Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Här ska framtidens batterier tillverkas

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Petermannen
Aktiv


Registreringsdatum: 11 oktober 2007
Inlägg: 51
Ort: Göteborg / Särö

InläggPostat: 2007-10-25 13:53:54    Rubrik: Här ska framtidens batterier tillverkas Svara med citat

Citat:

Det svenska företaget ETC Battery planerar att starta en fullskalig produktion av litiumjonbatterier. Därmed blir man först i Europa. - Vi är inne i en mycket känslig fas, säger Håkan Sandberg, styrelseordförande i ETC Battery.

AnnonsAnnons

ETC Battery miljonsatsar på ny typ av litiumjonceller.

Just nu pågår upphandling av maskiner för tillverkningen, som ska ske

i Tudors gamla batterifabrik i Nol.

Vem som ska finansiera projektet omges av stort hemlighetsmakeri.

En fullskalig tillverkning av litiumjonbatterier är ingen billig affär. Bedömare med branscherfarenhet räknar med ett investeringsbehov på runt 100 miljoner kronor, där den högautomatiserade maskinutrustningen tar större delen.

- Vi har arbetat med att hitta finansiering i flera år, säger Mikael Fjällström, handläggare på Energimyndigheten.

Energimyndigheten har 2006-2007 stöttat med ett villkorslån på 900 000 kronor, som bland annat har använts till en förstudie till produktionen samt en affärsplan.

Nu är företaget redo att gå vidare. Finansieringsfrågan ser ut att vara löst, och förberedelserna för produktionsstart pågår för fullt på Tudors gamla fabriksområde i Nol. Att lägga produktionen utomlands har aldrig varit aktuellt.

- Arbetskostnaden är en så liten del och maskinerna kostar lika mycket, oavsett om man ställer dem i Kina eller i Sverige, säger Håkan Sandberg.

Batterierna som ska tillverkas i Nol är av en ny typ med litiumjärnfosfat, som katodmaterial.

Det nya materialet har löst de säkerhetsproblem som finns i de klassiska litiumbatterierna. Där innehåller katoden kobolt, som lätt börjar brinna vid överhettning.

ETC har samarbetat med Ångströmlaboratoriet, där professor Josh Thomas gjort banbrytande arbete med litiumjärnfosfat som katodmaterial.

Litiumjärnfosfatbatterier är relativt nya och tillverkas av ett antal företag i världen. Bland de mer kända finns amerikanska A123 Systems, som tillverkar batterierna i exklusiva handverktyg, och som även har ett samarbetsavtal med GM om hybridbatterier.

Marknadsbedömare anser att efterfrågan på säkra litiumjonbatterier är oerhört stor för närvarande, både från bilföretagen som vill ha batterier till elhybrider, tillverkare av handhållna verktyg, och exempelvis sol- och vindkraftföretag med behov av energilager.

En annan jättemarknad är bärbara datorer, handdatorer och mobiltelefoner, som har upplevt säkerhetsproblem med den äldre typen av litiumbatterier. Förra året inträffade exempelvis flera bränder och explosioner som tvingade datorföretag och batteritillverkare att återkalla miljontals batterier för miljardbelopp.

Bolaget ETC Battery bildades 2007 och ägs av en grupp privata investerare och ETC Battery and Fuel Cells Sweden AB, som i sin tur ägs av stiftelsen Energiteknikcentrum i Nol. Stiftelsen ägs i sin tur av Chalmers, KTH, Lunds tekniska högskola, Business Region Gothenburg, Göteborg Energi, Ale kommun och EKA Chemicals.


Undrar vad de kommer att kosta...
_________________
[Körde E-Clio 5-6mil dagligen 08-01 - 09-05. 20 st saft 04'or med separat bevattning, sågade lådor, PakTrakr. Kör nu Bmw 118d med Bluefin tills rätt elbil visar sig på marknaden.]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-10-25 15:58:37    Rubrik: Svara med citat

Jag undrar vad batterierna kommer kosta.. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.7 sekunder att ladda.