Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batterientreprenör sökes
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-01 06:02:20    Rubrik: Batterientreprenör sökes Svara med citat

Hemasnickrat batteri(paket) tillsamans med likasinnad entreprenör/entusiast sökes/önskas!
Har tidigare (som amatörkemist/elbilstekniker/elbilsföretagare) prövat nickel-zink, funderar nu på en annan zink-variant (tex med en luftelektrod).
Någon/några (lämpligtvis runt stor-gbg) som vill ge sig i kast med genomtänkta och seriöst praktiska, kemiska eperiment, för dels eget behov och ev kommersiellt på sikt..!?
Saknar i dag dessvärre själv egna lokaler, men kanske det går att ordna senare om det först teoretiskt visar sig bli ett bra och billigt batterikoncept!
För koncept som redan är patenterade är det helt OK och lagligt att för eget privat bruk kopiera och härma vilket patent som helst (däremot inte kommersiellt)!
En (byråkratisk) väg runt patent-"problemet" är att sälja ofärdiga batterier som byggsats (kärl, elyt, elektroder osv)!
Vill du bara bidra med pengar för "forskningen"/protypframtagande...går ju det också bra naturligtvis!
Vi kan träffas och spåna över olika lämpliga koncept.
All rellevant och användbar batteri-information (icke patentsökt och eventuellt företagshemliga) sprungen ur detta ev projekt kan läggas ut tex här på detta forum via länkar och pdf:er, fritt för var och en att själv för eget privat bruk tillverka och kopiera!
Att ge fler elbilar (och elbilsägare) längre och billigare milprestanda är huvudmålet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-11-01 13:53:00    Rubrik: Svara med citat

Jag har lokaler/maskinpark/intresse/provobjekt(bilar) att vara med på något liknande men Nyköping finns ju inte riktigt i stor-Göteborg området...
Det går säkert att lösa.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-01 22:55:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har gammal men informativ litteratur/faktaansamlingar kring batterier (zink i synnerhet), och kunde ta med mig detta till ett möte av något slag, där vi grovspånar våra möjligheter att ekonomiskt och praktiskt genomdriva en prototyp kring något av genomförbara "low-tech" varianter.
Har även lätt transportabelt matrial såsom nytt oanvänt/osvetsat batterikärl, oanvända Nickelelektroder, Zink-plåt, Kaliumhydroxid (allt som behövs för att göra ett Ni-Zn batteri)
Nu är dock inte Ni-Zn ekonomiskt på grund av det höga Nickelpriset...
Zinken däremot är nästan gratis, så det gäller bara att finna en lämplig andra elektrod.
Luftelektroderna tex utvecklas ju mer och mer.
Likaså Aluminium-konceptet borde vara värt att räkna på.

Några länkar:
http://www.alibaba.com/catalog/11420911/eVionyx_NiZn_Battery_Xell_18.html
http://www.xellerion.com/PRODUCTS.htm
http://www.fuelcellmarkets.com/fuel_cell_markets/1,1,1.html
http://www.electric-fuel.com/airelectrode/E5spec.html
http://www.evionyx.com/transportation.htm
http://www.powergenix.com/service.php

Mötesplats för mig annat än stor-gbg frestar dessvärre för mkt på både resemotivation och ekonomi...
-Önskar jag var mer flexibel!


Senast ändrad av Anders den 2007-11-01 23:14:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-01 23:11:48    Rubrik: Svara med citat

Synnerligen inressant....
varför inte lite spånande kring detta vid nåt kommande el"fika" i gbg
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-02 00:07:48    Rubrik: Svara med citat

