Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo släpper elbil - 2019
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-10-15 16:08:08    Rubrik: Volvo släpper elbil - 2019 Svara med citat

http://www.aftonbladet.se/bil/article21589540.ab

Visserligen inte förrän 2019 men ändå väldigt positiva tongångar:

Citat:
Det är in ett strategiuttalande som Volvo visar upp riktlinjerna för sin framtid. Där framgår det att man kommer att introducera laddhybrider i hela modellpaletten – samt utveckla en hel ”serie med elektrifierade mindre bilar samt bygga en helt elektrisk bil klar för försäljning 2019”.
– Vi är säkra på att om två år så kommer tio procent av Volvos globala försäljning bestå av elektrifierade bilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-10-15 17:33:25    Rubrik: Svara med citat

Värst vad alla skall släppa elbil 2019 nu för tiden. Alla skall gå 40-50mil, "riktiga" mil.

Alla koncept som man får titta in i består mest av kardantunneln Urban för att få plats med batterierna. Batterier som ändå ger dem max 25 riktiga mil...

Så låt mig tvivla även på detta rykte, även om jag gillar Volvo
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-10-15 19:36:01    Rubrik: Svara med citat

Kul att de stakar ut riktningen. Men det är märkligt att de måste vänta så länge som 4 år till lansering. Kanske beror det på att det är först då de batteritillverkarna (läs LG, Samsung, mfl) lovat att batteripriserna blir tillräckligt låga?
För det borde ju annars en smal sak att bulta på ett tillräckligt stort batteri på någon av deras nuvarande bilar, så som de gjorde med C30. Genom att höja bilen några centimeter kunde de väl täcka hela underredet med batteri, likt Tesla, och därmed rymma tillräckligt med räckvidd?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-10-16 03:24:41    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
För det borde ju annars en smal sak att bulta på ett tillräckligt stort batteri på någon av deras nuvarande bilar, så som de gjorde med C30. Genom att höja bilen några centimeter kunde de väl täcka hela underredet med batteri, likt Tesla, och därmed rymma tillräckligt med räckvidd?


Nej, inte en chans! Det resulterar i något tungt och klumpigt som inte alls blir en elbil. Se på Nissan Leaf till exempel. Hög tyngdpunkt, inga lastutrymmen och medioker prestanda. Då är den ändå på pappret ingen konvertering, även om det i praktiken är så som du beskrev det.

Även om de bygger en bil från scratch efter Teslas recept så går de bet eftersom deras batterier når på sin höjd halva energitätheten mot Teslas. De skulle alltså nå halva Teslas räckvidd. Eller göra som Porsche/Audi, stora rackans bilar som blir bara 4-sitsiga och utan lastförmåga.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-10-16 05:39:26    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
dontommazo skrev:
För det borde ju annars en smal sak att bulta på ett tillräckligt stort batteri på någon av deras nuvarande bilar, så som de gjorde med C30. Genom att höja bilen några centimeter kunde de väl täcka hela underredet med batteri, likt Tesla, och därmed rymma tillräckligt med räckvidd?


Nej, inte en chans! Det resulterar i något tungt och klumpigt som inte alls blir en elbil. Se på Nissan Leaf till exempel. Hög tyngdpunkt, inga lastutrymmen och medioker prestanda. Då är den ändå på pappret ingen konvertering, även om det i praktiken är så som du beskrev det.

Även om de bygger en bil från scratch efter Teslas recept så går de bet eftersom deras batterier når på sin höjd halva energitätheten mot Teslas. De skulle alltså nå halva Teslas räckvidd. Eller göra som Porsche/Audi, stora rackans bilar som blir bara 4-sitsiga och utan lastförmåga.


De existerar dessutom bara på pappret. 2019 levererar tesla med hyffsad sannolikhet model 3 i stor skala redan. Och supercharge nätet som redan idag är utan motsvarighet lär ha byggst på ytterligar och kompleterats med destinations laddare och fast chargers. För varje dag som går blir det alltmer uppenbart att det här en disruptive process, och inte en evolutionär process. När sådant inträffar så är det inte alls självklart att etablerade tillverkare kommer klara omställningen. Tänk kodak, facit, åtvidaberg mf. Några kommer naturligtvis överleva, IBM ex. var ett sådant företag som kunde stöpa om sig helt, men man skall inte inbilla sig att det var en smärtfri operation.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-03-16 13:01:14    Rubrik: Svara med citat

Jag väcker den här tråden lite nu när det runnit lite vatten under broarna. Det verkar ju faktiskt som att det blir av och att det kommer ett vettigt alternativ. Det släpptes ännu lite mer i veckan... bl.a prisbild vilket är väldigt intressant!

