Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clever
Gå till sida 1, 2, 3 ... 22, 23, 24  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2015-07-09 12:24:52    Rubrik: Clever Svara med citat

Ett gott tecken om laddinfra, Clever.
Snabbaste kundåterkopplingen nånsin jag vart med om.
Skickade mail till ktj address, 5 minuter senare ringer en kille upp som sitter i bilen och beklagar sig över att han inte kan svara på mailen föränn om en timme. Shocked
Och då har jag inte angett mitt nummer i mailen heller, så han har även kollat upp det i brådrasket.

Nåja.
- Kwh debitering - Bra, 5:-/kWh. (Fortum och Vattenfall kan ta efter där.)
- 30+ laddare kommer upp under -15, ( även sträckan Linköping - Jönköping täcks. Very Happy )
- Målet är att införa olika betalalternativ, även kontokort

Obs!! Laddarna Nynäs och Oskarshamn står i hamnområde och är bara till för Destination Gotland kunder.

http://se.clever.dk/

Edit: Kollade danska sidan som ligger före svenska..
Där finns laddlösningar för hemmet med wallbox och abonemang
och tex en Mode3 typ2- typ1 kabel för 1895:- DKK ,undrar om de skeppar hit?
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-07-09 13:58:36    Rubrik: Svara med citat

Bra att de tar kwh pris. Men 5 kr kwh är ockerpriser rakt av. Allt över 3 och det är billigare med snål diesel.edit. då räknar jag med det högre inköpspriserna och obekvämhetsfaktorn med att man får stanna var 10 mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 216
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2015-07-09 14:57:08    Rubrik: Re: Clever Svara med citat

TonyV skrev:
Ett gott tecken om laddinfra, Clever.
Snabbaste kundåterkopplingen nånsin jag vart med om.
Skickade mail till ktj address, 5 minuter senare ringer en kille upp som sitter i bilen och beklagar sig över att han inte kan svara på mailen föränn om en timme. Shocked


TonyV skrev:

Obs!! Laddarna Nynäs och Oskarshamn står i hamnområde och är bara till för Destination Gotland kunder.

Hörde nyss ifrån en bekant som åkt Soul EV ner till Öland, och gått på Oskarshamnsniten.. Lyckades dock charma tjejen vid grinden så att de fick åka in och ladda Cool.
Han mailade ett klagomail till kundtjänst igår kl 21.24, 2 minuter senare ringde marknadsansvarig upp Shocked Shocked Snacka om att stå på tå. Han blev i alla fall lovad att en allmän laddare kommer i Oskarshamn till nästa sommar...
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-07-09 15:48:04    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Bra att de tar kwh pris. Men 5 kr kwh är ockerpriser rakt av. Allt över 3 och det är billigare med snål diesel.edit. då räknar jag med det högre inköpspriserna och obekvämhetsfaktorn med att man får stanna var 10 mil.


Nej det är inte ocker, bara dyrt. Det är LÅG utnyttjandegrad på laddarna och de priser som sätts är helt enkelt det som behövs för att räkna hem laddaren.

Detta är info från Green charge och jag tror inte dem hittar på där utan det stämmer säkert.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-07-09 18:16:31    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
JFAH skrev:
Bra att de tar kwh pris. Men 5 kr kwh är ockerpriser rakt av. Allt över 3 och det är billigare med snål diesel.edit. då räknar jag med det högre inköpspriserna och obekvämhetsfaktorn med att man får stanna var 10 mil.


Nej det är inte ocker, bara dyrt. Det är LÅG utnyttjandegrad på laddarna och de priser som sätts är helt enkelt det som behövs för att räkna hem laddaren.

Detta är info från Green charge och jag tror inte dem hittar på där utan det stämmer säkert.

Nej det är orimligt dyrt. Vill man ha en fungerande elbils flotta kan den inte vara dubbelt så dyr som en diesel i drifts kostnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-07-09 19:19:35    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Nej det är inte ocker, bara dyrt. Det är LÅG utnyttjandegrad på laddarna och de priser som sätts är helt enkelt det som behövs för att räkna hem laddaren.


Fast man kan väl inte i dagsläget räkna med att tjäna pengar på snabbladdning. Man måste se det som att det är en investering för framtiden/miljön. Jag har ex svårt att tänka mig att de Tesla som sålts i Sverige har betalat för snabbladdarna som satts upp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2015-07-09 19:36:33    Rubrik: Svara med citat

Jag ser det som bra att det kommer fler spelare på denna markanden.
Ja priset kan ses som dyrt, men just nu behövs en utbyggnad av snabbladdning för att ha möjlighet att åka längre.
Priset kommer gå ner med tiden. Det tror jag iallafall
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-07-09 20:13:26    Rubrik: Svara med citat

Väldigt bra att de tar kr/kWh, då kan människor lätt jämföra med vad de betalar hemma och också vad det motsvarar per mil. Om man jämför priset med hemma så ser man snart att 5kr/kWh är otroligt högt. Det är klart att om de få som laddar ska dela på de fasta kostnaderna så blir det sådana här kostnader.
Kanske går det få billigare om man abonnerar eller gör en företags deal. Det beror ju lite på hur ofta man tänker använda laddarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-07-09 21:31:40    Rubrik: Svara med citat

Det kostar alltså en hundralapp att ladda 20kWh, även om den sista kW-timmen tar lång tid.
Jämfört med laddarna som kostar 3kr/minut motsvarar det att ladda 33 minuter. Tar en Leaf emot 20kWh på 33 minuter?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-09 21:34:08    Rubrik: Svara med citat

5kr kwh är riktigt dyrt.

Om de tog ett vettigare pris skulle säkert många fler ladda !