Alla som vill får ju självklart mötas omkring detta och liknande på sina håll, på ren nyfikenhets-basis eller som slipade fabrikörer.
För egen del, efter ett tidigare liv som aktiv föreningsmänniska och sk entusiast (vilket jag förvisso i högsta grad fortfarande kan anses vara), har jag numera ett mer direkt och focuserat målinriktat intresse på praktiska resultat. och inte bara - i all ära - behov av inbördes beundran likar emellan....
Visst är det kul att bara träffas och tjöta på ett allmänt möte...men det är svårt att på så vis nå konkreta mål (hävdar jag).
För mitt engagemangs skull gäller distinkt focus på bara en sak, med gemensam och enda agenda, -en batteriprotyp!
Om "alla" som kommer till "el-fika"-möte i gbg gör det behärskat och uteslutande för just denna sak är det ju inga problem (för mig), men vet "dessvärre" av just nämda tidigare erfarenhet att mötet troligvis blir av allmän skojfrisk karaktär, med snack om allt mellan nedförsbackar och motvind på hemvägen...
Kanske 99 % av Er alla här just nöjer sig bra med detta...
Jag vill lite till!
Jag vill ge Er riktiga batterier för att kunna köra riktigt och normalt.
Kanske det blir tråkigt den dagen elbilen går 55 mil på en laddning, håller 3000 cykler, laddas på 2 timmar, batterierna inte utgör mer än 20 % av totalvikten dessutom till ett pris av 15000 SEK...
Den dagen kan åtminstone jag stå ut med!
Då får Ni väl skaffa en annan "udda" "hobby" att samlas kring!
Miljö, hälsa och ekonomisk resurspolitik i första hand, fritidsintressen i andra.
Där står jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-02 12:32:49    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders!
Hur långt framme är du i din ide' om hemmasnickrat
batteri?
Blir lite skeptisk när du får det att framstå att det är lika enkelt
som att samlas och stöpa ljus eller bygga en friggebod.
Jag vill bli övertygad om att det är genomförbart
då kan jag vara med och hjälpa till både fysiskt och
ekonomiskt.

Är det inte bra att börja med en mindre batteri typ
12volts startbatteri eller liknande för där finns väl mest laddare och sånt
till överkomligt pris.
Då blir det bärbart oxå om man vill ta med sej
och visa för tex sponsorer.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-02 21:05:30    Rubrik: Svara med citat

"Konsten" att bygga sitt eget batteri är lika lätt som att följa grundreceptet i en kokbok, ändra lite på ingridienserna och lägga till en egen krydda!
Allt finns i litteratur och patent fritt att hämta!
Jag repeterar:
Allt finns i litteratur och patent fritt att hämta!
"Kruxet" är att söka sig fram till just den information Du själv specifikt behöver, och sedan ombearbeta siffrorna så att dom passar Ditt koncept. Du behöver inte nödvändigtvis vara utbildad kemist...men gärna allmänbildad och vetgirig för att lyckas med "kokkonsten".
Att rota i hyllorna på högskolebibliotek efter avhandlingar kräver viss envishet.

