Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2016-11-14 12:53:05    Rubrik: Svara med citat

Kan loniq ha dragkrok?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-14 13:37:00    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Vart provade du en Ioniq ?

Provsatt

http://ecarexpo.se


Ahh. Nice. Det var den de haft sen i sensomras eller?
då får jag förlåta dem 😀
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-11-14 16:16:28    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
Tips. Ta detta i i3 tråden eller kolla på bmw forumen över nätet som svämmat över med klagomål. Kan pma er länkar så ni slipper tänka på det.

Det var du som lyfte en fråga ingen av oss som verkligen kör i3 känner till. Förvånande att höra det från en som inte kör i3.

Posta gärna dina källor i denna tråden:
http://elbil.forum24.se/elbil-about6905.html
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-14 16:42:31    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
theo skrev:
Tips. Ta detta i i3 tråden eller kolla på bmw forumen över nätet som svämmat över med klagomål. Kan pma er länkar så ni slipper tänka på det.

Det var du som lyfte en fråga ingen av oss som verkligen kör i3 känner till. Förvånande att höra det från en som inte kör i3.

Posta gärna dina källor i denna tråden:
http://elbil.forum24.se/elbil-about6905.html


Vaddå inte kör i3? Har kört mer i3 än de flesta i sverige. Är inne på min andra....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-15 16:34:33    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
iAkita skrev:
Överlag väldigt positiva omdömen, men oj vad jag önskar att man kunde få den bilen med Zoe’s 41 kWh batteri!

..eller en Zoe 41kWh med snabbladdning
..eller en Leaf med 41kWh batteri och 100kW CCS
..eller varför inte en Ampera-e (Bolt), till ett vettigt pris förstås


Exakt! Det var just det som var min poäng, vilket framgått om du citerat hela mitt inlägg: 40+ kWh, 50-100 kW CCS, 22 kW AC, till ett vettigt pris. Det är den kombinationen jag vill åt! Jag vill slippa kompromissa mellan lladdningsmöjligheter, räckvidd och pris, och helt enkelt välja bil efter vad jag gillar bäst i en viss prisklass oberoende av dessa faktorer.

För mig personligen hade nog i och för sig Ionic täckt en väldigt stor del av mina behov även med 28 kWh batteri, men som det ser ut med laddmöjligheter just nu så skulle jag aldrig i livet byta bort 22 kW 3-fas laddning mot långsamladdning på AC och möjlighet till snabbladdning med DC. Men det känns väldigt onödigt att man ens ska behöva välja. Är det verkligen så svårt att kombinera de två?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 917

InläggPostat: 2016-11-15 16:49:41    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
el<$ skrev:
iAkita skrev:
Överlag väldigt positiva omdömen, men oj vad jag önskar att man kunde få den bilen med Zoe’s 41 kWh batteri!

..eller en Zoe 41kWh med snabbladdning
..eller en Leaf med 41kWh batteri och 100kW CCS
..eller varför inte en Ampera-e (Bolt), till ett vettigt pris förstås


Exakt! Det var just det som var min poäng, vilket framgått om du citerat hela mitt inlägg: 40+ kWh, 50-100 kW CCS, 22 kW AC, till ett vettigt pris. Det är den kombinationen jag vill åt! Jag vill slippa kompromissa mellan lladdningsmöjligheter, räckvidd och pris, och helt enkelt välja bil efter vad jag gillar bäst i en viss prisklass oberoende av dessa faktorer.

För mig personligen hade nog i och för sig Ionic täckt en väldigt stor del av mina behov även med 28 kWh batteri, men som det ser ut med laddmöjligheter just nu så skulle jag aldrig i livet byta bort 22 kW 3-fas laddning mot långsamladdning på AC och möjlighet till snabbladdning med DC. Men det känns väldigt onödigt att man ens ska behöva välja. Är det verkligen så svårt att kombinera de två?


Jo, och jag håller helt med dig.
Är det fortfarande bara Tesla som gör elbilar med stöd för både semisnabb 3-fas AC destinationsladdning samt riktigt snabb DC laddning vid långfärd?
När batterierna blir över 40kWh duger ju inte riktigt 1-fas 16A hemmaladdning om man behöver använda större delen av batteriets kapacitet till vardags, och kommer hem sent.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-15 16:55:46    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
iAkita skrev:
el<$ skrev:
iAkita skrev:
Överlag väldigt positiva omdömen, men oj vad jag önskar att man kunde få den bilen med Zoe’s 41 kWh batteri!

..eller en Zoe 41kWh med snabbladdning
..eller en Leaf med 41kWh batteri och 100kW CCS
..eller varför inte en Ampera-e (Bolt), till ett vettigt pris förstås


Exakt! Det var just det som var min poäng, vilket framgått om du citerat hela mitt inlägg: 40+ kWh, 50-100 kW CCS, 22 kW AC, till ett vettigt pris. Det är den kombinationen jag vill åt! Jag vill slippa kompromissa mellan lladdningsmöjligheter, räckvidd och pris, och helt enkelt välja bil efter vad jag gillar bäst i en viss prisklass oberoende av dessa faktorer.

