Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


elbilar är bäst
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2016-01-16 17:27:09    Rubrik: elbilar är bäst Svara med citat

elbilar


Senast ändrad av en den 2016-01-23 23:25:49, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-17 11:11:02    Rubrik: Svara med citat

20kwh är definitionsmässigt inte snabbladdare. Och även om 24 precis passerat gränsen på 23 är det i realiteten inte snabbladdare. Det är dock en väl lovlig insats om man har många punkter och saluför det som över nattningsladdning. Lycka till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2016-01-17 17:51:35    Rubrik: snabbladdare Svara med citat

för elbil


Senast ändrad av en den 2016-01-23 23:22:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-18 17:27:45    Rubrik: Svara med citat

Så länge den inte saluförs som snabb laddning så....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-01-18 18:23:09    Rubrik: Svara med citat

Tror också på dessa laddare och tycker det är bra om de dyker upp. Leafen klarar ju inte att ta emot mer än 16A på 1-fas utan laddare. Därför har vi inte mycket till nytta av en typ2 uttag eller liknande.

När det gäller termelogi så tycker jag följande:
    Allt som levererar AC ström ska kallas för uttag eller möjligen elbilsuttag och kanske laddaruttag.
    Om de ska kallas för laddare så ska de ha en likriktare/batteriladdare.
    Snabbladdare över 50kW.
    Superladdare över 100kW
    Megaladdare över 200kW Wink

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-19 04:23:49    Rubrik: Re: snabbladdare Svara med citat

en skrev:
50kw snabbladdare
laddar inte 50kw till 80%
utan startar på max vad elbilen kan ta emot och efter en tid sänker laddningen i steg till den når 80%


En Tesla kan ju ta emot 50kW rätt länge och bra.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡


Senast ändrad av Henke2 den 2016-01-19 06:52:51, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-01-19 04:51:16    Rubrik: Svara med citat

Vilket gnäll det kan vara ibland!
Jag skulle vara överlycklig om det fanns fler 20kw - 22kw DC-laddare ute i samhället.
Vi måste se till flera aspekter här.
Om man skall sätta upp en laddare så är det ju inte bara själva laddaren som Kostar. Att ha en 63A anslutning kostar ungefär dubbelt så mycket per år som en 35A anslutning.

Om jag kan ladda bilen full på drygt en timme så är det fullt användbart i de allra flesta fall.

Om det står mellan att ladda med en 16A 240vAC eller 20kw DC så vinner ju DC-laddningen helt klart.

Visst är det JÄTTEBRA med 50kw DC, men som sagt i många fall gör det än så länge marginell skillnad då bilarna inte riktigt klara av det.


/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-19 05:43:42    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Vilket gnäll det kan vara ibland!
Jag skulle vara överlycklig om det fanns fler 20kw - 22kw DC-laddare ute i samhället.
Vi måste se till flera aspekter här.
Om man skall sätta upp en laddare så är det ju inte bara själva laddaren som Kostar. Att ha en 63A anslutning kostar ungefär dubbelt så mycket per år som en 35A anslutning.

Om jag kan ladda bilen full på drygt en timme så är det fullt användbart i de allra flesta fall.

Om det står mellan att ladda med en 16A 240vAC eller 20kw DC så vinner ju DC-laddningen helt klart.

Visst är det JÄTTEBRA med 50kw DC, men som sagt i många fall gör det än så länge marginell skillnad då bilarna inte riktigt klara av det.


/Per


+1 till ovan sagda

Jag tror även att en tid framöver så kommer lätta "billiga" elbilar ha väldigt stor nytta av 20-24kW DC laddning vid ställen man besöker kortare tid (shoppingcenter, idrottsanläggningar, biografer, osv). Det kanske till och med är så att det skulle vara 11kW DC laddning på vissa ställen där man står längre tid än en timme.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-19 15:31:39    Rubrik: Svara med citat

Som sagt så länge det inte saluförs för något det inte är ser jag nyttan. Det är inte snabbladdare och skall inte sättas ut som sådana på uppladdning nu. Då finns det utrymme för mycket besvikelse....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2016-01-19 18:47:59    Rubrik: laddare Svara med citat

laddare


Senast ändrad av en den 2016-01-23 23:20:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-20 08:19:57    Rubrik: Re: snabbladdare Svara med citat

en skrev:
50kw snabbladdare
laddar inte 50kw till 80%
utan startar på max vad elbilen kan ta emot och efter en tid sänker laddningen i steg till den når 80%

Vi sätter upp 24kW på affärer och andra ställen där folk vistas för att utföra olika ärenden.
En 50kW är påtok för dyr att sätta upp och alldeles för dyr att ladda ifrån speciellt på vintern som många här inne redan påtalat.


Klika på följande:
http://pushevs.com/2016/01/13/nissan-leaf-24-kwh-vs-30-kwh/

Blädra till diagram som visar hur 2016 Leaf med 30kWh batteri laddar:




Per definition från 2014 det är 44kW som är minimum för att beskriva laddare som snabb DC laddare idag...

Intressant initiativ, finns säkert många som söker billigt laddnings station med nyckel klart låsning... kan vara lurigt om kunderna fattar att dem har installerad SNABBT som inte är det... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-20 14:35:18    Rubrik: Re: laddare Svara med citat

en skrev:
20-22kW DC laddare är igen 50kW snabbladdare och kommer inte av oss att sättas ut på uppladdning.nu överhuvudtaget och jag hoppas att ingen privatperson som kör elbil gör det heller för det skapar förvirring och håller helt med dej JFHA som skrev senast.

