Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddbox?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-06-07 11:43:25    Rubrik: Laddbox? Svara med citat

Finns trådar om detta men jag startar ändå en ny..

Det varnas ju som bekant vilt om de livsfarliga elbilarna som kommer bränna ner varenda hus i framtiden så frågan om en fast laddbox har aktualiseras i familjen.

Vad ska man ha? Är det värt att satsa på 32A i framtida syfte? Varför kostar de dubbelt så mycket här som i t.ex England?

Känns lite orimligt med 12-15000:-...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-06-07 12:34:22    Rubrik: Svara med citat

En ny dragen kabel med 2,5 kvmm direkt från centralen (med egna automatsäkringar) till ett alt två CEE 3-fas uttag ger nog bäst framtidssäkring och pang för pengarna. Självklart var syftet med larmet att du skulle springa iväg och köpa en box för 10-15 000kr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3148
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-06-07 12:36:03    Rubrik: Svara med citat

Det enda du behöver göra är att byta schucko mot blå 1fas kontakt.

En wallbox är marginellt mer än din laddsladd du har idag och kostar 15papp + install + ev uppsäkring. Minns inte exakt var jag så det, men vissa wallbox 16A krävde 20A säkring till huset.

Tror inte framtiden kommer betyda mer än 16A laddning hemma, men väl över alla tre faser. 8timmar * 10kW blir ju 80kWh. Du fyller alltså en Tesla från tomt över en natt lätt även med 16A, om du använder alla faser. 40 nya mil redo för nästa dag.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-06-07 13:07:41    Rubrik: Svara med citat

Jag har alldeles nydraget från centralen till mitt ladduttag. Föredömligt kort, ca 1 meter, och med 2,5 mm2 säkrat med 16A. Bad elektrikern dra detta då han ändå var här och drog ström till ungarnas nya rum.

Allt är m.a.o tokfräscht, dessutom drar jag i princip aldrig ur laddkabeln, den hänger där till vardags. Jag är inte orolig för brand egentligen, tanken är väl att fortsätta köra elbil i all evinnerlighet så en mer påkostad laddare kan kanske vara värt pengarna ändå.

Hade jag hittat en box för 5-7000:- hade jag slagit till direkt, installationen kan inte kosta många kronor eftersom allt är nydraget och klart. Bara att byta ut schukokontakten liksom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2015-06-07 14:22:01    Rubrik: Svara med citat

Kanske menar du en sån här?
Då behöver "du" bara byta Schuko uttaget mot ett 1-fas CEE.
http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/ev-wall-chargers/type-1/ev-wall-charger-type-1/for-use-at-16a-230v/31334/g+c+s+i+a+nr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-06-07 15:09:34    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Kanske menar du en sån här?
Då behöver "du" bara byta Schuko uttaget mot ett 1-fas CEE.
http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/ev-wall-chargers/type-1/ev-wall-charger-type-1/for-use-at-16a-230v/31334/g+c+s+i+a+nr

Den ser utmärkt ut! Frågan är vad den kostar och varför man skulle vilja ha den ansluten med en kontakt?

Även om en blå kontakt säkert är mycket bättre än schuko så måste ju fast koppling vara att föredra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2015-06-07 15:32:39    Rubrik: Svara med citat

Priser?

Danmark:
http://www.elbilsupport.dk/m/side.asp?Id=136414

Norge:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Sverige:
????
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-06-07 16:40:06    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
el<$ skrev:
Kanske menar du en sån här?
Då behöver "du" bara byta Schuko uttaget mot ett 1-fas CEE.
http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/ev-wall-chargers/type-1/ev-wall-charger-type-1/for-use-at-16a-230v/31334/g+c+s+i+a+nr

Den ser utmärkt ut! Frågan är vad den kostar och varför man skulle vilja ha den ansluten med en kontakt?

Även om en blå kontakt säkert är mycket bättre än schuko så måste ju fast koppling vara att föredra?


Självklart är fast koppling att föredra.

För övrigt tycker jag att du skall ladda med det du har så länge det fungerar.

Det finns inget som heter framtidssäker oavsett vad det gäller, och absolut inte när det gäller elbilar.

Det är säkert så att din nästa elbil kommer ha andra bättre möjligheter att ladda så varför köpa en Typ-2 fast monterad laddare när det du har fungerar ? Sitter ju redan ett värmeskydd i schukokontakten på den laddare du har, risken för brand med din nydragna matning bör vara ytterst minimal.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mazze
intresserad


Registreringsdatum: 09 april 2015
Inlägg: 15
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-06-07 17:22:47    Rubrik: Svara med citat

Har råkat ut för en hopsvetsad shuko-kontakt, men troligen berodde detta på en gammal kontakt utomhus i kombination med att laddkabeln satt i under några veckors tid.. Sedan var det lögn i h-e att få loss kabeln från uttaget, och detta med en kabel med "värmeskydd" i kontakten.. Efter det har jag blivit betydligt mer försiktig med var jag laddar! Slitna uttag (=dålig kontakt) är nog en bov i dramat i många av de fall som kvällstidningarna tar upp!
_________________
I tjänsten: VW e-LoadUp -16
Privat: Nissan Leaf Tekna 30Kwh -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-06-07 17:59:15    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Priser?

