Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fiat 500EV - rep.obj. på KVD
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-17 11:34:46    Rubrik: Fiat 500EV - rep.obj. på KVD Svara med citat

ett nytt objekt på KVD:

https://www.kvd.se/auktion/personbil/Fiat/500-EV-Elbil--33hk-Rep-Objekt/660550

Är det nån härifrån som är sugen förutom mig? Mr. Green



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2015-09-17 14:09:45    Rubrik: Svara med citat

Kanske det....
Detta är en EVAdapt-konverterad bil antar jag? Är det ett nytt batteripack som gäller?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 161

InläggPostat: 2015-09-17 15:33:54    Rubrik: Svara med citat

Uppskattat auktionspris känns något högt, hoppas reservationspriset är lägre. Men jag avstår, överlåter denna auktion till någon mer äventyrlig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-17 16:53:57    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Kanske det....
Detta är en EVAdapt-konverterad bil antar jag? Är det ett nytt batteripack som gäller?

/Ola


KVD deklarerar:
KVD skrev:

Reparationsobjekt - utrustning och tekniska funktioner är ej testade. Ej körbar / batteridöd. Batterier verkar ej ta emot laddning samt luktar knallgas och kraftig värmeutveckling på batterier vid laddningsförsök. Elmotor och batterier måste ses över. Motorlampa lyser.


med andra ord om man har sett och mekat trasig litium pack så vet man vad det handlar om... jag misstänker att aktiv BMS har dragit pack till 0V och man inte kan omvända eller rädda nåt... kanske nån string eller enstaka celler men i så fall har dem inte mer än 50% kapacitet... Mr. Green

i mina ögon är det fantastisk konverterings/leksak objekt... precis tvärtom från min gamla 500EV som är stabilaste nånsin byggd... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-09-17 18:47:10    Rubrik: Svara med citat

Klintan skrev:
Uppskattat auktionspris känns något högt, hoppas reservationspriset är lägre. Men jag avstår, överlåter denna auktion till någon mer äventyrlig...


Håller med, uppskattat auktionspris är helt på tok.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-21 18:19:00    Rubrik: Svara med citat




61500 innan nedräkning. .. han som budar vet något eftersom priset är så hög... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
roder99
Aktiv


Registreringsdatum: 14 november 2012
Inlägg: 78
Ort: Gävle

InläggPostat: 2015-09-21 19:19:57    Rubrik: Svara med citat

Avslut på 63.000 SEK
_________________
Fiat 500e 2013 från California
Think City 2009 Gul Zebra-batteri
Think City 2009 Svart Zebra-batteri
Elcykel bosch mittmotor+Ikea elcykel 2017.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-09-22 03:45:19    Rubrik: Svara med citat

En fullt fungerande såldes på blocket för under 60000kr här för leden...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nineleven
intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2015-09-23 12:51:06    Rubrik: Svara med citat

Klintan skrev:
Uppskattat auktionspris känns något högt, hoppas reservationspriset är lägre. Men jag avstår, överlåter denna auktion till någon mer äventyrlig...


Jahapp, jag är den (O)lycklige ägaren till kvd-Fiaten. Jag är hyffsat ny i elbilskretsar men har länge drömt om en för allt småpendlande i tätort.

Nu undrar jag om ni med mer erfarenhet vet var jag bäst finner batterier för att ev byta hela racket. Jag har ännu inte mätt upp cellerna då bilen inte kommer förens nästa vecka. Nuvarande prestanda ska vara 96V, 15 kw. Vet ni om motorn är borstlös på en sån här.

Jag väntar kontakt med ecar sweden som byggt den för att se vad de har att säga. Det är lustigt att man anger att det luktar knallgas, det är väl bara blysyrabatterier som avger sådant??

Tacksam för all input och jag vet att det inte är ett ekonomiskt klipp, men jag hoppas vid uppdateringen nu kunna öka räckvidd och prestanda för att ha bilen kvar ett tag.

Tack /Jörgen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-09-23 13:47:13    Rubrik: Det vanligaste felet är att 12V bly batteri sönder Svara med citat

Har du tur Very Happy

Det vanligaste felet är att 12V bly batteri sönder
BMS och annat drives av detta.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nineleven
intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2015-09-23 15:19:17    Rubrik: Re: Det vanligaste felet är att 12V bly batteri sönder Svara med citat

magnus_jo skrev:
Har du tur Very Happy

Det vanligaste felet är att 12V bly batteri sönder
BMS och annat drives av detta.



Men har det med laddningen till lifepo-batterierna att göra också? Vad har 12V batteriet för uppgift i den här bilen?

Känner laddaren till lifePo av om celler är defekta och stryper laddning för att undvika brand?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-09-23 17:40:31    Rubrik: Vet ej Svara med citat

BMS och laddare måste ha kontakt och dela data, kan de ej få om 12V ej finnes, om jag är rätt påläst,

Men kontakta tillverkare för tips o råd http://ecarsweden.com/?page_id=129
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nineleven
intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2015-09-23 18:29:04    Rubrik: Re: Vet ej Svara med citat

magnus_jo skrev:
BMS och laddare måste ha kontakt och dela data, kan de ej få om 12V ej finnes, om jag är rätt påläst,

Men kontakta tillverkare för tips o råd http://ecarsweden.com/?page_id=129


Tack, ja jag har kontaktat dem men han som har svaren är på semester tills i morgon. Då hoppas jag få lite vägledning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-09-24 03:48:14    Rubrik: Svara med citat

Den info som jag har kring batteripacket är att det är ett pack som är sektionerat i tre olika delar. De sade när jag var där att man skulle kunna köra på en av delarna med begränsad räckvidd då så klart.

har du tur kan du helt enkelt plocka bort en del av packet och fortfarande ha två tredjedelar av räckvidden.

