Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-23 07:41:29    Rubrik: Svara med citat

Å nu blir det reklamfilm
https://youtu.be/7eAFMQ4n820
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-23 08:33:59    Rubrik: Svara med citat

Spontant har jag "vill ha" känslan, 4.5s 0-100km/h i sport mode, upp till 280km räckvidd, kompakt storlek... låter som vinnande recept... och med "pang pris" i Tyskland för hybrid modellen (229tkr):




Efter premie i Tyskland hamnar en sån på 200tkr som är 50tk billigare än Prius... 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-09-23 08:43:20    Rubrik: Svara med citat

Det är 0-60 km/h som är på 4.5 sekunder.
0-100 km/h är på 9.9 sekunder.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-09-28 18:25:47    Rubrik: Svara med citat

Priset på el-versionen verkar hamna på 360k före premien..

Sen har jag lite svårt att få ihop räckvidden... jag hade läst 28kW batteri.. med en viss säkerhetsmarginal på batteriet och den extremt bra förbrukningen på 1,1kWh/mil blir det ändå inga 280km.

Men även 200 eller 220km är rätt okej. Det börjar bli siffror som gemene man kommer acceptera.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-28 18:56:07    Rubrik: Svara med citat

280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-29 06:23:46    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först.


28kWh inkl buffert blir tunnt idag. Det är ju ungefär vad Leif haft sedan 2010. Att förbrukning går ner är väl normalt även för elbilar så en NEDC på 280km med säg 26kWh tillgängligt är väl ok.

Men idag skulle ju denna bil ha 60kWh som Bolt. Det ser ju ut att vara en hyfsat stor bil som kunde gått bra på långfärder också.

Skall vi hoppas på instegsmodll 28kWh och steg upp på 40 och 60kWh?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-02 18:00:15    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
LarsA skrev:
280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först.


28kWh inkl buffert blir tunnt idag. Det är ju ungefär vad Leif haft sedan 2010. Att förbrukning går ner är väl normalt även för elbilar så en NEDC på 280km med säg 26kWh tillgängligt är väl ok.

Men idag skulle ju denna bil ha 60kWh som Bolt. Det ser ju ut att vara en hyfsat stor bil som kunde gått bra på långfärder också.

Skall vi hoppas på instegsmodll 28kWh och steg upp på 40 och 60kWh?


Antar att "Leif" har en Nissan Leaf Shocked med drag coefficient på 0,29 .
Batteristorlek fram till 2016 var 24kwh efter detta 30kwh.

Ioniq har 33kwh (28kwh utnyttjningsbart) i första modellen...och en drag coefficient på 0.24.... go figure!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2016-10-02 18:29:24    Rubrik: Svara med citat

Pris från 371 900 kr
http://www.hyundai.se/ioniq

För mycket och för sent?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-02 18:35:12    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Pris från 371 900 kr
http://www.hyundai.se/ioniq

För mycket och för sent?


Har pratat med Svenska gen.agenten några gånger och påpekade att om de vill nå massmarknad så ligger de för högt.....

Å andra sidan så är detta lätt den mest välutrustade elbilen på marknaden (och då förmodligen bäst value) just nu.

Garantierna är 20 000 mil på batteriet eller 8 år vilket får anses marknadsledande utom möjligtvis tesla men det är en annan prislapp.

5 års garanti = säkert köp jämfört med många andra och en extra säkerhet för privatkunder som är oroliga.


371 900 för ecocomfort eller vad den heter, premium ligger på 399 nåt.

331 900 alltså efter milöbilspremie, och då äger man sitt batteri.

En BMW i3 med samma utrustning landar på 425+ som jämförelse och har då kortare räckvidd (sämre cw värde ger det trots ungefär samma storlek på batteripack).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-02 18:39:41    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först.


Har du länk till några av "broderfolket"s tester? Har sökt men ej funnet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2016-10-02 18:46:44    Rubrik: Svara med citat

i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280

Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2016-10-02 19:15:35    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
el<$ skrev:
Pris från 371 900 kr
http://www.hyundai.se/ioniq

För mycket och för sent?


En BMW i3 med samma utrustning landar på 425+ som jämförelse och har då kortare räckvidd (sämre cw värde ger det trots ungefär samma storlek på batteripack).


Jag skulle snarare jämföra med Leaf 30kWh eller Kia Soul EV som kostar ungefär samma som Ioniq Electric, vilket förstås inte är en slump.
Det ska bli spännande att se vad Opel kommer ta för sin 60kWh Ampera-e i Sverige och om detta eventuellt kan påverka övriga elbilspriser.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-03 05:02:16    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280

Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.


Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.

Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.

Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-10-03 06:45:25    Rubrik: Svara med citat

Broderfolks tester.

Brukar titta på http://elbilforum.no/forum/index.php#c3
Ioniq testad här http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/ och här http://myioniq.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=73

Norge har betydligt fler elbilar och därför också mer erfarenhet av olika märken, anses som en viktig marknad av tillverkarna och får därför ofta nya modeller tidigare än Sverige.[/url]
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-03 06:47:55    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Broderfolks tester.

Brukar titta på http://elbilforum.no/forum/index.php#c3
Ioniq testad här http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/ och här http://myioniq.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=73

Norge har betydligt fler elbilar och därför också mer erfarenhet av olika märken, anses som en viktig marknad av tillverkarna och får därför ofta nya modeller tidigare än Sverige.[/url]


Tackar o bockar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2016-10-03 11:23:47    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
Leaf skrev:
i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280

Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.


Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.

Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.

Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig.


Det är billigt isåfall, jämfört med Leaf 3-5 tusen per år.
94Ah BEV går 300km med 20" och 312km med 19" enligt bmw (nedc)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-03 11:52:53    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
Leaf skrev:
i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280

Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.


Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.

Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.

Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig.


28kwh och 400km låter inte rimligt. Antingen stämmer inte någon av siffrorna eller så har man gjort stora framsteg i drivlinan.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-03 16:44:14    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
theo skrev:
Leaf skrev:
i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280

Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.


Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.

Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.

Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig.


28kwh och 400km låter inte rimligt. Antingen stämmer inte någon av siffrorna eller så har man gjort stora framsteg i drivlinan.


Ja det stämmer säkert med 280km men om man läser lite om det så verkar det som att denna till skillnad från de flesta elbilar verkar klara av att hålla NEDC . En av de norska artiklarna visade ju att de enkelt kunde köra den på 1kwh blandad körning. Så man ska nog inte stirra sig blind på batteristorlek då det är viktigare med verklig räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-03 17:48:10    Rubrik: Svara med citat

Hålla nedc kan man om man kör nedc. Normal körning är mer intensiv och ger kortare räckvidd än nedc. Så att bilen går att i normal körning överträffa nedc är en ekvation som inte går ihop.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-10-03 17:57:26    Rubrik: Svara med citat

Rent teoretiskt kan man ju tänka sig ett scenario där lågt effektuttag och lågt varvtal på motorn ger väldigt dålig verkningsgrad, och att man därför skulle få bättre räckvidd om man gasar lite hårdare och har en högre snittfart.

Men det är osannolikt!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15  Nästa
Sida 3 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.