Det råder vill jag påstå en myt kring dom teknologiska tingens nödvändighet av komplexitet och ,därtill för vanliga dödliga, obegiplighet.
För bilindustrin i synnerhet, som lever på eftermarknaden -service och reservdelar, förutsätts det att kunden inte för allt i världen skall kunna greja och ordna med bilen fritt, enkelt på egen hand...utan att försörja det ekonomiska etablisemangets avkastning, varför inget får (åtminstone uppfattas) vara enkelt.
Bilindustrin/högskolor har miljarder nedplöjda i motorfabriker och förbränningsingenjörer/forskare som inget annat kan än hitta på ytterligare en teknologisk (o-)lösning på något redan så dödfött.
Detta kallas för Ingenjörsfällan.
Att begära ett avbräck för tusentals anställda och ej ännu avskrivna motorfabriker kan jämföras med att försöka vända en (passande nog...) oljetanker. (Dinosauruseffekten):
Så då (i elfte timmen, under miljöopinionens galge...) presenterar bilindustrin ett konceptfordon -en hybrid (och div andra än hit- än dit-"miljövänliga" eventuellt år si och så kommande modeller...-lång näsa för den som verkligen tror på den uppriktiga meningen om massproduktion...) som är ännu.....-just det, krångligare!
Två, tre, eller varför inte fem motorer...alla styrda och övervakade av en superavancerad (läs superförkrångligad) datorcentral...!
Mums säger bilindustrin och alla förbränningsingenjörer som får behålla sin inkomst ytterligare ett par decenier på den enskilda individens/samhällets/världens ekonomi/oberoende, miljö- och hälso-bekostnad. -Ett samhälle i bakåtsträvan!
Någon som känner till elbilens barndom..."Farmor Anka"-elbilen, 100 år gammal men går fortfarande längre än alla hybrider under batteridrift...?!
Det batteri (Ni-Zn) jag tidigare satt ihop är BUSENKELT att göra!
Körde (sakta) runt en 10 kg:s 48 Volts PM-motor (trots enkelcellens låga spänning på 1,7 V), snurrade ju inte fort men vridet (strömmen) fanns där!
Att börja med ett standardkärl (12 eller allra hellst 6 Volt - tre cellfack) är nog mkt riktigt lämpligast.
Detta har jag redan. Finns dessutom att köpa dessa i tusentals genom den befintliga batteri-underleverantörs-industrin för en billig peng (1 kg plast...en hundralapp!).
Zinkplåt, kopparplåt (kollektor för Zinken), KOH (Kaliumhydroxid), destvatten, separator (samma som till blybatteri), finns att köpa färdigt.
Tex finns det att köpa luftelektroder färdiga (se tidigare länkar). Nickel är ju oekonomiskt...så det är här arbetet i huvudsak ligger -att lista ut en billig, hållbar och energirik andra elektrod!
Att övertyga om en batteriprototyps genomförbarhet skall underförstås grundas på att allt går om man bara vill!
Tvivlare och kritiker har jag inte tid eller ork med!
Det går SJÄLVKLART att göra egna batterier!
Men kan Vi göra ett BÄTTRE (Wh/kg, cykler) och billigare batteri själva, än vad som redan finns att köpa över disk?
-Det är vad jag vill ge en chans att undersökas!

Länk om att enkelt bygga ett Aluminium-Luft (primär)batteri:
http://isaac.exploratorium.edu/~pauld/activities/AlAirBattery/alairbattery.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-11-02 22:20:55    Rubrik: Svara med citat

Suveränt Anders! Håller med om det du säger. De flesta samhällen har hamnat i rejält klister (Ingejörsfälla mm). Finns ingen politiker idag med civilkurage att vända skeppen rätt. Kanske det kollektiva medvetandet vänder allt rätt. Hursomhelst kan jag inte hjälpa till med mer än uppmuntrande hurrarop för batteribygget (obs, bestämd form singularis Wink ) Är nu nyopererad och har möjligen en nackoperation att vänta.

Hejja hejja. Kör på! Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-04 08:31:03    Rubrik: Svara med citat

Har googlat och hittat det här batteriet:
http://peswiki.com/index.php/Directory:Europositron_Rechargeable_Aluminum_Batteries
Kan vi bygga ett liknande på "gör det själv" koncept
så är det väldigt intressant.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-11-04 11:24:27    Rubrik: Svara med citat

Vilket fantastiskt batteri, eller?
Luktade bluff lång väg. Han borde inte ha dragit till med 20ggr högre
kapacitet , det blev lite för bra.
http://www.vasabladet.fi/wirestory.aspx?storyID=7148
/Håkan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-04 11:40:17    Rubrik: Svara med citat

Tur att man tog sitt förnuft till fånga, hade faktiskt lite lust att investera i detta bolag för ett par år sedan....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-04 12:24:04    Rubrik: Svara med citat

Typiskt när man hittar nåt intressant
Jag får leta vidare.
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-05 03:18:41    Rubrik: Svara med citat

