Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hemmaladdning av BMW i3 MY17?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-07-07 20:43:40    Rubrik: Hemmaladdning av BMW i3 MY17? Svara med citat

Väntar på en ny i3:a med stora batteriet - preliminär leverans är satt till vecka 35.

Nu behöver jag råd:

Skall jag satsa på en 11kW wallbox eller gå på 3-fasuttag + EVSE kabel från evconnect.se? (se länk)

http://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Det senare alternativet verkar ju rätt ur ett prisperspektiv, men missar jag något?

Min nuvarande i3:a har jag laddat från schuko uttag med 16A EVSE. Jag har 3 fas framdraget till dessa Schuko, så installation av industriuttag eller wallbox borde vara enkelt.
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-07-07 21:04:45    Rubrik: Svara med citat

Teslas wallbox/destinationcharger säljer de för ett bra pris. Den går att ställa så att den funkar för alla typ 2 bilar, inte bara Tesla. Den har dessutom en funktion som gör att flera boxar kan dela på samma effekt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-08 05:36:57    Rubrik: Svara med citat

Om man väljer wallbox-vägen så får man med sig försäkringsbolaget också. Väljer man industriuttaget så gissar jag på att en hemmabyggd laddkabel kan bli föremål för tvist vid brand.

Å andra sidan så får en egenkokad EVSE med sig fördelen att du kan ladda från alla schucko, blåa 1fas, röda 3fas av alla sorter osv.

Framgår det vad det följer med för evse med bilen?


Var köper man teslas wallbox? personlig kontakt eller webshop? prislapp?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-07-08 06:00:32    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Om man väljer wallbox-vägen så får man med sig försäkringsbolaget också. Väljer man industriuttaget så gissar jag på att en hemmabyggd laddkabel kan bli föremål för tvist vid brand.

Å andra sidan så får en egenkokad EVSE med sig fördelen att du kan ladda från alla schucko, blåa 1fas, röda 3fas av alla sorter osv.

Framgår det vad det följer med för evse med bilen?


Var köper man teslas wallbox? personlig kontakt eller webshop? prislapp?


BMW skickar med en 12A EVSE med schuko kontakt.

Vad menar du med egenkokad EVSE?
Jag avser att köpa en färdig - inget hemmabygge...
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-08 07:16:25    Rubrik: Svara med citat

hollar skrev:

Vad menar du med egenkokad EVSE?
Jag avser att köpa en färdig - inget hemmabygge...


hemmakokad inkkluderar alla typ evconnect som inte är godkända. De är (alltid) baserade på easy evse. Om du löder själv eller köper från evconnect eller chargeamps eller så kvittar. Dem är ändå inte riktigt tillräknerliga. Förmodligen inte okej om det börjar brinna. Det får du kolla med föräkringsbolaget.

En ej hemmakokad evse är ofta inte på 16A, den har temperatursensor i kontakten, riktig kapsling med erfoderlig IP-klass osv.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-07-08 07:35:24    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack för info - det hade jag inte riktigt koll på...

Jag har ju nu en 16A EVSE från Sundrive, med tempsensor etc. Den borde vara en "godkänd" en då?

Godkännandet? Hur vet jag att en EVSE är godkänd? Vem/Vilken institution godkänner? CE märkning? TüV? SP? Någon standrad som skall vara uppfylld?

Rent generellt levererar väl Tesla en 3fas EVSE till Model S & X på minst 11kW, den har således ett godkännande (temp sensor etc.)?
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 474
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-07-08 07:39:50    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
hollar skrev:

Vad menar du med egenkokad EVSE?
Jag avser att köpa en färdig - inget hemmabygge...


hemmakokad inkkluderar alla typ evconnect som inte är godkända. De är (alltid) baserade på easy evse. Om du löder själv eller köper från evconnect eller chargeamps eller så kvittar. Dem är ändå inte riktigt tillräknerliga. Förmodligen inte okej om det börjar brinna. Det får du kolla med föräkringsbolaget.

