Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


eGOtrip.se - Feedback på uppdaterad ruttplanerare
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2016-02-26 09:46:27    Rubrik: Svara med citat

Saknar Strängnäs och Tierp. De finns ju på uppladdning.nu
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2016-02-26 13:04:27    Rubrik: Svara med citat

Hej,

skulle vara bra att

- ta bort en laddare ur listan under kartan (en X framför laddaren)
- lägga till en laddare som man välja i kartan och får möjlighet att (istället för delmål) lägger till i listan.
- [galen] visar sträcker som man är tvungen att köra med REX i rött istället för blåt och "ingen rutt hittad" [/galen]
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2016-02-26 21:27:42    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Saknar Strängnäs och Tierp. De finns ju på uppladdning.nu
Toppen, då var det fixat.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-26 22:33:33    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
zoopåse skrev:
Saknar Strängnäs och Tierp. De finns ju på uppladdning.nu
Toppen, då var det fixat.
Cool
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2016-02-26 22:33:46    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om det är någon inställning, men jag får bara rutter med vänstertrafik.. Wink Verkar som att start och mål kastas om någonstans. Skulle nog vara bra med möjlighet att välja omvänd väg i alla fall, då enkelriktningar mm kan generera olika vägval beroende på riktning.
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-26 23:48:54    Rubrik: Svara med citat

borealis skrev:
Hej, skulle vara bra att
- ta bort en laddare ur listan under kartan (en X framför laddaren)
- lägga till en laddare som man välja i kartan och får möjlighet att (istället för delmål) lägger till i listan.

Tanken är att man ska kunna välja en snabbladdare som delmål och då ska övriga laddstopp anpassas efter detta. Dock verkar det inte funka - får titta närmare på detta...
borealis skrev:

- [galen] visar sträcker som man är tvungen att köra med REX i rött istället för blåt och "ingen rutt hittad" [/galen]

eGOtrip är gjord för att planera längre resor med rena elbilar. Snabbladdare är stationära räckviddsförlängare som med rätt placering gör längre resor möjligt på vissa sträckor. Hybridbilar har fossil räckviddsförlängning och även oändliga möjligheter att tanka på bensinstationer så det finns inget behov av ruttplanering på samma sätt.
Vill du utöka räckvidden till el+bensin går det ju alltid att ändra detta under NEDC-räckvidd. Wink
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-02-28 16:55:12    Rubrik: Svara med citat

Får jag fråga igen om tidsberäkningen.

Verkar som verktyget lägger till väldigt mkt tid på varje laddstopp..
Igen Leaf. 24kwh, 10 grader , 10 km marginal
Sthlm - Malmö tex. Ihopräknat får jag restid + laddtid, med overhead, 9 timmar. Verktyget rapporterar nästan 11 h 41 min.
Sen undrar jag äver dessa småstopp som inte känns som nödvändiga..
4 minuter här å var. Hellre 6 minuter extra på stolpen innan.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-02-28 17:24:26    Rubrik: Svara med citat

Ja, provade en rund efter eGOtrip planering. Den stämmer ganska bra med verkligheten, även om magen och nerverna svek mig och jag innan jag kom fram till laddaren som eGOtrip rekommenderade. Stannade och ladda med 40km marginal isället för 20.
Hade varit bra om det man på något sätt hade kunna lägga in längre snabbladdar stop och kanske fler stopp också?

Såg att Nissan hade ett val om hastighet, det kanske vore något? 10-20 km/h under begränsning, vad gör det?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-02-28 17:34:42    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ja, provade en rund efter eGOtrip planering. Den stämmer ganska bra med verkligheten,


Ok. vilka tider är det som stämmer, körtiden, laddtiden eller allt annat som man gör vilket är varken eller?
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-02-28 19:20:10    Rubrik: Svara med citat

Körsträckan stämde bra. Jag fegade ut och laddade vid 40 km, när jag ställde om till 40km i reserv så hamnade eGOtrip på samma laddare.
Sen laddade det så fort att jag fick mycket mer n jag behövde i innan jag hunnit få kaffet på McDonalds. Det är därför jag skulle vilja kunna ställa in laddtiden, måste ju hinna äta...
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-02-28 19:47:47    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Verkar som verktyget lägger till väldigt mkt tid på varje laddstopp..


