Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Efter tre år med Leaf, vad ska man välja härnäst?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-07-21 16:58:13    Rubrik: Svara med citat

Hahaha, så sköna de är Laughing Laughing

Hur är det med däcken i leasingen, ingår det och servicen om man fortsätter?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-21 20:44:29    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Hahaha, så sköna de är Laughing Laughing

Hur är det med däcken i leasingen, ingår det och servicen om man fortsätter?

Ingen aning, får ringa och fråga. Lutar dock mot att byta bil i augusti.

Var in på spontanbesök hos vw-handlarn i stan och hörde mig för om egolf idag. De hade givetvis ingen inne men om jag var intresserad lovade han ta dit en demobil.

Provsatt en fossilgolf iallafall och det är ju klasskillnad mot Leaf, måste jag medge. Rent psykologiskt bär det emot med europeiska bilar men tre år borde de väl hålla ihop iallafall?

På måndag öppnar kiakrämaren, då ska jag svänga förbi där också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-22 05:47:47    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
Provsatt en fossilgolf iallafall och det är ju klasskillnad mot Leaf, måste jag medge. Rent psykologiskt bär det emot med europeiska bilar men tre år borde de väl hålla ihop iallafall?

På måndag öppnar kiakrämaren, då ska jag svänga förbi där också.


egolf motsvarar leif beträffande räckvidd. Den har nog lite mer kapacitet om man skall tro på reklamen, men den drar mer per mil också. (provkört själv) samt bara 3.7kW AC-laddning. 7.2kW är en vandringssägen lustigt nog, inte ens tillval.

KIA har jag inte kollat räckvidden på men läser man tester så verkar det som att man kan använda alla 27kWh och den drar mindre än leif. Så KIA motsvarar nog Leif 30.

egolf hade jag inte köpt idag utan väntat på nya cellerna som det går rykten om där med.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-22 06:47:13    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
byrikaberta skrev:
Provsatt en fossilgolf iallafall och det är ju klasskillnad mot Leaf, måste jag medge. Rent psykologiskt bär det emot med europeiska bilar men tre år borde de väl hålla ihop iallafall?

På måndag öppnar kiakrämaren, då ska jag svänga förbi där också.


egolf motsvarar leif beträffande räckvidd. Den har nog lite mer kapacitet om man skall tro på reklamen, men den drar mer per mil också. (provkört själv) samt bara 3.7kW AC-laddning. 7.2kW är en vandringssägen lustigt nog, inte ens tillval.

KIA har jag inte kollat räckvidden på men läser man tester så verkar det som att man kan använda alla 27kWh och den drar mindre än leif. Så KIA motsvarar nog Leif 30.

egolf hade jag inte köpt idag utan väntat på nya cellerna som det går rykten om där med.

Bra input, tack. Det är lätt att falla för den inbillade kvalitetskänslan i europeiska bilar, det känns ju verkligen snäppet bättre allting i en golf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-22 07:39:11    Rubrik: Svara med citat

Tycker förbrukningen på min Egolf är rätt låg. Detta är ca 100-110km/h på motorväg 34 mil med ett par CCS stopp, samt en del långsammare delar vid kö och vid laddning.

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-22 08:54:20    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
[
Bra input, tack. Det är lätt att falla för den inbillade kvalitetskänslan i europeiska bilar, det känns ju verkligen snäppet bättre allting i en golf.


Ja, golfen var en mycket trevligare bil än leif på alla sätt. Men med samma räckvidd och samma laddningsmöjligheter. byter jag så vill jag byta upp på ena eller andra punkten. Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-22 08:57:04    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
Tycker förbrukningen på min Egolf är rätt låg. Detta är ca 100-110km/h på motorväg 34 mil med ett par CCS stopp, samt en del långsammare delar vid kö och vid laddning.


