Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp till val av elbil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kjell_kolstad@hotmail.com
Passiv


Registreringsdatum: 12 juni 2016
Inlägg: 2

InläggPostat: 2016-06-14 19:47:08    Rubrik: Hjälp till val av elbil Svara med citat

Hej

Jag har beslutat att vi äntligen ska anskaffa en elbil eller hybrid. Tycker det är jättesvårt att välja. Min fru ska pendla med bilen 37 KM varje väg, och har förmodligen inte tillkomst till eluttag på jobbet. Bor i Värmland och det kan bli båda -15 oc -20 på vintern.

Just nu är jag inne på begagnad e golf emot Opel Ampera.


Tacksam för tips och råd i jungeln.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post AOL Instant Messenger
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2016-06-14 21:01:29    Rubrik: Svara med citat

Jomenvisst, klart ni ska byta till eldrift!

Antar att du menar nån bil som går att köpa/leasa idag.
- Vad får den kosta?
- Utrymmesbehov?
- Några "måste ha" krav?

Angående era vanliga resvägar, har ni tittat efter alternativa laddplatser på http://uppladdning.nu ?

Ren elbil (BEV):
Förutom VW e-Golf skulle jag även prova Nissan Leaf, Kia Soul EV och BMW i3 BEV.
Renault Zoe verkar billigare men observera att en obligatorisk batterihyra tillkommer.

Laddhybrid (PHEV/EREV):
Före Opel Ampera så skulle jag testa BMW i3 REX, om alla får plats.
Sedan kanske VW Golf GTE eller Passat GTE men de har kortare el-räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-06-15 05:04:34    Rubrik: Svara med citat

Ampera är elbil i Italien och Kalifornien, i Sverige sommartid första 50-70km och alla andra årstider startar motor och försörjer kupé med värme så man är inte direkt fossilfri som man kan tro och folk pratar om 0.3-0.8liter/mil vintertid fossilbränsle förbrukning... Läs mer om PHEV bilar och deras värme behov innan ni börjar välja favoriter...

Elbilar är rätt vägg att ta om man kan köra landsvägg och planera körningen... E-golf är fantastisk men både KIA Soul och Nissan Leaf 30 har 20% mer energi i batteri samt mer generösa garantier om jag minns rätt särskild KIA... Har man råd då ska man provköra BMW i3 definitivt... är man minimalistisk och kör bara 4-6mil/dag så finns det VW e-UP också med alla bekvämligheter så som uppvärmd fram rutan, mobil app förvärmning, det finns modeller med tackluckan, osv. en av mina favoriter...

min förslag är provkör och låna över helg olika och testa innan du slår till! Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
kjell_kolstad@hotmail.com
Passiv


Registreringsdatum: 12 juni 2016
Inlägg: 2

InläggPostat: 2016-06-15 07:42:28    Rubrik: Svara med citat

Tack för snabba kommentarer. Fossilfri är inte ett krav. Jag gör ändå av med mycket Diesel på min Landrover, som jag använder i mitt jobb till att dra släp, en skylift, plus ett fåtal långturar i året med 2 barn , en jätte stor hund och evt husvagn.

Jag vet att miljöpåverkan här ute på landet inte kan beräknas eller yttryckas matematisk, men KÄNSLAN av kunna köra på el när möjligheten finns, det är den jag vill ta tag i. Behovet är således en SÄKER bil för frun att åka sina 2x37 km, plus att jag kan sluta tjata om soppaförbrukningen att hela tiden skjutsa 2 barn hit och dit i närområdet.

Nissan leaf är så stygg att jag vägrar å ta i den. När jag satt i e-up fick jag känslan av lådbil, eller stadsbil, inget att köra 3 mil på hög trafikerad landsväg med jätte hög risk för att möta älg och rådjur. Tacksam för feedback vidr E-up erfarenheter.

Jag är lite kär i Ampera, tycker den är väldig snygg. Hemma får bilen stå i värmt garage, men ute på fruns jobb utan ellutag ett år till enligt platschefen. Ska åka å kolla på BMW också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post AOL Instant Messenger
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2016-06-15 11:22:16    Rubrik: Svara med citat

Nej, inte vinner min ljusblåa groda (Leaf) någon skönhetstävling direkt, men den är väldigt snäll.. Wink
Av ovanstående rena elbilar tycker jag nog Renault Zoe är snyggast, iallafall i svart metallic, när den är nyvaxad.