Jag ställer mig i kö till det här! Det börjar luta åt att mitt bilbyte 2019 ändå blir Volvo igen. (Bestämt mig för en ren elbil nästa gång, och går ifrån Volvo, som jag ändå gillar som bilmärke) om det inte skulle finnas ett vettigt alternativ.

Citat:
I en intervju med tidningen under motormässan i Geneve sa Kerssemaker att bilen kommer ha ett grundpris på mellan 35 000 och 40 000 dollar – cirka 400 000 till 450 000 kronor med moms. Räckvidden ska bli ”minst 400 kilometer”.

http://m3.idg.se/2.1022/1.678095/volvos-usa-chef-avslojar-priset-pa-kommande-elbil

Också bekräftar utvecklingschefen att det kommer att gå att välja på olika batteristorlekar.. och att bilarna kommer vara förberedda för batteripack upp till 100kwh. (En "vanlig elbil i typ V60-storlek gör av med mellan 1,8-2,2kwh/mil beroende på körstil och årstid. Teslas stora Model X ligger på 2,6-3,3kwh)
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170308/volvos-nya-elbilar-kommer-en-yngre-generation-som-inte-behover-lang-rackvidd/
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2017-03-22 12:04:19    Rubrik: Svara med citat

Här är artikeln från caranddriver: http://blog.caranddriver.com/volvo-electric-car-to-be-priced-against-tesla-model-3-and-chevrolet-bolt-ev/

Känns intressant prismässigt! Men det verkar bli en mindre bil som sagt och frågan är om den kommer att kunna jämföra sig utrymmesmässigt med model 3?
Har Volvo nu tagit fram en plattform för elbilar? Hade för mig att dom inte riktigt hade råd med det ännu? Utan skulle använda befintliga plattformar, CMA?
Om så är fallet att man inte har en ny plattform så antar jag att den kommer att var rätt begränsad utrymmesmässigt jämfört med Model 3. Och hur mycket batterier lyckas man klämma ner i en sådan??

Men klart intressant ändå Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-04 21:16:57    Rubrik: Svara med citat

Ken skrev:
Här är artikeln från caranddriver: http://blog.caranddriver.com/volvo-electric-car-to-be-priced-against-tesla-model-3-and-chevrolet-bolt-ev/

Känns intressant prismässigt! Men det verkar bli en mindre bil som sagt och frågan är om den kommer att kunna jämföra sig utrymmesmässigt med model 3?
Har Volvo nu tagit fram en plattform för elbilar? Hade för mig att dom inte riktigt hade råd med det ännu? Utan skulle använda befintliga plattformar, CMA?
Om så är fallet att man inte har en ny plattform så antar jag att den kommer att var rätt begränsad utrymmesmässigt jämfört med Model 3. Och hur mycket batterier lyckas man klämma ner i en sådan??

Men klart intressant ändå Very Happy


Model3 verkar ju inte bli speciellt bra utrymmesmässig? Det är ju typ en småbil.. Ioniq är troligen större..
Dom har inte sagt vilken av Volvo-bilarna som blir först.. Dom ska ju släppa en större på SPA-plattformen och en mindre i typ V40-storlek. Tror det blir rätt så likvärdigt Teslan, möjligen med bättre lastutrymme.

Volvo har lovat 40 mils räckvidd.. Gissar att det är NDEC så säg 30 riktiga mil då... dom har också sagt upp till 100kwh batteri.. så dom bör ju då ha en plattform som är speciellt anpassad för elbilar, annars har jag svårt att se att dom skulle få plats med så mkt. Men det kanske gäller den större modellen.