"Off-topic" (på ofrivillig anledning) som man säger...men ang Europositron, avvakta dödsdommen innan den åtalade fått säga sin sak och sakligt dömts efter sakliga fakta och inte utefter ev illvilliga rykten..!
-Någon som minns mediedrevet om Irak och dess massförstörelsevapen, och sanningshalten i det...nähe, trodde inte det heller!
Ifrågasätt vem eller vilka som ligger bakom anklagan, och varför, först!
-Skulle Du vilja bli oskyldigt dömd..!?
Enligt ett snabbt erhållet svar från Europositron på min fråga om just sanningshalten i tidningsskriverierna, sades att ingen häktning genomförts i brist på hållbara fakta. Det enda som är korekt är att sex stycken medfinansiärer "tröttnat" på oförberett risktagande och därtill gjort en polisanmälan.
Jag uppmanade uppfinnaren att vidta öppenhet och transparens kring hans uppfinning, som ju om den fungerar kanske innebär en lösning på hela världens transportproblem (och dessutom ställer våra - obefogade - tvivel på skam)..!
Forts följer...
Under tiden, hawk, Johnny J, Benny...ska vi bränna häxor på bål också kanske...när vi ändå är i farten..?!

Ytterligare länkar om nya och alternativa batteritekniker (Bly och Zink-Luft):
http://www.fireflyenergy.com/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=89
http://www.revolttechnology.com/

Undrar vidare om det verkligen är en slump att det batteri-koncept som råder alena härskande i press och bilföretags hybridmodeller är just bestående av ett svårhanterbart (laddning kontra temperatur/explosionsrisk), komplicerat och dessutom påpassligt MYCKET dyrt och sällsynt råmatrial -Lithium..!?
"Risken" för en renodlad 100%:ig elbil minskar ju avsevärt på så vis...
Är det inte LITE konstigt att Lithium-batteriet är så perfekt begränsande till att just precis, knapphändigt och trevande...passa gott jämt nog åt hybridbilens minimala eldrifts-krav...
Eller är jag bara konspiratorisk?!
Vem eller vilka styr och ställer forskning och anslag...
Vilka industrier ger direkt stöd till högskolorna...
Vilka rektorer och styrelseledamöter i dessa högskolor kommer från vilka industrier...
Vilka industrier säger till Staten (och det politiskt röstfjäskande etablisemanget) att utan Ert stöd för Vår sak dör Vår industri, och därmed Era väljare...
Säg den högskola, i hela världen, som presenterat ett nytt banbrytande batteri-koncept?!
Betänk att kemistsektionerna på världens alla högskolor utgör i runda (gissningsvis uppskattade) siffror ca 30 %...
Det finns sålunda ofantligt många utbildade kemiingenjörer, men fortfarande inte ett enda riktigt bra (än mindre) billigt elbilsbatteri...
Antingen:
1- Det är emot naturlagarna med ett bra batteri.
2- Tio tusentals kemister lider av kollektiv inkompetens.
3- Kemisterna får inga anslag, ges ingen efterfrågan/stöd/uppmuntran till batteriutveckling.
-Vilka sitter i högskolornas ledning och drar upp riktlinjerna...-inte då Vi här på detta forumet?!

Om inte fair-play får råda i det vetenskapliga offentliga rummet, är inte det då som ett slags diktatur eller kommunism..?!
-Ett samhälle dikterat av kortsiktligt (o)tänkande profiterande kapitalparasiter.
Det är här Vi kommer in i bilden, -The Underground-Battery-Movement UBM.
Enda vägen ut ur nuvarande transport-teknologi-träsk
-Batterirevolution!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-11-05 19:21:26    Rubrik: Svara med citat

Man blir lätt lite misstänksam när deras hemsida ser likadan ut som för 2 år sedan, endast årtal för tidsplanen har ändrats..men du har rätt, man skall inte döma på förhand.
Kikade lite på länkarna du skrev in tidigare, jag har faktiskt besökt Evionyx i Taiwan 2001, de som nu tillverkar Xellerion.
De var då fortfarande i experimentstadiet, så det verkar kunna ta några år av utveckling för att få fram en tillräckligt bra produkt.