Danmark:
http://www.elbilsupport.dk/m/side.asp?Id=136414

Norge:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Sverige:
????


6300:- i Danmark. Fanns en ännu billigare modell, ca 5500:-.

Finns det några samhälleliga förtryckarfunktioner som hindrar mig från att beställa en sådan och låta min glade elektriker koppla in den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-06-07 18:47:48    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
el<$ skrev:
Priser?

Danmark:
http://www.elbilsupport.dk/m/side.asp?Id=136414

Norge:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Sverige:
????


6300:- i Danmark. Fanns en ännu billigare modell, ca 5500:-.

Finns det några samhälleliga förtryckarfunktioner som hindrar mig från att beställa en sådan och låta min glade elektriker koppla in den?


Nej verkligen inte, godkänd i hela EU. Danska kronor ? Fraktpris ?

Sen är det kanske på gränsen till vad man vågar köpa på nätet om produkten går sönder inom garantitiden, orkar man returnera den ? Vad kostar det i frakt ?

Vår post är numera vinstdrivande och det kostar en del att skicka utomlands, DHL är ännu dyrare. Jag kasserar ibland produkter med garanti för det inte är värt att skicka dem till Tyskland ( hårddiskar nästan helt nya ).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-06-07 19:40:49    Rubrik: Svara med citat

Pröva nimber. Nyla d som kör tesla kanske nappar....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2015-06-07 19:59:11    Rubrik: Svara med citat

Kanske billigare från nåt Euro-land som Nederländerna:
http://www.jk-evsolutions.nl/ratio-wandladers/wandlader-type1/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 466
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-06-07 20:29:58    Rubrik: Svara med citat

Det artiklarna inte nämner men som ju faktiskt står i utredningarna är att medan vägguttag kan vem som helst sticka in en laddare i kräver laddbox installation av en elektriker.

Det är inte så mycket laddboxen som ger säkerheten utan elektrikern som i samband med installationen gick igenom och kollade upp anslutningarna.

Elektrikern kan lika gärna skruva upp en billigare trefaskontakt åt dig - bara han har kollat upp så ledningsdragningen är OK.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-06-08 06:27:19    Rubrik: Svara med citat

Mazze skrev:
Har råkat ut för en hopsvetsad shuko-kontakt, men troligen berodde detta på en gammal kontakt utomhus i kombination med att laddkabeln satt i under några veckors tid.
Jag har råkat på samma problem fast med en 3-fas 400V 16A. Vårt garage var lite för klent isolerat så en byggfläkt fick gå en stund på max. Det blev byte av både uttag och anslutning till fläkten.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-06-08 07:09:46    Rubrik: Svara med citat

Jag har byggt egen laddbox, fast ansluten. Kostar marginellt mer mot schukokontakt på laddkabel. Men kräver kunskap då man bygger själv. Sen har man en laddkabel som man vet fungerar och alltid strömlös då den inte används. Slipper ta fram den jag har i bilen som reserv. Så den finns alltid där om det nu skulle uppstå behov av ström som man inte räknat med. Och som sagt den medföljande laddkabeln är ofta inte dimensionerad för att ligga ute jämt och hänga i sin stickpropp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-06-08 11:17:21    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Jag har byggt egen laddbox, fast ansluten. Kostar marginellt mer mot schukokontakt på laddkabel.
Vilket pris räknar du med då på laddkabeln?
Jag har funderat på att ha en fast ansluten kabel med konstant inställning "max 10A" att bara stoppa i bilen när jag kommer hem. Inte så mycket för nåt annat än att inte glömma ta med kabeln när jag ska nånstans.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-06-08 11:42:53    Rubrik: Svara med citat

Bara ett ex.

http://www.ev-power.eu/
kabel ca 6€/m 16A
handske 80€
elektronik 45€
box 5-15€

tot under 200€

Plus lite löda och koppla
Detta är väl den billigare lösningen, man får plocka sönder en 12V eliminator och brytaren bryter endast en pol.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-06-08 13:39:49    Rubrik: Svara med citat

Rätt vänd i vägguttaget spelar det väl mindre roll.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-06-08 18:32:18    Rubrik: Svara med citat

Den kopplas inte in i vägguttag, den är ju fast installerad.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.