En ej hemmakokad evse är ofta inte på 16A, den har temperatursensor i kontakten, riktig kapsling med erfoderlig IP-klass osv.


Jag är super nyfiken på detta - och du verkar ha en del erfarenhet i ämnet.
Vem godkänner laddkablar?
Vilka standard skall en laddkabel uppfylla? Jag har en en laddkabel som följde med Think (samma levererades med BMW i3) som samlar vatten och i mina ögon har inte "erfoderlig IP-klass".
Är inte chargeamps CE märkt? De har producentansvar, etc.
Jag vet - lite off topic - men kanske intressant för OP.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-08 08:16:55    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:

Jag är super nyfiken på detta - och du verkar ha en del erfarenhet i ämnet.


Om du lovar att inte skälla på mig när jag försöker hjälpa till. haha....

p8 skrev:

Vem godkänner laddkablar?
Vilka standard skall en laddkabel uppfylla?


IP klass beskriver hur tålig en produkt är mot vatten och smuts. Beroende på användningsområde så är det olika krav på IP klass. En wallbox som sitter fast monterad på en vägg behöver bara vara spolsäker eftersom det regnar uppifrån, medan en lös evse måste/bör/ska/borde vara helt försluten eftersom den kan hängas i diverse olika vinklar när den inte används.

Titta på evconnects kabel så är det hål rakt in i den.




Vem som godkänner kablar är SP i Borås. https://www.sp.se/sv/Sidor/default.aspx

Man kan välja att skita i SP, men då kan det gå väldigt snett. Finns mycket på marknaden idag som via driftiga privatimportörer hittar ut i landet, men som inte är okej att använda.

Vilken standard som gäller beror på hur produkten klassas. Det är olika beroende på användningsområde. En firma kan alltså ha andra krav än en privatperson. Om en produkt anser industriell är det andra krav än om den är för privatbruk, även om en privatperson köper industriprodukten osv.

Jag råkar där emot veta att lösa kablar för laddning av elbilar kommer förbjudas. Man kommer bara tillåta installationer med fast kabel. Om det innefattar EVSE vet jag inte, men det förefaller sannolikt att en wallbox trillar dit på att den måste ha fast kabel.

p8 skrev:
Är inte chargeamps CE märkt? De har producentansvar, etc.


Ingen aning om den är godkänd med CE eller produktansvar. Jag benämner den som otillräknerlig eftersom den baseras på easy evse, vilket i sin tur har visat sig inte ge full kompablitet med alla bilar etc etc.

p8 skrev:

Jag har en en laddkabel som följde med Think (samma levererades med BMW i3) som samlar vatten och i mina ögon har inte "erfoderlig IP-klass".


Frågan är just hur den är avsedd att användas? kanske inte utomhus? Vips friskriver de sig helt utom mot mekanisk kapsling med 12.5mm kulan, barnfinger etc.

Vidare är det försäkringsbolaget som avgör och dem man måste teama ihop sig med som sagt ovan. Har man papper på att ens laddkabel är okej från dem så är ju allt i sin ordning. Bättre läsa på innan man handlar och lösa papper innan det eventuellt går snett.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2106
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-07-08 10:59:52    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


p8 skrev:

Vem godkänner laddkablar?
Vilka standard skall en laddkabel uppfylla?


IP klass beskriver hur tålig en produkt är mot vatten och smuts. Beroende på användningsområde så är det olika krav på IP klass. En wallbox som sitter fast monterad på en vägg behöver bara vara spolsäker eftersom det regnar uppifrån, medan en lös evse måste/bör/ska/borde vara helt försluten eftersom den kan hängas i diverse olika vinklar när den inte används.

Titta på evconnects kabel så är det hål rakt in i den.


Vem som godkänner kablar är SP i Borås. https://www.sp.se/sv/Sidor/default.aspx

Man kan välja att skita i SP, men då kan det gå väldigt snett. Finns mycket på marknaden idag som via driftiga privatimportörer hittar ut i landet, men som inte är okej att använda.

