Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Audi e-tron concept
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-05 07:41:17    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:


Så... du äger en e-Golf nu alltså?

För det är också en viktig faktor för mig, att det finns andra som köpt, kört och ägt bilen och rapporterar hur det är. Annars hade det nog varit svårt för mig att köpa en Nissan då mina tidigare erfarenheter är skruttiga nissan micra lånebilar från olika företag.


Jag hade e-Golf i några olika tillfälle på långtids provkörning, typ en lång helg, en vecka och så kan jag med gott samvete bedöma e-Golf och sprida min budskap och omdöme...

Jag kör en Peugeot Ion och är fantastisk nöjd... Frågar man folk om Ion tex. Så har folk inget bra och positiv att säga och för mig är det absolut mest elbil för pengarna och 100% tillfredsställande objekt som uppfyller allt man förväntar sig i våt och torrt alla dagar i veckan mycket stabilt!

Jag verkligen hoppas att Audi har avsikter att skapa nät i stil som Audi 80 när det var introducerad, eller första generation quattro det ultimata bilen alla ville ha... Fast tittar man bakåt så Q7 och S8 är status symbolerna man använder för att associeras med Audi idag och ingen av dem är revolution eller det ultimata bilen som Leaf eller Prius i sina klasser! A3 e-tron som är fantastisk rolig och kanske roligaste laddhybrid idag är total anonym skapelse som inte syns eftersom det är planerad att stå i bilsalongen som symbol och försäljning är så gott som förbjudet när det kostar 2ggr bensin syskon... Kanske e-tron startar ny revolutionen... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-05 08:14:38    Rubrik: Svara med citat

När man ser bilfabrikanterna på olika sätt misslyckas, trots att de har alla resurser att utveckla, tillverka och sälja så tänker jag på det som den här killen poängterar apropå disruptiv utveckling:

https://www.youtube.com/watch?v=0ZPm0Lm-iRs

(Dietmar Dahmen)

Observationen är att konservtillverkarna misslyckades att överleva när matkonsumenterna gick över på is-skåp, och isleverantörerna misslyckades att anamma kylskåp, precis som papperstidningarna misslyckas med internet osv osv.

Motor- och växellådsdivisionerna hos biltillverkarna är så viktiga att de misslyckas med att utveckla, tillverka och sälja elbilar, därför kommer marknadsandelarna snabbt att skifta ägare under de närmaste åren.

Bevis för detta anser jag är att batterierna, som är den enskilt viktigaste komponenten i en elbil, och kanske också den dyraste låter de "LG Chem" tillverka?!? Som om Hyundai skulle tillverka motorerna till dagens Audi...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2015-12-05 14:52:32    Rubrik: Svara med citat

Min driver lite framåt från stillastående om jag stänger av automatiska handbromsen. Annat blir det att trycka till.

Tyckte egolfen vann när jag skulle handla. Leaf kändes gammal, i3 underlig och liten. Räckvidden är över förväntan.

Electrique Erik skrev:

Det kändes även lite omodernt att den inte driver när man släpper bromsen, utan att man måste trycka på gaspedalen för att den ska hoppa iväg som en gammal El-Clio.

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-12-05 16:57:18    Rubrik: Svara med citat

En konceptbil blir ju på något sätt per definition high end. När tekniken (solceller kan ju inte kosta mycket i tillverkning t.ex.) väl börjar sättas i bilar går det nog snabbt tills det även når tjänstebilssegmentet tror jag.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-05 17:20:33    Rubrik: Svara med citat

Skitsamma vad som driver eller inte driver. Man vänjer sig och inget är rätt eller fel. Dessutom går sådant ändra i mjukvaran.

Oändligt mycket viktigare saker skiljer ju leaf och eGolf.

Jämför väghållning och chassie !

Helljus !

Innerskärmar på grusväg !

Man kan ju sitta i timmar och fylla på listan men de redan övertygade kommer inte ändra uppfattning i vilket fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-12-05 17:52:32    Rubrik: Svara med citat

eUP: vad är det som driver dig att kritisera Leaf så intensivt? Räcker det inte med förarnas egna intryck (som ju utgörs av största delen icke ägare)?

Jag som har japanen har inte haft problem med helljus eller väghållning. Avsaknad av innerskärmar lär vara en väldokumenterad egenskap vid det här laget. Att skriva det i var och varannan tråd slår på en död häst.

Eller är det för att man ska slå uppåt på det som är populärt och säljer stort som är grejen? Lustigt engagemang hur som helst.


