Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ampera-e = EU version av bolt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-07-18 19:09:09    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:
Så här fick jag svar idag:

"Hej [namn]!

Tack för ditt mail.

I dagsläget har vi ingen lista att skriva upp sig på. Detta beror på att Sverigelanseringen är beräknad till slutet av 2017 och de första leveranserna beräknade till början av 2018. Vi vet inte idag vilken tilldelning (antal bilar) som vi får till Sverige, detta kommer vi kunna svara bättre på sommaren 2017.

Med vänliga hälsningar Daniel

Opel Sverige
Kundsupport/Daniel Andersson"

Ingen Ampera-e förrän närmare 2018 alltså. Shocked


Så då blir även 2017 ett förlorat år för elbilar i Sverige, och antagligen 2018 också med tanke på de små volymer som kommer tillverkas och hur lågprioriterade vi kommer vara i Sverige. Visst är det trevligt att Tesla och Chevrolet/Opel lockar med fantastiska och "prisvärda" elbilar framöver men det är synd att de inte verkar kunna leva upp till sina löften inom rimlig framtid, om ens någonsin.

Det är inte utan att man blir lite konspiratoriskt och funderar över om det enda syftet med dessa offentliggöranden är att döda elbilsmarknaden, fram till att de hinner ifatt och har en vettig elbil att producera. För att packa in ett stort dyrt batteri, som de flesta ändå inte kommer att utnyttja en bråkdelav förutom någon/några gånger om året, kan knappast ses som ett revolutionerande teknologiskt framsteg.

På den officiella hemsidan för Bolt/Ampera verkar det som om den kommer kosta från 37500 dollar, exklusive moms: ”The Manufacturer's Suggested Retail Price excludes tax, title, license, dealer fees and optional equipment.” Lägg svensk moms och andra påslag på det så sitter vi med en elbil som visserligen kostar hälften av en hyfsad Model S, men som likväl kommer vara för dyr för de flesta. Samma som med Model 3 med andra ord. Dessutom verkar det som om enbart enfasladdning med max 32A (som i princip ingen i Sverige kommer kunna utnyttja) kommer vara standard. Vad ska man då med ett 60 kWh batteri till?

Kör själv en Zoe med 23,3 kWh tillgänglig batterikapacitet och kämpar med att någonsin komma hem och ha förbrukat mer än 50% av batterikapaciteten. Då har jag ändå 60 km totalt fram och tillbaka till jobbet och kör andra ärenden efter det. Det känns som om det hade varit bättre att övertyga folk om att dagens elbilar räcker alldeles utmärkt i nuläget, än att få dem att vänta i flera år på en dyr elbil med en räckvidd som de ändå i princip aldrig kommer ha användning av.

Men visst kommer jag köpa den där extra räckvidden för 200 000 kr extra när den väl kommer jag också, vilket märke som än erbjuder den, även om det hade varit mycket mer ekonomiskt att istället hyra en Model S de få gånger jag behöver den extra räckvidden. För som någon konstaterade så är det inte alltid logiken som styr, tyvärr. Under tiden blir försäljningen av existerande elbilar lidande.


Senast ändrad av iAkita den 2016-07-18 19:57:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-07-18 19:28:14    Rubrik: Svara med citat

2018 är det långt till.

Dessutom kan det bli förseningar och att Sverige endast tilldelas ett fåtal bilar.
Näe.. så där lösa boliner hade jag inte vågat satsa på. Kan mycket väl ta till 2019 innan bilarna kan köpas enkelt utan väntetider och ransoner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 932

InläggPostat: 2016-08-03 20:27:14    Rubrik: Svara med citat

Undrar vad vi ser först på gatan i Sverige av Opel Ampera-e, Tesla Model 3 eller kanske en ny Nissan Leaf version med motsvarande räckvidd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-04 05:25:29    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Undrar vad vi ser först på gatan i Sverige av Opel Ampera-e, Tesla Model 3 eller kanske en ny Nissan Leaf version med motsvarande räckvidd?