Naturligtvis är det en kombination av 1 och 3 när det gäller batteriutvecklingen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-05 21:08:34    Rubrik: Svara med citat

Elekricitet lagras lika bra, om inte bättre, i en okemisk process, med enkel elektrostatisk uppladdningen i stället för molekylära processer. Förmodar att lite förkovring på området och kontakt med div "nano"företag kan ge ett hum om svårighetsgraden av att tillverka en egen ultrakondensator. Det känns spontant som minst lika intressant och reellt som att göra ett eget kemiskt batteri..!

En fyra sidor lång och givande engelskspråk artikel om Ultrakondensatorer, med antydan att dessa snart i praktiken innehåller samma energimängd per vikt (Wh/kg) som Li-batteriet:
http://www.spectrum.ieee.org/nov07/5636
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-11-07 04:40:48    Rubrik: Clio med gammal teknik fungerar ju förträffligt..... Svara med citat

Hej!
Kul idé!
Vi ser ju att den gamla tekniken i Clion med omvårdnad fungerar förträffligt. NIFE akumulatorn är ju "skitgammal". Kunde man förfina denna tekniken ca 30 % skulle man ju få en driftkörsträcka på 10 mil och detta är optimalt för många. 6-7 mil är lite lite och jag kan t.ex. precis inte hämta på dagis efter att kört från jobbet (om jag inte kan ladda).

Hur är det med värmeutveckling? Clions kylsystem komplicerar och tar ca 15% utrymme. Hur nödvändigt är detta?

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-07 14:14:26    Rubrik: Svara med citat

Just den höga värmeutvecklingen åtminstone var ett stort problem med Nickel-Järn (NIFE) ackumulatorn, i huvudsak beroende på Järnets oxidation i urladdningsprocessen...
Rost (FeO) leder som bekant inte ström bra, och ger på så vis batteriet en hög inre resistans, varpå värme utvecklas, och ju varmare...desstu mer ökar resistansen -en ond cirkel!
Likaså kvarstår det mest allvarliga problemet med NIFE-batteriet -Nickelpriset!
Exakt lika mkt Nickel åtgår i en Ni-Fe ackumulator som i ett Ni-Cd batteri. Vet Du priset (det hutlösa) på Ni-Cd...då vet Du också att NIFE ackumulatorn nog mkt sannolikt är minst lika dyr (per kWh -kilowatttimme) att tillverka själv eller köpa färdig, vare sig Du lyckas klämma in 30% extra energi eller inte (varje procent ökad mängd lagrad energi kräver normalt sett också motsvarande ökad mängd - aktivt - Nickel)!
-Tyvärr inte den bästa lösningen som jag kan se, ens med bästa välvilja.
Skulle vilja, något självsvådligt kanske, kategoriskt utesluta ALLA koncept med ena elektroden bestående av Nickel.
-Det är för DYRT med Nickel, punkt slut!!!
Ska vi göra ett nytt batterikoncept som är någon vits med att försöka utveckla, är det väl ingen mening med att göra ett som är så dyrt att det, om utslaget på antal tillgängliga cykler och Wh:ar per kg, inte presterar avsevärt BÄTTRE än det befintliga och välprövade Ni-Cd..?!

Exempel på OLÄMPLIGA elektrodmatrial:
Nickel, Lithium, Platina, Guld, Silver, Volfram, Neodymium, Kobolt

Exempel på LÄMPLIGA elektrodmatrial:
Aluminium, Zink, Koppar, (Bly), Kol, Magnesium, Järn

Av miljöskäl utesluts kategoriskt:
Kvicksilver, Kadmium, (Bly)
Värt att notera att Bly är dyrare än både Aluminium och Zink, samtidigt en rellativ miljöbelastning (den dagen Blyet skall "slutförvaras" och inte längre återanvändas i nya - då av andra billigare/bättre/miljövänligare fullkomligt omkörda - batterier...!)