Jag väntar med spänning och har stora förhoppningar om att det kan bli nästa tjänstebil. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-04-05 04:59:11    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:

Model3 verkar ju inte bli speciellt bra utrymmesmässig? Det är ju typ en småbil.. Ioniq är troligen större..


Jag har bestämt uppfattningen om att model 3 är större än förväntat och med större innerutrymmen än en "normal" bil med de yttermåtten. Invändigt jämförd den med model S tex.

Ioniq är 25cm kortare och med 22cm mindre hjulbas.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-05 15:36:58    Rubrik: Svara med citat

Kolvo må släppa en elbil 2019, och är mkt riktigt ett litet steg i rätt riktning.

Blir elbilen en genuin renodlad elbil, eller ännu en i raden bara halvhjärtade konverteringar av förbrännings-motor-baserade plattformar, alltså elbilar som inte är 100 % optimerade för eldrift ?

I vilken volym ?
Max 25.000 exemplar globalt om året, en slags compliance-car för att blidka miljö-opinionen/griniga aktieägare (som ser avundsjukt på Tesla) och delstaters koldioxid-krav, hur många år innan volymproduktionen blir seriös, minst 100.000 exemplar årligen, vilket år, 2025 ?

Första leveranserna december 2019 (2020 års modell) ?
Kolvo kommer inte kunna tilldelas tillräcklig mängd batterier för att förmå mass-producera, det finns helt enkelt inga idag befintliga leverantörer, därav att den nya svenska storsatsningen NorthVolt är på gång, Energimyndigheten med flera hade inte tilldelat så många miljoner i stöd om det inte vore för att Kolvo mer eller mindre kommit med en inofficiell begäran.
Men en storskalig batteriproduktion från den nya NorthVolt "Gigafactory" lär vi inte se förrän tidigast 2020, sålunda ingen egentlig mass-volym av Kolvo elbilar förrän av just årsmodell 2021, Kolvo elbilar i hundratusentals 2019.., nja, realistiskt omöjligt, inte ens Tesla kan göra elbilar i hundratusental utan en Gigafactory.

På vilka marknader, i vilken volym ?
Kolvo har kinesiska ägare, på en marknad som förefaller suga upp elbilar lika effektivt som en snustorr tvättsvamp, vilka marknader kommer Kolvo sannolikt först tillgodose, Kina och Kalifornien eller en Nordisk hemma-marknad med tokigt fornhistoriska bil-värderingar ?
Påminner om NEVS/SAAB (också Kina-ägt...) som förefaller ösa mer eller mindre 100 % av sin kommande elbils-produktion till just Kina, får vi möjligheten att köpa NEVS elbilar i Norden blir det som mest i hundratal, kanske 2021 att landet Brunsås tilldelas några tusen om året, vi är kort och gott inte prioriterade, vare sig av Kolvo eller NEVS.
Däremot.., kan vi redan idag köpa lyxiga och svindyra Kolvo förbränningsbilar med växelspaks-knoppar i Kosta/Boda kristallglas, prioriteringen och styrelse-inkompetensen är så att säga kristallklar...

Till vilket prislapp ?
Konsumenterna kommer ha att välja mellan tyska elektrifierade pansarvagnar (kommande BMW, Mercedes osv), amerikanska hyper-laddade Teslor, japanska jätte-beprövade Nissan Leaf (gen 2), med flera elbils-modeller, poängen här att det är svårare att vinna ett race ju senare ut i startblocken man är, och ju dyrare man är (avseende massvolym), avser inte Kolvo konkurrera med volym, iallafall initialt, då kommer prislappen bli lika astronomisk som dagens redan etablerade Tesla modell S och X, och då blir det inte sålda exemplar i hundratusental, oavsett hur mkt kristall-glas som monteras in i kupén...

Den som på Kolvo (eller annan partisk motor-media) idag hävdar att priset kommer vara (relativt) lågt, i klass med andra volym-konkurrenter (typ 35.000 USD), pratar i vilseledande marknadsförings-syfte, en Kolvo elbil i sin minsta och billigaste modell kommer sannolikt inte snitta under 500.000 SEK, och de större exklusivare modellerna runt miljonen.
Riktigt egentligt normal-billigt/dyrt blir det inte förrän volym-produktionen av batterier kommer igång, dvs tidigast runt 2021, men definitivt inte 2019, såtillvida Kolvo inte avser kompensera sin senfärdighet med en egen mega-subvention av produktions-kostnaden, och sälja bilarna med en rejäl förlust de första två åren.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-12 09:25:28    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Kolvo må släppa en elbil 2019, och är mkt riktigt ett litet steg i rätt riktning.

