Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nu är det dags!
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-08 19:04:30    Rubrik: Nu är det dags! Svara med citat

Jag heter Johnny Edvardsson och varit elfordonsentusiast under lång tid.
Har tidigare drivit import av elscootrar, den första redan 1992, efter många år (och många pengar) är min slutsats att 2-hjulingar inte kommer att vara en lukrativ marknad i Sverige än på många år.
Inte förrän 15-åringarna får intresse för att trimma elmoppar...

Nu i alla fall skall jag starta ett efterlängtat projekt, att konvertera en bensinbil till eldrift.
Jag fick motorgrejerna idag, AC-motorpaket med inbyggd diff, styrenhet, DC-DC omvandlare och potbox.

Jag har hittat ett lämpligt "offer" till bil, som jag tänkt köpa i helgen.
Efter att ha snokat runt, ringt Bilprovningen och Vägverket har jag kommit fram till att det krävs en bil som ej är "Helfordonsgodkänd", vilket blev ett krav 1998.
Den jag fastnade för är en Ford Fiesta Flair -97 med en Tjänstevikt på 1050Kg och en maxlastvikt på 410Kg, vilket är klart bättre än någon annan jag kollat. Alltså en lätt bil med hög lastförmåga.

Min tanke är att skriva och lägga in bilder här under resans gång, jag kommer med stor sannolikhet att ställa frågor också i och med att det är min första konvertering, är tacksam för synpunkter.

Jag kommer att starta med blybatterier och har kontaktat ett företag i Taiwan för priser, får se när jag får svar...






Senast ändrad av Johnny J den 2011-09-16 18:41:51, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-11 04:37:32    Rubrik: Svara med citat

Skulle först vilja inhysa lite mod ang 2-hjulingarnas "svåra" situation...
Begrunda och betänk innehållet i nedanstående länkar om div superhojar som får avgastrimningarna att framstå som primitivt oljekladdd!
http://www.enertiabike.com/
http://autos.msn.com/advice/article.aspx?contentid=4024869
http://www.electricmotorsport.com/new/index.php
http://www.vectrixusa.com/Default.aspx
http://electricmotorcycles.net/modules/wordpress/
http://www.envbike.com/
http://www.spectrum.ieee.org/print/1213

Och ang ditt batteriinköp av blyaccar...vad har du tänkt att slänga ut i pengar på dessa, om jag kanske kunde få dig på andra bygga-själv-batteri-tankar..!? Så kunde jag kanske försöka ge dig ett förslag till alternativ på tex Zink-Luft med ca 225 Wh/kg eneriinnehåll...?!

Härpå kommer också frågan om vilken maximal batterivikt du har tänkt dig, med hänsyn till bilens totalvikt, antal pasagerare etc..?
Undrar om din "Helfordonsgodkänd"a regel bara utgår från din ändring av tjänstevikt och axelvikter..!?
Du skulle då kunna med den viktvinsten du gör på utslängd bränsletank och avgasmotor mm kunna bibehålla alla orginalvikter genom tex ett högenergiskt Zink-Luftbatteri, varpå en nyare årsmodell vore möjlig !?
Eller innebär Helfordonsgodkänd att man inte får ändra en millimeter av bilen..!?
Skulle ju i så fall innebära ett MYCKET surt avbräck för alla former av hemmabyggen och s.k. om- och nyregistreringar?!
Skulle denna Helfordonsgodkänd-lag gälla alla bilmodeller från -98 innebär det ju om ca 20-30 år att inga bilar längre finns kvar att bygga om...! - Hemska tanke!
I min forntida glans dagar, slutet på 80-talet, byggde jag om en golf -75:a till eldrift, genom en "Omregistrering" (tror jag...lite osäker här!). Kostade ca en tusenlapp. Och på grund av Blybatterivikten tvangs bilen Lätt Lastbilsregistreras med plats för endast en passagerare med ett lastgaller mellan framstolarna och (det borttagna) baksätet. Div lastöglor, fastsurrade och ventilerade batterier (i en trälåda på f.d. baksätets plats), skyddade kablar och starkströmsanslutningar, en vaccuumpump för bromsarna och en "hårfön" till vindrutedefroster utgorde huvudsakliga besiktningspunkter. Axelvikternas tilllåtna maxbelastning avgjorde batteriplacering och antal passagerare.
Om nu en ny Helfordonsgodkänd-lag förbjuder all form av ombyggnad...då blir vi HELT i händerna på dom illvilliga avgasbilfabrikörerna utan att ha en chans att bygga om själva annat än 30 år gamla antika bilvrak...!
-Måste vi bygga egna bilfabriker nu också?
Behöver du (sparsam) hjälp och tips på plats vid själva bygget är det bara att hojta! Något givande skall jag väl kunna bistå med?!
Själv behöver jag smörja upp all ringrost kring det elbilspraktiska, då jag själv nyligen har skaffat en Skoda Pick-Up electric -92:a och står inför en rejäl renovering (inklusive nya Zink-Luft batterier..?!)!



