Vilken standard som gäller beror på hur produkten klassas. Det är olika beroende på användningsområde. En firma kan alltså ha andra krav än en privatperson. Om en produkt anser industriell är det andra krav än om den är för privatbruk, även om en privatperson köper industriprodukten osv.

Jag råkar där emot veta att lösa kablar för laddning av elbilar kommer förbjudas. Man kommer bara tillåta installationer med fast kabel. Om det innefattar EVSE vet jag inte, men det förefaller sannolikt att en wallbox trillar dit på att den måste ha fast kabel.

p8 skrev:
Är inte chargeamps CE märkt? De har producentansvar, etc.


Ingen aning om den är godkänd med CE eller produktansvar. Jag benämner den som otillräknerlig eftersom den baseras på easy evse, vilket i sin tur har visat sig inte ge full kompablitet med alla bilar etc etc.

p8 skrev:

Jag har en en laddkabel som följde med Think (samma levererades med BMW i3) som samlar vatten och i mina ögon har inte "erfoderlig IP-klass".


Frågan är just hur den är avsedd att användas? kanske inte utomhus? Vips friskriver de sig helt utom mot mekanisk kapsling med 12.5mm kulan, barnfinger etc.

Vidare är det försäkringsbolaget som avgör och dem man måste teama ihop sig med som sagt ovan. Har man papper på att ens laddkabel är okej från dem så är ju allt i sin ordning. Bättre läsa på innan man handlar och lösa papper innan det eventuellt går snett.


Nog för att mycket av de du skriver stämmer men hurvida det finns hål in i en handske säger inget om vilket ipklass den har, så länge som insidan är skyddad så kan det vara olika ipklasser.
Dessutom så baseras inte Charge amps sin kabel på simple evse utan är deras egenutvecklade med jordfelsbrytare mm i handsken.

Ingen laddkabel klarar tex högre ipklass än ip 30 när inte "gummihöljet" sitter på sladden
_________________
Nissan Leaf
Renault Express


Senast ändrad av AleX den 2016-07-08 11:12:20, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-08 11:11:40    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:

Dessutom så baseras inte Charge amps sin kabel på simple evse utan är deras egenutvecklade med jordfelsbrytare mm i handsken.


Då har jag misstagit mig på charge amps.

I principsak har du rätt kring IP klassen, men samtidigt tror jag inte de lyckas få till något inre skydd som klarar kraven. Men men, kolla med försäkringsbolaget Mr. Green
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2106
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-07-08 11:13:53    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
AleX skrev:

Dessutom så baseras inte Charge amps sin kabel på simple evse utan är deras egenutvecklade med jordfelsbrytare mm i handsken.


Då har jag misstagit mig på charge amps.

I principsak har du rätt kring IP klassen, men samtidigt tror jag inte de lyckas få till något inre skydd som klarar kraven. Men men, kolla med försäkringsbolaget Mr. Green


Tyvärr så är det som du säger, det finns många som när man öppnar dem inte är tänkta att vistas utomhus.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-08 11:21:09    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Direktivet avser enbart publika laddningsstationer över 3,7 kW. I praktiken betyder
det att den förväntat största mängden av laddningstillfällena inte berörs av direktivet.
Laddning i hemmet med låg laddningsström under lång tid (exempelvis
nattetid) finns det inga riktlinjer för. Majoriteten av alla elinstallationer i hemmen
är gamla. Det är inte säkert att dessa elinstallationer klarar av de nya belastningar
som laddning av ett elfordon innebär. Vår bedömning är att det är laddning i
hemmet som det finns störst risker med.


Sida 7 hittar man gällande regelverk inkl någon standard. På många ställen står det att det saknas bestämmelser.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 474
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-07-09 08:09:15    Rubrik: Svara med citat

Tack för all info.
Som jag skrev tidigare är detta mycket intressant!