Håller med om att Opel Ampera ser rätt bra ut. Men lite knepigt baksäte, öppet till bagaget och en fossilmotor som gärna vill gå igång.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-06-15 15:19:33    Rubrik: Svara med citat

Jag har själv lite inne på en Ampera, hyffsade beg priser, ägarna verkar väldigt nöjda, god driftsäkerhet. Även om det blir några liter bensin per år kan man nog minska bensin kostnaden/konsumtionen med en sådan bil med runt 80 procent även om frugan inte kan ladda på jobbet detta året.

i3 och e-golfen med de större batterierna som kommer nu, är klart intressanta oxå. Det blir dock till att köpa nytt om det ska vara de lite större batterierna.

Jag avvaktar mitt beslut om elbil/pluginhybrid med en provkörning av Ampera-e när den kommer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-06-15 16:31:47    Rubrik: Svara med citat

Nissan Leaf är en trevlig bil och en 30kWh som vi har klarar sträckan lätt. Ok, man får blunda när man närmar sig den. Men tänk på att du inte ser hur den ser ut när du sitter i den.

Jag har lovat mig själv att aldrig köpa en hybrid, tycker det är något väldigt onödigt. Dessutom har du ju en diesel för de behoven.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-06-15 22:33:27    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att eGolf har fått högre säkerhet än både BMW i3 och KIA Soul EV i euroncap.

Jag har själv en eUP och är 98% nöjd, egentligen bara smågrejer jag kan klaga på. Men jag kör nästan alltid ensam och eUP är ingen bil jag direkt skulle rekommendera en barnfamilj, då behöver man en större mer praktisk bil, helst en kombi som jag ser det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-06-16 04:17:19    Rubrik: Svara med citat

PHEV har drag och är väl förhållandevis rolig att köra på vilt med. Om frun bearbetar chefen mer så kanske hon kan ta ström ur någon lyktstolpe, 6A räcker för dagsbehovet. Annars så är Tesla en väldigt krocksäker bil som är undehållande att köra love .
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-06-16 06:10:49    Rubrik: Svara med citat

Jag föreslår att du låter frun prova det som finns tillgängligt på marknaden.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-06-16 08:23:31    Rubrik: Svara med citat

kjell_kolstad@hotmail.com skrev:

Jag är lite kär i Ampera, tycker den är väldig snygg. Hemma får bilen stå i värmt garage, men ute på fruns jobb utan ellutag ett år till enligt platschefen. Ska åka å kolla på BMW också.


Skaffade just en Ampera och är hittills mycket nöjd.
Instrumenteringen är lite daterad, men ljudet är bra och sätena bekväma såväl fram som bak. Dottern på 7 år blev eld och lågor över att få en egen fåtölj.

I veckan har jag kört en sväng från NV Skåne via Herrljunga till Jönköping. Dagen efter vidare till Linköping och åter längs E4 hem till Skåne.

Med laddning i Herrljunga, Jönköping samt nästan en full laddning i Linköping blev snittförbrukningen bensin ca 4l/100km. De rena bensinmilen landade på 6l/100km vilket imponerar på mig, då de huvudsakligen avverkades på motorväg med farthållaren på 125.

På långkörning som denna tycks alltså bilen med några längre laddstopp ge ett mindre klimatavtryck än min tidigare V40 d2. Komforten är likvärdig.

På landsväg 70-90 har jag flera gånger landat på drygt 12 kWh/100 km vilket är så bra att jag knappt vågar tro på det.

I Linköping står det en Ampera som bara gått ca 1500 mil till ett vad jag tycker är ett klart attraktivt pris.

Observera att Amperan inte kan snabbladdas. Den tar som bäst emot 3,6kW vilket ger ca 2 mil/h.

Möjligen kan denna Facebookgrupp bidra med inspiration:
https://www.facebook.com/groups/208491776197497/?fref=ts

mvh

David
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
duckland
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2013
Inlägg: 2

InläggPostat: 2016-08-16 19:23:48    Rubrik: Re: Hjälp till val av elbil Svara med citat

kjell_kolstad@hotmail.com skrev:
Hej

Jag har beslutat att vi äntligen ska anskaffa en elbil eller hybrid. Tycker det är jättesvårt att välja. Min fru ska pendla med bilen 37 KM varje väg, och har förmodligen inte tillkomst till eluttag på jobbet. Bor i Värmland och det kan bli båda -15 oc -20 på vintern.

Just nu är jag inne på begagnad e golf emot Opel Ampera.


Tacksam för tips och råd i jungeln.


Jag hade inte köpt den begagnade e-Golfen. 7,4 mil i -20 med lite batteridegradering är inte helt kul. Dessutom går utvecklingen så snabbt att det snart blir en osäljbar bil med sin massiva värdeminskning.