Vidare torde ALLA koncept baserat på hög temperatur (Natrium-Svavel tex) uteslutas på grund av kostsamma höga säkerhetskrav, och dess tillkomande oönskade komplexitet (hantering, laddning osv).
Så även koncept som kräver ett utbytessystem av tex elektrolyt eller elektrod via ett komplicerat infrastruktursystem.
-Plain, simple and affordable!

Länkar till Metallpriser :
http://www.boliden.se/www/bolidense.nsf/press?openform&URL=http://vp031.alertir.com/index.php?p=metalquotes2&lang=sv
http://www.metalsmarket.net/index.html
http://www.kitco.com/market/euro_charts.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-11-08 00:21:49    Rubrik: Svara med citat

Går det att använda aluminium och zink (billigt)
Till anod och katod?
Eller går det bara att använda ett matrial åtgången?
Hur fungerar en luftkatod?
Det är ju inte bara luft.
Hur mycket pengar behöver vi skrapa ihop?
Till en prototyp "hemmasnickrat"

Jag har letat hela veckan efter info på nätet
men mer kunskap = mer frågor.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-08 03:01:23    Rubrik: Svara med citat

...verkar som det är dags att plocka fram och damma av batteriböckerna, som ligger nedpackade i kartong -någonstans..!
jag är ju ingen kemist, bara en envis allvetare som nu ånyo behöver lära mig dom kemiska grunderna i batterikonsten ädla värld...
Gogglade på Zink och Aluminium + batteri, fick bla följande matnyttiga om Zink-Luft:

- "I zink-luft-batteriet fungerar metallen som anod och luften som katod. Zinken är pressad till en platta kring några metalltrådar, som är upphängda i en strömskena. Zinkplattorna är nedsänkta mellan luftelektroderna och placerade i en plastlåda. En cell består av en zinkplatta med en luftelektrod. Cellen kan släppa in luft men håller samtidigt elektrolyten innesluten. Elektrolyten består av kaliumhydroxid. Förenklat kan man beskriva förloppet som följande. Luft utifrån blåses in i cellen av en fläkt varvid zinken reagerar med syret och bildar zinkoxid, 2Zn + O2 -> 2ZnO. Nästan direkt kan fläkten drivas med energi från batteriet vilket är en viktig säkerhetsaspekt. Om batteriet kortsluts stannar fläkten tvärt, vilket gör att cellreaktionen avstannar utan dramatiska följder. Metoden med zink-luft-batterier är inte ny. Tidigare användes zink-luft-batterier i hörapparater, men nu har man lyckats få ut betydligt högre effekt ur dem. Batteriet till Opel Corsa består av 264 seriekopplade celler. Fullt laddad har batteriet en spänning av 375 V och en kapacitet av 271 Ah. Batteriet väger cirka 380 kg."
- "Att byta ett batteri går på fem minuter men kräver en del utrustning. I Bremen finns en anläggning där bilen körs upp på ett lyftbord och batteriet byts av en robot. Det urladdade batteriet kan inte återuppladdas men den zinkoxid som bildats kan sönderdelas och oxideras till vanligt zink igen. Energitätheten i batteriet är hög, idag cirka 225 Wh/kg, men man tror att det går att komma upp i cirka 300 Wh/kg."
http://www.e.kth.se/~e98_pro/pright.htm

