Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Efter tre år med Leaf, vad ska man välja härnäst?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-27 20:00:01    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
Du har säkert redan koll på att det finns en del på blocket, även lease-bara bilar. En del med rätt låga mil.
byrikaberta skrev:
Jag har dessutom gjort en konfiguration via vw.se och skickat till säljaren så han kan kolla leveranstiden. Spännande!

Jo, jag vet. Känner bara att jag inte orkar krångla. Jag har berättat för säljaren att jag bara vill köra in min Leaf och köra därifrån i en Golf. Nån liten underskrift kan jag väl sträcka mig till...

Har egentligen ingen aning om hur sånt här går till i praktiken. Visst borde väl VW-säljaren kunna ordna allt med Santander?

Återkommer med ett första intryck i morgon, det blir ju åtminstone en resa på 9 mil hem till Mora och säkert en del åkande på kvällen. Har lovat lämna in den på fredag förmiddag igen men om man ber snällt kanske man får ha den över helgen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-28 20:18:54    Rubrik: Svara med citat

Sådärja!

Det var ju en trevlig bil! Lite bättre än Leaf på det mesta känns det som. Adaptiv farthållare var ju fullkomligt underbart, är nog det enskilt största lyftet. Den ligger rent allmänt bättre på vägen, inget av Leafs vinglighet.

Fick offert på den idag också men jag får inte ihop siffrorna riktigt. Har bara skummat men månadskostnaden inkl moms hamnar runt 5500. Vill minnas jag betalar runt 3400 för Leafen. Måste kolla vad som skiljer, prisskillnaden borde inte slå mer än några hundralappar på månadskostnaden.

Gillar bilen men det maler i bakhuvudet att det är för mycket pengar för en bil som ändå kommer vara akterseglad inom nåt år. Å andra sidan har räckvidden inte vart något bekymmer med Leafen, utom möjligen på vintern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-29 08:02:17    Rubrik: Svara med citat

Gissningsvis subventionerar inte Volkswagen leasingbilar eller gör andra "kreativa" lösningar utan vill ha listpris för bilen av leasingbolaget, och då blir det de där pengarna. Tycker det lät billigt ändå... Vad ingår? Service? Försäkring?

Hur gick det förresten med den batteriförstoringen som pratades om i vintras? fick e-golf 30% större batteri eller kom det inte med till 2017 års modell?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-29 11:07:32    Rubrik: Svara med citat

5500kr/månad... Då skulle jag titta på Tesla Model S 60 med restvärdesgaranti efter 5 år.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-29 13:05:36    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
5500kr/månad... Då skulle jag titta på Tesla Model S 60 med restvärdesgaranti efter 5 år.


Precis, hela kostnaden för ägandet är det man borde sprida ut per månad under hela ägandet.


Så om restvärdesgarantin på en tesla säger 40% om 5 år och bilen kostar 800.000sek så kommer den totalt kosta 480.000 SEK under dessa år i värdeminskning.
Det blir då 8000kr i månaden under 5 år.

Ett 3 års finansiering av en tesla för 800.000sek och restvärde på 53% innebär då en värdeminskning på 376.000kr och då
10444 sek i månaden under 3 år.

Utan restvärdesgaranti kan man bara gissa vad en bil är värd efter 3 år. Köper man en beganad E-Golf och prutar ner den till 260.000 och sedan tänker sig att efter 3 år kanske få ut 120.000 för bilen innebär det en värdeminskning på 140.000 på tre år.
Det blir 3888kr i månaden under 3 år.

En ny e-golf för 400.000 sek utan restvärdesgaranti och ett gissat värde efter 3 år på 175.000sek innebär det en värdeminskning på 225.000 på tre år.
Det blir 6250kr i månaden under 3 år.
om du istället tror att du får ut 225.000 för bilen efter 3 år skulle det blir
Det blir 4861sek i månaden under 3 år.

utöver detta tillkommer allt annat förutom värdeminskning. Dock brukar värdeminskningen vara den enskilt största kostnaden för en ny bil.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-07-29 14:09:11    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Restvärdesgaranti för X60D är nu samma som för S60 m.f.

På 5 år ser det ut enligt följande:

2000 mil per år ger 45 % restvärde.
2500 mil per år ger 41 % restvärde.
3000 mil per år ger 39 % restvärde."


