Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Var kan man köpa motorstyrning?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2006-08-14 18:01:48    Rubrik: Var kan man köpa motorstyrning? Svara med citat

Jag skulle vilja stolt inleda detta subforumet med att utlysa:

Tråden lyder som topic:

Länkar, butiker?
Till överst på sidan
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 195

InläggPostat: 2006-08-15 19:32:10    Rubrik: Svara med citat

http://www.electricvehiclesusa.com
Har en hel del elbilsdelar till rimliga priser

http://www.evsource.com/
Har lite mer top-of-the-line (inom DC iallafall)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-15 21:01:53    Rubrik: Svara med citat

Curtis Instruments

har i alla fall till DC-motorer standard-motorstyrning som verkar vara enkla att använda. Används i City-el. Vet inte om dom har för högre effekter...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-16 08:05:39    Rubrik: Svara med citat

DC
http://www.curtisinst.com/ är väl en av dom ledande vad gäller dc (Kanske inte när det gäller extrema effekter)
http://www.alltraxinc.com/old/products.htm
http://www.zapiinc.com/
http://www.dcpowersystems.com/
http://www.srecontrols.com/
http://www.cafeelectric.com/
http://www.uqm.com/products/specsheet.html
http://www.polyspede.com/about.html

Ac
http://www.brusa.biz/e_welcome.html
http://www.metricmind.com/index1.htm
http://www.piktronik.com/
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2006-08-19 16:04:47    Rubrik: Svara med citat

Underbart!!!
Till överst på sidan
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-21 17:49:21    Rubrik: Svara med citat

Svensk återförsäljare i Partille som jag tror kan ha det mesta:

ETP Kraftelektronik AB
Besöksadress: Järnringen 15, 433 30 PARTILLE
Postadress: Box 125, 433 23 PARTILLE
Telefon: 031 - 44 07 15, Fax 031 - 44 97 20
E-post: power@etpab.se
Hemsida: http://www.etpab.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-11-28 15:27:43    Rubrik: Svara med citat

Her er endnu en interessant leverandør Wink

http://cebi.kicms.de/cebi-internet/frameset/fr_index?directlink=Facilities/4/index_html
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2007-12-28 18:11:48    Rubrik: Svara med citat

Svenska ABB är väl en av de ledande tillverkarna av motorstyrningar. Vet dock inte vart man ska vända sig för att köpa en.
Till överst på sidan
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-30 02:51:38    Rubrik: Svara med citat

För AC-styrning svarva till en mekaniskt roterande 3-fasig kopparväxelriktare (MVR). Från tex DC 220 V till AC 150 V sinusvåg via en kondensatorbank. Fotpådraget reglerar hastigen på en liten DC motor som vidare styr rotationshastigen på MVRen som så även utgör en frekvensstyrning (tex 5 - 200 Hz). Skulle fungera även om så blixten drog rätt genom huven eller en EMK-puls (från en A-bömb) briserade i handskfacket... Programerbar avancerad datorstyrningscentral...-glöm det, här pratas det superenkel, superbillig "Flinta"funktion.
Matrialpris 500-ingen.
Vikt blyga 2-kilot!
Dunderpålitlig i alla väder och situationer.
Fixa själv, urlågt felsökningsbehov och komplexitet.
Beg. 3-fasmotorer kryllar det billigt av bla på Blocket!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2007-12-30 04:39:53    Rubrik: Svara med citat

Sökte lite på nätet, ABB ACS350 på 4kWatt verkar ligga på sisådär 5400:-
Dyrare om man vill ha mer kräm. Billigare med mindre.
De kan köras med både frekvensstyrning och vridmomentsstyrning från en potentiometer. Antar att det senare är lämpligast för en elbil. En viss nivå på gaspedalen ska väl helst ge ett visst vridmoment, inte en viss hastighet?
Dom har också mängder med trevliga övervakningsfunktioner och inställningsmöjligheter.

Detta är dock standarddrivar avsedda för industrin. Vilket innebär att de är avsedda att matas med 400V AC. Men det borde ju gå bra att mata dom med DC. Det första en AC drive gör med inkommande AC är ju trots allt att likrikta den.
Det är nog bara att slå en signal till ABB i Sverige och fråga om det går bra att driva den med DC.

"Bromsresistor" kopplar man in externt på dessa. Låter som rätt plats att få ut energin till att återladda batteriet vid inbromsning Smile

Det finns en uppsjö av liknande "drives" från andra tillverkare också.
Till överst på sidan
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-12-30 11:00:34    Rubrik: Svara med citat

Kolla bara så att omformaren har dc-buss anslutning så kan man gå in där direkt med batterispänningen.
DC-buss sharing används om man har flera motorer och kan då ta nytta av genererad ström från bromsande motorer. I en elbil så blir det återmatning till batterierna.
Bromsmotstånds-funktionen används inte när man kan mata tillbaks till batterierna.

DC-bussen matar man med runt 600VDC på en 380-400V omformare.

Det enda man behöver tänka på när man kopplar på batterierna på dcbussen är att man måste "smyg-inkoppla" över ett motstånd för att undvika strömrusning när kondensatorerna i omformaren laddas upp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-12-30 19:47:08    Rubrik: Svara med citat

Det finns ett inte så obetydligt bekymmer med mekaniskt roterande 3-fasig kopparväxelriktare (MVR).