Här är en video i ämnet som är lite kul. Är vi helt okritiska och tar dina siffror för golf och björns för leaf så drar Leif 54% mer än eGolf på motorvägen. Mr. Green

https://www.youtube.com/watch?v=ubDItYYrtZ0
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-22 13:18:21    Rubrik: Svara med citat

Har inte hunnit se videon men jag tror inte det skiljer så mycket. Jag ville bara berättade att egolfen kan vara snål vid rätt förutsättningar.
Henke2 skrev:

Här är en video i ämnet som är lite kul. Är vi helt okritiska och tar dina siffror för golf och björns för leaf så drar Leif 54% mer än eGolf på motorvägen. Mr. Green

https://www.youtube.com/watch?v=ubDItYYrtZ0

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-22 20:28:55    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
Har inte hunnit se videon men jag tror inte det skiljer så mycket. Jag ville bara berättade att egolfen kan vara snål vid rätt förutsättningar.
Henke2 skrev:

Här är en video i ämnet som är lite kul. Är vi helt okritiska och tar dina siffror för golf och björns för leaf så drar Leif 54% mer än eGolf på motorvägen. Mr. Green

https://www.youtube.com/watch?v=ubDItYYrtZ0

Svettigaste resan jag brukar göra är drygt 14 mil, mest slingrande landsväg, då är vi två vuxna och två barn. Det är görbart med Leaf, åtminstone när det är någorlunda varmt. Funkar det med egolf?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-07-22 21:00:48    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
eGolfsMats skrev:
Har inte hunnit se videon men jag tror inte det skiljer så mycket. Jag ville bara berättade att egolfen kan vara snål vid rätt förutsättningar.
Henke2 skrev:

Här är en video i ämnet som är lite kul. Är vi helt okritiska och tar dina siffror för golf och björns för leaf så drar Leif 54% mer än eGolf på motorvägen. Mr. Green

https://www.youtube.com/watch?v=ubDItYYrtZ0

Svettigaste resan jag brukar göra är drygt 14 mil, mest slingrande landsväg, då är vi två vuxna och två barn. Det är görbart med Leaf, åtminstone när det är någorlunda varmt. Funkar det med egolf?


Fungerar bra med eGolf. Jag uppfattar eGolf som snålare en leaf, gissningsvis 10% snålare, så det märks alltså.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-23 00:10:23    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:

Svettigaste resan jag brukar göra är drygt 14 mil, mest slingrande landsväg, då är vi två vuxna och två barn. Det är görbart med Leaf, åtminstone när det är någorlunda varmt. Funkar det med egolf?


Kört 14 mil som mest på motorväg med två mil återstående. Sommar, lite motvind och lite backar uppför men inte över 100-105km/h. Fullastad semesterbil med 2 vuxna + 2 tonåringar.

Körde steckan åt andra hållet några dagars senare med medvind. Hade då 4 mil kvar.

Så ja, på på sommar är det görligt (ska inte säga, inga problem, för det ändras lätt om vinden blåser på mot och det börjar hällregna)

Jag räknar alltid med 16 mil på motorväg sommartid. Om det inte börjar hällregna så har det hittills alltid fungerat utan avkall på AC och hastighet. Dock brukar osäkerheten göra att jag sällan vill köra under 2 mils marginal utom när jag åker hem, då kan jag ibland landa med 5km kvar. Alltså åker jag ogärna längre sträckor än 14 mil utan att det finns snabbladdmöjlighet.

En lustig sak är att ju varmare, desto snålare går bilen, även med full AC på. Luften är väl tunnare så luftmotståndet minskar vid varmt klimat.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2016-07-23 06:18:33    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
byrikaberta skrev:

Svettigaste resan jag brukar göra är drygt 14 mil, mest slingrande landsväg, då är vi två vuxna och två barn. Det är görbart med Leaf, åtminstone när det är någorlunda varmt. Funkar det med egolf?