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=4984&p=95941&hilit=Restvärdesgaranti#p95941
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1597

InläggPostat: 2016-07-29 14:55:56    Rubrik: Svara med citat

Mycket bra sammanfattning av egolfsmats.
Bäst är nog att köpa en lätt begagnad egolf eller i3rex, eller kanske 94Ah i3 BEV för 315' ny (kanske dock blir svårsäljbar med bara standardutrustning)
Bara Nissan som har förmånlig privatleasing.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-29 16:43:31    Rubrik: Svara med citat

E-golf beställd! Leverans v. 35-39. Lämnar i Leafen hos VW-handlarn och hämtar ut Golfen, sen kommer jag betala knappt 4'/mån + moms. Finns säkert förmånligare och smartare affärer men detta blir bekvämt och Golfen är en trevlig bil som jag borde stå ut med i tre år.

Nästa byte, om tre år, blir säkert intressantare med fler bilar att välja på!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-07-29 16:58:32    Rubrik: Svara med citat

Grattis! Very Happy Very Happy Very Happy

Du kommer säkerligen att bli jättenöjd! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-29 17:02:11    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Grattis! Very Happy Very Happy Very Happy

Du kommer säkerligen att bli jättenöjd! Very Happy

Tackar! Är fortfarande lite tveksam till driftsäkerhet och kvalitet men det borde ju gå i tre år. Min Nissan har ju strulat också trots att den är "japansk" så då kan väl den europé lika gärna fungera?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 922

InläggPostat: 2016-07-29 19:16:21    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
Edis skrev:
Grattis! Very Happy Very Happy Very Happy

Du kommer säkerligen att bli jättenöjd! Very Happy

Tackar! Är fortfarande lite tveksam till driftsäkerhet och kvalitet men det borde ju gå i tre år. Min Nissan har ju strulat också trots att den är "japansk" så då kan väl den europé lika gärna fungera?


Grattis!
Tror nog en e-Golf tillverkad i Tyskland iallafall har bättre kvalitet än en Leaf tillverkad på den (snart) isolerade ön strax väster om EU.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-07-29 19:19:30    Rubrik: Svara med citat

Jag tror du blir helnöjd.

Jag har inte haft ett enda fel på min eUP och jag har kört 3400 mil på 2 år och jag uppfattar eGolf som minst lika bra kvalitet.

Helt klart är eGolf lite mer bil än leaf och jag tror du gör helt rätt som kör den i 3 år eftersom all hype om kommande elbilar bara är fantasier detta och nästa år, men om 3 år har utbudet exploderat på riktigt + att man kommer få mer elbil för pengarna.

Är lite avis, I3 eller eGolf är det jag själv skulle byta till om det var dags.
Men jag tror jag kör min eUP i 2 år till för nu känns det som att man får betala 360 papp för enbart lite mer räckvidd. Att köpa 30kwh leaf finns inte på världskartan, det är en för dålig bil och den är ju helt chanslös mot eGolf och I3 om man ser till upplevd kvalitet och köregenskaper, eGolfen går ju ganska bra på vägen om man gillar att trycka på i rondeller och kurvor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-29 21:21:36    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Jag tror du blir helnöjd.

Jag har inte haft ett enda fel på min eUP och jag har kört 3400 mil på 2 år och jag uppfattar eGolf som minst lika bra kvalitet.

Helt klart är eGolf lite mer bil än leaf och jag tror du gör helt rätt som kör den i 3 år eftersom all hype om kommande elbilar bara är fantasier detta och nästa år, men om 3 år har utbudet exploderat på riktigt + att man kommer få mer elbil för pengarna.

Är lite avis, I3 eller eGolf är det jag själv skulle byta till om det var dags.
Men jag tror jag kör min eUP i 2 år till för nu känns det som att man får betala 360 papp för enbart lite mer räckvidd. Att köpa 30kwh leaf finns inte på världskartan, det är en för dålig bil och den är ju helt chanslös mot eGolf och I3 om man ser till upplevd kvalitet och köregenskaper, eGolfen går ju ganska bra på vägen om man gillar att trycka på i rondeller och kurvor.

Tanken var att vänta in nån av alla kommande bilar med bättre prestanda men det är nog som du säger, de ligger ett par år bort. Hyundai Ioniq hade vart intressant men den var väl framskjuten till mars nästa år? Innan den finns till salu i en svensk bilhall är vi nog inne på 2018..

Golfen var en fröjd att köra och det räcker som motivation denna gången. Utrymmen är tillräckliga för två vuxna och två barn, räckvidden kommer funka eftersom det funkat med Leaf.