Blir elbilen en genuin renodlad elbil, eller ännu en i raden bara halvhjärtade konverteringar av förbrännings-motor-baserade plattformar, alltså elbilar som inte är 100 % optimerade för eldrift ?


Ja, om du läst lite i tråden och haft nått intresse av det hade du snabbt sett att det inte handlar om några hybrider. Inte heller nått med kort räckvidd utan dom ska upp till kring 40mil. (Om det i verkligheten då blir 30-35 mil så är det fortfarande riktigt bra.)

Citat:

I vilken volym ?
Max 25.000 exemplar globalt om året, en slags compliance-car för att blidka miljö-opinionen/griniga aktieägare (som ser avundsjukt på Tesla) och delstaters koldioxid-krav, hur många år innan volymproduktionen blir seriös, minst 100.000 exemplar årligen, vilket år, 2025 ?

Av vad man uppfattar av Volvo så är dom med på att det kommer bli en omställning, och det verkar inte som att det kommer bli någon slags limited edition. Troligen kommer tillverkningen under första året vara begränsad (Brukar vara så med nya bilar med ny teknik, t.ex när V60 kom som hybrid hade dom väl bara runt 1000 bilar första året.) Det är väl ett sätt att slippa dyra återkallelser om det är någon barnsjukdom som måste rättas till.

Volvo (det blir bara fånigt när du skriver Kolvo.. har du nån anledning till det.. om du har dyselexi eller annan åkomma ber jag om ursäkt, men i övrigt verkar du kunna stava.)


Citat:

Första leveranserna december 2019 (2020 års modell) ?
Kolvo kommer inte kunna tilldelas tillräcklig mängd batterier för att förmå mass-producera, det finns helt enkelt inga idag befintliga leverantörer, därav att den nya svenska storsatsningen NorthVolt är på gång, Energimyndigheten med flera hade inte tilldelat så många miljoner i stöd om det inte vore för att Kolvo mer eller mindre kommit med en inofficiell begäran.

Batteritillgång blir ju det stora "problemet" för alla biltillverkare förutom typ Tesla de kommande åren. Men det byggs snabbt ut och flera stora batterifabriker byggs runt om i världen. Jag tror inte Volvo kommer ha större probem än Opel/Bolt/Nissan/Renault att få fram batterier. Men blir det brist så det drabbar alla biltillverkare kommer det såklart också drabba Volvo, under den perioden det tar att öka produktionen. När en marknad finns så kommer produktionen öka, om marknaden ökar kraftigt kan det bli ett glapp, men det borde inte vara så långvarigt.

Citat:

Men en storskalig batteriproduktion från den nya NorthVolt "Gigafactory" lär vi inte se förrän tidigast 2020, sålunda ingen egentlig mass-volym av Kolvo elbilar förrän av just årsmodell 2021, Kolvo elbilar i hundratusentals 2019.., nja, realistiskt omöjligt, inte ens Tesla kan göra elbilar i hundratusental utan en Gigafactory.

Vovlo har sagt att dom har som mål att sälja 1 miljon eldrivna Volvos till 2025.

Citat:

På vilka marknader, i vilken volym ?
Kolvo har kinesiska ägare, på en marknad som förefaller suga upp elbilar lika effektivt som en snustorr tvättsvamp, vilka marknader kommer Kolvo sannolikt först tillgodose, Kina och Kalifornien eller en Nordisk hemma-marknad med tokigt fornhistoriska bil-värderingar ?

Volvo lanserar så gott som alltid sina nya bilmodeller först på den svenska marknaden. Det är i Sverige merparten av forskning och utveckling sker, så det är rätt naturligt att de först släpper dem här hemma.