Jag hade köpt en Ampera eller privatleasat en 30 kWh Leaf eller möjligtvis en Zoe (som har kortare räckvidd men går att snabbladda hemma på en timma eller två om man investerar i en 11 kW (3 fas, 16 ampere) eller 22 kW (3 fas, 32 ampere) laddbox.

E-Golfen kommer uppgraderas till 36 kWh i höst, Leafen troligtvis till 40 kWh också i höst/vinter. I början av nästa år är Ampera E på 60 kWh här och i slutet av nästa år så börjar troligtvis Model 3 produceras. Att köpa en ren elbil idag är ekonomiskt vansinne.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-08-16 19:53:11    Rubrik: Svara med citat

Jag är i princip samma sits som TS. Pendlar ca 8 mil om dagen (totalt) plus lite körning till affärer etc. En eller max två långresor per år.

Måste snart bestämma mig och det kan bli en ren ekonomifråga...bilen ska leasas för jag tror det blir svårt att få ekonomi på andrahandsmarknaden även om man hittar något billigt just nu. Det är för mycket på gång på elbilssidan och utvecklingen kommer att successivt gå fortare och fortare, spår jag.

Med reservation för att jag ännu inte fått tillfälle att prova Kia Soul väljer jag mellan:

- Mercedes B-klass Electric.
En Merca är en Merca är en Merca, liksom Zlatan är Zlatan, typ. Sedan passar den våra behov perfekt och är otroligt rymlig, bekväm och snygg (enligt frugan, och jag håller nog med).

- Nissan Leaf
I en Nissan-tråd har jag efterfrågat lämpliga och prisvärda tillval, vilket var oklart för mig. Mycket bra svar där. Den bilen är bra vad gäller utrymmen (större än man tror!) och bekvämlighet. Saknar en hel del säkerhetsutrustning som inte ens finns som tillval. Det jag saknar mest är adaptiv farthållare. Ett fullgott alternativ men jag kör hellre Mercedes. Konkurrerar med sitt pris, för snygg är den inte.

- e-Golf
Golfen är liksom Mercan väldigt lik sina fossilsyskon, låt vara piggare än de flesta versioner av dem. Eftersom den just nu inte går att köpa i den kommande versionen med nya och bättre batteriet, och man inte riktigt vet varken när den går att beställa, vad den kommer att kosta och vad faceliften egentligen innebär, så känns det aningen svajigt. Mitt nuvarande leasingkontrakt går ut i början av januari så jag måste snart bestämma mig. På gränsen till att vara ett alternativ om jag får tag på en ny leasebar till extremt reducerat pris. Finns någon sådan eller två som annonseras på bytbil.com och kan kanske tänkas vara intressanta.

Enligt all min forskning genom läsning på detta forum, samt på norska och amerikanska elbilsforum, så ska dessa bilar klara av mina räckviddsbehov även på vintern.

Hoppas att detta inlägg, låt vara en aning subjektivt då jag verkligen gillar Mercan, kan hjälpa någon annan också.
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-08-16 20:04:16    Rubrik: Svara med citat

Går det att privatleasa B-klass? Eller du kanske ska ha den som förmånsbil.
B-klassen går inte att snabbladda och det är väldigt jobbigt om du måste fylla på lite...

Leafen kommer ju med 40kWh batteri till nästa år... Fast kanske lite lurigt till Jannuari... Dessutom ordentligt dyrare än 30kWh få vi gissa.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-08-16 20:52:56    Rubrik: Re: Hjälp till val av elbil Svara med citat

duckland skrev:
kjell_kolstad@hotmail.com skrev:
Hej

Jag har beslutat att vi äntligen ska anskaffa en elbil eller hybrid. Tycker det är jättesvårt att välja. Min fru ska pendla med bilen 37 KM varje väg, och har förmodligen inte tillkomst till eluttag på jobbet. Bor i Värmland och det kan bli båda -15 oc -20 på vintern.

Just nu är jag inne på begagnad e golf emot Opel Ampera.


Tacksam för tips och råd i jungeln.


Jag hade inte köpt den begagnade e-Golfen. 7,4 mil i -20 med lite batteridegradering är inte helt kul. Dessutom går utvecklingen så snabbt att det snart blir en osäljbar bil med sin massiva värdeminskning.

Jag hade köpt en Ampera eller privatleasat en 30 kWh Leaf eller möjligtvis en Zoe (som har kortare räckvidd men går att snabbladda hemma på en timma eller två om man investerar i en 11 kW (3 fas, 16 ampere) eller 22 kW (3 fas, 32 ampere) laddbox.

E-Golfen kommer uppgraderas till 36 kWh i höst, Leafen troligtvis till 40 kWh också i höst/vinter. I början av nästa år är Ampera E på 60 kWh här och i slutet av nästa år så börjar troligtvis Model 3 produceras. Att köpa en ren elbil idag är ekonomiskt vansinne.


