Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ampera-e = EU version av bolt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-17 06:53:22    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
LarsL skrev:
Tror inte på priset överhuvudtaget, 250000kr i Sverige när Bolt kostar $37000. Någon med för stor fantasi eller ett försök att bromsa upp köp av andra elbilar?


Precis..

En Tesla Model 3 med pris på 35000$ skulle enligt mina beräkningar kosta runt 400 000:- i Sverige. Enligt artikeln jag läste så skulle den kosta 300 000kr vilket jag inte tror en sekund på..

Bolt skulle då hamna runt 400kkr också...


Den som lever skulle se vad priset hamnar nånstans... skulle man titta retroaktiv att en Volt hade som start pris 39.145USD i USA och 440tkr i Sverige så skulle jag gissa att 450tkr för Ampera-e "a.k.a." Bolt är närmare sanningen... jag personligen tror att 39.900EUR skulle vara Tyskland pris... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-02-17 07:35:10    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
taz79 skrev:
LarsL skrev:
Tror inte på priset överhuvudtaget, 250000kr i Sverige när Bolt kostar $37000. Någon med för stor fantasi eller ett försök att bromsa upp köp av andra elbilar?


Precis..

En Tesla Model 3 med pris på 35000$ skulle enligt mina beräkningar kosta runt 400 000:- i Sverige. Enligt artikeln jag läste så skulle den kosta 300 000kr vilket jag inte tror en sekund på..

Bolt skulle då hamna runt 400kkr också...


Den som lever skulle se vad priset hamnar nånstans... skulle man titta retroaktiv att en Volt hade som start pris 39.145USD i USA och 440tkr i Sverige så skulle jag gissa att 450tkr för Ampera-e "a.k.a." Bolt är närmare sanningen... jag personligen tror att 39.900EUR skulle vara Tyskland pris... galen

Initialt ja. Men Model tre kommer hack i häl och lär skapa konkurrens. Det skall bli intressant att se hur många reservationer av 3:an som kommer läggas. Det blir något av en barometer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-17 08:09:54    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:

Initialt ja. Men Model tre kommer hack i häl och lär skapa konkurrens. Det skall bli intressant att se hur många reservationer av 3:an som kommer läggas. Det blir något av en barometer.


Absolut, spännande tider framför oss... Teslas model 3 ska till dagsljus under mars månad... också mest sålda elbilen Leaf ska uppdateras MY2017, och Nissan har kunskap att bygga bilar och lura kunder till fantastisk höga priser med lul-lul utrustning, rykten är att bilen är så gott som klart men att dem väntar vad konkurrenterna serverar så att dem kan ge lite till... jo mer konkurrens och produkter dessutom bättre för konsumenter... det blir också spännande om Tyskland inför 5000EUR som subvention där utformning kan vara lurigt eftersom producenter måste ta andel och "kanske" betala 2500EUR till laddnings infrastruktur fonden per såld bil... blir det plus eller minus premie återstår att se...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-05-20 21:03:50    Rubrik: Svara med citat

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-enter-production-october-2016/
Verkar som produktionen för bolt/ampera-e kommer igång redan i oktober i år, med lite tur kommer Opel få över bilar innan årsskiftet och vi som konsumenter får se vad priset blir här. Har svårt att tänka mig att det blir mer än 400 tusen, kanske närmare 300 tusen. Varje klipp på Youtube så snackas det om affordable, vore märkligt att tjata om ett bra pris i varje mening för att sedan sätta ett högt pris, men vi får se.

Tycker bilen verkar mycket lovande, hoppas på en provtur till vintern. Ett pris på 340 tusen som BMW i3 och den kommer sälja mer än vad GM vågat drömma om
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-05-20 21:32:50    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-enter-production-october-2016/
Verkar som produktionen för bolt/ampera-e kommer igång redan i oktober i år, med lite tur kommer Opel få över bilar innan årsskiftet och vi som konsumenter får se vad priset blir här. Har svårt att tänka mig att det blir mer än 400 tusen, kanske närmare 300 tusen. Varje klipp på Youtube så snackas det om affordable, vore märkligt att tjata om ett bra pris i varje mening för att sedan sätta ett högt pris, men vi får se.

Tycker bilen verkar mycket lovande, hoppas på en provtur till vintern. Ett pris på 340 tusen som BMW i3 och den kommer sälja mer än vad GM vågat drömma om


Jag tror den kommer att sälja bra, för att vara en elbil.

