Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ampera-e = EU version av bolt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1559

InläggPostat: 2017-05-06 10:08:26    Rubrik: Svara med citat

Här pratar musk om bolt och tax credits

http://insideevs.com/elon-musk-talks-carb-zev-credits/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-06 13:42:46    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Säg att batteri kostar 150USD/kWh*60 = 9000USD (Elon skulle bygga en sån 125USD/kWh i Model 3)

Det spelar ingen roll hur avancerad drivlinan är det kan inte kosta mer än 5000USD för massproduktion...

Elektronik och resten kan inte kosta mer än 5000USD...

Man är på 19.000USD



Nu är det ju inte GM som tillverkar drivlinan, de köper den från LG. LG vill förmodligen ha bra betalt - och får det. De har garanterat sett till att gå plus på affären medan GM går back.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-05-06 19:06:35    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Här pratar musk om bolt och tax credits

http://insideevs.com/elon-musk-talks-carb-zev-credits/


Intressant! Kommer detta gälla för Opelversionen också eller räknas den som europeisk?
Bara att glömma ampera-e om de bara tänker bygga 25' om året...
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-07 05:46:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
elfi skrev:
Säg att batteri kostar 150USD/kWh*60 = 9000USD (Elon skulle bygga en sån 125USD/kWh i Model 3)

Det spelar ingen roll hur avancerad drivlinan är det kan inte kosta mer än 5000USD för massproduktion...

Elektronik och resten kan inte kosta mer än 5000USD...

Man är på 19.000USD



Nu är det ju inte GM som tillverkar drivlinan, de köper den från LG. LG vill förmodligen ha bra betalt - och får det. De har garanterat sett till att gå plus på affären medan GM går back.


Jag jobbar i samma bransch där eldrivlinor bland annat tillverkas, det jag skrev var EU priser eller branschens dyraste produkter made in EU... USA och Korea priser är 15-35% lägre... GM och alla andra har vinst på 30% per såld bil Wink
Hyundai har 35% vinst på varje Ioniq såld i Sverige Rolling Eyes
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-07 06:10:12    Rubrik: Svara med citat

Min poäng är att eftersom man köper drivlinan måste man betala pengar till ett annat företag, och det företaget tar ut marknadspris vilket är tillverkningskostnad plus utvecklingskostnader plus div skatter och tullar och inte minst en vinstmarginal så klart.
Om man använder de ingenjörer man redan har, sin egen tillverkningskapacitet, samt underleverantörer för komponenter av lägre värde får ett helt annat pris. Kanske inte billigast, men en investering som sedan sänker kostnaderna för efterföljande bilar. Och kan man ta fram grejerna till en konkurrenskraftig kostnad tar man vinstmarginalen själv istället för att ge bort den.
Om Apple skulle köpa färdiga telefoner av Huawei och trycka dit ett egendesignad skal med apple-logga skulle det säkert funka jättebra...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-07 07:37:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Om Apple skulle köpa färdiga telefoner av Huawei och trycka dit ett egendesignad skal med apple-logga skulle det säkert funka jättebra...


Bortsett fån Apple som är utvecklings gigant så finns det massa olika som använder samma koncept, dem köper från Samsung, Huawei eller Xiaomi och bara klistrar eget logo på... GM använder samma princip med LG komponenter och LG besitter teknologi som är redan utvecklad och kan anpassas till vilken fordon som helst:

http://www.lg.com/global/business/vehicle-components-products

Ford kör med Volvos värsting femcylindrig motor i sin RS Focus tex.
Mercedes har inga små motorer allt under 2 liter kommer från Renault,
Suzuki har ingen diesel och alla deras dieslar är FIAT producerade osv som är mycket billigare än utveckla egen motor... känd fenomen i branschen, vi säljer motorer till massa olika applikationer t.o.m. elbilar:
http://www.juli.cz/en

produktion kostnad för drivlinan med fantastisk marginal överstiger inte 5000USD osv. sen kan man räkna vidare...