Det är väl antagligen så att Gordon lagt sig på den säkra sidan, på många sätt. Tror att det läggs till 20 minuter "stiltje" vid varje laddstopp, iaf när jag testade den första versionen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-28 22:21:19    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
Får jag fråga igen om tidsberäkningen.

Verkar som verktyget lägger till väldigt mkt tid på varje laddstopp..
Igen Leaf. 24kwh, 10 grader , 10 km marginal
Sthlm - Malmö tex. Ihopräknat får jag restid + laddtid, med overhead, 9 timmar. Verktyget rapporterar nästan 11 h 41 min.
Sen undrar jag äver dessa småstopp som inte känns som nödvändiga..
4 minuter här å var. Hellre 6 minuter extra på stolpen innan.

Hej TonyV, ber om ursäkt att jag inte svarade på din förra fråga.
Är osäker på om jag lyckats återskapa din ruttberäkning men tror att jag kommit väldigt nära med denna(kopierad från url):
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlALtA1gCwmAtgDQAEKAbgKYBOAlgOYUiEgCyAhgQG8nnX2MBdZjDQJEQkFAB2CEFJowYbKQFowFNgDMmk-LIByCpVOIAZDdub4qCAIwBOe8yo34tgAzNRbz5LGTsNgATCnwIHTQATwAHCmJbEAlYfxhGZilw5k0aROYguHgQfGoGIJAAXyA
Stämmer att det är lite väl många korta laddstop, får be att återkomma.
Gällande tidsummering så tillkommer extra ställtid vid varje ladstopp för att; lokalisera laddare, parkera, ansluta, betala, avsluta, samt återta rutt.
Har valt att endast visa effektiv körtid per delsträcka samt effektiv laddtid vid laddstopp - detta för att det ska bli enklare att ladda tillräckligt.

bjn skrev:
Det är väl antagligen så att Gordon lagt sig på den säkra sidan, på många sätt. Tror att det läggs till 20 minuter "stiltje" vid varje laddstopp, iaf när jag testade den första versionen.

Stämmer, i tidigare version visades även ställtiden för varje laddstopp men det blev lite missvisande då det kunde tolkas som effektiv laddtid som i vissa fall blev kring 60 min och ibland däröver... Ändrade därför till att endast visa effektiv laddtid.

LarsL skrev:

Hade varit bra om det man på något sätt hade kunna lägga in längre snabbladdar stop och kanske fler stopp också?
Såg att Nissan hade ett val om hastighet, det kanske vore något? 10-20 km/h under begränsning, vad gör det?

Ska undersöka om det går att förlänga laddtiden för längre lunchstopp, som ruttberäkningen görs nu beräknas laddtiden efter hur långt det är till nästa nåbara laddare.
Jobbar med en funktion för ruttberäkning utifrån körstil; Normal, Eco och Eco+ men det är lite knivigt att få till restiden...
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-02-29 08:55:17    Rubrik: Svara med citat

Det är helt ok, Huvudsaken att man förstår hur verktyget fungerar.
Då kan man dra egna slutsatser och lära sig efter att ha tillämpat det i praktiken, tex att utesluta 2-3 korta laddstopp under en körning som i verktyget lägger till kanske 1 timma.
Stort tack för den bästa ruttplaneraren som finns idag.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-02-29 12:03:42    Rubrik: Svara med citat

Skulle nåt liknande vara overkill att ha med vid långfärden?
Detta exempel: Sthlm-Malmö
Markerade de föreslagna laddplatserna från eGOtripp.
Alla chademo laddare på sträckan är med
Tänkte att det kunde vara lättare att ha en översikt med avstånd.

http://s8.postimg.org/q40v7o8qt/Sthlm_mlm_Chademo.jpg
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-29 22:31:19    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:
TonyV skrev:
Får jag fråga igen om tidsberäkningen.