Kört 14 mil som mest på motorväg med två mil återstående. Sommar, lite motvind och lite backar uppför men inte över 100-105km/h. Fullastad semesterbil med 2 vuxna + 2 tonåringar.

Körde steckan åt andra hållet några dagars senare med medvind. Hade då 4 mil kvar.

Så ja, på på sommar är det görligt (ska inte säga, inga problem, för det ändras lätt om vinden blåser på mot och det börjar hällregna)

Jag räknar alltid med 16 mil på motorväg sommartid. Om det inte börjar hällregna så har det hittills alltid fungerat utan avkall på AC och hastighet. Dock brukar osäkerheten göra att jag sällan vill köra under 2 mils marginal utom när jag åker hem, då kan jag ibland landa med 5km kvar. Alltså åker jag ogärna längre sträckor än 14 mil utan att det finns snabbladdmöjlighet.

En lustig sak är att ju varmare, desto snålare går bilen, även med full AC på. Luften är väl tunnare så luftmotståndet minskar vid varmt klimat.


Intressant! Och längre än vad leaf24 klarar. Har ni kollat förbrukningen under dessa "långkörningar" på motorväg?
Gissar att golfen har fler kwh tillgängliga jämfört med Leaf.
En ny Leaf24 har 18-19kwh tillgänligt, samma som en i3a.
Så med 15,0kwh/100km(ungefär så drar en leaf i 100-110km/t mätarfart) i förbrukning kommer Leaf 12,5mil
I3 med 20" drar 10-15% mindre jämfört med Leaf med 17", kört "jämsides" med en kompis
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-23 06:32:48    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
eGolfsMats skrev:
byrikaberta skrev:

Svettigaste resan jag brukar göra är drygt 14 mil, mest slingrande landsväg, då är vi två vuxna och två barn. Det är görbart med Leaf, åtminstone när det är någorlunda varmt. Funkar det med egolf?


Kört 14 mil som mest på motorväg med två mil återstående. Sommar, lite motvind och lite backar uppför men inte över 100-105km/h. Fullastad semesterbil med 2 vuxna + 2 tonåringar.

Körde steckan åt andra hållet några dagars senare med medvind. Hade då 4 mil kvar.

Så ja, på på sommar är det görligt (ska inte säga, inga problem, för det ändras lätt om vinden blåser på mot och det börjar hällregna)

Jag räknar alltid med 16 mil på motorväg sommartid. Om det inte börjar hällregna så har det hittills alltid fungerat utan avkall på AC och hastighet. Dock brukar osäkerheten göra att jag sällan vill köra under 2 mils marginal utom när jag åker hem, då kan jag ibland landa med 5km kvar. Alltså åker jag ogärna längre sträckor än 14 mil utan att det finns snabbladdmöjlighet.

En lustig sak är att ju varmare, desto snålare går bilen, även med full AC på. Luften är väl tunnare så luftmotståndet minskar vid varmt klimat.


Intressant! Och längre än vad leaf24 klarar. Har ni kollat förbrukningen under dessa "långkörningar" på motorväg?
Gissar att golfen har fler kwh tillgängliga jämfört med Leaf.
En ny Leaf24 har 18-19kwh tillgänligt, samma som en i3a.
Så med 15,0kwh/100km(ungefär så drar en leaf i 100-110km/t mätarfart) i förbrukning kommer Leaf 12,5mil
I3 med 20" drar 10-15% mindre jämfört med Leaf med 17", kört "jämsides" med en kompis


Han postade ju bild längre upp där leaf drar 54% mer. Jag vill nog påstå att 10-11mil är görbart med leaf 24 på motorväg. Då stämmer det fortfarande att leaf drar 54% mer än golfen.

dock på min pendlarrunda jag kört många många gånger så drog golfen 5% mer än leaf.

Jag vill inte påstå att någon har fel, är bara förundrad över prytpunkten vi ser att över 80km/h börjar golfen dra betydligt mindre och leif betydligt mera.

