Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


eGOtrip.se - Feedback på uppdaterad ruttplanerare
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-01-05 16:55:32    Rubrik: Svara med citat

Vill vara tydlig med att eGOtrip.se främst är en ruttplanerare och inte skapad för att vara konkurrent till uppladdning.nu.
Uppladdning.nu är en fantastiskt informatonskälla för alla som vill hitta och söka information om laddplatser för elbilar. Alla användare kan lägga in egna kommentarer och bilder på laddplatserna vilket skapar ett levande format.

Tyvärr verkar genuint engagemang saknas hos de CPO:s som själva ansvarar att uppdatera laddinfra-basen vilket gör att strategiskt viktiga laddmöjligheter inte uppdateras och får till följd att ruttplaneringen inte stämmer med verkligheten! 27

Tittar just nu på möjligheten att använda grunddata från uppladdning.nu vid ruttplanering... Wink
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-01-05 18:24:44    Rubrik: Svara med citat

Att komplettera med databasen från uppladdning.nu vore toppen!
Kanske vore det bra om man kan välja vilken databas man önskar för ruttplaneringen precis som övriga val.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-01-06 09:51:29    Rubrik: Svara med citat

Jag anar dock ett litet bekymmer.
Uppladdning.nu saknar i dagsläget bra angivelser rörande laddeffekt.
Kikar man på underlaget för http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Råder aldrig några tvivel. Den databasen omnämns även här:
https://speakev.com/index.php?threads/Want-to-add-charging-POIs-the-quick-way-in-R-link%3F.13936/
Notera att ikonerna som importeras till ZOEns navigator visar laddeffekten.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 118

InläggPostat: 2016-01-09 21:46:38    Rubrik: Svara med citat

Riktigt snygg ruttplanerare!

Upptäckte dock en konstighet. Pröva att planera en rutt från Nynäshamn till Hemse på Gotland. Resan beräknas till 200km men i verkligheten är den bara ca 25% av det eftersom det mesta är med färjan.

Man får alltså det felaktiga svaret att ingen rutt hittas om man inte väljer nån av Teslamodellerna.

I övrigt endast stor tumme upp. Och än bättre blir det förstås om du kan använda info från uppladdning.nu!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-01-09 22:30:56    Rubrik: Svara med citat

Ja, den sträckan är svår att göra oavsett bil om man inte tar Destination Gotland till hjälp. Det är väl mer logiskt att planera sin fastlandsrutt till antingen Nynäshamn eller Oskarshamn? När man väl tagit sig till färjeläget och kommit på en färja så är ju inte Gotland större än att man kan ta sig till önskad destination med oavsett elbil på marknaden... Very Happy

Har funderat kring färjor och det är inte lätt att få till vettig ruttplanering över vatten. Har dock en tanke att färja ska finnas som någon form av delmål där man även kan lägga till laddtid under överfarten men det kommer sen...
Ska först ordna så laddinfo kan hämtas från uppladning.nu
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 118

InläggPostat: 2016-01-11 09:00:44    Rubrik: Svara med citat

Google berättar ju att det är en färja med på rutten. Men jag ser när jag kikar närmare att sträckan är markerad som avgiftsbelagd väg när man tittar på ruttinformationen, lite knasigt.

Nåja, detalj i sammanhanget. Kul verktyg att testa med för mig som ännu (!) inte köpt någon elbil - kör inte till vardags men lite utflykter och längre resor på helgerna. Perfekt att kunna testa vilka bilar som skulle fungera till mina vanligaste resor!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-01-22 17:13:51    Rubrik: Svara med citat

Jag har testat att lägga upp rutter så som de ser ut i mitt arbete. Dvs start och mål på samma adress med delmål någon annan stans (resans verkliga mål innan hemfärd). Denna beräkning verkar inte fungera.

Vid val av del ål ställer man laddtid, men inte laddeffekt. Borde inte laddeffekt vara en viktig parameter för räckviddsberäkningen?