Rapporten från elsäkerhetsverket verkar informativ men ganska dålig... sida 20 listar Chameleon som en del av laddstandarter och uttag.
På samma sida i en tabell står det att CHAdeMO kan användas för semisnabb AC ladddning.
Sedan på sida 31...
Citat:
För att ett fordonsbatteri ska fungera optimalt ska det inte alltid laddas med semi- eller snabbladdning


Om jag förstår saken rätt kan SP inte godkänna kablar - de kan enbart certifiera att en viss produkt motsvarar krav. De kan säker hjälpa till i produktutvecklingen så att produkten uppfyller dessa krav. Det skulle vara intressant att veta vilka standard och regelverk de använder när de certifierar laddutrustning.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-07-09 14:32:30    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Teslas wallbox/destinationcharger säljer de för ett bra pris. Den går att ställa så att den funkar för alla typ 2 bilar, inte bara Tesla. Den har dessutom en funktion som gör att flera boxar kan dela på samma effekt.

Varför inte köpa en Tesla standardladdkabel med CEE uttag? Den borde väl också fungera mot BMWn? Eller finns det något kommunikationsgränssnitt som avviker? Vad är skillnaden mellan den och en Tesla wallbox? Bortsett från den fasta installationen...och laddfördelningsfunktionen förstås. Skulle ju vara trevligt att vara förberedd när Tesla. M3 dyker upp där hemma Smile

Tror nog att jag skall kolla in på Tesla Club Swedens forum för ytterligare info
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-07-09 14:48:05    Rubrik: Svara med citat

Skillnaden mellan wallboxen och UMC är att wallboxen är billigare och faktiskt med säkerhet går att använda till andra bilmärken. Det är åtminstone så jag har förstått det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-07-09 15:13:37    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Skillnaden mellan wallboxen och UMC är att wallboxen är billigare och faktiskt med säkerhet går att använda till andra bilmärken. Det är åtminstone så jag har förstått det.


Tror att jag helt enkelt svänger in till närmsta Tesla Servicenter när jag fått min nya i3:a och testar. Stort tack för tipset!
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-09 17:07:30    Rubrik: Svara med citat

hollar skrev:
LarsL skrev:
Teslas wallbox/destinationcharger säljer de för ett bra pris. Den går att ställa så att den funkar för alla typ 2 bilar, inte bara Tesla. Den har dessutom en funktion som gör att flera boxar kan dela på samma effekt.

Varför inte köpa en Tesla standardladdkabel med CEE uttag? Den borde väl också fungera mot BMWn? Eller finns det något kommunikationsgränssnitt som avviker? Vad är skillnaden mellan den och en Tesla wallbox? Bortsett från den fasta installationen...och laddfördelningsfunktionen förstås. Skulle ju vara trevligt att vara förberedd när Tesla. M3 dyker upp där hemma Smile

Tror nog att jag skall kolla in på Tesla Club Swedens forum för ytterligare info


Tesla har inte Typ2. Tesla har något eget uttag. Ett uttag om i vissa fall kan prata med typ2, men även kan ta 120kW DC via samma kontakt. Deras UMC behöver alltså inte alls funka med en BMW.

Jag vet helt säkert att Telsa är ganska smart när den laddar. Ger man den 3fas så laddar den. Sjunker spänningen så sänker den laddströmmen automatiskt. försvinner en fas så fortsätter den på två faser osv.

Om BMW gör det vet jag inte (dem finns ju inte än) men jag tvivlar.

En tesla wallbox där emot som uttalat funkar mot typ2 är inte problem.


En anledning att man vill ha en wallbox är att man slipper slitaget på anslutningkontakten som annars måste pluggas i och ur. Att ha en fast "wallbox" hemma tycker jag personligen är ett smart drag, sen hur den ser ut är upp till var och en. Jag är lite finurlig av mig och bygger gärna en egen.

Men som sagt så bör man vara överens med försäkringsbolaget. Eller i alla fall vara lite finurlig och montera den på en tegelvägg och inte i en carport av trä Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-10-05 07:00:34    Rubrik: Svara med citat

Har hittat en ny kandidat för laddning av min nya i3 hemma i garaget. Verkar vara en "kombo" mellan portabel EVSE och wallbox.

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.html

Någon som har erfarenhet av denna lösning/leverantör?
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.