Finns spekulationer att Leaf 40kWh kommer som 2017MY... Jag hoppas att OKQ8 eller Shell eller CirCleK informerar snart att alla bränsle stationer skulle utrustas med snabbladdare... då behöver man inte 60kWh, 30 är helt OK för 20mil sen snabbladdning, 20mil snabbladdning... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3180
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-04 07:18:50    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
el<$ skrev:
Undrar vad vi ser först på gatan i Sverige av Opel Ampera-e, Tesla Model 3 eller kanske en ny Nissan Leaf version med motsvarande räckvidd?


Finns spekulationer att Leaf 40kWh kommer som 2017MY... Jag hoppas att OKQ8 eller Shell eller CirCleK informerar snart att alla bränsle stationer skulle utrustas med snabbladdare... då behöver man inte 60kWh, 30 är helt OK för 20mil sen snabbladdning, 20mil snabbladdning... Rolling Eyes


Det är helt klart kombinationen av kapacitet och laddmöjligheter som gör bilen. Jag tror vi ser en rekyl "snart" där Tesla kanske är först att ta steget neråt igen med nya 60-modeller. Vem vill egentligen ha en Leaf med mer än 40kWh? Jag får träsmak redan med 24kWh haha. Smile

Förmodligen kommer vi nå en sweet spot och bilarna blir effektivare istället, sänkt vikt och sänkt förbrukning ger ju fler mil per kWh också.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-08-04 11:20:22    Rubrik: Svara med citat

Undrar hus Teslakunderna resonerar kring de nya 60-modellerna som går att uppgradera på distans till större kapacitet. Där missar man fördelarna av lägre vikt eftersom batterierna ändå är stora.

Jag tror det är rimligt att möjligheten att ta emot större effekt i bilarna kommer framöver som Holländarna är inne på enligt Fully Charged.
https://youtu.be/-Pg0PaUWoPo
Frågan jag ställer mig är när det kommer moderna basbilar med eldrift utan att man ska behöva köpa "Top of the Line". Kan Opel ta den bollen?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-04 12:52:59    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:

Frågan jag ställer mig är när det kommer moderna basbilar med eldrift utan att man ska behöva köpa "Top of the Line". Kan Opel ta den bollen?


Jag tror att VW nu efter diesel-fiasko och med så bra GTE försäljning och subvention på hemma plan kommer med uppgraderade e-Golf, kanske e-Tiguan eller e-Passat med batteri som skulle kunna prestera komfortabelt 20-25mil vintertid... Mercedes också har klart elbil GLC och det sägs vara "the shit" med 25-30mil om man ska lita på dem som citerar ansvariga... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3180
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-04 15:34:13    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Undrar hus Teslakunderna resonerar kring de nya 60-modellerna som går att uppgradera på distans till större kapacitet. Där missar man fördelarna av lägre vikt eftersom batterierna ändå är stora.


Frågan är vad Tesla testar med dessa batterier. Om de på något vis smiter in under något skattetak likt Italien med 2litersmotorer eller om de scannar vad folk vill ha nu när lite mer normala människor köper Tesla osv osv...

Jag förstår ju fördelarna med att fulladdat har en buffert kvar och att man tullar på den osynliga kapaciteten när cellerna degraderas, snabbare laddning osv, men det blir liksom ingen vettig ekvation att skicka med 15kWh gratis med alla bilar. Någon anledning måste de ha.

Att de med obegränsad budget alltid kommer tjata om mer kapacitet är naturligt. Men vad the average Joe behöver är kanske inte riktigt klart än?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-08-04 15:38:18    Rubrik: Svara med citat

Tror också att vi kommer landa till slut med bilar på runt 30-60kWh till slut. Om det fanns lika mångasnabbladdare som det finns bensinstationer skulle jag aldrig behöva planera mina resor med 30kWh Leafen enS. Bara åka och ladda när jag har lust eller behov.
En fördel med med större batteri är att man dels kan åka lite längre och ladda lite längre. Just nu blir stoppen något för tätt och stoppen lite för korta, om vi ska åka vidare när batteriet är fullt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-04 16:12:27    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


Frågan är vad Tesla testar med dessa batterier. Om de på något vis smiter in under något skattetak likt Italien med 2litersmotorer eller om de scannar vad folk vill ha nu när lite mer normala människor köper Tesla osv osv...

