Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dela upp enfas laddning på alla 3 faserna
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kalleC
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2015
Inlägg: 4
Ort: Basel

InläggPostat: 2015-02-25 18:16:53    Rubrik: Dela upp enfas laddning på alla 3 faserna Svara med citat

hej, familjen håller just på att skaffa en Leaf och nu förbereds laddning hemma.
vi har 20 A huvudsäkring, men leafen kan ju ladda upp till 6,6kW enfas som jag förstår det.

jag skulle vilja dela upp belastningen så att den ligger lika på alla faser när ja laddar, men jag har inte hittat någon laddbox som gör det.

ett alternativ vore ju att dra fram ett 16A 3fas uttag, sen bygga en burk där man likriktar varje fas försig med en 10A likriktare, sen kopplar man ihop dom parallellt på DC sidan, och drar de till en 30A inverter/vexelriktare. då kan man ju ladda med 6,6kW och istället för att belasta en fas med 27,5A så belastar man alla tre faser med 9A istället.
Problemet är att jag inte hittat någon 30A 240v DC --> 240V AC Vexelriktare.

har någon några idéer/ tankar om de här? Fins det ladboxar som gör detta redan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kalleC
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2015
Inlägg: 4
Ort: Basel

InläggPostat: 2015-02-25 18:48:03    Rubrik: Svara med citat

jag frågade samma fråga på ett elektronik forum, http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=76437&p=1137828#p1137828
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-02-25 18:53:30    Rubrik: Svara med citat

har du beställt med 6,6kw laddare ?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-02-25 18:59:10    Rubrik: Svara med citat

Är det 6,6kW-tillvalet du har beställt. Tror standard är 3,3kW inbyggd laddare men de kanske har ändrat det på årets modell?

I så fall behöver man 32A säkring och laddbox för att kunna ladda 6,6kW. Det drar då upp till 7,2kW från fasen.

Likriktar man 230VAC får man 325VDC ungefär. Att dra ihop 3 likriktade faser blir nog knepigt när spänningen varierar. De kommer motarbeta varandra och dra en massa onödig ström eller säkringar som går eller i värsta fall eldsvåda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kalleC
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2015
Inlägg: 4
Ort: Basel

InläggPostat: 2015-02-25 20:27:06    Rubrik: Svara med citat

hur kommer de motarbeta varandra? om de är hopkopplade på DC sidan motvärkar de väll inte varan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-02-25 20:32:22    Rubrik: Svara med citat

lite trådar i ämnet
http://elbil.forum24.se/elbil-about4493.html
http://elbil.forum24.se/elbil-about5397.html&highlight=prim%E4r+sekund%E4r+3fas
http://elbil.forum24.se/elbil-about5218.html&highlight=prim%E4r+sekund%E4r+3fas
http://elbil.forum24.se/elbil-about3023.html&highlight=prim%E4r+sekund%E4r+3fas
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kalleC
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2015
Inlägg: 4
Ort: Basel

InläggPostat: 2015-02-25 20:33:02    Rubrik: Svara med citat

HÄR! den här jör ju de ja vill Smile
http://www.elbjorn.com/no/produkter/strøm/transformatorer/autotransformator/autw10k_transformator_10kva_med_stikk
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-02-25 20:53:54    Rubrik: Svara med citat

kalleC skrev:
HÄR! den här jör ju de ja vill Smile
http://www.elbjorn.com/no/produkter/strøm/transformatorer/autotransformator/autw10k_transformator_10kva_med_stikk
Ja, där är den. Funkar i Norge står det. Confused I Sverige är elsystemet lite annorlunda. Här har vi Nolla och jordfelsbrytare mm.

Jo alltså kopplar du likriktade spänningar på ca 325V så kommer skillnader mellan spänningarna omedelbart börja motarbeta varandra, som en kortslutning. Eftersom det behöver vara ganska lågimpedivt för att driva 32A så blir det stora strömmar mellan faserna även för små spänningsvariationer. Dessutom ripplar spänningarna med 120graders fasskillnad så när du drar mycket ström och ripplet blir högt så blir strömmen mellan faserna ännu högre. Tror inte det fungerar helt enkelt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2015-02-25 21:46:48    Rubrik: Svara med citat

zoopåse, det begriper jag inte? Att det är 120 graders fasförskjutning är ju idealiskt eftersom de då samarbetar bäst som likriktade. Så har min ellära fungerat sedan 80-talet och lär väl fungera fortfarande?

Det enda problemet är väl just att strömförbrukningen enbart sker vid topparna, men det är ju så all likriktning fungerade förr innan vi fick primärswitchade aggregat.