Förövrigt är det få som vet att företag, betalar mycket mindre för elen än vad vi vanliga gör. Dels är energiskatten mycket lägre för företag, men inköp av el för ett företag är också en kostnad där momsen kvittas in/ut precis som när företaget köper in andra varor/tjänster.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallekofot
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 maj 2015
Inlägg: 130

InläggPostat: 2015-07-09 22:49:51    Rubrik: Svara med citat

Verkar dyrt. Var och kollade in min stads enda CHAdeMO och de tog 2kr minuten, antar det är i princip självkostnadspris för det är säkert inte gratis att installera en sån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-10 20:33:31    Rubrik: Svara med citat

2:- kr per minut tycker jag är halvvettigt. både för köparen och säljaren, bäst vore per KWH.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-07-11 06:41:34    Rubrik: Svara med citat

Problemet är väl att Clever verkar ha stöd för i princip alla standarder. Schüko kontakt finns också. Ställer sig då någon där och laddar i 8h med 10A laddare så blir det en inkomst på hela 35 kr om de tar 2 kr/kWh. Och sedan ska elkostnaden dras från den summan. Det blir ingen bra affär.

Så det måste nog ta betalt/tidsenhet. Jag funderar på om det inte är en bra ide även om man bara hade 50 kW, 100kW osv laddning. För då slipper man folk som även använder laddplatsen som parkering.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-07-12 17:36:12    Rubrik: Svara med citat

Elbil är redan från början handikappade på av relativt långa stillestånd vid länkarna. Att därtill göra det dyrare än med konventionella bilar är rena självmordet. Så får vi inte fart på försäljningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-07-13 05:46:41    Rubrik: Svara med citat

Sant, men går det inte att få ekonomi i det så blir det också svårt. Dvs, om hela affärsiden går ut på enbart laddningen.

Tesla samarbetar med OK/Q8 samt MAX. Hotell osv. Andra måste nog följa efter. Sen måste kanske eventuella Schuko kontakter sitta på separat plats, och kan då ha ett annat betalsystem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-07-13 07:15:02    Rubrik: Svara med citat

Teslas system går ut på att de som köper en bil betalar en medlemsavgift. Den avgiften finansierar utbyggnaden och elkostnaden. När(/om) utbyggnaden blir klar är det här systemet lönsamt för Tesla, men det är ju möjligt att medlemsavgiften sänks då.
Alltså ser jag att den bästa lösningen är om ett abonnemang kan lösas som finnancierat utbyggnad och fasta kostnader och sedan kWh pris för laddning (billigare än hemma?). Sen för att öppna upp för de som inte vill binda sig till ett abonnemang så kan det finnas högre kWh pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
driver28
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 april 2015
Inlägg: 133
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-07-14 11:04:59    Rubrik: Re: Clever Svara med citat

TonyV skrev:
Ett gott tecken om laddinfra, Clever.
Snabbaste kundåterkopplingen nånsin jag vart med om.
Skickade mail till ktj address, 5 minuter senare ringer en kille upp som sitter i bilen och beklagar sig över att han inte kan svara på mailen föränn om en timme. Shocked
Och då har jag inte angett mitt nummer i mailen heller, så han har även kollat upp det i brådrasket.

Nåja.
- Kwh debitering - Bra, 5:-/kWh. (Fortum och Vattenfall kan ta efter där.)
- 30+ laddare kommer upp under -15, ( även sträckan Linköping - Jönköping täcks. Very Happy )
- Målet är att införa olika betalalternativ, även kontokort

Obs!! Laddarna Nynäs och Oskarshamn står i hamnområde och är bara till för Destination Gotland kunder.

http://se.clever.dk/

Edit: Kollade danska sidan som ligger före svenska..
Där finns laddlösningar för hemmet med wallbox och abonemang
och tex en Mode3 typ2- typ1 kabel för 1895:- DKK ,undrar om de skeppar hit?



Var hamnar laddare mellan Jön-Linlöpingarna? Ser inte det i appen deras...
_________________
/Hasse

______________
Leaf Accenta -2015 Levererad 15-04-24
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2015-07-14 11:33:50    Rubrik: Re: Clever Svara med citat

driver28 skrev:

Var hamnar laddare mellan Jön-Linlöpingarna? Ser inte det i appen deras...


Ja det framgick inte. Tydligen så ska laddaran komma upp i appen när de är klara. Och de skulle byggas på avstånd så man med tex Leaf skulle med lite besvär komma mellan.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
driver28
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 april 2015
Inlägg: 133
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-07-14 14:11:05    Rubrik: Svara med citat

Hmm. Man har ju redan lite besvär. Ödeshög borde vara perfekt. Ödeshög-Linköping är 66km och faktiskt är Ödeshög-Jönköping också 66km! Helt perfekt med andra ord. Kombinera med Fortums laddare i Jönköping och Linköping om de inte sätter upp några där.
_________________
/Hasse

______________
Leaf Accenta -2015 Levererad 15-04-24
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
D.Drotz
intresserad


Registreringsdatum: 09 april 2015
Inlägg: 27
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2015-07-14 17:39:48    Rubrik: Svara med citat

Mellan Jönköping-Stockholm(32mil) kommer CLEVER att placera 8st snabbladdare på följande ställen:

1.Gränna
2. Mjölby
3. Norsholm
4. Stavsjö
5. Nyköpingsbro Nyköping
6. Järna
7. Södertälje
8. Upplands-Väsby

Mvh Daniel
_________________
Nissan Leaf-15 Rödmetallic
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 22, 23, 24  Nästa
Sida 1 av 24

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.79 sekunder att ladda.