En för mig viktig laddplats längs vägen har nyligen lagts till i Laddinfradatabasen. Den syns inte på egotrip.se. Ser fram emot att få se den dyka upp.

Mvh

David
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-01-23 05:27:51    Rubrik: Svara med citat

Provade åkersberga-morgongåva-åkersberga med leaf laddning 3h på delmålet, ingen rutt hittas om man väljer -10°. Om man väljer +10 då hittar den snabbladdaren i uppsala men inte vid minus?
Är det en bugg att den inte vill välja samma snabbladdare två ggr på en rutt?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 315
Ort: Falköping

InläggPostat: 2016-02-24 11:44:46    Rubrik: Svara med citat

Riktigt bra tjänst som numera är mitt förstahandsalternativ när jag ska planera resväg.

Ett par saker dock:

1. Laddtid för delmål, det har jag efter empiriska studier förtstått att det är i timmar. Kanske en lite ledtext för vilken enhet det är i vore bra. Jag gör ofta fel att jag matar in minuter och ser i översikten att jag fått 45 timmar laddning... Av någon anledning blir det dessutom 20 minuter mindre än man angett. Någon smart tanke med det?

2. Vissa mål man hittar den aldrig rutt till. Den står och tänker i evigheter. Har inte riktigt sett ett samband men här är två som jag inte får att funka.
- "Haralds i Jung Preem, Kvänum, Sverige"
- "Ljungstorps Bygdegård, Varnhem, Sverige"
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-25 00:12:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Provade åkersberga-morgongåva-åkersberga med leaf laddning 3h på delmålet, ingen rutt hittas om man väljer -10°. Om man väljer +10 då hittar den snabbladdaren i uppsala men inte vid minus?
Är det en bugg att den inte vill välja samma snabbladdare två ggr på en rutt?

Tack för feedback. I detta fall behöver du ladda minst 4 timmar på delmålet då laddning på plats som ej har laddare beräknas göras med svärmorskabeln vilket endast ger 13km/timme.
Med marginal 20km så återstår endast 119km tillgänglig räckvidd och då det är 117km till delmålet återstår endast 2 km körning.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-25 00:20:20    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
2. Vissa mål man hittar den aldrig rutt till. Den står och tänker i evigheter. Har inte riktigt sett ett samband men här är två som jag inte får att funka.
- "Haralds i Jung Preem, Kvänum, Sverige"
- "Ljungstorps Bygdegård, Varnhem, Sverige"

Tackar, kul att du gillar ruttplaneraren!
Att sökningar ibland inte fungerar beror på att Open Street Map har buggar på vissa adresser. Detta kan lösas genom att ange en närliggande adress istället.
Vill du ruttplanera till Haralds i Jung föreslår jag att du lägger till laddplatsen som mål via laddplatsens inforuta istället - det funkar.

Hör gärna av dig igen om det uppstår flera funderingar
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-02-25 01:10:30    Rubrik: Svara med citat

Är också imponerad över tjänsten. Verkligen bra jobbat!

Kan tycka att den är lite väl konservativ när det gäller räckvidd men det är kanske bra. Märker att jag ibland ändrar marginalen till ett negativt värde för att få upp räckvidden när jag planerar.

//M
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2016-02-25 08:20:22    Rubrik: Svara med citat

En fråga om hur tiderna beräknas..

Sökte på en resa Sthlm - Linköping.. ( Leaf - Chademo )
Med delmål Sillekrog ( Gratis laddning, Satte in 0,7 på laddtid delmål, ) Får upp då:

Sträcka1 >Sillekrog: 77km Restid: 0.52 Laddtid: 0.22 Total tid 1.34
Sträcka2 >Stavsjö: 84km Restid: 0.52 Laddtid: 0.21 Total tid 3.08
Sträcka3 >Scandic Linköping Väst: 84km Restid: 0.45 Laddtid: - Total tid 3.53

Jag får ihop: 52+22+52+21+45 = 192 min = 3h 12min mot beräknat 3h 53min
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-02-25 19:19:44    Rubrik: Svara med citat