För mig personligen hade nog i och för sig Ionic täckt en väldigt stor del av mina behov även med 28 kWh batteri, men som det ser ut med laddmöjligheter just nu så skulle jag aldrig i livet byta bort 22 kW 3-fas laddning mot långsamladdning på AC och möjlighet till snabbladdning med DC. Men det känns väldigt onödigt att man ens ska behöva välja. Är det verkligen så svårt att kombinera de två?


Jo, och jag håller helt med dig.
Är det fortfarande bara Tesla gör elbilar med stöd för både semisnabb 3-fas AC destinationsladdning samt riktigt snabb DC laddning vid långfärd?
När batterierna blir över 40kWh duger ju inte riktigt 1-fas 16A hemmaladdning om man behöver använda större delen av batteriets kapacitet till vardags, och kommer hem sent.


Näst bäst är väl i3 med 11kw 3fasladdning samt 50kW Dc, detta i en liten smidig bil. Vill ha, men inte för 560000:-
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-11-15 16:57:24    Rubrik: Svara med citat

Det är en massa jobb att göra för att slippa skicka ut störningar på nätet när man ska likrikta stora effekter i en bil. Det krävs ganska speciella induktiva komponenter som kan ta hand om det utan att ta för mycket plats eller kosta för mycket.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 917

InläggPostat: 2016-11-15 17:13:11    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:

Näst bäst är väl i3 med 11kw 3fasladdning samt 50kW Dc, detta i en liten smidig bil. Vill ha, men inte för 560000:-

Ja, så ska det låta!
Fast, i3 BEV 94Ah kostar ju från 354900:- enligt http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/i3.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-15 17:26:04    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Det är en massa jobb att göra för att slippa skicka ut störningar på nätet när man ska likrikta stora effekter i en bil. Det krävs ganska speciella induktiva komponenter som kan ta hand om det utan att ta för mycket plats eller kosta för mycket.


Ok, så då finns det en förklaring till det i alla fall, men hur dyrt är det i perspektivet att Ionic kostar från 370 000 kr och är 120 000 kr dyrare än hybridversionen? Renault har uppenbarligen lyckats lösa det till ett vettigt pris, och även Teslas, BMW’s och Mercedes 11 kW laddning är i alla fall en bit på vägen. Samtidigt är de ju så vansinnigt högt prissatta i jämförelse...

Vet du om det även finns en anledning/möjlighet att det skulle vara svårt att kombinera DC laddning med Renaults lite ovanliga sätt att ladda med hög AC effekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-15 17:56:46    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
L. Mäkinen skrev:
Det är en massa jobb att göra för att slippa skicka ut störningar på nätet när man ska likrikta stora effekter i en bil. Det krävs ganska speciella induktiva komponenter som kan ta hand om det utan att ta för mycket plats eller kosta för mycket.


Ok, så då finns det en förklaring till det i alla fall, men hur dyrt är det i perspektivet att Ionic kostar från 370 000 kr och är 120 000 kr dyrare än hybridversionen? Renault har uppenbarligen lyckats lösa det till ett vettigt pris, och även Teslas, BMW’s och Mercedes 11 kW laddning är i alla fall en bit på vägen. Samtidigt är de ju så vansinnigt högt prissatta i jämförelse...

Vet du om det även finns en anledning/möjlighet att det skulle vara svårt att kombinera DC laddning med Renaults lite ovanliga sätt att ladda med hög AC effekt?


inte riktigt med här!

Hyundai
http://pushevs.com/2016/03/02/hyundai-ioniq-electric-compatible-with-100-kw-ccs/

sedan 6.6kW inbyggd som standard precis som I3.

Vad menar ni att jag kan göra med 3F laddningen på min i3? Snabbladda 11kw? AC?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 402
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-11-15 18:17:50    Rubrik: Svara med citat

Nu kostar en i3 15.500 i tillägg för snabbladdning med 3 fas, så från 370.400:-(som en Ioniq).

Tror att man syftar på att det finns många mellansnabba 3-fas laddare på 11-22 kW, då kan man toppa upp mycket med bl.a. en i3 medan man shopar tigerrandiga fillingar m.m. Very Happy
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-15 18:34:13    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Nu kostar en i3 15.500 i tillägg för snabbladdning med 3 fas, så från 370.400:-(som en Ioniq).