Jag tänke ju i den här tråden främst dela med mig av Audin som jag tyckte var intressant på flera sätt.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-05 18:09:47    Rubrik: Svara med citat

Fyll gärna på listan mer. Nu kommer jag inte att byta bil det närmsta året men det är ju intressant att läsa. Såg att skillnaden var mindre än jag trodde, skiljer bara 35kkr mellan en accenta med 24kw-batteriet och en e-golf. Och förmånsvärdet är 250kr/mån högre.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-05 18:12:34    Rubrik: Svara med citat

Synd att inte fler konverterar bensinbilar idag. Vissa lyckas ju bättre än andra tydligen. Skoda Octavia har ju bevisligen funnits med elmotor med sedan dött bort. Audi har ju i ritt koncept i princip tagit en Tesla och satt kombikaross på den. Helt rätt, men det gäller ju att få fram främst bilen sen laddarna.

Laddade idag från 20% på santanders Leif och det gick bara med 32kW i början och snart under 30kW. Med alla 50kW hade det gått dubbelt så fort totalt sett. Så man kan ju fila på konverteringerna också inte bara försöka ta världen med 50mil räckvidd och 100kW laddning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1304
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-12-05 18:30:26    Rubrik: Svara med citat

Det är bra att Audi kommer med elbilar eftersom det finns såna som ser Audi som högt i ranking bland världens bilar. Vi som minns bilarna innan de hette A eller S ser dem möjligen en smula annorlunda.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-05 18:40:05    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
eUP: vad är det som driver dig att kritisera Leaf så intensivt? Räcker det inte med förarnas egna intryck (som ju utgörs av största delen icke ägare)?

Jag som har japanen har inte haft problem med helljus eller väghållning. Avsaknad av innerskärmar lär vara en väldokumenterad egenskap vid det här laget. Att skriva det i var och varannan tråd slår på en död häst.

Eller är det för att man ska slå uppåt på det som är populärt och säljer stort som är grejen? Lustigt engagemang hur som helst.


Jag tänke ju i den här tråden främst dela med mig av Audin som jag tyckte var intressant på flera sätt.


Jag tycker inte att jag kritiserar leaf särskilt hårt.

Jag upplever inte att det räcker med "förarnas egna intryck" eftersom väldigt få väljer att vara ärliga om något de tänkt att avyttra i framtiden.
I alla fall så var ju leaf så mycket sämre vid provkörning att jag valde bort den och då kan det ju finnas andra som behöver få höra kritik från olika källor innan de väljer att fatta beslut om köp.

Kanske är japanleaf bättre än engelska leaf gällande helljuset, oavsett så tycker jag att leaf som börjar bli gammal, faktiskt får stiga ner från tronen och ge plats för det som är mycket bättre.

Varför skulle jag vilja "slå uppåt mot det som säljer" ?

Att bara påstå att leaf vore något "uppåt" ser jag som så långt från verkligheten att det vore främmande att tänka i de banorna.

Leaf är populär för att de gick att leasa billigt, som bil är de mer tveksamma. Jag har inget emot leaf men självklart skall extremt dyra produkter kunna kritiseras och jag vågar naturligtvis skriva precis vad jag tycker om min egen elbil och det gör jag också, skiter fullständigt i om min ärlighet skulle sänka värdet vid en ev. framtida försäljning - fördelen med att köpa bilarna kontant, man kan vara ärlig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-07 04:36:15    Rubrik: Svara med citat

Autogefühl har intervjuat Audi elbil division ansvarig på Frankfurt motorshow gällande e-tron koncept, här är video:

https://youtu.be/ioa6_BXgtT0

Bilen påminner om "originalet" i 2020 elbils kostymen:



_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-07 10:28:25    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:

Leaf är populär för att de gick att leasa billigt, som bil är de mer tveksamma. Jag har inget emot leaf men självklart skall extremt dyra produkter kunna kritiseras och jag vågar naturligtvis skriva precis vad jag tycker om min egen elbil och det gör jag också, skiter fullständigt i om min ärlighet skulle sänka värdet vid en ev. framtida försäljning - fördelen med att köpa bilarna kontant, man kan vara ärlig.


Jag tror du ser en konspiration där det inte finns någon. Jag tror att många är nöjda med sin Leaf. Det handlar ju om vilka förväntningar och referensramar man har. Jag kan själv inte komma på något jag är missnöjd över förutom carwings i nuläget. Jag har uteslutande kört mercedes i tio år, och visst finns det skillnader i komfort och detaljutförande men det var jag ju medveten om redan innan jag provkörde Leafen.

Förväntar man sig däremot att en viss produkt skall ha exakt samma egenskaper och utförande som en annan produkt, då är det som upplagt för att bli besviken.

PS jag har också köpt min bil kontant, fast på företaget.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2015-12-07 16:51:14    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Bilen påminner om "originalet" i 2020 elbils kostymen:


Neeeej, så får du inte säga! Det är ju att häda mot de gamla quattro:sarna. Shocked

Nu är det visserligen en sportquattro på bilden du länkade, men eftersom jag är liiite quattro-fanatiker så gjorde det ont i hjärtat Laughing

Här är en bild på min urquattro

_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-07 17:32:17    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:

Neeeej, så får du inte säga! Det är ju att häda mot de gamla quattro:sarna. Shocked

Nu är det visserligen en sportquattro på bilden du länkade, men eftersom jag är liiite quattro-fanatiker så gjorde det ont i hjärtat Laughing

Här är en bild på min urquattro



Shocked

Skojar du?

