Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-07 06:47:20    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
theo skrev:
JFAH skrev:
Mycket spekulationer om pris, men finns det någon officiell prisuppgift (riktpris) över huvudtaget på bilen? Räckvidden verkar minst sagt snål med tanke på att opel ampera e kommer så snart därefter och alla andra elbilar förväntas ta drastisa steg uppåt eller dö i samband med det...


Prislappar lär anpassas. Ingen vill stå med en massa osålda bilar....
Sedan att bolt\nya ampere skule vara någonting som tar död på alla andra elbilar har jag svårt att tro. Ioniq lanseras 2016 oktober i sverige och vad jag vet kommer inte opel förrän tidigast nästa vår vilket gör alla jämförelser med den helt meningslösa - det kommer alltid något bättre om man väntar. Tesla 3 samma sak, är grymt sugen på en tesla men när var hur är något man måste ta i beaktande.


Jag brukar titta i EU, typ Tyskland bara för referens... Kia Soul EV där köps för ca. 28 tEUR:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&vc=Car&dam=0&ms=13200%3B29&ft=ELECTRICITY

Jag har tittat intervju med Hyundai ansvarig där han säger att basmodell hybrid 19, plugin 22 och el under 25tEUR är mål... Men våra kära leverantörer kommer att packa in Nordic-pack + supermiljöbilspremien som resulterar med säg 300-ish tusen... Jag spekulerar mellan tumme och pekfingret 319för el Ioniq... galen

Har läst nyligen att Norge förväntar priset på runt 300tkr för Model 3, men i mina öron det låter som efter avdragen premie...


Kring 300 hade varit mycket bra. Allt under dennvanligast förekommande förmånsgränsen är ok. Allt över det gör försäljningen svårare....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-05-05 05:30:43    Rubrik: Svara med citat

..och nu är lanseringen av den rena elbilen ioniq uppskjuten till mars 2017...typiskt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3180
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-05-05 07:28:09    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
..och nu är lanseringen av den rena elbilen ioniq uppskjuten till mars 2017...typiskt


då kan de lika gärna sluta fila på det känns det som. Om nu inte specen typ dubblas.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-05-06 17:34:07    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
theo skrev:
..och nu är lanseringen av den rena elbilen ioniq uppskjuten till mars 2017...typiskt


då kan de lika gärna sluta fila på det känns det som. Om nu inte specen typ dubblas.


Mja, de lär ju lägga till ny batteriteknik (måste ju vara den anledningen).

Det skall iallafall INTE vara samma batteri som i Kia Soul EV enligt Hyundai Sverige.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-05-07 21:40:31    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
..och nu är lanseringen av den rena elbilen ioniq uppskjuten till mars 2017...typiskt

Misär. Nu blir det ju ett glapp på över ett halvår om jag lämnar tillbaka Leafen i augusti. Får köpa nåt fossilskrälle att åka så länge då även om det tar emot.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-05-08 05:35:26    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
theo skrev:
..och nu är lanseringen av den rena elbilen ioniq uppskjuten till mars 2017...typiskt

Misär. Nu blir det ju ett glapp på över ett halvår om jag lämnar tillbaka Leafen i augusti. Får köpa nåt fossilskrälle att åka så länge då även om det tar emot.



Leasing? Förläng den ett halvår (om möjligt)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-05-08 07:35:06    Rubrik: Svara med citat

Enligt hyundai USA så kommer PHEV först där i höst 2016... dem ligger all energi att komma före nya Prius Prime som är laddhybrid... det är inte många modeller som finns i USA med ladd möjlighet, dem räknar med att inte kunna bygga tillräckligt många plus att subvention på 7500USD ger tillräckligt motivation att satsa all krut där... blir det som med Outlander PHEV så kommer vi inte att se bilen före 2018 ibästa fall, dem i USA har sett Mitsubishi bara som demo bil... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 288
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-05-24 19:45:54    Rubrik: Svara med citat

Nu har de kommit med lite ny info om bilen och lansering, det tar tid

http://insideevs.com/hyundai-confirms-200-mile-electric-car-for-2018-250-mile-ev-for-2020/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-07-08 16:14:53    Rubrik: Svara med citat

Igår hade Vi Bilägare provat Ioniq Hybrid och idag har de en kort rapport om den mest intressanta versionen: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/hyundai-ioniq-electric-rapport-fran-provkorningen
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-08 18:25:09    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien


Exakt samma pris som Leaf 30KWh. Kommer sälja som smör, den där...


...inte!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 932

InläggPostat: 2016-07-08 18:49:47    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Citat:
Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien


Exakt samma pris som Leaf 30KWh. Kommer sälja som smör, den där...


