Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Peggot, Citroen och Mitsubishi I-miev hur är era batterier?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-17 21:44:24    Rubrik: Peggot, Citroen och Mitsubishi I-miev hur är era batterier? Svara med citat

Det har börjat komma ut en del av trillingarna på beggmarknaden, de äldsta bilarna är nästan 5 år gamla nu och rosten verkar de klara bra men hur är batterierna ni som har någon av dessa trillingar från 2011/2012 ?

Jag har flera bekanta som blivit lite sugna och man kan ju pruta en del på de begärda priserna runt 149 papp som de brukar ligga kring.

Det känns trots allt lite riskabelt att köpa en 5 år gammal bil som mestadels stått stilla med okänd SOC, det är ju inte särskilt många mil de gått....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-20 11:25:21    Rubrik: Svara med citat

Min bil är fantastisk… klarar samma strecka som 11:a Leaf kallaste vinterdagen… märker absolut ingen skandalös beteende med batteri oavsett väder och körstil… min bil klarar 8mil vintertid och 12 sommartid… mycket bil för pengarna för mig
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-20 11:31:52    Rubrik: Svara med citat

Ja det låter ju faktiskt helt ok.

Årsmodell och körsträcka ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-20 12:41:56    Rubrik: Svara med citat

Ion, 11:a, 1300mil total varav 800 körde vi sedan inköp... många ägare satsar på diesel/bensin värmare ombyggnad som möjliggör samma räckvidd åretrunt, typ som:

https://youtu.be/q0QJLANDl5k

2mil extra i vinterkylan gör mycket! Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-20 19:14:27    Rubrik: Svara med citat

Ja verkligen !

kanske skulle satsa på en sån också i eUP ! Har förvisso inte haft behovet men det kan ju komma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
roder99
Aktiv


Registreringsdatum: 14 november 2012
Inlägg: 78
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-05-17 09:10:36    Rubrik: Svara med citat

Har haft min Ion-2011 på uppmätning av batterikapaciteten. Endast 37.3 Ah uppmätt volym i samband med 5års service.

Någon som har fått sitt batteri bytt på grund av att kapaciteten är under 80% (mätt mot 48 Ah)?
_________________
Fiat 500e 2013 från California
Think City 2009 Gul Zebra-batteri
Think City 2009 Svart Zebra-batteri
Elcykel bosch mittmotor+Ikea elcykel 2017.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-05-17 09:17:18    Rubrik: Svara med citat

roder99 skrev:
Har haft min Ion-2011 på uppmätning av batterikapaciteten. Endast 37.3 Ah uppmätt volym i samband med 5års service.

Någon som har fått sitt batteri bytt på grund av att kapaciteten är under 80% (mätt mot 48 Ah)?


hur lång kommer du per laddning? hur lång har bilen gått? brukar du läsa av cellerna med CanIon? 37.3Ah är inte mycket... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
roder99
Aktiv


Registreringsdatum: 14 november 2012
Inlägg: 78
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-05-17 13:24:12    Rubrik: Svara med citat

Jag kör totalt ca 6 mil per laddning varav 5,2 mil i 90-100 km/h och 8km i ca 40-50 km/h. När jag kommer hem har jag 2-2,5 mil kvar på mätaren. Ingen värme ingen stereo och lite fläkt. Bilen har gått 3320 mil. Enligt mätningen på verkstaden så var skillnaden 0.005 volt mellan högsta och lägsta värdet på cellerna.

Jag har inte fått CanIon att fungera. Fick dock till en mätning med EVmon som sa att kapaciteten var 76,3%

Svaret nedan från verkstaden kom nyss och var inte för upplyftande. Tips om nästa steg? För övrigt kan sägas att min bil är den första trilling som de servat. Jag fick be dom att kontakta Åke Larsson bil i Östersund för att få hjälp med kapacitetsmätningen.

Hej.

Varit i kontakt med Peugeot om detta.
Skickade ner samtliga parametrar vi fick ur från din bil.

Dom har inget värde i Ah att gå efter.
Men enligt alla parametrar finns inga brister på batteriet
Inga felkoder i batteriet.
Och bilens egna system bekräftar OK.

Hade det varit ett icke godkänt batteri i bilen hade felkoder dykt upp.

Mer än så kan inte sägas.
_________________
Fiat 500e 2013 från California
Think City 2009 Gul Zebra-batteri
Think City 2009 Svart Zebra-batteri
Elcykel bosch mittmotor+Ikea elcykel 2017.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-05-18 05:11:31    Rubrik: Svara med citat

roder99 skrev:
Jag kör totalt ca 6 mil per laddning varav 5,2 mil i 90-100 km/h och 8km i ca 40-50 km/h. När jag kommer hem har jag 2-2,5 mil kvar på mätaren. Ingen värme ingen stereo och lite fläkt. Bilen har gått 3320 mil. Enligt mätningen på verkstaden så var skillnaden 0.005 volt mellan högsta och lägsta värdet på cellerna.



jag kör 5-6mil "normal dag"... 3-4 dagar i veckan har dotter träning så blir det 6+4+4mil med några laddningar mellan som värst scenario... igår var det innan hemresa:





och hemma i garage efter 2.5mil:





Om jag minns rätt så läste jag nånstans i MIEV forumet att folk hade likadan beteende där batteri hade visat konstiga siffror... det som är bra tecken är att batteri spänning är fantastisk ballanserad som alltid med YUASA batterier... min bästa förslag är att du skaffar OBDLink omgående och kör en kapacitetstest själv, men absolut inte utan att du tittar i cell spänning med hjälp av CanIon och avslutar test omedelbart om spänning i nån cell börjar krympa... vitsen är nämligen att batteri måste urladdas tills räckviddssiffran börjar blinka och bilen kommer till absolut bottennivå eller 10% kvar då återställer BMS kapacitets mätning och färddator justerar kapacitetsvärde med det som är avläst som referens vad BMS vet att batteri har presterat sedan senaste service... ytterst försiktighet rekommenderas och helst köra så mjukt och långsamt som möjligt typ max 70-80km/h för att BMS skulle ha chans att justera fel värde... Det är värt att prova... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.