I framtiden ja. Men dessa elbilar kommer inte att skänkas bort. Jag tolkar ditt inlägg lite som att "inom en nära framtid kommer alla nya modeller och då blir allt bra" , ungefär så resonerade jag också för några år sedan.

Men hur mycket pengar hinner man inte köra in med en befintlig elbil i väntan på en nyare bil ? Klarar man sig bra med en leaf 30kwh kanske det ger bra ekonomi att köra den i några år from. nu + man får glädjen att konsumera något nu i stället för att vänta på ett kanske om 1-2 år.


Senast ändrad av eUP den 2016-08-16 21:16:02, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-16 21:13:43    Rubrik: Svara med citat

B-klass är enligt min ringa mening behäftad med två allvarliga problem:
- Snabbladdningen (avsaknad av) som redan nämnts, hamnar man någonstans långt hemifrån med låg batterinivå då får man vackert vänta. Flera timmar om man har otur.
- Energiförbrukningen. Den drar ungefär som en Tesla, över 20KWh/100km, det innebär att om man långsamladdar på en av de klenaste laddstolparna eller gud förbjude på ett 10A motorvärmaruttag så får man bara i runt 6-7 kilometers körning per timme eller runt 10km/h på 16A.

Exempel - mina föräldrar bor 12 mil bort. Dit kommer jag enkelt med Leaf/E-Golf/Zoe/i3 utan snabbladdning om det är över nollgradigt, och sedan kan jag ladda på en 16A-stolpe medan jag är där. Efter tre timmar har jag tillräckligt för att ta mig till snabbladdaren 45km bort, där jag behöver stå i 12-13 minuter (halvtimme med Zoe) för att sedan åka hem. Total tid för resan 6,5 timmar. Med en B-klass får jag till att börja med hålla igen så att jag verkligen kommer fram, eftersom det inte går att snabbladda, och sedan måste jag stanna i 12 timmar och köra lika försiktigt hem. Total tid för resan cirka 15,5 timmar. Helt uteslutet!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2016-08-17 05:04:45    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

- Energiförbrukningen. Den drar ungefär som en Tesla, över 20KWh/100km,..


Ja, konstigt nog kom EPA fram till att den drar mer än största & värsta Tesla Model X P90D: https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=36834&id=37067&id=36980&id=36997
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-08-17 10:17:48    Rubrik: Svara med citat

Vad är det rent tekniskt som Mercedes-Benz har gjort så galet med B-klass för att få den så ineffektiv? Är den fel hela vägen med tunga delar och breda däck och dåligt val av motor med styrning?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-08-17 10:55:33    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
B-klass är enligt min ringa mening behäftad med två allvarliga problem:
- Snabbladdningen (avsaknad av) som redan nämnts, hamnar man någonstans långt hemifrån med låg batterinivå då får man vackert vänta. Flera timmar om man har otur.
- Energiförbrukningen. Den drar ungefär som en Tesla, över 20KWh/100km, det innebär att om man långsamladdar på en av de klenaste laddstolparna eller gud förbjude på ett 10A motorvärmaruttag så får man bara i runt 6-7 kilometers körning per timme eller runt 10km/h på 16A.[/b]


Jadå, jag har tagit med det du säger i beräkningen och som boende i stor-Stockholm som endast kör inom stor-Stockholm ser jag inga problem med detta för min del. Jag "hamnar inte långt hemifrån" utan att ha en plan för det i så fall.

Med 400V 16A laddar den ungefär åtta mil per timme. Fast jag räknar med att i princip bara behöva ladda den hemma under natten.

Edit: Åtta mil per timme, inte en mil per timme...
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013


Senast ändrad av slyfox den 2016-08-17 11:03:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-08-17 11:00:07    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Vad är det rent tekniskt som Mercedes-Benz har gjort så galet med B-klass för att få den så ineffektiv? Är den fel hela vägen med tunga delar och breda däck och dåligt val av motor med styrning?


Jag skulle säga att den är lite för tung i förhållande till batteriernas kapacitet helt enkelt. Plus att de ville att den skulle vara hyfsat snabb så de har pillat in 179 hk. Till skillnad från t.ex. BMW och Nissan är ju B-klass endast en "konverterad fossilbil", dvs man har i princip tagit gasversionen och ersatt gastankarna med batterier. Jämfört med övriga elbilar (utom Tesla) är den ju även generellt större, med allt vad det innebär i försämrat vindmotstånd etc.

Men som sagt - den passar våra behov perfekt!
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.56 sekunder att ladda.