Senast ändrad av Anders den 2007-11-16 01:13:27, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-11 20:40:57    Rubrik: Svara med citat

Kul med ett till bygge på forumet.

Vad det gäller helbilsgodkännande
Ett helbilsgodkänt fordon är endast godkänt i det utförande som den tillverkades och godkändes i.

Så amatörbyggt eller ombyggt fordon är det nog som gäller om man ska bygga om en nyare bil.
kolla SFRO
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-11 21:39:32    Rubrik: Svara med citat

"Så amatörbyggt eller ombyggt fordon är det nog som gäller om man ska bygga om en nyare bil. kolla SFRO"
Jo jag fann en länk på SFRO till en Pdf-fil på 260 sidor...det är ingen som vet närmare bestämt om det verkligen går överhuvudtaget och vad exakt benämningen på en sådan ombyggnadsmöjlighet i så fall heter och att den verkligen ger hemmabyggaren rätt att bygga om ett fordon årsmodell -98 och yngre..!?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-12 22:20:08    Rubrik: Svara med citat

Enligt vad jag förstod innebär en "Helfordonsgodkänd" bil att man måste skaffa en intyg från tillverkaren på minsta modifikation man gör på bilen, vilket inte krävs innan...
Det är inte exakt -98 som gäller utan när tillverkaren gjorde EU-typningen, vissa startade redan -95, -97 är nog sista året en del fortfarande inte gjort det.
För min del gör det inte så mycket, för äldre bil = billigare, hade tänkt mig en bil för runt 20.000:-... (blev inget med den jag skulle ha köpt, säljaren bröt avtalet och sålde till en annan..., så nu får jag leta vidare).

Det blybatteripack jag har tänkt väger 364Kg för 12 batterier (100Ah), drygt 30 till för 13.
Det är självklart att jag är intresserad av alternativ, bara det att bygga bilen känns som ett tillräckligt stort jobb under de närmsta månaderna, men är det inget jättejobb att bygga egna batterier är jag klart intresserad.

Angående moppar, har gjort en del ungdomar långa i ansiktet när jag kört om dem med min elscooter i 90 knyck, de förstår inte varför den inte låter nåt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-15 18:56:12    Rubrik: Svara med citat

Okej, har du ett "offentligt" pris för Taiwan-Blybatterierna?
Pris per batteri och/eller kWh vore lämpligt (inkl moms, frakt och ev tull-/miljöskatt).
-Nog har du affärskontakter i Taiwan som kan ge dig bra fraktpriser...!?
Skulle hur som hellst vilja ge dig ett motprisförslag för Zink-Luftbatteriet - monterat och klart, fritt fabrik i Fjärås...(givetvis med option på en gör-det-själv-byggsats) - men har "bara" kvar att fixa en bra och billig Luftelektrod innan ett seriöst cirkapris kan delges. (se min tråd "Batterientreprenör sökes" för mer detaljer).
Cirka 550 km räckvidd och 82 kWh go kräm med din önskevikt på 364 kg ger dig Zink-Luftpaketet!

Tex en Mazda Pick-Up och Nissan King Cab dubbelhytt med förlängt flak (orginal), årsmodell -97 och äldre verkar vara bästa personbilsalternativet (lätt lastregad för att kringgå bromsprovsintyg...). Ger dessutom gott om batteriviktsmöjlighet, är praktisk och rymlig. Brukar i.o.f.s. var rostiga och nedgångna... Blockade ("sökte på Blocket") efter exempel med dubbelhytt och fann följande:
http://www.blocket.se/vi/13815434.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/13456460.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/14203669.htm?ca=15_s
Kanske det även går att slita bort onödig kardandrift/knutar där bak och få mer vikt till batterierna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-15 23:53:02    Rubrik: Svara med citat

Jag är mycket intresserad av dina batterier och har ännu inte fått svar från Taiwan, verkar som de brukar ta några dagar på sig.
Har ändå ringt och pratat med dem (pratar kinesiska, rätt bra att kunna ibland...).

