Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Varför gillas inte batterihya?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2015-05-07 21:38:22    Rubrik: Svara med citat

Kommer ihåg att säljaren sa så om Leafen, att de inte byter hela batteriet utan bara de dåliga delarna. Det kommer säkert bli dyrt ändå men inte katastrofalt.

Tanken är ju att när du köper en begangnad elbil så ska du ha tänk på kvalitén på batteriet och betala där efter. Den som säljer har ju också möjlighet att sälja billigare då hen inte betalat hyra för batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-08 04:43:07    Rubrik: Svara med citat

Det rör sig om en välutrustad demobil som gått 90 mil.
Den kostar 150000 ink moms.
Jag leasar den som förmånsbil i eget AB och den kommer huvudsakligen att köras av min fru. Kostnaden privat stannar i princip på förmånnsskatten (ca 740kr)
Leasingkostnaden för företaget belastas som vanligt bara med halv moms och om jag inte är ute och cyklar torde batterihyran bli helt momsfri.

Skulle det verkligen kunna bli billigare för oss att prova elbil än så här?
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-07-10 10:24:20    Rubrik: utvecklingen går framåt Svara med citat

jag resonerar så här, räknar på att bilen liksom tidigare bilar ska rulla mellan 20.000-30.000 mil på 10 år. Dvs för hyra är bara alternativet med fri körsträcka intressant. 1200 per månad, gånger 12 månader x 10 år = 144.000 mot köpa batteri 80.000. Batteriet har vid köp en garanti på minst 66% kapacitet efter 5 år, mot 75% om man hyr. Om 5 år lär de flesta bilar komma längre sträcka än idag. Att då köpa en begagnad elbil med batterihyra för ca 20 mil när nya bilar säkert kommer det dubbla eller tredubbla känns inte så lockande. När batterierna blir bättre och vanligare går förhoppningsvis priset ner ytterligare. Hörde även om solfarmare som hellre använder begagnade elbilsbatterier än nya eftersom det blir mer ekonomiskt.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.