Det blev en vit iallafall med backkamera, tonade rutor och sidokrockkuddar bak som enda tillval. Hade föredragit nån roligare färg men jag ville inte lägga några pengar på det. Lite väl magert utbud på färger kan jag tycka om man inte vill lägga en massa tusenlappar extra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-30 00:48:17    Rubrik: Svara med citat

Hoppas du blir lika nöjd som vi är med vår. Rullar 2500mil per år och efter två somrar har vi endast en gång behövt ta bensin polo (Romme-resa -15 C och inga fungerande snabbladdare)

Annars har vi rullat flera semestrar från Stockholms till Norrköping, Göteborg, Halmstad, Nässjö osv. (Tack Clever) + dagliga resor, pendling mm.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-07-31 21:30:09    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
Hoppas du blir lika nöjd som vi är med vår. Rullar 2500mil per år och efter två somrar har vi endast en gång behövt ta bensin polo (Romme-resa -15 C och inga fungerande snabbladdare)

Annars har vi rullat flera semestrar från Stockholms till Norrköping, Göteborg, Halmstad, Nässjö osv. (Tack Clever) + dagliga resor, pendling mm.

Låter lovande. Håller den bara ihop så blir vi nog nöjda med den.

Man har ju hört om kvalitetsproblemen VAG haft men det har ju mest handlat om hopplösa DSG-lådor, motorer som drar 2 liter olja på 100 mil och avgasfuskande. Inget av detta torde finnas på E-golf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-07-31 23:06:59    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
mest handlat om hopplösa DSG-lådor, motorer som drar 2 liter olja på 100 mil och avgasfuskande. Inget av detta torde finnas på E-golf.


Hade en polo GTI innan egolfen som drog en liter olja per 100 mil. Gjorde mig även av med en M-BMW. Roliga bilar tyckte jag tills jag testade egolfen. Sen var det kört. El-bil från och med nu.

Efter 1.5 år fortfarande helt nöjd med egolfen.

[rensade lite OT]
_________________
Tesla model S


Senast ändrad av eGolfsMats den 2016-08-01 16:21:44, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-01 10:20:08    Rubrik: Svara med citat

Problemet med egolf för mig är som jag kanske redan sagt att steget från Leaf 24 inte är speciellt stort vad beträffar den elektriska prestandan. Egolf borde också få ett batterilyft väldigt snart. Därför vågar jag inte egolf även om det absolut är en bättre bil än Leif.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-08-01 16:33:47    Rubrik: Svara med citat

jag kunde helt enkelt inte vänta på bilar med längre räckvidd och Teslan var mer pengar än jag vill lägga på en bil när jag köpte min.

nr 1 på min önskelista är....
Snabbare snabbladdning. (och då krävs ett större batteri eftersom det går snabbast att ladda från noll och på resor vill man inte behöva ladda över 75% kanske). Skulle kunna tänka mig att ett dubbelt så stort batteri skulle vara lämpligt. 45kwh. Så kan man på längre resor ladda till 75% och sedan köra ner till 25%.
Samtidigt, hoppas jag snabbare CCS börjar komma i takt med fler bilar som kan utnyttja högre effekt.

Att öka batterikapaciteten med 30% känns som en marginell förbättring med mina körvanor. möjligen kanske man slipper destinationsladda på vissa ställen och det kanske gör att man enklare kan ligga i 120km/h på motorvägsleder 15-16mil. Vintertid lär det hjälpa till en del också. Men jag gissar att jag behöver CCS ladda var 10-14 mil ändå.
Men det är klart, roligare att ligga i 120 än 105-110 km/h på motorväg när man ska hoppa 15 mil.
_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-08-01 17:12:49    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Problemet med egolf för mig är som jag kanske redan sagt att steget från Leaf 24 inte är speciellt stort vad beträffar den elektriska prestandan. Egolf borde också få ett batterilyft väldigt snart. Därför vågar jag inte egolf även om det absolut är en bättre bil än Leif.

Jo, det känns surt att veta att ett större batteri är på väg men för min del har faktiskt räckvidden vart ett mindre bekymmer än jag trodde. Jag åker väldigt sällan långa bilresor helt enkelt.

Enda sträckan som inte funkat, som jag verkligen haft behov av några gånger, är Mora - Vansbro t.o.r. Det är ca 7 mil enkel resa så det hade gått med en Leaf på sommarn, om man tar det lugnt. Då det är jobbresor vill man gärna stå på lite så då har jag tagit fossilbil istället.
Den sträckan hade såklart funkat med en Golf med 30% större batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-01 20:17:32    Rubrik: Svara med citat

eGolfsMats skrev:
jag kunde helt enkelt inte vänta på bilar med längre räckvidd och Teslan var mer pengar än jag vill lägga på en bil när jag köpte min.


1.5år sedan så var det en annan femma mot idag....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 7 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.