Jag är inte intresserad av en stor bil, så liten som möjligt faktiskt och hade som plan från början att konvertera en Smart, men bristen på plats för blybatterier, liten maxlast och den förbaskade EU-typningen fick mig att ge upp tanken.

Jag skulle gärna vara med i utvecklingen av batterierna om möjlighet ges, problemet är tidsbrist, jobbar vanligt jobb på dagarna och åker direkt efter till vår restaurang och fortsätter, har dock ibland några få timmar över på helgerna.
Maila gärna: johnny(snurrA)e-motor.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2007-11-17 21:23:26    Rubrik: Tips köp en färdig el bil med dåliga batteri det är enklast Svara med citat

Hej

Sök reda på en Clio eller Golf som står med dåliga batteri så är den redan typad för eldrift jag kanske kan tipsa om några bilar....
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-18 00:08:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju redan köpt motorpaket, styrning och andra komponenter, skulle gärna vilja konvertera en bil från grunden, så någon El-Clio blir det inte.
Möjligtvis en bensin-Clio i så fall...

Tack ändå!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-18 00:10:52    Rubrik: Svara med citat

Det är faktiskt så att jag fastnat för Ford Fiesta -96 eller -97, är det någon som har eller känner till någon bra begagnad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-12-02 00:22:16    Rubrik: Svara med citat

Liten uppdatering:
Har köpt en Ford Fiesta Flair -96, Tjänstevikt 1030Kg, maxlast 420Kg.
Bra, 10Kg mer än andra jag tittat på, pris: 13.500:-
Kollat noga under och runt om, bara lite rost på bakskärmarna, annars bra.
Pratat med ETP i Partille och de hade faktiskt bra batterier i lager, har beställt 13st DYNO Europe M27DH, C20-115Ah, vikt 26,4Kg, blir totalt 343Kg, lättare än jag räknat med från början andra batterier.
Utgångspris: 1100:-/st +moms, men han skulle kolla på priset....

Har också beställt en laddare, Zivan NG-3 156V för placering i bilen.

Hade lite problem med växellådan som sitter på elmotorn, trasiga packboxar, läckte olja, slitna kuggar på en drivaxeltapp, metallflisor i lådan mm. men tror att jag löst det mesta nu.

Hela mitt drivpaket sitter faktiskt i en elbil producerad i USA som är såld i ett par hundra ex. Solectria Force.
Den har en topphastighet på 120km/h och körsträcka på runt 8 mil med batterier med något lägre kapacitet än jag beställt....får väl se...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-12-02 10:46:16    Rubrik: Svara med citat

Angående besiktning av helbilsgodkännda bilar så ring till Bilprovningens tekniska avdelning i Sthlm, deras nummer står på bilprovningens hemsida. Se dock till att ringa ett par gånger med lite mellanrum, dom har lite olika folk som sitter där och det är inte självklart att man får samma svar av alla. Helst vill dom se det aktuella fordonet framför sig innan dom säger om det är ok med den aktuella ombyggnaden eller ej.

Ett alternativ är att bygga om till lastbil först, dvs att ta ut baksätet och sätta in lastförskjutningsskydd. Då försvinner helbilsgodkännandet automatiskt men sen finns det lite olika åsikter om man vill återregistrera som personbil. Det kan säkert tekniska avdelningen svara på.

SFRO och bilprovningen skiljer på två sorters amatörbyggen, dels helt amatörbyggda fordon dvs man köper eller bygger en ram, kaross, fjädring mm, dels ombyggda fordon där man utgår från en befintlig bil och bygger om ett eller flera av de vesäntliga system t.ex styrning och/eller frambromsar och/eller bakbromsar etc. Det enklaste då är ju att modifiera till skivor bak vilket också kanske är vettigt med tanke på den ändrade viktfördelningen du kommer att få.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-08 11:20:45    Rubrik: Svara med citat

Lastbilsregistrering och Ombyggnation enl Bilprovningen:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6
Priser
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=14
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-13 15:02:01    Rubrik: Svara med citat

Ja, bilen är äntligen i garaget.
Kylvätska urtappad och kylardelarna borta.
Lägg gärna märke till reg-numret, "PulseWidthModulator årsm. -96"....