Tror att man syftar på att det finns många mellansnabba 3-fas laddare på 11-22 kW, då kan man toppa upp mycket med bl.a. en i3 medan man shopar tigerrandiga fillingar m.m. Very Happy


Ahh ni tänker så. Ja det valde man till men har inte behövt utnyttja än ,😀
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-11-15 18:44:27    Rubrik: Svara med citat

Inte sjutton motiverar störningskomponenterna prisskillnaden mot en fossilbil,men det är platsbrist att ha flera lösningar i samma bil.
Det de vill ha betalt för är väl konsulter som skapar teknik för eldrift då det inte är så enkelt när man är inläst på laminära flöden och ventilacceleration. Det är klent med gammal skåpmat av rätt sort hos biltillverkarna
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-15 18:59:10    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Tror att man syftar på att det finns många mellansnabba 3-fas laddare på 11-22 kW, då kan man toppa upp mycket med bl.a. en i3 medan man shopar tigerrandiga fillingar m.m. Very Happy


Precis! Och även om det nu är så att byrålådan redan är full av ”fillingar” med både tiger och leopardmönster så finns det ofantligt många fler laddställen som erbjuder 11-22 kW jämfört med DC-snabbladdning. Allt som oftast är de dessutom gratis.

Senast Lördag kväll blev jag tvungen att akut köra åtta mil T&R, och hade bara laddning nog drygt tre mil. Det finns en snabbladdare tre mil bort, och massor med AC-stolpar med hög effekt. Jag hade inte vågat förlita mig på att snabbladdaren var ledig och/eller fungerande, precis som jag inte vågar lita på att en 22 kW laddstolpe är ledig/fungerande. Mycket riktigt var den första 22 kW stolpen jag kom till ur funktion, men det finns över tio 11-22 kW stolpar inom ett par kilometer från det, så vad spelade det för roll? Jag körde till nästa 700 meter bort, och 15 minuter senare hade jag laddat tillräckligt för att ta mig hem igen. Med en laddare som max klarar av 3.7 kW hade jag fått stå där i nästan 1.5 timme.

Dessutom, precis som el<$ skrev så blir det väldigt segt att ladda enfas hemma om man tömmer merparten av ett 40 kWh batteri regelbundet. I och med att våra hus är säkrade som de är så är det för de flesta inte rimligt att säkra upp till en 32A huvudsäkring, och då är det trefasladdning som gäller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-15 21:41:04    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
AS1 skrev:

Näst bäst är väl i3 med 11kw 3fasladdning samt 50kW Dc, detta i en liten smidig bil. Vill ha, men inte för 560000:-

Ja, så ska det låta!
Fast, i3 BEV 94Ah kostar ju från 354900:- enligt http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/i3.html



Med den utrustningen jag vill ha så kostar bilen 546500:- utan vinterdäck ( men det vill jag ju givetvis ha),utan glastak, utan 428 fälgarna. Det är långt ifrån 354900:-
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-17 08:03:08    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
el<$ skrev:
AS1 skrev:

Näst bäst är väl i3 med 11kw 3fasladdning samt 50kW Dc, detta i en liten smidig bil. Vill ha, men inte för 560000:-

Ja, så ska det låta!
Fast, i3 BEV 94Ah kostar ju från 354900:- enligt http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/i3.html



Med den utrustningen jag vill ha så kostar bilen 546500:- utan vinterdäck ( men det vill jag ju givetvis ha),utan glastak, utan 428 fälgarna. Det är långt ifrån 354900:-


Svårt å dra gränser? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-17 13:08:35    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
AS1 skrev:
el<$ skrev:
AS1 skrev:

Näst bäst är väl i3 med 11kw 3fasladdning samt 50kW Dc, detta i en liten smidig bil. Vill ha, men inte för 560000:-

Ja, så ska det låta!
Fast, i3 BEV 94Ah kostar ju från 354900:- enligt http://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/privatpersoner/i3.html



Med den utrustningen jag vill ha så kostar bilen 546500:- utan vinterdäck ( men det vill jag ju givetvis ha),utan glastak, utan 428 fälgarna. Det är långt ifrån 354900:-


Svårt å dra gränser? Very Happy


Nej inte alls jag vet att jag inte vill ha soltaket ( 12kg extra vikt, sämre för uppvärmning/ nerkylning, potentiellt läckage i framtiden, vill inte ha 20" (stötigt, ljudligt). Måste inte ha lädersäten.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-11-21 11:42:08    Rubrik: Svara med citat

Har skickat en förfrågan om provkörning i Malmö, ska bli spännande att se hur den är att köra.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-21 12:52:25    Rubrik: Svara med citat

min arbetskamrat fick erbjudande att provköra Ioniq och han var i Örebro hos BilExpo och fick provköra Ioniq elbil... han var riktigt besviken och körde direkt till VW och provkörde direkt e-Golf igen, han la bud på e-Golf ... Mr. Green

vet inte hur ska man tolka det men jag åker till BilExpo i veckan och skulle provköra själv... hans ord var så hårda mot Hyundai... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15  Nästa
Sida 8 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.