Men ser man till vad vanligt folk köper än så länge så köper de exempelvis KIA eller Hyundai i kombiutförande med dieselmotor och en sådan bil kostar ca 205 000:- Sek, och då räknar folk hur mycket dyrare en Ampera är och kommer fram till att de kan köpa diesel i 10 år för merkostnaden och så köps ingen Ampera.

Skall den sälja lika mycket som de bäst säljande fossilerna får den inte vara mycket dyrare än en liknande fossilbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 465
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-05-21 07:41:19    Rubrik: Svara med citat

Alltså... när de säger affordable menar de jämfört med Model S.

Utgångspriset i USA är från $37,500 då utan möjlighet till snabbladdning. Multiplicerar vi det med dollarkursen och moms blir det 390,000.

Tittar man historiskt kostade också årsmodell 2014 av Volt $35,000 i USA och Opel Ampera 380,000 kronor i Sverige.

Räkna alltså med att utgångspriset blir runt 400,000 kronor i Sverige, kanske 399,999 men att ingen kommer att köpa den bilen för alla vill ha möjlighet till snabbladdning, vilket de inte har sagt hur mycket det kostar men säg 30-50,000 kronor extra.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-05-21 08:15:00    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Alltså... när de säger affordable menar de jämfört med Model S.

Utgångspriset i USA är från $37,500 då utan möjlighet till snabbladdning. Multiplicerar vi det med dollarkursen och moms blir det 390,000.

Tittar man historiskt kostade också årsmodell 2014 av Volt $35,000 i USA och Opel Ampera 380,000 kronor i Sverige.

Räkna alltså med att utgångspriset blir runt 400,000 kronor i Sverige, kanske 399,999 men att ingen kommer att köpa den bilen för alla vill ha möjlighet till snabbladdning, vilket de inte har sagt hur mycket det kostar men säg 30-50,000 kronor extra.


Jag tror inte det finns någon anledning att sälja den billigare än vad i3 94Ah kommer kosta.... vilket är kring 500k.

När Model 3 kommer ut så finns nog liknande prestanda att tillgå, men till fantasipriser.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-05-21 21:29:55    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
T B skrev:
Alltså... när de säger affordable menar de jämfört med Model S.

Utgångspriset i USA är från $37,500 då utan möjlighet till snabbladdning. Multiplicerar vi det med dollarkursen och moms blir det 390,000.

Tittar man historiskt kostade också årsmodell 2014 av Volt $35,000 i USA och Opel Ampera 380,000 kronor i Sverige.

Räkna alltså med att utgångspriset blir runt 400,000 kronor i Sverige, kanske 399,999 men att ingen kommer att köpa den bilen för alla vill ha möjlighet till snabbladdning, vilket de inte har sagt hur mycket det kostar men säg 30-50,000 kronor extra.


Jag tror inte det finns någon anledning att sälja den billigare än vad i3 94Ah kommer kosta.... vilket är kring 500k.

När Model 3 kommer ut så finns nog liknande prestanda att tillgå, men till fantasipriser.


Nja beror lite på hur de gjort den ekonomiska kalkylen. Utvecklings kostnaderna för att utveckla en bilmodell och speciellt med ny teknik är enorma, en gissning mellan tummen och pekfingret är att GM lagt runt 30-100 miljarder. GMs elbilsprogram var i fullgång 2008 när GM blev räddat av Amerikanska staten från konkurs, här valde man att inte skära något i elbils utvecklingen utan istället sälja av delar som Hummer. Volt var första modellen och nu bolt, fler är att vänta. Ju fler man tillverkar desto billigare blir varje bil. Ska man sen få tillbaka alla dessa investerade miljarder så behöver det säljas enorma mängder bilar. GM kommer nu som första tillverkare kunna sälja en bil med mer än 30 mils räckvidd till ett "affordable" pris. Ett för högt pris i detta gylleneläge och chansen till avkastning på alla dessa investerade miljarder kan vara borta. Jag minns hur BMW chockade konkurrenterna med ett pris på 340 tusen för i3 för några år sedan, nu är 10 procent (om jag minns rätt?) av alla bilar BMW säljer en bil från i-serien. Till detta kommer ytterligare intäkter för service på fordonen, för inte har de någon konkurrent som kan serva en i3 än.
GMs marknadsanalytiker analyserar säkert fram ett pris där de kan dra nytta av hypen runt Teslas model 3.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-05-21 21:51:03    Rubrik: Svara med citat

De flesta auktoriserade BMW-verkstäder är vanliga privata småföretag. Så BMW AG får inte ett öre av deras vinst för att serva i3 men väl ta betalt för fortbildning av tekniker i form av en aldrig sinande ström kurser.