Det finns lite bilder och info i denna tråd:

http://elbil.forum24.se/elbil-about2152.html


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-09-24 06:58:57    Rubrik: Svara med citat

Plocka bort eller addera fler celler parallellt.... smidigt på så sätt men osmidigt på andra vis. Problemet jag såg var att bilen var mer av en hemmakonvertering än en riktig elbil. Man får fortfarande använda växellådan och växla, det är låg spänning, långsam laddning osv. När miev började finnas för i häraden 100.000kr så tvekade jag på Fiaten trots ett i elbilsvärlden lågt pris.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nineleven
intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2015-09-24 08:14:25    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Plocka bort eller addera fler celler parallellt.... smidigt på så sätt men osmidigt på andra vis. Problemet jag såg var att bilen var mer av en hemmakonvertering än en riktig elbil. Man får fortfarande använda växellådan och växla, det är låg spänning, långsam laddning osv. När miev började finnas för i häraden 100.000kr så tvekade jag på Fiaten trots ett i elbilsvärlden lågt pris.


Ja det är ju ett "hemmabygge" så tillvida att Fiat ställt ett antal bilar utan motor och bensintank i Sverige för konvertering. Själva installationen i sig har jag mest läst gott om vad gäller säkerhet osv. Växellådan har jag inte provkört med eldrift och det handlar väl mest om en vanesak men självklart inte lika smidigt som de automatlösningar som finns på de flesta bilarna. Bilen får bli lite av en testbänk beroende på var felet ligger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-09-25 04:00:19    Rubrik: Svara med citat

EVadapt som byggde de första bilarna i serien kunde inte ens få köpa "rollers" av fiat. Därför köptes kompletta bilar som sedan konverterades.
DVS man plockade ur motor och allt annat som tillhörde ICE driften innan man satte i elprylar.
Ganska säker på att det finns en hel del fiat motorer någonstans......

Men som sagt. Jag har lite fler bilder från mitt besök där.
PMa mig om du vill ha fler bilder och mer info.

Lägg gärna upp lite egna bilder på när du plockar ner batteripacket och inspekterar skadorna......

Ett tips är att byta laddintag till ett som tål laddning.
Har för mig att man använda Defa eller Kalix Miniintag för motorvärmare.
Det fungerar ett tag men är inte att lita på. Det finns åtminstone en brand som startat i en sån där bil. Då var laddintaget en stark misstänkt.

Jag skulle försöka att hitta ett ställe att sätta ett Type2 intag.
Då kan man bygga om till trefasladdning ganska enkelt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nineleven
intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2015-10-01 17:02:05    Rubrik: Svara med citat

Här kommer en uppdatering, i går vara jag och hämtade min Fiat 500 Ev adapt på Kvd i Åkersberga. Stendöd på alla sätt så det är tur att man har en egen biltransport. Smile Jag kunde snabbt konstatera att 12V-batteriet svällt något och då troligtvis varit orsaken till den "knallgas" som någon känt lukten av samt den värmeutveckling som angivits i förklaringen hos Kvd.

Jag köpte omgående ett nytt 12V batteri och hann montera det efter lunch idag. I det här är läget är man väldigt spänd på vad som kan hända och hur bilen ska reagera. Med nytt batteri fungerade all belysning, instrumentpanel mm och kapacitetsmätaren (bensintanksmätaren" gjorde inget utslag.

I samråd med vänner och en av de som varit med och byggt bilen kopplade jag in laddströmmen till hela härligheten. Calixuttaget är inte optimalt till detta märkte jag så det ska bytas. Men hur som helst så satte laddaren igång och enligt lysdiodens blinkande hade den gått i laddningsläge. Ca 4 timmar senare var jag tvungen att flytta på bilen, jag tog med mig min personal och var beredd att putta in den i garaget, men så tänkte jag att vi kan ju prova om den tagit laddning, laddkabeln togs ur och vips gick kapacitetsmätaren upp på 50% och efter att ha blåst i alkomätaren (godkänt) vred jag om till startläget. Lite surrande kom igång, i med ettan och upp med kopplingen, sen lite försiktig gas...se på fan..den gick för egen maskin!

Så nu står den och laddar hela natten och vi får se om kapaciteten i batterierna påverkats mycket under de 5 åren och om jag har en sån tur att det bara är att köra?

Det som slår mig är att här sitter vi skattebetalare och pungar ut pengar för att en kommun ska köpa ett antal elbilar. 420000:- ska den ha kostat som ny, för den pengen har de kört bilen knappt 900 mil under 5 år. Sen har de sålt bilen till mig för ca 65000:-. Förmodligen har de som kört bilen varken haft kunskap eller intresse i vad det är för bil de kör och när man märker att det luktar starkt/illa och blir varmt säljer man av den utan att forska nämnvärt i det. En endagsutbildning borde vara standard för att lära sig hantera och vårda en elbil av den här typen.

Nu får vi se om min glädje håller i sig tills i morgon då en första längre provtur kanske kan ske, är det någon som har en bra lösning för montering av en amperer-mätare som visar vad jag förbrukat då den man kopplat som origonal in inte känns tillförlitlig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-10-01 18:10:38    Rubrik: Svara med citat

Det låter ju positivt och jag hoppas det är lika bra imorgon.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 33
Ort: Fristad

InläggPostat: 2015-10-01 18:41:30    Rubrik: Svara med citat

Gött att det inte var värre, grattis))
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.53 sekunder att ladda.