Jag förstår ju fördelarna med att fulladdat har en buffert kvar och att man tullar på den osynliga kapaciteten när cellerna degraderas, snabbare laddning osv, men det blir liksom ingen vettig ekvation att skicka med 15kWh gratis med alla bilar. Någon anledning måste de ha.

Att de med obegränsad budget alltid kommer tjata om mer kapacitet är naturligt. Men vad the average Joe behöver är kanske inte riktigt klart än?


De testar om det finns en efterfrågan på bilar med lägre kapacitet, utan att för den skull dra på sig kostnader i verktyg och tillverkningsvarianter. Blir det en stor andel köpare på 60kwh så att det betalar sig att göra en till variant av batteripack, m.m. så kommer de givetvis göra det.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-08-04 17:32:32    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Undrar hus Teslakunderna resonerar kring de nya 60-modellerna som går att uppgradera på distans till större kapacitet.


Tror det behövs en modell som ligger lägre i pris och har lägre förmånsvärde än 90 modellerna som dragit iväg de senaste åren.

För en köpare tror inte jag det är så stor skillnad mellan s60 och s75 då batteriet är samma. Det blir samma laddtid vid långresor och en s75 ska man inte ladda fullt medan en s60 borde du kunna ladda fullt till vardags,vilket för skillnaderna marginella.

För Tesla som erbjuder en återköpsgaranti efter tre år på 50% blir det gratis konvertera alla s60 till s75 i det fall att dom köper tillbaka vilket borde vara en fördel.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-08-04 19:32:40    Rubrik: Svara med citat

Tror utn tvekan att trenden är att batteristorlekarna går upp. Finns som sagt inga nackdelar med detta, men desto mer nackdelar med mindre packar.

Tesla kommer förmodligen uppdatera top end modellerna till någonstans runt 140kwh inom en inte alltför avlägsen framtid, och det bygger jag på att man kommer övergå från nuvaran cell till en mer optimerad cell i och med nya giga fabriken. Där någonstans tror jag man kommer stanna. Med så mycket kapacitet kan även en taxibil bekvämt köras en hel dag även i usel väderlek och nattankas. BElastningen på snabbaddarna minskar också drastiskt med större batterier, så det är en bra affär för tesla också att ha stora batterier. Dessutom kan model x ägarna glädja sig åt att deras bil nu kan dra släp som vilken fossilare som helst med fullt acceptabel räckvidd. Jag tror oog att 60kw kommer vara instegsstorlek även på småbilar iom med boltens införande.

Att Sverige ligger långt ned i prioriteringslisterna kanske inte är så underligt för övrigt. Det är inte som att vi har en miljöpolitik som direkt uppammar till alternativ. Och det är en medveten strategi från regeringens sida. Det är för mycket skatteintäkter att vara rädd om.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-08-04 22:52:21    Rubrik: Svara med citat

Vi kommer inte att få se elbilar som är mycket mer energieffektiva än eUP och eGolf - för det finns ingenstans att spara så mycket verkningsgrad/vikt/luftmotstånd/rullmotstånd att det kommer göra någon praktisk skillnad.


Nu kanske någon tycker att ett sådant uttalande är minst lika korkat som att påstå att 640Kbyte ram är tillräckligt.


Men tänk en gång till, vart på en elbil skulle man rimligtvis kunna tjäna verkningsgrad i praktiken ? Även om man gör allt och sparar några % här och där så blir det endå inget alls i praktiken, Renaults nya supersnåla elmotor skulle ge flera mil extra - i praktiken vart det 2 kilometer.

Här är någon som trodde Renaultens nya motor skulle ge 15% ( !!! ) längre räckvidd :

http://evobsession.com/renault-zoe-gets-15-boost-in-range-from-new-motor/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-05 04:42:52    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Vi kommer inte att få se elbilar som är mycket mer energieffektiva än eUP och eGolf - för det finns ingenstans att spara så mycket verkningsgrad/vikt/luftmotstånd/rullmotstånd att det kommer göra någon praktisk skillnad.


Nu kanske någon tycker att ett sådant uttalande är minst lika korkat som att påstå att 640Kbyte ram är tillräckligt.