Citat:

Påminner om NEVS/SAAB (också Kina-ägt...) som förefaller ösa mer eller mindre 100 % av sin kommande elbils-produktion till just Kina, får vi möjligheten att köpa NEVS elbilar i Norden blir det som mest i hundratal, kanske 2021 att landet Brunsås tilldelas några tusen om året, vi är kort och gott inte prioriterade, vare sig av Kolvo eller NEVS.
Däremot.., kan vi redan idag köpa lyxiga och svindyra Kolvo förbränningsbilar med växelspaks-knoppar i Kosta/Boda kristallglas, prioriteringen och styrelse-inkompetensen är så att säga kristallklar...

Påminner inte det minsta om NEVS om man kollar lite på hur Volvo fungerar.

Citat:

Till vilket prislapp ?
Konsumenterna kommer ha att välja mellan tyska elektrifierade pansarvagnar (kommande BMW, Mercedes osv), amerikanska hyper-laddade Teslor, japanska jätte-beprövade Nissan Leaf (gen 2), med flera elbils-modeller, poängen här att det är svårare att vinna ett race ju senare ut i startblocken man är, och ju dyrare man är (avseende massvolym), avser inte Kolvo konkurrera med volym, iallafall initialt, då kommer prislappen bli lika astronomisk som dagens redan etablerade Tesla modell S och X, och då blir det inte sålda exemplar i hundratusental, oavsett hur mkt kristall-glas som monteras in i kupén...

Den som på Kolvo (eller annan partisk motor-media) idag hävdar att priset kommer vara (relativt) lågt, i klass med andra volym-konkurrenter (typ 35.000 USD), pratar i vilseledande marknadsförings-syfte, en Kolvo elbil i sin minsta och billigaste modell kommer sannolikt inte snitta under 500.000 SEK, och de större exklusivare modellerna runt miljonen.


Har du några källor på det eller är det bara ditt utryck av Volvohat som lyser igenom?
När det gäller pris verkar dom sikta på Bolt/Tesla3/Ioniq.
http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvos-nya-elbil-kan-bli-billigare-an-tesla-model-3/
http://teknikensvarld.se/volvos-elbil-vantas-fa-minst-40-mils-rackvidd-och-lagt-pris-433818/

Alltså runt 350k har Volvos USA-chef sagt.

Det gäller då troligen den bil på den mindre plattformen, vilket är en bil som verkar bli i storleksklass som de ovan de konkurrerar mot. När det gäller den större modeller tror jag också att vi kommer se ett pris på 450-550k där i början, för att sen komma ner i pris kommande åren.

Citat:

Riktigt egentligt normal-billigt/dyrt blir det inte förrän volym-produktionen av batterier kommer igång, dvs tidigast runt 2021, men definitivt inte 2019, såtillvida Kolvo inte avser kompensera sin senfärdighet med en egen mega-subvention av produktions-kostnaden, och sälja bilarna med en rejäl förlust de första två åren.


Den mindre av bilarna kommer med stor sannolikhet vara konkurrenskraftig mot konkurrenterna i den klassen, medans den stora förhoppniungsvis/troligen blir bra mycket billigare än en Tesla S60, fast med liknande storlek och räckvidd.
Som du säger kommer också troligen priset gå ner kommande år.. Det gäller nog de flesta elbilar. Runt 2022-2024 kommer det inte vara ekonomiskt försvarbart att köpa fossilbil.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-04-12 11:48:51    Rubrik: Svara med citat

Hela det här med att Volvos kommande elbil skulle kosta 35 000 dollar är en felöversättning av Teknikens Värld.

Det Volvos USA chef pratade om var inte priset utan hans önskemål.

I original intervjun på engelska stod det:
"That's what I put in as the prerequisite for the United States," Kerssemakers said. "If I want to make a point in the United States, if I want to make volumes, that's what I believe I need."