Notera att vid återladdningen byts Zn-elektroderna här ut mekaniskt på en specialstation..!
Ett problem med Zink är den sk dendritbildningen (kortslutande stickor, samt formförändring på själva elektroden) som uppkommer vid varje uppladdning, varpå (i värsta fall) cellen till slut oundvikligen kortsluts och slutar helt fungera.
Detta finns det diverse lösningar på, dels i redan befintliga produkter (legeringar och separatorer), dels av mig uppfunna metoder som dock ej ännu är patenterade! Släpper väl gärna till mina lösningar...hellre det än att dom aldrig kommer till nytta!
Att hitta effektiva, hållbara och billiga luftelektroder är väl egentligen enda kvarvarande uppdraget...
Ett Zn-Luft batteri hör faktiskt till det mest enkla, billiga och lovande koncept jag kan se just nu!
Energiinnehållet skäms ju inte för sig (cirkus 225 Wh/kg via luftelektroder tillverkade -97, dagens torde vara ännu bättre!).
Jag repeterar:Zink-Luft batteriet innehåller minst 225 Wh/kg !!!
Zinken är nästan gratis (zinktacka ifrån en båt, finns ganska gott om skrotade tacker på båtvarv), likaså elektrolyten (vatten 70 %, KOH 30 %), batterikärlet och fläkt en hundring, anti-dendritfunktionen cirka 200:-/batteri, luftelektroden...????
-"Hittelön" till den som tippsar om bra luftelektroder!!!!!!
http://www.electric-fuel.com/airelectrode/index.html
http://www.patentstorm.us/patents/6534211-claims.html
http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=2000016419&IA=WO2000016419&DISPLAY=DESC
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 997
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-11-12 03:08:53    Rubrik: Svara med citat

Har nu äntligen lyckats leta mig fram till mitt gamla Zinkbatteri-projekt och dess komponenter (se bilder nedan).
I min första prototyp använde jag som antidendritfunktion ett vanligt 12 V elektromekaniskt dragrelä som försattes i pullsad vibration, varpå fäst i själva Zinkplattan fick den att utfälla Zinken symetriskt och homogent utan några alls dendriter (stickor).
Vid urladdning fälls all Zink åter ut löst i elektrolyten och lägger sig delvis i sjok på botten, delvis (i mindre omfattning) som finupplöst i elyten. Vid laddning vandrar Zinken (Närmare bestämt ZinkOxiden) åter mot elektroden (av tex koppar eller rostfritt) och processen upprepas. De kemiska huvudreaktionerna (Zink till ZinkOxid) är desamma oavsett det sker i ett Ni-Zn eller Zn-Luft-batteri. Zinken är i UPPLADDAT tillstånd alltid ren Zink (Zn). I URLADDAT tillstånd har Zinken reagerat med antingen luftens Syre (O) via en Luftelektrod eller via Nickel(Hydroxid, NiOH)-elektrodens Syre till ZinkOxid (ZnO).
Zinkelektrodens kemiska reaktion är alltså skönt busenkel!!!
Att tillverka en nanoporös och samtidigt elektriskt hyffsat ledande Luftelektrod som släpper in gott om Syremolekyler (via en fläkts övertryck) och samtidigt förmår hindra elektrolyten av Vatten/KaliumHydroxid (KOH) från att läcka ut kräver en del trixande!
Nu finns ju färdiga Luftelektroder att köpa, men priser och prestanda har jag ännu inte förmått lista.
Är dom billiga, effektiva och hållbara är ju saken biff!
Min uppfinning för att lösa dendritproblemet på ett praktiskt och smidigt sätt väntar på att få tilllämpas...
Med ett rimligt förväntat energiinnehåll om ca 225 Wh/kg ges att för varje 100 kg av detta batteri erhålls en för genomsnittsförbrukande elbilen (på ca 1500 Wh/10 km) en räckvidd på 150 km. Med 200 kg Zink-Luftbatterier går elbilen 300 km. Med 300 kg går den 450 km. Med 400 kg 600 km. Med 500 kg (samma vikt som original Blybatterierna i min Skoda electric -92:a) går den 750 km!







Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.