Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Plocka bort dörr på Express höger sida.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-03-30 20:16:51    Rubrik: Plocka bort dörr på Express höger sida. Svara med citat

Min högerdörr har brustit i plåten runt övre gångjärnet. Jag tänker svetsa den men vill inte göra det på bilen pga onödig risk för elkomponentskador. Har plockat bort dörrklädseln och bekantat mig med den supersega häftmassan. Har lossat kontakter till fönsterhiss och till centrallåsmotorn/dragmagneten och plockat ur kabelhärvan ur dörren.

Det som står på tur är att få loss dörren. Den har ett dörstopp som är lätt att dela. Därutöver finns det två stycken sprintar som har TORX och lite gänga. Jag vill väldigt gärna ha tips på hur man säkrast förbereder sig för att få ut dem oskadade. Det är verkligen inget utrymme som inbjuder till borrmaskinsövningar och dylikt.

Utöver det är jag mycket intresserad av om någon behövt svetsa detta före mig, tips om en helt död hissmotor, ej felsökt ännu, samt en svag dragmagnet till centrallåset.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-02 11:57:28    Rubrik: Svara med citat

Dörren är borta nu. Det var nära att det blev bökigt.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-02 17:46:34    Rubrik: Svara med citat

Ok. Dörren är på plats igen efter svetsning. Det behövdes inte bytas nån plåt, bara rengöring och svetsning så att sprickorna försvann. Lite tips om någon hamnar i samma situation. Se till att ha en högkvalitativ bits för 1/4" tapp, verktyget i bitsen skall vara torx T-40. Till det kan man behöva en förlängare ett dragskaft, ett spärrskaft med gott om spärrlägen. En vinklad fast torxnyckel. Några ringnycklar som förlängare. Dessutom behöver man en stor polygrip eller ännu hellre en lämplig svetstång och gärna en tving.

Problemet är att sprinten sitter som berget och man vill ju absolut inte skada skallens eller bitsens torx. Gör rent i skalle och ta bort färg från sprintens ände. Ta bort ändlägesstoppet och dra ur kabelhärvan för den är i vägen. Hitta ett läge i sprinten som ger en gnutta hävarm. Stöd upp verktygets sida med svetstången så att det inte börjar luta. Försök hålla ned verktyget med polygrip eller tving under gångjärnet och ovanpå dragskaftet. Prova att lossa. Kommer det så kan man fortsätta tills man kan använda spärrskaft. Om inte får man nog överväga värme, det behövde inte jag. Gängan är ca 5 mm och sen kan man driva ut sprinten. Be nån hålla dörren på slutet. Gör rent sprintarna och använd mycket fett vid återmontering. När man återmonterar sätter man i sprintarna och drar lite gänga sen får man kolla om dörren passar i hålet och går att stänga. Min dörr behövde komma något framåt och något nedåt. Man får brottas med den tills plåten ger sig lite och det stämmer. Lycka till!
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.