Men tänk en gång till, vart på en elbil skulle man rimligtvis kunna tjäna verkningsgrad i praktiken ? Även om man gör allt och sparar några % här och där så blir det endå inget alls i praktiken, Renaults nya supersnåla elmotor skulle ge flera mil extra - i praktiken vart det 2 kilometer.

Här är någon som trodde Renaultens nya motor skulle ge 15% ( !!! ) längre räckvidd :

http://evobsession.com/renault-zoe-gets-15-boost-in-range-from-new-motor/


Jag tror att förbättrings möjligheten är oändligt... att motivera kan jag nämna autopilot där mänskligt faktor elimineras och ECO++ körning kommer framme med matematisk precision och snålhet i fall det behövs... Mr. Green

Andra exempel är viktförbättringar när batteri ytterligare utvecklas och bantar, eller när nya material introduceras så som komposit material i BMW i3 som är bland dem snålaste och roligaste som finns... Rolling Eyes

osv...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 290
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-08-05 08:22:25    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
L. Mäkinen skrev:

Frågan jag ställer mig är när det kommer moderna basbilar med eldrift utan att man ska behöva köpa "Top of the Line". Kan Opel ta den bollen?


Jag tror att VW nu efter diesel-fiasko och med så bra GTE försäljning och subvention på hemma plan kommer med uppgraderade e-Golf, kanske e-Tiguan eller e-Passat med batteri som skulle kunna prestera komfortabelt 20-25mil vintertid... Mercedes också har klart elbil GLC och det sägs vara "the shit" med 25-30mil om man ska lita på dem som citerar ansvariga... 8


GM/Opel är väl egentligen redan framme med den bas bilen som har det vi/många söker, problemet är ju att det verkar bara bli på vissa utvalda marknader, även amerikanrna som råkar bo i fel stat är orolig över lång väntan för att få köpa en Bolt. Jag är benägen att tro att VW nu kommer ta täten i Europa som du är inne på. Mercedes och BMW gissar jag kommer ha ett lite dyrare segment för att inte tappa mer kunder till Tesla
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-05 08:52:39    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Jag tror att förbättrings möjligheten är oändligt... att motivera kan jag nämna autopilot där mänskligt faktor elimineras och ECO++ körning kommer framme med matematisk precision och snålhet i fall det behövs... Mr. Green

Andra exempel är viktförbättringar när batteri ytterligare utvecklas och bantar, eller när nya material introduceras så som komposit material i BMW i3 som är bland dem snålaste och roligaste som finns... Rolling Eyes

osv...


Oändligt är det inte, men det finns ännu en hel del att göra på rull- och luftmotstånd. Däck, till exempel skulle man kunna tänka sig att med nanoteknologi kan man skapa grepp utan att behöva dagens stora anliggningsyta och rullmotstånd. Fönster och speglar går att göra en del på också, men man måste ju fortfarande kunna åka i bilen, och kunna krocka med andra objekt utan att bli mos.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-08-05 14:41:54    Rubrik: Svara med citat

Jag pratade med en VW-säljare idag och undrade om de hade någon snik-elbil i pipelinen. Han sa att de hade efterlyst en sån för de får många frågor från kommuner om bilar till hemtjänst och liknande, men eftersom e-Golf har massor av utrustning är den dyrare än Leaf och då blir det Nissan som får ordern. e-up! faller tydligen på storleken.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-08-27 07:21:54    Rubrik: Svara med citat

Bolt elle Ampera snarare verkar ju intressant. Men dom verkar inte fått till nån vidare frunk. Sad
Nån som höt/sett nåt om takräcke och drag?
http://www.treehugger.com/cars/2017-chevrolet-bolt-electric-car-promises-200-miles-range-around-30000.html

Och en kommentar till, till Dacia som nån tyckte var prisvärd. Det håller jag definitivt inte med om, du får en dålig bil med dålig krocksäkerhet till ett lågt pris. Det är allt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-01 08:38:59    Rubrik: Svara med citat

Ampera-E i 30m dragrace mot OPC syskon... gissa vem vinner:

https://youtu.be/cmMdy1TYpsE

sägs att det blir gott om drag i Opel/GM "folkaelbil"
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-01 09:59:09    Rubrik: Svara med citat

Om bilen hade drag också så vore den riktigt intressant.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 3 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.