Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Luftsolvärmare
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-09-28 13:40:28    Rubrik: Svara med citat

Biltema har bra pris.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat/Myggnat-2000034246/
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-09-28 17:31:13    Rubrik: Svara med citat

Angående nät, undrar jag ifall dom använder ett mellanrum?

Ser inte ut som det på bilderna. Men spontant känns det som att det vore en fördel att lägga en remsa plywood som distans mellan näten, så att det bakre nätet inte skuggas lika mycket.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2015-09-29 13:14:13    Rubrik: Svara med citat


Ser ut att vara dubbla nät spänt på båda sidor om en ram och snedställt för att korsa luftflödet.

Jag funderar på att bygga på liknande vis fast en 1x2m stor liggandes, med myggnät i glasfiber och klar kanalplast. Luften tas in och fördelas ut nertill längs undersidan och sugs ut upptill på baksidan. Tänkte även på bakstycket använda en luftgenomsläpplig skummatta typ köksfilterfläkt och fånga sista värmen som slipper igenom myggnäten. En ram i tunt trä för att spara vikt, bilisolermatta i skumgummi som är beklädd med värmereflekterande folie som isolering i lådan. Ett spjäll i plywood med ett hål i som man väljer vinter/sommarläge med för inluften. Man kan kanske även blanda återcirkulerad luft med luft utifrån. Fläkt är inte bestämt än men det verkar ju tjusigt att kunna driva den med en liten solpanel med regulator och en termostat för på av. En tyst trumfläkt vore ju toppen men de är lite dyra kanske. Borde ge upp till 2kW värmeeffekt.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 400
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-09-29 13:51:03    Rubrik: Svara med citat

Om du kollar de sista sidorna av länken jag gav tidigare så jämför han effekten med olika fläktalternativ och får ut klart mest med en rejält stor fläkt, så att driva nåt litet mha en solpanel tror jag är dumsnålt om man nu är ute efter effekt.
Pappa hade en sån där låda på landet som drevs av en typ PC-fläkt med solpanel, visst kom det in (lite) varmluft i stugan, men mest väsnades den, definitivt inte värt ingreppet i huset i mina ögon.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-09-29 20:47:49    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Ser ut att vara dubbla nät spänt på båda sidor om en ram


Bra observation. Så har han nog gjort.

Kul projekt, lycka till.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 400
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-09-30 03:47:48    Rubrik: Svara med citat

Tricket är väl att få till så stor yta som möjligt. Värmeöverföringen sker väl huvudsakligen genom konvention, dvs vid kontakt. Om luften smiter igenom ett eller två lager nät så har den sen ingen mer chans att värmas, så jag gissar att man får bättre verkningsgrad om man lyckas få den att gå en längre sträcka längs den varma ytan.
För nätets del skulle det väl vara att bygga flera mindre ramar istället och tvinga luften att passera genom dem flera gånger.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hogge
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 mars 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2016-01-10 08:00:32    Rubrik: Svara med citat

Har byggt 2 st solvärmare för typ 10år sedan som fortfarande fungerar. de är på 2kvadratmeter styck ungefär. Dock tar jag bara å värmer den redan befintliga luften i byggnaden. pga av att annars kan man få bekymmer med varm ute luft som kondenserar inne om inne tempraturen är lägre. Dock ska man ha stora kanaler minst 150 mm
kan bli uppåt 60 grader i panelen. använde 4mm järnfrittt glas och sektioner från en defekt garageport som botten målad svart. ska kolla om jag har kvar nå bilder. den värmer verkstaden mellan mars till oktober. kör ingen extra värme den tiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-01-10 12:14:29    Rubrik: Svara med citat

Du cirkulerar inneluften igenom som ett slutet system antar jag och löser ventilationen på annat sätt. Bild vore väldigt välkommet, låter ju som om du har bra utdelning på konceptet och slipper den där kalla känslan som man kan få av ouppvärmt stängt utrymme när det är varmt ute.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2016-04-25 13:21:44    Rubrik: Svara med citat

Det börjar dra ihop sig för montering nu. Har fått hem alla delar och tänkte påbörja bygget snart. Förmodligen blir det en ram som hamnar halvvägs ner inuti luftsolvärmaren. Luften blåses in genom baksidan längst ner med en kanalfläkt genom ett filter inifrån garaget. Sedan går luften genom de båda myggnäten i ramen på undre halvan av värmaren, längs med kanalplasten och genom de båda näten i övre halvan av ramen och sist ut längst upp på baksidan.

_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2016-04-27 18:48:13    Rubrik: Svara med citat

Känns som att alu-nät borde kunna flytta över mer värme till luften än glasfiber, är det någon som vet om det går att hitta någonstans?
_________________
16a shucko laddkabel, takräcken till leaf samt lite canbus utr. finns för utlåning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-04-28 08:41:15    Rubrik: Svara med citat

Värmeöverföringen är väl proportionell med ytan och temperaturskillnaden.

Plast/glasfiber har låg värmekapacitet och vikt. Blir varmt fort, men tappar snabbare temperatur i skugga.

Metall har högre värmekapacitet och vikt. Blir långsammare varmt, men behåller värmen längre i skugga.

När det handlar om ett nät på några hundra gram på sin höjd, och med stor yta så att det snabbt lämnar ifrån sig sin värme, tror jag att materialet kvittar faktiskt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2016-05-09 08:25:56    Rubrik: Svara med citat

https://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/275535-bygge-av-luftsolvarmare-till-garaget.html

En byggtråd. Nu är isoleringen på plats och jag har provmonterat myggnätsramen och kanalplasten för att se hur det blir.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2016-09-25 18:32:34    Rubrik: Svara med citat

Nu är solfångaren monterad och satt i drift.

https://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/275535-bygge-av-luftsolvarmare-till-garaget.html?perpage=15#post2563992
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-19 10:26:17    Rubrik: Svara med citat

Snyggt bygge. Vad har du att säga om solfångaren nu, efter att ha använt den från höst till vår? Är du nöjd?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2017-08-29 11:44:18    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Snyggt bygge. Vad har du att säga om solfångaren nu, efter att ha använt den från höst till vår? Är du nöjd?

Jag kan konstatera att den ger ett tillskott av värme, men jag har inte mätt hur mycket. Det är alltid varmare i garaget än ute iaf och det håller sig ganska varmt under natten när temperaturen börjar krypa neråt snabbare. Jag är ganska nöjd utan att ha gjort några justeringar.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.