora batterier et är lite granna som med devisen, nothing beats cubic inches. Personligen väntar jag in en van i mercedes vito klass med ett vettigt batteri. För att jag skall vara intresserad måste den som minst ha 120kwh. Den kommer med stor sannolikhet inom några år. Minimum 30 mil också i smällkalla vintern med vinterdäck och snö på vägen med 5 ombord och baggage. Allt annat och den går bort. Problemet är väl priset. är inte beredd att betala mer än 500kkr för den... Men min förhoppning är att min befintliga diesel brännare håller ut tills ett vettigt alternativ finns därute ;.). Det går fort nu.



Oj. Du har väldiga krav på batteribilar hör jag.
När du låter verkligheten komma ikapp så kommer du att se det omöjliga i det du skrev. "inga nackdelar med stora batterier" är något av det märkligaste jag läst om elbilar och totalt felaktigt.
Jag har inga känslomässiga investeringar i varken batteri, bensin , diesel , gas , eller bränslecells teknologi men förstår ju genom att använda enkel matematik att batteribilarna inte är vår slutliga lösning.
Det finns många som presenterar sina lösningar som den bästa men sanningen är betydligt mer mångfacetterad när det gäller vår framtid inom transport. Det enda alla kan vara rörande överrens om idag (även du) är att elmotorn är idag det bästa alternativet att driva det som drivas skall. Dessutom är permanentmagnetmotorn det senaste ropet och har ersatt kolmotorerna för gott i transportsegmentet.

Att du verkar ha snöat in på en batterikapacitet som brytpunkten för en massmarknad för batteribilar är nog inget som marknaden tar notis om.
Att stora batterier säljer bra med tesla är det ingen som ifrågasätter men de säljer på en idé inte på praktikalitet.

Betydligt fler jag pratar med ser avsaknaden av dragmöjligheter som ett större hinder än ditt förmodade räckviddsproblem.

Räckviddsångest är något för folk som inte doppat tårna batteribilsträsket än. Väl där förstår man lite av det befängda i att anse att man behöver ha minst 50 mils räckvidd eller whatnot. Det är jättekul att det kommer bilar med medelstora batterier och fyller ett gap som faktiskt existerar, men de är inte lösningen på batteribilens problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.