...inte!


Nej, men det behövs nog ett riktigt förmånligt privatleasingerbjudande för att det ska registreras nån större mängd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-08 19:26:45    Rubrik: Svara med citat

Känns som för lite, lite försent.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-07-08 19:44:51    Rubrik: Svara med citat

28 Kwh är för dåligt för en bil som börjar säljas 2017.

Minst 35 Kwh vore vettigt för det priset och en bil i den storleken.

Antingen vill de inte sälja av någon anledning eller så är de gravt förståndshandikappade alt. företagsledningen har blivit grundlurade, men så korkade bör de inte kunna vara.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-07-09 04:17:37    Rubrik: Svara med citat

Om man skulle tolka spekulationerna som Vibilägare serverar om 360tkr så är det solklart att Ioniq elbil är icke-säljare typ samma som syskon KIA Soul EV, skapad att klara visa av dem kriterier för att kunna sälja bilar i Kalifornien och eventuellt plocka hem alla Supermiljöbils premier där dem är tillgängliga och saftiga så som i Norge, Holland, USA, England osv. Ingen av dem Hyndai eller KIA försäljarna i Sverige är intresserad att sälja elbil, därr man inte kan leasa Soul EV tex... Följande är intressant ur försäljarna perspektiv:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/hyundai-ioniq-hybrid-rapport-fran-provkorningen

En Prius liknande hybrid som är förhands spekulerad 250tkr... 100papp biligare än liknande Prius, Hyndai önskar en del av 8 miljon sålda hittils dem är fulständig ointresserade av elbil trams som bara några få ville ha och ingen verkstad har kunskap om... jag tror att både Ioniq hybrid och nya syskon KIA Niro hybrid kommer att ta över marknaden och sälja som smör... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-07-09 05:42:27    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att Hyundai har möjlighet att ha bra räckvidd med Ioniq trots bara 28 kWh batteri. Soul är utformad som en lada och är ändå snål. Teknikerna bakom dem är väl samma gubbar.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-09 08:25:57    Rubrik: Svara med citat

Sälja som smör nu, men osäljbara om 5 år? Snart tror jag att en tillverkare tar klivet och börjar sälja rena elbilar till korrekt pris, alltså vad de kostar att tillverka plus normalt påslag. Då kommer elverionen av en sådan här bil att bli billigare än hybriden. För inte en chans i Småland att batteriet kostar 100kkr och resten är bara billigare på elbilen.
Tar fram kristallkulan och säger att en sådan här bil med 30kWh batteri kommer gå att köpa för 200kkr år 2020. Då har jag nog ändå varit försiktig.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-09 16:35:49    Rubrik: Svara med citat

Förtydligande - jag tror alltså INTE de kommer sälja som smör. Inte alls.

Men jag skall nog gå till Hyundai och provköra en när/om de kommer hit.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-01 11:06:47    Rubrik: Svara med citat

ELBIL.NO har testat IoniQ EL version och dem skriver:

http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

Värt att notera:

Ytelse: 88 kW/120 hk
Dreiemoment: 295 Nm

Blandet forbruk (oppgitt): 1,15 kWh/mil
Blandet forbruk (test, sommer): 1,1 kWh/mil
Rekkevidde (oppgitt): 280 km (NEDC)
Rekkevidde (test, sommer): 250+ km
Batteri: 28 kWh brutto (netto ikke bekreftet)
Ombordlader: 6,6 kW AC (230 volt 1-fas)

Egenvekt: 1.420 kg inkl. fører
LxBxH: 4,47×1,82×1,46
Bagasjerom: 350 liter
Toppfart: 165 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek
Pris (testbil): Ca. 280.000 kroner (billigste fra 239.950)

det blir intressant att se om Norrmännen nappar eftersom Leaf Tekna all inkluderad kostar 285tkr och e-Golf som säljs som smör 279tkr :
http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/pricelists/prisliste-e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/volkswagen-e-golf-prisliste-my17-28-04-2016.pdf
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-01 13:26:09    Rubrik: Svara med citat

Mina ögon fastnade här
Blandet forbruk (test, sommer): 1,1 kWh/mil
Jag undrar hur de har kört.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-18 16:17:09    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Mina ögon fastnade här
Blandet forbruk (test, sommer): 1,1 kWh/mil
Jag undrar hur de har kört.


Om det stämmer så är det den energisnålaste elbilen i segmentet.
Den har grymt bra cw värde så den kanske kan klara det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 13, 14, 15  Nästa
Sida 2 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.43 sekunder att ladda.