Ja tjena, en så billig Volvo elbil skulle vara lätt att sälja i USA. Och annarstans också. Men allt är bara en försäljningschefs blöta dröm. Vi får se om Volvo kan uppfylla hans dröm - men tills dess är det allt det är.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-12 18:08:41    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara Svensk media som skriver om det.
https://cleantechnica.com/2017/03/15/volvo-exec-1st-volvo-electric-car-will-35000-40000/

https://www.engadget.com/2017/03/13/volvo-electric-car-price-and-range-targets/

http://www.carsuk.net/electric-volvo-xc40-expected-cost-35000-arrives-2019/


Det som också talar för att det inte ska bli så fasligt mycket dyrare i Sverige är att prisbilden på Volvo i Sverige många gånger varit lägre än i USA.
Jämför man t.ex med Tesla och vad en dollar där blir värd när deras bilar säljs i Sverige och sen jämför med Volvo blir det ju väldigt annorlunda. Det beror ju mycket på att man faktiskt har tillverkningen nära här och slipper frakt och tullar, men också på att man har ett bestämt mål att vara bilmärke nr1 i sitt hemland.

Jag tror och hoppas att vi hamnar däromkring. Det är dock möjligt att dom gör som dom brukar vid nya bilar, och erbjuder den första årsmodellen fullsmetad med utrustning för betydligt högre pris, och de som vill ha den lite billigare och mindre lull lull får vänta tills nästa år.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2017-04-12 19:06:41    Rubrik: Svara med citat

Bra svarat Joel80, jag läste Anders inlägg och tänkte svarat, men så tänkte jag ett varv till och kom fram till att inte bry mig för det är uppenbart att Anders hyser ett agg mot Volvo, och då är det ingen idé att bemöta det...

Men du svarade bra! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-04-12 20:38:34    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara svensk media​ som har problem skilja mellan önskemål och fakta. Det var ett utspel från Volvos USA säljchef där han önskade en så bra elbil så den skulle sälja sig själv. Varpå de i Trollhättan nog undrade om han är helt frisk eller? Volvo säljer ju knappt nån bil öht under 40 000 dollar i USA! Än mindre nån elbil.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-13 21:04:55    Rubrik: Svara med citat

Ingen elbilsproduktion i Torslandaverken eller Gent, ska tillverkas i Kina.
http://europe.autonews.com/article/20170413/ANE/170419902/volvo-will-build-first-ev-in-china-for-export-sources-say?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-16 20:09:14    Rubrik: Svara med citat

" It seems as though the labor leaders at that site are concerned
that if electric vehicles truly catch on, the Ingolstadt factory will fall behind
if it’s not producing at least one BEV Audi, and the inclusion of an EV ensures
the future relevancy of the plant itself
"

http://insideevs.com/new-kind-of-demand-labor-union-insists-audi-produces-an-ev-at-its-main-german-factory/

Ingen som är mån om framtida anställningstrygghet på Torslandaverken ?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-16 20:40:23    Rubrik: Svara med citat

Det är inga oficiella källor än så länge.. dom hänvisar bara till okända källor.

"The sources said Volvo's first full-electric car would be an all-new model but declined to say what body type will be used.

The sources also confirmed that Volvo is still simultaneously developing full-electric cars that will be underpinned by its larger scalable product architecture (SPA) architecture."


The sources är väl kanske inte något man helt 100-procentigt ska lita till. Men det vore inte jättekonstigt då de troligen kan få fram störst mängd batterier snabbt där borta samt har en stol elmarknad. Vi får hoppas att dom skeppar bilarna effektivt hit också isåfall, eller att man helt enkelt bygger elbiar även i nån av Europafabrikerna. Det är inte helt omöjligt att dom ser till att dom kan göra det. Av vad jag förstår ska första bilarna bygga på de nuvarande SPA och CMA-plattformerna... och dom byggs i Gent och på Torslanda.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-11 11:57:58    Rubrik: Svara med citat

Kolvo´s "första" "elbil" blir baserad på V40 -serien, och fokuserar inte på de tekniska målen, utan på att få ner priset mesta möjligt.
http://www.transportochlogistik.se/20170508/5347/priset-en-utmaning-volvos-elbilar
http://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/v40

Edit, bild (om länk inte fungerar).


_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤


Senast ändrad av Anders den 2017-05-11 13:54:34, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-11 13:48:32    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Kolvo´s "första" "elbil" blir baserad på V40 -serien, och fokuserar inte på de tekniska målen, utan på att få ner priset mesta möjligt.
http://www.transportochlogistik.se/20170508/5347/priset-en-utmaning-kolvos-elbilar
http://www.kolvocars.com/se/bilar/modeller/k40


Länkarna är döda.....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.