Det verkar ju ok! Önskar för övrigt möjlighet att filtrera på effekt på uppladdning.nu typ 2 uttag kan ju vara allt mellan 3.7kw och 22kw...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-20 16:33:57    Rubrik: Re: laddare Svara med citat

JFAH skrev:
Önskar för övrigt möjlighet att filtrera på effekt på uppladdning.nu typ 2 uttag kan ju vara allt mellan 3.7kw och 22kw...


P8 fick den requesten för ett år sedan. Nu behöver vi även ha in effekt på DC laddning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2016-01-20 19:32:11    Rubrik: Svara med citat

Bra koncept! Kanske kan göra att det kommer upp fler laddare om man inte behöver ta risken själv.

En 20kW laddare kan absolut fylla sitt syfte. Vi besökte t ex Skövde häromdagen och tänkte lyxa till det och att äta en bit mat medans bilen laddade. Inne stan har kommunen satt upp en gratis snabbladdare, helt suveränt, men där är max 1 timma på platsen vilket är lite snålt för sådana besök.
Jag köper helt och hållet att man har så kort tid på en snabbladdarplats, man vill ju inte ta upp platsen onödigt länge ifall någon elbilsbroder också behöver ladda.
Men det varit toppen med fler lite långsammare laddare som inte är vanliga 10-16A uttag.

Jönköping har lite grann ett sånt upplägg i stadskärnan. Där sitter på sex olika platser gratis stolpar med typ-1 och typ-2. Lite synd bara att Leif inte kan nyttja de 22kW i typ-2 uttaget.
Kombinerat med snabbladdare vid bensinmackar och vägkrogar (typ Clever) är det ju jättebra.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-01-21 05:17:35    Rubrik: Svara med citat

Jag ser också behovet ladda snabbt+äta mat, men jag är inte övertygad om att flera 20-24KW-laddare är bättre än en laddare med 50. Den enklaste lösningen är ju att man kan knappa in hur många KWh man vill ladda på 50KW-laddaren och att kontakten därefter släpper automatiskt. När skärmen blinkar att laddningen är klar kan nästa person flytta kontakten till sin bil, alternativt att man har fler kontakter men bara en laddare. En laddare kan betjäna 4 parkeringsplatser om den står i mitten.

Att ha bråttom och komma fram till en 20KW-laddare ensam och behöva vänta en timme istället för 25 minuter när det står oanvänd laddkapacitet i form av två ytterligare laddare några meter bort skulle kännas hyfsat värdelöst.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-21 07:12:29    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det finns behov av 20kW DC laddning, det är för att kunna toppa upp vid vardagstranspoterna (fritidsaktiviteter, mathandling, osv) tror faktiskt att även 10kW DC vore superbra. Vid långresor tycker jag givetvis att det skall vara snabbladdare som gäller 50kW som minimum det räcker ju till små billiga lätta, energieffektiva bilar. Låt inte detta bli ett antingen eller alla former av laddning kommer att behövas .
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2016-01-21 08:23:06    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Låt inte detta bli ett antingen eller alla former av laddning kommer att behövas .


Precis! Det är ju just kombinationen av de båda som är bra. Är jag i akut behov av laddning är det ju bra att stanna vid en snabbladdare och ta en kaffe inne på macken under tiden.
Men ska man spendera en förmiddag inne i ett köpcentrum, gå på ett sportevenemang, gå på mässa osv har man ju ändå tiden. Då vill man inte ens gå ifrån för att flytta sin bil. Perfekt då att sätta upp fler billiga långsammare laddare.

Appropå Jönköping och mässa så var jag på Elmia (deras stora mässanläggning) i höstas. Där finns ett gäng laddstolpar utanför, tror det iofs bara var 16A, men eftersom man är där inne många timmar, kanske hela dagen, var det ju kanon att komma ut till en laddad bil. De stolparna lär ju heller inte kostat dem särskillt mycket att sätt upp. På den platsen mycket bättre med tio sådana än en snabbladdare.
Däremot att utanför en snabbmatsrestaurang längs E20 sätta upp upp två 16A uttag är ju rätt meningslöst. Där ska det ju vara en snabbladdare.

Så rätt laddare på rätt plats!
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-01-21 17:36:48    Rubrik: Svara med citat

Det bästa är ju Teslas variant med flera uttag till samma laddare, då är det ju bara att koppla in bilen så sköter systemet resten. En 100kW laddare med 4 uttag borde bara bra, då delar som sämst 4 bilar på det och får 25kW var.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 915

InläggPostat: 2016-01-21 18:15:39    Rubrik: Svara med citat

Om min nästa elbil inte heller har 3-fasladdning och batteriet har 2-3 ggr så många kWh att fylla så vore en 10kW DC-laddare (3-fas 16A matning) för hemmabruk intressant.
Men då får allt priset gå ner ordentligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-01-21 19:33:19    Rubrik: Svara med citat

Skulle också kunna tänka mig att investera i en 10kW laddare om bilarna fortsätter att komma med 1-fas. Priset måste däremot ner till någonstans runt 10 tusen, kanske 15.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.63 sekunder att ladda.