Verkar som verktyget lägger till väldigt mkt tid på varje laddstopp..
Igen Leaf. 24kwh, 10 grader , 10 km marginal
Sthlm - Malmö tex. Ihopräknat får jag restid + laddtid, med overhead, 9 timmar. Verktyget rapporterar nästan 11 h 41 min.
Sen undrar jag äver dessa småstopp som inte känns som nödvändiga..
4 minuter här å var. Hellre 6 minuter extra på stolpen innan.

Hej TonyV, ber om ursäkt att jag inte svarade på din förra fråga.
Är osäker på om jag lyckats återskapa din ruttberäkning men tror att jag kommit väldigt nära med denna(kopierad från url):
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlALtA1gCwmAtgDQAEKAbgKYBOAlgOYUiEgCyAhgQG8nnX2MBdZjDQJEQkFAB2CEFJowYbKQFowFNgDMmk-LIByCpVOIAZDdub4qCAIwBOe8yo34tgAzNRbz5LGTsNgATCnwIHTQATwAHCmJbEAlYfxhGZilw5k0aROYguHgQfGoGIJAAXyA
Stämmer att det är lite väl många korta laddstop, får be att återkomma.
Gällande tidsummering så tillkommer extra ställtid vid varje ladstopp för att; lokalisera laddare, parkera, ansluta, betala, avsluta, samt återta rutt.
Har valt att endast visa effektiv körtid per delsträcka samt effektiv laddtid vid laddstopp - detta för att det ska bli enklare att ladda tillräckligt.

Efter lite funderande så ingår nu ingen slacktid vid laddstopp då det blev oförklarlig summering av total körtid.
Det är nu även ändrat så kortare laddstopp minimeras.
I ursprungsberäkningen kalkylerades att det går i mer energi/tid i ett nästan tomt batteri än vad det gör närmare 70-80% SoC.
Dock försvinner ju tidsvinsten med att dutt-ladda på detta sätt då det tar tid att köra av från färdvägen och hitta/parkera/ansluta/starta laddning.
Testa gärna länken ovan (samma som tidigare) - nu beräknas endast 5 laddstopp och totala restiden anges till 9:48 timmar.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-03-01 08:12:21    Rubrik: Svara med citat

Ja nu är det nog mer realistiskt som jag skulle köra..
Dock så tjänar man in 30 minuter vid destinationen nu av nån anledning?
Och kanske stopp vid Jönköping och Ljungbyporten skulle göra susen.. 111 & 114 km är ändå ganska långt med korträckvidds Leaf..
Åtminstone på hemvägen då man får kämpa sig upp för berget till Gränna/ Ödeshög. Sen det naturliga är att på kortare sträckor låta hastigheten öka för att komma fram fortare och få i mer kw/tid. Men det kräver lite erfaranhet av långkörning.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-04 13:37:28    Rubrik: Svara med citat

Saknar snabbladdaren i Malung!

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=b74de19f-0dd7-46c0-b95e-69cb22a8b44b

Var där i går, den såg ut att vara aktiv!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 461
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-03-04 14:08:25    Rubrik: Svara med citat

Underbar sida! Very Happy love
Men vilken hastighet räknar eGOtrip med att man åker?
Det påverkar ju både restid och räckvidd.
Det borde stå någonstans på sidan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-04 14:22:56    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden står längst till vänster under destinationen. Du ansvarar själv för att köra så fort att du får den angivna räckvidden.


Däremot undrar jag om hänsyn tas till höjd över havet? Gissar på nej?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-05 00:01:56    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Underbar sida! Very Happy love
Men vilken hastighet räknar eGOtrip med att man åker?
Det påverkar ju både restid och räckvidd.
Det borde stå någonstans på sidan.

Hastigheten vid själva ruttplaneringen görs via Open Street Map och är ärligt talat inte speciellt hög vilket innebär att även om man kör ecodriving så överskrids inte den estimerade tiden nämvärt.
tor.ake skrev:
Däremot undrar jag om hänsyn tas till höjd över havet? Gissar på nej?

Stämmer, har ej med topografi i beräkningen - inte ännu...
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 3 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.23 sekunder att ladda.