Sen tror jag att det fortfarande är så att verkstäderna hyr "datorn" för felsökning/uppdatering osv. av fordonen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-05-23 15:16:35    Rubrik: Svara med citat

Skickade ett mail till opel.sverige@gm.com om att jag var intresserad av Ampera-e och vill provköra, fick följande svar:

"Hejsan (mitt namn),



Tack för ert mail.

Kul att ni är intresserad av våran Ampera-E.

På grund av stort intresse för Ampera-E här i Sverige så har vi en lista på intresserade.

Vi lägger till er i listan och skickar er information när vi vet mer om lansering samt priser.



Med vänliga hälsningar

Opel Sverige"

Är in intresserade av bilen så skicka ett mail, tror det kan öka chanserna för Sverige att få hem några exemplar tidigt om vi som är intresserade visar det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-07-05 06:41:55    Rubrik: Svara med citat

Suck!
Varför placerar man det här?


_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-05 06:59:31    Rubrik: Svara med citat

Relativt liten lucka, någon som sett hur de kommer göra med snabbladdning? I USA kommer den väl ha en Typ1-kontakt för långsamladdning, men snabbladdningen? Sett någon variant med DC-kontakter under Typ-1-cirkeln, men hur blir det i Europa?

BTW, håller med om att placeringen är idiotisk.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 465
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-07-05 07:32:32    Rubrik: Svara med citat

Nåja, så liten var inte luckan, ett CCS kontakt får plats därunder.

Men placeringen är idiotisk, det håller jag med om.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-05 17:15:20    Rubrik: Svara med citat

Jo en CCS ryms men hur har de gjort på chevan? Har den typ-1 plus chademo eller någon annan kombination? Sitter det en lucka till på passagerarsidan? Det hade ju varit lite finurligt faktiskt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-05 17:51:46    Rubrik: Svara med citat

Är inte CCS i USA likadan som i EU fast med en typ 1 istället för typ 2.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-07-18 12:55:07    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Skickade ett mail till opel.sverige@gm.com om att jag var intresserad av Ampera-e och vill provköra, fick följande svar:

"Hejsan (mitt namn),



Tack för ert mail.

Kul att ni är intresserad av våran Ampera-E.

På grund av stort intresse för Ampera-E här i Sverige så har vi en lista på intresserade.

Vi lägger till er i listan och skickar er information när vi vet mer om lansering samt priser.



Med vänliga hälsningar

Opel Sverige"

Är in intresserade av bilen så skicka ett mail, tror det kan öka chanserna för Sverige att få hem några exemplar tidigt om vi som är intresserade visar det


Så här fick jag svar idag:

"Hej [namn]!

Tack för ditt mail.

I dagsläget har vi ingen lista att skriva upp sig på. Detta beror på att Sverigelanseringen är beräknad till slutet av 2017 och de första leveranserna beräknade till början av 2018. Vi vet inte idag vilken tilldelning (antal bilar) som vi får till Sverige, detta kommer vi kunna svara bättre på sommaren 2017.

Med vänliga hälsningar Daniel

Opel Sverige
Kundsupport/Daniel Andersson"

Ingen Ampera-e förrän närmare 2018 alltså. Shocked
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-18 13:23:15    Rubrik: Svara med citat

Haha somnat trodde den finns bara där för att vi ska vänta och inte köpa elbilen nu för det kommer ju något bättre... bara du väntar.
Förmodligen har vi både en 60kWh Leaf (eller ännu hellre Qashqai) och Model 3. Då framstår inte Ampera-e som så speciel i samanhanget, Leafen billigare och M3 bättre.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-07-18 15:06:20    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Haha somnat trodde den finns bara där för att vi ska vänta och inte köpa elbilen nu för det kommer ju något bättre... bara du väntar.
Förmodligen har vi både en 60kWh Leaf (eller ännu hellre Qashqai) och Model 3. Då framstår inte Ampera-e som så speciel i samanhanget, Leafen billigare och M3 bättre.


Ja, det tror jag absolut att du har rätt i. Tar det så lång tid blir de omkörda (igen).
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-07-18 16:42:02    Rubrik: Svara med citat

Det var trist Sad Känns för långt att vänta till 2018,
Tur jag köpt mig en elmoped och står i kö till M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-18 17:58:39    Rubrik: Svara med citat

2018 och 60kWh är säkert fortfarande rätt i tiden, men prislappen lär ju inte kunna vara i den härad det spekulerats om här tidigare. Även laddstandard måste följa med upp, kanske inte 150kW, men över dagens 50kW.

En riktig 3fas hade ju inte gjort ont heller för den delen, i synnerhet 2018.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 2 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.