Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Behöver hjälp, byter laddningsintag från Marechal till J1772

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-10-19 10:38:00    Rubrik: Behöver hjälp, byter laddningsintag från Marechal till J1772 Svara med citat

borttaget
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020


Senast ändrad av eriksson25 den 2016-10-25 18:21:36, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-19 16:47:41    Rubrik: Svara med citat

Då behöver jag alltså inte känna mig stressad inför att hinna med 3d-skrivningen? Skönt, jag har inte skruvat något på Clion under sommaren, så det är först nu jag börjar försöka få ihop den för att ha en bil att köra med under vintern.

Jag har inte haft problem med laddhandsken, så har inte någon erfarenhet att dela med mig av. Men jag har för mig att jag snappat upp att Marechal-uttaget har någon sorts ljus-sensor som känner av när handsken är ansluten. Kanske är till detta lampan finns?

Sen tycker jag att du ska göra så att bilen är kompatibel med både elektriska och fysiska standarden du bygger om till.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-10-19 21:18:07    Rubrik: Svara med citat

Jag är inte säker att jag förstår - ser du all detta info på laddboxen, eller på display någonstans i bilen? Har du bytt både "inlet" (laddport) i bilen och handske på laddboxen?
Om ja, kan du posta bilder på bägge? Både förre och efter bilder.

Det bästa skulle har varit att mäta alla värde på signal kablarna med gamla handsken - med oscilloskop - och då kan du jämföra med signalerna efter ändringarna och vara säker att det du gör är inte problemet.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-10-20 07:10:47    Rubrik: Svara med citat

borttaget
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020


Senast ändrad av eriksson25 den 2016-10-25 18:22:28, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-10-20 07:59:20    Rubrik: Svara med citat

Den okända lampan ska väl lysa när 220V är inkopplat, så gör det på min P106 (och det är väl för närvarande det enda som händer också när jag kopplar in laddsladden, tyvärr...)
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-10-20 13:09:40    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:
Den okända lampan ska väl lysa när 220V är inkopplat, så gör det på min P106 (och det är väl för närvarande det enda som händer också när jag kopplar in laddsladden, tyvärr...)


Ja det stämmer och lampan lyser när jag har spiralkabeln inkopplad. Men jag får inte laddboxen att vilja starta laddning...
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-20 13:31:06    Rubrik: Svara med citat

Har du någon dokumentation på bilen, laddboxen, och annat relevant?

Blev förvånad när jag såg siffrorna på displayen. Men det förklarades med några sökningar. Din bil har alltså Zebra-batteri.

Är kopplingen alltså precis samma som innan, och laddboxen fungerade innan, men inte nu?

Till vad är den gula kabeln på bilden över intaget?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-10-20 13:46:17    Rubrik: Svara med citat

Hej KG!
Nej tyvär har jag ingen kunskap om Belingo av nya serien.
Bara gamla PSA og Clio från slutet på 90-talet.
Mvh Ole.
P.S. Titta inuti Marechal laddhandsken om det finns något som signalerar laddhandske isat!
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-10-20 13:53:06    Rubrik: Svara med citat

Hej KG!
Nej tyvär har jag ingen kunskap om Belingo av nya serien.
Bara gamla PSA og Clio från slutet på 90-talet.
Mvh Ole.
P.S. Titta inuti Marechal laddhandsken om det finns något som signalerar laddhandske isat!
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-10-20 14:54:25    Rubrik: Svara med citat

borttaget
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020


Senast ändrad av eriksson25 den 2016-10-25 18:23:12, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-10-21 08:34:07    Rubrik: Svara med citat

Texten är så liten på bilden att jag kan knappt läsa den...

Mer frågor:
På inlet bilden har du kommentar om handsken med ordet tidigare, som tyder på att du har inte kopplat den som det var.

Jag tror att du kan vinna mycket på att separera problemen.
1. Vilken standard stödjer bilen och hur var den implementerat i inleten.
2. Vilken standard stödjer laddaren och hur var den implementerad.

Jag ser också att du har skrivit "signal -" och "signal +", vad är detta för signal ledningar - är det du som har kallat dessa för "signal -" och "signal +" eller står det någonstans på handsken eller inlet?

Här kan du se en enkel konvertering från Avcon (den US versionen av Marchal) till den nya Typ 1 handsken.
http://www.tzev.com/j1772_avcon_head_connector_conversion.html

Du måste antigen mäta vad händer när man laddar med original ladd kabel för att vara säker på att allt är inkopplat som korrekt. Annars kan de fungera och sedan stanna... och det blir svårt att hitta varför.

Edit: Nu ser jag att det har skrivit något om spirallkabel...
Du får gärna ta dig tiden och beskriva tydligt (gärna med bilder) hur det var och vad har du ändrat.

Edit2: Laddaren på Venturi Berlingo var tillverkat av Mes-Dea... och används inte i Miev... vilken har du kontaktat?
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-21 22:10:46    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Boxen funkade innan jag satte ny handske på den ja


Det måste ju vara någon koppling, eller signal, som skiljer/saknas nu, i alla fall.

Antagligen kommer du behöva återställa till intaget med handske, för att få en fungerande utgångspunkt, och sedan ändra i små steg tills felet uppstår igen. Och gärna mäta med oscilloskop, som p8 skriver.

Själv skulle jag inte tagit bort handskens intag, utan behållit det, och lagt till det nya intaget i t.ex. fronten på bilen. Då har du t.ex. möjlighet att haka på handsken samtidigt som elen kommer från nya intaget.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.