Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


KYLVATTENPUMPEN
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-06-16 15:48:13    Rubrik: Svara med citat

Jag roddade med vattenpumpen för ett år sedan eller så, och hittade två ganska lätt framkomliga vägar.

Alt. 1) Köp en ny originalpump på Bilia för sisådär 800 kr. Byt och glöm för några år framöver.

Alt. 2) Köp en cirkulationspump för villan samt en växelriktare (12 VDC-> 230 VAC). Jag hittade en cirkulationspump på Jula(?) för runt 500:- och en växelriktare på teknikmagasinet (eller om det var Kjell & Co.) för runt 300:- Samma slutsumma, men du får mek:a lite med rör och slangar. I gengäld kommer du troligen aldrig någonsin att behöva byta kylvattenpump igen.

Alternativet att byta kol provade jag. Första gången höll de i några månader - andra gången bara några veckor. (Detta var precis vad andra på forumet förutsåg, men jag ville prova ändå...) Men kolla med Julle - har du tur så har han fått tag i riktiga kol. (Jag filade till kol som egentligen hörde till andra motorer.)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-07-21 15:17:46    Rubrik: Svara med citat

Senaste nytt på pumpfronten.

Kollade idag på vattenpumpen till batterikylning.

Bilia 1.600:-
Martec 10-24504-03 1.600:-
lilla, till värmare 10-24501-03 1.275:-

Tydligen har det skett en stor prisjustering, har tidigare
kostat ca 800 på bilia, enligt uppgift här.

Jag hittade en leverantör som ännu inte höjt,
Erlandsons brygga i solna
pris för båda pumparna 1.148:- se förrförra inlägget

Om man köper för minst 3.000:- får man dessutom 10%
rabatt, (vilket jag gjorde) Köpte dock sista 10-24501-03.

Finns även en butik i Sickla som kanske har i lager.
ordernr 8934 (504) och 8905 (501) tel 08-444 97 50

Martec har även en variant som går att använda till värmaren
för 925:- märke Jabsco

alla priser inkl moms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-07-31 21:40:00    Rubrik: Svara med citat

Är Erlanssons 08934 verkligen samma som 10-24504-03 CM30P7-1?
Det står 19mm och 27 l/min i Erlandssons katalog och 20 mm 26l/min i Johnsson broschyren.
Fast Johnsson verkar bara ha dessa av marina cirkulationspumpar (Fasligt va mycket olika pumpar det kan finnas i en fritidsbåt)
Är det den fina magnetdrivna, eller en billigare variant? Det är ju en viss prisskillnad.
Säljer Erlandsson på postorder, eller måste man skicka en löpare?

Edit: Skillnaden i storlek mm skulle ju kunna vara avrundningsfel vid omräkning från tum och gallons eller dylikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-01 22:04:55    Rubrik: Svara med citat

Japp det är samma, det står serienr på lådan.
Det är den nya med magnetkoppling.
Den lilla till värmaren lika så.

Det var en ganska enkel sak att byta pumpen oxå.
Det går bra att dra upp den med slangarna kvar, och
koppla loss utan att spilla ut massa kylvatten.
Knäpp loss slangarna från den bruna hållaren först!
Kolla hur slangarna sitter vridna när du monterar
nya pumpen, det är svårt att vrida rätt nere i motorn.
Det enda svåra tyckte jag var att få tillbaka pumpklämman.

Man får klippa kontakten och skarva sladdarna till nya motorn.







Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-02 14:14:01    Rubrik: Svara med citat

volvo 440 har en elektrisk vatten pump. Men jag kan gissa att den har för dåligt flöde. Annars skulle det kunna vara ett billigt alternativ. Det finns ju några på skroten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-02 14:18:33    Rubrik: Svara med citat

Bättre än min nuvarande Very Happy

Skulle gissa att den räcker, den ska ju kyla bort mycket mer värme, visserligen vid högre temperaturskillnad, men ändå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-08 19:24:32    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Det enda svåra tyckte jag var att få tillbaka pumpklämman.





Jag lossade kylfläkten (den stora vita) tog bara ett par minuter
Då va det jättelätt att både ta bort och sätta dit pumpen
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-07 22:09:00    Rubrik: Svara med citat

Den lokala båttilbehörsaffären fick ta hem en

Johnsson
Magnetic Drive Centrifugal Pump
CMP30P7-1 12V
10-24504-01 DIA 20

står det på kartongen. Magnetdrivning, 1579 kr.
Passar fint. Fick kapa och löda elanslutningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-07 23:09:47    Rubrik: Svara med citat

Mystiskt med nr-oordningen på johnsons pumpar.

10-24504-01 har jag inte sett på Martec
eller Johnsons hemsida.
Enligt Martec är
10-24504-02 magnetdriven men 24V
10-24504-03 12V
10-24504-04 24V
Alla CM30P7

Enligt johnson är alla CM10/CM30 pumpar magnetdrivna
sen flera år. så det borde inte finnas både -02 och -04
Man skulle tro att -01 är magnetdriven 12V enligt ovan.

Kanske -01 är lite antikvärde i eftersom du fick betala
431:- mer för den. Men priset från martec på -03 var 1.600:-
Står det något tillverkningsdatum på lådan?