Jag har inte innan sett att en bil drar markant mindre i högre fart än lägre. eftersom jag själv testat golfen i 70-80 registret så vet jag vad den drar där jämfört mot leif 24.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-23 07:53:24    Rubrik: Svara med citat

Golf 7 har enligt de uppgifter jag hittar "bara" cirka 5% lägre luftmotstånd (Cd × A) än Leaf så det jag tror behövs här är ett test under mer kontrollerade former.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-23 08:21:30    Rubrik: Svara med citat

Precis, alla turer är olika och min förbrukning på golfen på motorväg (ca 100km/h) pendlar mellan 12.0w/100km till 15.5kw/100km på sommaren. Beroende på en massa parametrar.

Elevation/om det går uppför eller nerför
Hastighet
Lufttemp
Sol/regn
Om andra kör jämt eller om det är många som kör långsammare och det är svårt att hålla jämn fart. Eller om vägen ändrar hastighet många gånger.

Ett kontrollerat test på exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar är det som behövs.




tor.ake skrev:
Golf 7 har enligt de uppgifter jag hittar "bara" cirka 5% lägre luftmotstånd (Cd × A) än Leaf så det jag tror behövs här är ett test under mer kontrollerade former.

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-23 08:37:30    Rubrik: Svara med citat

Tänk om kontrollorgan och tillverkare hade kunnat göra dessa mätningar åt oss, istället för att slösa tid på NEDC-svamlet... galen

Mercedes brukade förr om åren ange förbrukning i konstant fart 90 och 120km/h samt någon slags "stadskörning". Vore perfekt tycker jag.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-23 10:25:40    Rubrik: Svara med citat

Precis!

Det är nästan bara på motorväg och på långkörningar räckvidden är intressant. Har kört en helt del slingriga 80vägar men det brukar dra ungefär samma som motorväg, kanske pga flertalet 50sträckor och mer upp och ner.

Så jag vill veta 110km/h motorväg, hur långt kommer jag på sommare vs vinter.

tor.ake skrev:
Tänk om kontrollorgan och tillverkare hade kunnat göra dessa mätningar åt oss, istället för att slösa tid på NEDC-svamlet... galen

Mercedes brukade förr om åren ange förbrukning i konstant fart 90 och 120km/h samt någon slags "stadskörning". Vore perfekt tycker jag.

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-07-23 10:47:42    Rubrik: Svara med citat

Sen kan jag tycka att det är helt ointressant och jämföra förbrukningen som visas av en färddator.

Hade varit mer intressant att starta med fullt batteri, ladda upp till fullt igen och mäta med ordentlig elmätare hur många kWh man förbrukat.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2016-07-23 13:00:18    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Sen kan jag tycka att det är helt ointressant och jämföra förbrukningen som visas av en färddator.

Hade varit mer intressant att starta med fullt batteri, ladda upp till fullt igen och mäta med ordentlig elmätare hur många kWh man förbrukat.


Men väldigt praktiskt om man ska åka långt. Ska jag exempelvis åka 12mil med Leaf vet jag att min förbrukning får vara max 15,0kwh/100km. Bara sänka farten om snittet börjar stiga över 15,0
Då behöver jag aldrig kolla på guessometern under resan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-24 20:53:54    Rubrik: Svara med citat

Rörigt med räckvidderna här men om man sammanfattar drar golf mindre än Leaf på motorvägen. Det är ju det väsentliga egentligen då man sällan åker långresor på 70-vägar.

Till den vardagliga körningen hemmavid är ju räckvidden sällan nåt bekymmer så man kommer alltså uppleva att golfen tar en längre är Leaf även om det kanske inte är sant i alla typer av körning.

Hur mycket tappar golf, eller kia för den delen, på vintern jämfört med Leaf? Har jag förstått rätt att kia saknar app för fjärrstyrning av värme osv?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 5 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.