Jag hade samma bil med samma AZEV fälgar... Min brann i Sarajevo 01-05-1992... 6

I mina ögon är det samma formspråk i det nya kostymen med mjukare och rundade kanter... Ingen hädelse snarare hyllning...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2015-12-07 18:12:28    Rubrik: Svara med citat

Oj, det var en tuff tid i Sarajevo vid den tiden Sad

Coolt att du haft en uris! Vilken årsmodell?

Jag råkade köpa en 83:a till i slutet på sommaren, ett objekt som förhoppningsvis kommer på vägarna igen. Risken är dock att e-tron hinner börja säljas innan den rullar igen Embarassed Laughing
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-08 10:27:10    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Oj, det var en tuff tid i Sarajevo vid den tiden Sad

Coolt att du haft en uris! Vilken årsmodell?

Jag råkade köpa en 83:a till i slutet på sommaren, ett objekt som förhoppningsvis kommer på vägarna igen. Risken är dock att e-tron hinner börja säljas innan den rullar igen Embarassed Laughing


min var 83:a, ganska misshandlat... i början av 1992 jag byte en golf D 81:a mot quatro 83:a objekt mot objekt eftersom det hade varit bränsle kris i FD Yugoslavien och det hade varit lätt att skaffa exotisk bensinare om man hade diesel som inbytesbil...

Lycka till med upplivande av patienten... Wink

Det jag minns bäst av quatro var vridmoment, stolar och styvhet... hoppas e-tron bjuder med bästa vridmoment och åkkomfort samt "normal" prissättning så att man har motiv att komma tillbaka till Audi... Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-12-08 11:24:16    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
eUP: vad är det som driver dig att kritisera Leaf så intensivt? Räcker det inte med förarnas egna intryck (som ju utgörs av största delen icke ägare)?

Jag som har japanen har inte haft problem med helljus eller väghållning. Avsaknad av innerskärmar lär vara en väldokumenterad egenskap vid det här laget. Att skriva det i var och varannan tråd slår på en död häst.

Eller är det för att man ska slå uppåt på det som är populärt och säljer stort som är grejen? Lustigt engagemang hur som helst.


Jag tänke ju i den här tråden främst dela med mig av Audin som jag tyckte var intressant på flera sätt.


Hel och även halvljus på Leaf är fruktansvärt dåligt. Har man helljuset på så ser man inte vägen rakt framför bilen.. Så kör man på en grusväg i mörkret så måste man ha halvljuset på och köra saktare för att kunna se hålor i vägen. Att köra Leaf på mörka vägar är ingen höjdare. Nu vet jag ju inte om e-golf har samma dåliga ljus då jag har bi-xenon ljus på min VW Golf och dessutom kurvljusfunktion.. Extraljus på Leaf är ett måste om man bor på landet och kör när det är mörkt ute... Nu har jag inte orkat skaffa det.. Men jag lider varje dag när jag kör och det är mörkt ute Sad

Jag har inte provkört e-golf än. Men jämför jag med e-up så tycker jag e-up är en mycket bättre bil rent interiörmässigt. Den har även bättre väghållning och känns som en liten go-cart Smile Isolering i hjulhusen kan jag inte kommentera då jag upplever att e-up hade samma problem...

Hade e-golf haft bättre pris eller samma leasingerbjudande så hade jag helt klart valt en VW e-Golf istället!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-08 12:15:47    Rubrik: Svara med citat

Min Leaf har LED på halvljus, och det är fantastiskt bra, väl i klass med xenonljus. Helljuset fick jag lägga ett par timmar på att byta kablaget till helljuslamporna, det var ett spänningsfall på en hel volt i kablaget. Efter det är det inte så att man gör vågen, men mycket bättre! (30% mer ljus på vägen) Denna operation borde Nissanåterförsäljarna bjuda på med tanke på hur mycket man får pynta för servicen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-08 20:39:44    Rubrik: Svara med citat

Den besvikelse jag skulle känna över att behöva rätta till konstruktionsfel på en bil som gått i produktion i 4 år skulle utan tvekan sänka den nyvunna glädjen över att ha ett lite bättre helljus.

På bilar som sålts några år så skall det mesta fungera skapligt. Finns inga ursäkter längre.

Bilen kostar ju 350 papp !!! DÅ måste skiten funka. Hade inte sagt nått om den kostade som en Dacia och behövde lite handpåläggning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-09 04:32:24    Rubrik: Svara med citat

Nu är du där med förväntningarna igen. 300' är inte mycket pengar för för en elbil. Det är miniminivån, ungefär som 150' för en bil med förbränningsmotor.

Det här är vad man får när man börjar krypa ned under 300'

Om du jämför med dem är Leafen väldigt prisvärd.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.