Jag håller med om att det är en av dom mer robusta lösningarna kontrollermässigt, men spänningen regleras inte ner med frekvensen så motorn kommer inte att överleva så länge om man smyger omkring på lägre frekvens tex vid start och tillslag av kontaktor (som jag antar man skulle använda)
Man kommer helt enket bränna av en herrans massa energi som värme i motorn vid lågvarv.

Men det är klart med växlåda och >50hertz körning skulle det fungera.
Eller en vanlig pwm kontroller innan MVR för att reglera spänningen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Voltman
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2007
Inlägg: 22

InläggPostat: 2008-02-27 20:12:50    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Sökte lite på nätet, ABB ACS350 på 4kWatt verkar ligga på sisådär 5400:-
Dyrare om man vill ha mer kräm. Billigare med mindre.
De kan köras med både frekvensstyrning och vridmomentsstyrning från en potentiometer. Antar att det senare är lämpligast för en elbil. En viss nivå på gaspedalen ska väl helst ge ett visst vridmoment, inte en viss hastighet?
Dom har också mängder med trevliga övervakningsfunktioner och inställningsmöjligheter.

Detta är dock standarddrivar avsedda för industrin. Vilket innebär att de är avsedda att matas med 400V AC. Men det borde ju gå bra att mata dom med DC. Det första en AC drive gör med inkommande AC är ju trots allt att likrikta den.
Det är nog bara att slå en signal till ABB i Sverige och fråga om det går bra att driva den med DC.

"Bromsresistor" kopplar man in externt på dessa. Låter som rätt plats att få ut energin till att återladda batteriet vid inbromsning Smile

Det finns en uppsjö av liknande "drives" från andra tillverkare också.


vet du mer om dessa Ac styrningar? skulle vilja ha tag i en som klarar att sättat i egenkonvertering.
_________________
Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2008-03-06 18:25:42    Rubrik: Curtis and Sagembox Svara med citat

Hello.

A good source for cheap overhauled Curtis, DC-DCs and also Sagemboxes for PSA cars is www.gk-anlagentechnik.de in germany. Cheap, competent and fast.

Regards Chris
_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Frolle.
Gäst





InläggPostat: 2008-10-26 13:53:49    Rubrik: Svara med citat

Här finns nog alla kontrollers...

http://www.evalbum.com/cntrl
Till överst på sidan
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-10-26 14:21:52    Rubrik: Svara med citat

Kelly http://www.kellycontroller.com/ har en hel del intressanta och prisvärda kontrollers

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-12-17 01:12:11    Rubrik: Svara med citat

På ebay finns det gott om begagnade frekvensomriktare till rimliga priser för den som tänker bygga en AC-bil. De flesta är ganska så små, men några ligger på över 20kW och borde vara mer än tillräckligt för en elbil. Kostar inte mer än några tusenlappar.
Sök på exempelvis frequency inverter eller liknande.
Frakt från USA får man leva med.

Det säljs även begagnade frekvensomriktare på blocket.se, men där får man ha lite mer tålamod och vänta på att det ska dyka upp någon som är kraftig nog för en elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-17 11:11:51    Rubrik: Svara med citat

Hej allihopa. Vågar man fråga om någon råkat stöta på särskilt prisvärda och gärna kraftfulla motorstyrningar till borstlöst senaste tiden?

Är ute efter något till en järnlös permanentmagnetiserad motor, hade hoppats hitta billigare och/eller kraftfullare styrningar än kelly. Kelly ska visst inte vara så pålitliga heller (men gäller det verkligen de borstlösa och inte bara likströms-styrningarna?)

Skulle vilja ha över 100kw och givetvis regenerativ bromsning. Kan tänka mig köra dubbla controllers till samma motor. Dock inte tre eller fler, känns som en alltför stor kompromiss i driftsäkerhet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-12-02 14:18:17    Rubrik: Svara med citat

crap skrev:
Hej allihopa. Vågar man fråga om någon råkat stöta på särskilt prisvärda och gärna kraftfulla motorstyrningar till borstlöst senaste tiden?
...


http://www.quadmotion.se/shop/?lang=sv&page=product&id=62
http://www.sevcon.com/PDFs/G80%20Datasheet%20G801109B.pdf

max 116V/420A (10 sekunder), lite dålig spännings-spec, antagligen mosfet:ar som begränsar det.

här är en som klarar 600 A
http://www.sevcon.com/PDFs/espAC%20EP1104EN.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-02 14:43:05    Rubrik: Svara med citat

aryan skrev:
Kelly http://www.kellycontroller.com/ har en hel del intressanta och prisvärda kontrollers


Mja. Prisvärda kan diskuteras, däremot är de billiga...

Kelly är den enda controllertillverkare jag öppet avråder från, främst för att de har ett otroligt dåligt rykte vad gäller garantiåtaganden. Min samlade erfarenhet från DIYelectric är att övriga tillverkare tar sina kunder på allvar men Kelly har tex underlåtit att byta ut eller laga en trasig produkt utan i stället erbjudit en ny för rabatterat pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.