Givetvis ska det vara helvågslikriktat, annars drar man ju bara ström under halva perioden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2015-02-25 22:09:09    Rubrik: Svara med citat


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-02-25 22:28:48    Rubrik: Svara med citat

Jo, det är ju såklart så man likriktar 3-fas; utan nollan till 566V. Jag snurrade nog till det med trådskaparens beskrivning av kopplingen att likrikta varje fas för sig och parallellkoppla. Men det kanske också funkar på samma vis?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nalle9
Aktiv


Registreringsdatum: 04 oktober 2013
Inlägg: 41
Ort: Falun

InläggPostat: 2015-02-26 02:32:31    Rubrik: Svara med citat

Köp en EnergyHub från Ferroamp. Klart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-02-26 12:20:50    Rubrik: Svara med citat

nalle9 skrev:
Köp en EnergyHub från Ferroamp. Klart.

Finns det närmare information om vad det är för någon utrustning och vad den gör? Hemsidan var lite tunn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nalle9
Aktiv


Registreringsdatum: 04 oktober 2013
Inlägg: 41
Ort: Falun

InläggPostat: 2015-02-26 12:31:43    Rubrik: Svara med citat

Jag är ingen elingenjör men den ska alltså dels lastfördela enfaslaster till tre faser, dels fungera som inverter för solceller dels styra laddning av energilager mellan solceller och nät. Modulärt utbyggbar. Ganska billig så vitt jag förstår. Jag planerar att köpa en så snart jag hinner Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-02-26 12:45:27    Rubrik: Svara med citat

Den verkar göra det man önskar men är lite dyr kanske, OM jag förstod rätt fanns det variant med energilagring också. då kunde man minska effekttopparna med billig el från ex nattens billigare taxa eller solel eller vindel.

Annars fördelade den om strömmen mellan de tre faserna så att huvudsäkringarna blev jämt belastade men ut från EnergyHub:en var det en ojämn belastning ex 40, 68, 36A på faserna men ingående 48A jämt fördelade. Kopierat från hemsidan

http://www.ferroamp.se/#!hur-fungerar-ace/cvk6

"
ACE flyttar 8A respektive 12A från faserna L1 och L3 till den överbelastade fasen L2 så att
lasterna inte påverkas. Därmed kan huvudsäkringar på 50 A användas istället för 80 A och
eventuell kostsam effekttariff
"

Om jag förstod rätt skulle exemplet gälla en 16A apparat. dvs den kan max förflytta 16A. Men är osäker.
Kostar mellan 15-25000 plus moms för 10-16A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nalle9
Aktiv


Registreringsdatum: 04 oktober 2013
Inlägg: 41
Ort: Falun

InläggPostat: 2015-02-26 13:02:26    Rubrik: Svara med citat

Har jag fattat rätt om den kan ersätta en inverter i en solcellsanläggning? Då spar man ju in några spänn där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-02-26 13:52:06    Rubrik: Svara med citat

För ett hus med 20A säkring kostar den 24 kkr plus moms enligt offert idag.
Jag är lite orolig för att mina huvudsäkringar ska gå om det blir kallt.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-02-26 15:10:30    Rubrik: Svara med citat

Läge för ett gruppköp ?

Jag är klart intresserad !!!!

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2015-03-13 01:31:55    Rubrik: Svara med citat

Jag har följt dom i flera år och det är kul att de nu fått ut en produkt på marknaden med fler på gång.

Mina erfarenheter runt hur många amper man kan ladda i ett 16A enfas eller trefasuttag är väldigt bra och om man bara har en laddkabel där man kan välja A, är tillvalsladdarna på 7kw användbara då man inte måste kör på a6 eller 32A utan vad man vill därimellan.

Eftersom jag också har en Renault Zoe som klarar både trefas och enfas har jag kunnat testa. Tvåfas kanske också funkar men har inte testat ännu

Om jag inte har någon annan belastning på i huset kan jag under denna årstid lätt ladda med 24A trefas på 16A porslinssäkringar som sitter ute.

Det samma med enfas, 24A går bra.
Funkar med bra schuko men på egen risk såklart.
Enfaseuropahanske är ju att föredra om man vill göra detta

Inte 32A laddning med betydligt fortare än 16A specielt på trefas Smile

Vi får se hur det går när det blir varmare.

Jag använder en sådan här men den händige kan ju bygga en själv med hjälp av GWL Powers billiga kretskort.

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-03-13 07:45:38    Rubrik: Svara med citat

För mig kostar högre säkringar 2-3tusen extra per år. dvs en sådan apparat har betalat sig på 8-12år.
Men kraftigare säkringar eller ett separat abbonemang ger ju andra fördelar. Så priset behöver sjunka mer. Kanske 3års payoff vad vet jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.