Är det meningen att man ska ha kortare räckvidd vid 20° än vid 10°? Min högst ovetenskapligt underbyggda uppfattning är att det är tvärtom.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 315
Ort: Falköping

InläggPostat: 2016-02-25 22:52:56    Rubrik: Svara med citat

Borde inte 10 grader vara rätt optimal temperatur. Är det 20 grader är det väl ofta rätt mycket sol som värmer kupén så att Ac:n får jobba.
Har dock ingen större erfarenhet ännu av hur min Leaf påverkas utan mer av att åka fossilbil med trasig AC... Och det är rätt tidigt på vår/sommar som man saknar den.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-02-25 23:17:48    Rubrik: Svara med citat

tycker inte 10 eller 20 grader är märkbart räckviddsmässigt. Samma skulle jag säga.

Solen gör sitt till iof men inget jag märkt. Tror det är större skillnad mellan 20 och 30 grader. Och mellan 0 och -10 grader.

Kraftigt regn drar mycket mer. Stark motvind drar mycket på motorväg.



Kanske marginellt men luftmotståndet är väl lägre ju varmare det är?

Jag har i alla fall inte märkt att temperaturer på 10 eller 20 grader påverkar räckvidden så jag tänkte på det i alla fall.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-02-26 00:44:38    Rubrik: Svara med citat

Ja, det där med räckvidd vid olika temperaturer är inte lätt att få till så det stämmer exakt. Min egen erfarenhet är att optimal temperatur för långresor är 10-15 grader. Det är viss skillnad om än inte stor vid 20 grader men destå mer vid 30 grader - men det har vi rätt sällan på våra breddgrader... Ska nog lägga till det iaf med tanke på den globala temperaturhöjningen... 8

Gällande underliga ruttberäkningar så är det inte lätt att ge feedback på ren texinformation. Kopiera istället in adressen från url:en efter ruttsökningen så är det enkelt att titta på resultatet utifrån samma sökkriterier kriterier.

Riktigt kul att det verkar va fler som använder eGOtripoch ännu roligare med feedback här på forumet. Tack love 8
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-02-26 07:03:06    Rubrik: Svara med citat

Så länge räckvidden går att justera är det inget problem. Den behöver inte räkna exakt. Det beror ju väldigt mycket på körsätt också.

Jag ändrar marginalen så räckvidden speglar mitt körsätt. Fungerar fint
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-02-26 07:53:36    Rubrik: Svara med citat

Jag reagerade mest på att vid 10 grader går det "alltid" åt energi för att jag ska ha det bekvämt, men vid 20 grader kan jag köra i ECO-läge utan att det stör mig så jag tyckte det var konstigt att räckvidden var mindre enligt sidan.
AC:n behöver inte gå speciellt ofta i det här landet...
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2016-02-26 09:04:03    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:

Gällande underliga ruttberäkningar så är det inte lätt att ge feedback på ren texinformation. Kopiera istället in adressen från url:en efter ruttsökningen så är det enkelt att titta på resultatet utifrån samma sökkriterier kriterier.


http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBBA1gFwKYCcDmAhhgQHYA0ABAMobRoAWEYAtpVQG64CWeWIZIKlzBgsaHBDwUAogBYKAJQgBXbBQBs6tpxw8+AqlFIATLlAoAZLiTQA3gA7WpANQAnMDJQUBPYzHauvOSW1naOJHja3LwgALoCHgiIAEwArMkADPEgUCQIJMoiAlDM+YVgAsw4CACMAJx1AjjV8DUZAhi17TlJOfQExljMEHHFcEggMPogxmj8ICQjAgBmXKMz4yDMuLzGIAC+QA

Som sagt, stoppet på sillekrog är något som jag ville få till i sökningen.
Eg. hålla högre tempo dit, ladda lite längre än 22min kanske, får se.
Men total tiden, hur kommer man fram till det?
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 2 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.