Vill man tycka synd om biltillverkarna det inte är förbjudet, men tillverkningskostnad för elbil är i samma nivå som för välutrustad prestandabil så BOLT eller Ampera-E kostar inte mer än OPC Astra eller GTI Golf med fantastisk inkomst marginal... 29

På nån konstigt vänster jag har svårt att tro att vi skulle kunna köpa Ampera-e i Sverige efter allt man läser i media, GM group säljer bara 600-ish personbilar/månad inga volymer direkt för bra förhandlingsläge...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-07 13:00:52    Rubrik: Svara med citat

Jo, det finns många företag som gör så, men det genererar ju bara hög omsättning och ingen vinst. En företagsidé som skall hålla i längden måste innefatta att man skapar ett värde. Att bara slänga på en logotyp och sälja vidare kan alla göra.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-05-07 16:58:49    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jo, det finns många företag som gör så, men det genererar ju bara hög omsättning och ingen vinst. En företagsidé som skall hålla i längden måste innefatta att man skapar ett värde. Att bara slänga på en logotyp och sälja vidare kan alla göra.

Nu är ju det främsta målet från GM:s sida att tjäna zev krediter, int att få folk att köra elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2017-05-07 18:41:18    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
tor.ake skrev:
Jo, det finns många företag som gör så, men det genererar ju bara hög omsättning och ingen vinst. En företagsidé som skall hålla i längden måste innefatta att man skapar ett värde. Att bara slänga på en logotyp och sälja vidare kan alla göra.

Nu är ju det främsta målet från GM:s sida att tjäna zev krediter, int att få folk att köra elbil.


Är det därför du inte köpt elbil ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-08 04:38:09    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
tor.ake skrev:
Jo, det finns många företag som gör så, men det genererar ju bara hög omsättning och ingen vinst. En företagsidé som skall hålla i längden måste innefatta att man skapar ett värde. Att bara slänga på en logotyp och sälja vidare kan alla göra.

Nu är ju det främsta målet från GM:s sida att tjäna zev krediter, int att få folk att köra elbil.


Att tjäna ZEV eller CARB eller vad det heter är inte en affärsidé som håller i längden. Nåja, de får göra som de vill, har svårt att se hur det skall drabba mig. Aktieägarna och de anställda däremot... they're f***ed!

... för bensinbilens dagar är räknade. Jag vet att alla inte har fattat det ännu, men som det ser ut nu är det bara en tidsfråga. Kodak! Nokia! GM?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-08 07:36:46    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:


... för bensinbilens dagar är räknade. Jag vet att alla inte har fattat det ännu, men som det ser ut nu är det bara en tidsfråga. Kodak! Nokia! GM?


jag håller med 100%... dem som inte har fattat kan titta följande:

https://youtu.be/scyYfbL5P9w

vilken tar man hem? jag skulle inte tveka en sekund... Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-13 23:09:23    Rubrik: Svara med citat

Denna bilfirma synes importera Bolt från USA direkt till Norge.
Priset ca samma som Ampera-e (400 kkr), säljes som "bruktbil" (beg, endast 10 km).
Leveranstid 12 v (ca 3 mån) från beställning.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842
https://www.finn.no/pw/ad/car-used-sale/95647842
http://bergheim.no/bruktbiler/

Edit, samma utrustning kostar ca 350 kkr i hos norska generalagenturen, denna parallellimport således ca 50 kkr dyrare (?).
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/configurator.html#options
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤


Senast ändrad av Anders den 2017-05-23 14:35:03, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2017-05-23 14:04:49    Rubrik: Elbil Sverige årsmöte provkörde vi flera elbilar bl Ampera-e Svara med citat

Vid Elbil Sverige årsmöte i Alster Herrgård Karlstad den 20 21 maj provkörde vi bla en Norsk Opel Ampera-e

http://www.elbilsverige.se/

Trevligt o intresseant

(Ni som var där kanske kan skriva lite mer om mina bilder)

IMG_20170520_123255 by Magnus Johansson, on Flickr

299 000NOK har man betalat för denna i Norge

IMG_20170520_162740 by Magnus Johansson, on Flickr

IMG_20170520_162830 by Magnus Johansson, on Flickr

IMG_20170521_124956 by Magnus Johansson, on Flickr

Där fanns mer bilar att både se och provköra
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 7 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.54 sekunder att ladda.