På min låda stod det. (slängt tomlådan)
magnetdriven 12V
10-24504-03 20mm anslutning

Tycker dock att min nya pump tjuter ganska högt, hade givetvis
hoppats på att den skulle vara tystare än den gamla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-08 07:09:02    Rubrik: Svara med citat

Tillverkningsdatum 2007-01 har jag för mig att det stod. Kan titta när jag kommer hem igen.
Den låter en del, jag köpte ju bilen med helt tyst (trasig) pump, så jag vet inte hur det ska låta.
Martec ville som sagt ha 1600 + frakt, Erlandssons brygga ville ha under 1200, men ville inte skicka, osäkert också om de hade någon kvar. Det fanns ingen i Solna men kanske i Sickla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-09-09 16:32:41    Rubrik: Svara med citat

Ännu ett partytrick! Very Happy

En flaskkork! Till vanliga pantflaskor. Vet inte vart de inköpts. De expanderar och tätar såväl 16 som 20 mm slang. Stoppa den bara i änden på slangen, vik bygeln, och vipps!



Får inte bildprogrammet att funka. fel på server. prövar senare.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-24 16:01:14    Rubrik: Hur farligt ladda med trasig pump om runt noll grader ute? Svara med citat

Nu har min pump till batterikylningen lagt av. Det vill säga om man sträcker ner armen och tar ett rejälyt tag i den och lyfter upp den burrar den igång för att sedan slockna så fort man släpper den....

Men hur allvarligt är det? På hemliga displayen ser jag:

Temp Moy 20 C
Temp Max 40 C

Det är runt noll grader ute. Vågar man ladda tills jag hittat ny pump?

Hälsningar,
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-11-24 16:06:46    Rubrik: Svara med citat

Både jag och Joppe har haft problem med våra pumpar som helt/delvis lagt av och det har gått jättebra att ladda ändå, detta var under sommaren kan tilläggas...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-24 21:12:16    Rubrik: Svara med citat

När det är kallt ute så tror jag inte att det blir några problem
OM du inte har ojämna batterier, dvs att någon eller några
når fulladdat före de andra. Då är det bra att dessa får kylning.

När batterier laddas sjunker temperaturen upp till ca 8.2 volt
sen börjar det att utvecklas värme som bör kylas bort.

Sitter ett sådant batteri i mitten i bakre packen så finns det
inte så mycket som kyler. Det som kan hända med batterier
som blir lite för varma verkar vara att de mekaniskt rör sig
mellan plattorna, till följd att det kan bli kortslutning.
sen händer det oxå en del med inre resistans när de blir varma
tror jag.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-24 21:41:38    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Tack för svaren! Batterierna är jämna så jag tror inte det är någon fara men jag ska så klart byta pump å det snaraste.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-11-29 23:37:14    Rubrik: Svara med citat

Jag körde, som jag tidigare nämnt, 2 veckor utan pump i somras. Har inte upplevt några katastrofer. Som sagt så är jag tveksam till värmeväxlingsegenskaperna på hela kylsystemet. Har funderat på att räkna lite någon dag på vad som krävs för att kyla ned 270 kg ca 5 grader. Tror inte att fläkten gör särskilt stor nytta (sticker ut huvudet lite här). Bara att pröva i praktiken en varm sommar. Confused Sätt på fläkten o mät tempen 1 timma senare.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-30 12:27:32    Rubrik: Svara med citat

Man får ju tänka på att det är mycket mindre temperaturskillnad än när det gäller en förbränningsmotor.
Där kyler man från 100+ grader ner till kanske i värsta fall 40 graders omgivningstemperatur (medelhavsklimat)
Om man ska kyla 30-gradiga batterier med en omgivningstemperatur på 20 grader så kräver det mycket effektivare kylning för att transportera bort samma värmemängd.
Nu blir det iofs mycket mindre värmemängd att transportera bort än en förbränningsmotor som kör på kanske 20 kW kontinuerlig effekt med en verkningsgrad på 20 %, = 80 kW som ska bort. Hälften går väl ut i avgasröret och den andra hälften går genom kylvattnet, dvs 40 kW vid 60 graders temperaturskillnad=670W/K. Kylaren i en Clio ser ut att vara hälften så stor som jag gissar att en förbränningsmotorkylare är, så säg att den skulle fixa 350 W/K, dvs 3,5kW vid 10 graders temperaturskillnad.

Vad har batterierna för verkningsgrad? Hur mycket effekt behöver kylas bort? Vilken temp tål de? Hur skulle de fungera i medelhavsklimat?

Kan man räkna så här? Ett fel jag gjorde var att räkna på vattentemperaturen i förbränningsmotorfallet, men batteritempen i batterifallet. Själva motorn (toppen) kan mig bli bra mycket varmare än 100 grader, och det är bra mycket minde yta att kyla på där än i ett batteri, men aluminium som leder värme bra mycket bättre än plast...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-01-12 15:21:02    Rubrik: Svara med citat

På autoexperten kan man hitta denna
http://www.autokatalogen.se/afw/malmo/view_article_info.do?articleNo=5699&nodeIdNo=297951
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-03-16 02:36:57    Rubrik: Svara med citat

Jah. då var det dags för pumpfix igen! Mad
Trött på att laga dessa nu!
Har hittat en billigare variant, men utan magnetkoppling. Pumpen går till Mercedes och kostade 685kr på Linströms Bilel i Skövde.



Köpte även en CM30, men nu kostade den1300kr.




Edit: Äsh! tog bild på fel pump ser jag nu. Bilden blev visst på CM10, den till värmaren. Börjar bli lite pumpar här hemma. Jag vill ha en av varje i reserv nu.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2012-12-20 11:11:27    Rubrik: Svara med citat

Ja, pumpfix igjen for meg også.

Er andre gang det skjer på relativt kort tid, og nå fikk jeg en pris på 2500-

Shocked

Har du delenummeret på den Mercedes pumpen, og fungerte den bra?

(Min UCL kutter ladestrømmen gradvis etter et par timers lading, så jeg håper den delvis defekte pumpen er årsaken, men usikker på hva UCL sjekker under lading)

Mvh,
Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.