Nästa steg är att få ur förbränningsmaskinseländet Wink







Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-13 16:56:58    Rubrik: Svara med citat

Citat:
har beställt 13st DYNO Europe M27DH, C20-115Ah

Har också beställt en laddare, Zivan NG-3 156V för placering i bilen.


För att ladda 13 st 12V batterier behöver du väl ca 180V laddare om jag
inte har helt fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-13 18:17:18    Rubrik: Svara med citat

Naturligtvis är laddaren programmerad för rätt spänning, 156V är ju nominellt. Toppspänning ca: 187,2V....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-01-13 20:21:33    Rubrik: Svara med citat

Laddaren i fråga:
Laddningskaraktäristik sköts numera i moderna "tänkande" laddare av en liten dator, som känner av spänning och därefter justerar mängden ström (för att på så vis inte överladda/sönderkoka batterierna).
Om nu laddarens nominella spänning 156 V är "lurad" att fungera med istället 180 V (nominellt) kommer troligtvis (?) datorn för jämnan dra ner på strömmen (eftersom, -Oj, här var det det redan fullladdat) och därigenom också på så vis avsevärt förlänga laddningstiden..!?
Dessutom ingår oftast en timerfunktion som vid vissa uppnådda spänningsnivåer räknar ner en maxtid som batteriet skall behöva ha på sig för att bli fullladdat. Den sista "skvätten" kräm brukar inte ges mer än ca 3 timmar för att bli färdig.
Det kan i värsta (?) fall bli så att laddaren manuellt måste omstartas var tredje timma under två dygn för att med endast efterladdningsströmmen (ca 25% av max nominell) åstadkomma det den annars normalt laddar under ca 8 timmar...
Betänk även att om laddaren är av dum-dum modell, att laddarens strömstyrka avtar motsvarande grad uppe i spänningstoppen (likrikta toppen på en sinusspänningsvåg och medelvärdet blir mkt lägre än om hela vågen likriktades) -laddaren är alltså strömsvag när batteriet har uppnått en rellativt hög uppladdningsnivå.
Förmodar (lite osäkert) att detta även gäller alla typer av laddare (switchade som trafos).
Det är skillnaden mellan laddarens effektivvärde på utspänningen och batteriets vilospänning (beroende på urladdningsnivå) som ger praktisk möjlig ström.
Likna det hela vid att försöka ladda ett 6 Volts batteri med ett annat lika dant 6 Volts batteri...-går det någon ström mellan batterierna..? -Nej, det måste finnas en spänningsskillnad! Likadant mellan en laddare och ett batteri.
Om batteriet är på 10 V och laddaren på 12 V är skillnaden 2 V. Efterssom batteriet har en inre resistans (liknande en glödlampas) går endast en liten ström. Däremot om laddaren är på 20 V bli skillnaden 10 V, och en mkt högre ström kan gå genom batteriet.
Kanske vore lämpligt att höra med leverantören om det verkligen går att "lura" laddaren på tänkta sett!
OBS 13 st gg 12 V = 156 V Nominellt, och 13 st 12 V á 6 st celler = 78 celler, gg 2,4 V (blybatteriecellens gasnings-/toppvärde) = 187,2 V jag antog (utan att räkna) att 13 gg 12 var = 187,2 V Nominellt....(tjänstefel av mig), men så hade jag redan skrivit allt detta ovan och tyckte det var lika bra att dela med sig av en åtminstone tänkt situation...).
-Altså inget fel på laddaren eller batteripaketets nominella spänning!
Bara jag som klantade till det!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-16 09:19:41    Rubrik: Svara med citat

En liten vädjan, när det gäller diskussioner om andra saker än mitt projekt, forsätt gärna i en annan tråd, hade varit trevligt att hålla den hyffsat ren.

Puss

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grozzny
intresserad


Registreringsdatum: 15 januari 2008
Inlägg: 29
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-16 14:28:26    Rubrik: Svara med citat

Du har helt rätt Johnny! Ursäkta, kände också att det blev lite off-topic.

Kanske kan någon kunnig administratör flytta delen om att importera kinesbil för ombyggnad/importera redan befintlig elbil, till lämlig plats Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-22 09:51:45    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering: Lossat alla miljoner kablar och slangar från motorn, fått väck avgassystem och tank, lossat bakre motorfästet.
Nästa steg är att lossa drivaxlarna vilket är lite klurigt och lyfta ur motor/växellådepaket...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Sida 1 av 8

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.