Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hinner model 3 ut i tid?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-04 19:38:17    Rubrik: Svara med citat

Vilken standard? Den av tyska lobbyn eller TYP3 mode2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-04 21:26:39    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Vilken standard? Den av tyska lobbyn eller TYP3 mode2
Tysk lobby eller inte. CCS är EU-standard.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-04 22:38:35    Rubrik: Svara med citat

Nu är inte jag så insatt i standarderna men är det inte så att CCS i sin nuvarande form klarar mer än det dubbla mot chademo ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-05 07:54:16    Rubrik: Svara med citat

Märket som forumtråden avhandlar har ju inte samma standard heller...

Jag förstår att en Euro-Tesla kan laddas med 3fas via Typ2 och att samma kontakt kan byglas om för direkt DC laddning. Där emot undrar jag hur en US-Tesla kan använsa dubbelladdarna fullt ut? är det 1fas 22kW? Eller, det måste det ju vara....

Importera en Tesla från USA eller rent av köra sin Euro-Tesla till USA går då inte?!




_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-05 08:13:26    Rubrik: Svara med citat

Type 3 är väl en standard som inte finns egentligen? I europa har vi ju type 2. Vad jag vet hade Frankrike och Italien lobbat för Type 3 men denna har ju ingen fördel gentemot Type 2 effektmässigt. Tesla kör ju också Type 2 i Europa, i USA verkar de ha en egen standard som inte är type 3 eller type 4 heller för den delen. Kolla länken för jämförelse mellan de olika, med bilder.

http://www.myelifenow.com/2012/06/renault-schneider-electrics-charging.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2014-11-05 09:21:13    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Type 3 är väl en standard som inte finns egentligen? I europa har vi ju type 2. Vad jag vet hade Frankrike och Italien lobbat för Type 3 men denna har ju ingen fördel gentemot Type 2 effektmässigt. Tesla kör ju också Type 2 i Europa, i USA verkar de ha en egen standard som inte är type 3 eller type 4 heller för den delen. Kolla länken för jämförelse mellan de olika, med bilder.

http://www.myelifenow.com/2012/06/renault-schneider-electrics-charging.html


Inte för att jag vill förvirra, men, men... Razz



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-05 12:02:20    Rubrik: Svara med citat

Det känns faktiskt klokt att EU spikat EN standard. För mig var det nytt att de hade egen standard i China.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2014-11-05 12:38:11    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Det känns faktiskt klokt att EU spikat EN standard. För mig var det nytt att de hade egen standard i China.


Det kan man tycka. Men så länge fordonstillverkare och laddstationstillverkare agerar på en global marknad, så måste dom ändå stödja flera olika interface och då inte bara det fysiska interfacet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-05 18:05:07    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
eUP skrev:
Det känns faktiskt klokt att EU spikat EN standard. För mig var det nytt att de hade egen standard i China.


Det kan man tycka. Men så länge fordonstillverkare och laddstationstillverkare agerar på en global marknad, så måste dom ändå stödja flera olika interface och då inte bara det fysiska interfacet.


Sant, men hur skulle det se ut om varje tillverkare hade en egen standard som de blivit pålurade av någon tillverkare av kontakter ?

Då kanske vi hade haft 10 olika fysiska kontakter och nästan ingen kompatiblitet mellan snabbladdare och bilar, nu finns iaf. CCS som jag personligen tycker är riktigt bra.

Jag ser gärna att EU förbjuder andra standarder än CCS i EU, vi behöver inte mer krångel och fler standarder här. De som vill sälja i EU skall ha CCS annars skall de inte sälja här.

Sen om en tillverkare vill ha både CCS och sin egna standard på samma bil så är ju det bra, men som konsument skall man kunna känna sig säker på att det är smidigt att ladda och att ens standard kommer finnas kvar.


Sen är det väll så att CCS stöder dubbelt så snabb laddning som chademo ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2014-11-05 19:42:07    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Sant, men hur skulle det se ut om varje tillverkare hade en egen standard som de blivit pålurade av någon tillverkare av kontakter ?


Jag menade snarare att det skulle finnas EN standard i hela världen, men det är väl för mycket begärt? Att CCS kom sist av de standarder som har en någorlunda global spriding ökar knappast sannorlikheten för att resten av världen tar CCS till sina hjärtan.


Citat:
Sen är det väll så att CCS stöder dubbelt så snabb laddning som chademo ?


Jag har standarden (IEC 61851-23) liggande på jobbet, så jag kan kolla i morgon, men jag har inget minne av att CCS skulle vara dubbelt så snabb. Däremot finns det stöd för högre spänning i CCS och därmed, per automatik högre effekt. Men det förutsätter att fordonet vill ha den högre spänningen.

Dessutom är jag avogt inställt till att använda greppet "snabbhet". Snabbheten beror ju hur tomt det energilager som skall laddas är. Det är precis samma sak som för ett bensinfordon; ett fordon med tom tank tar längre tid att tanka en ett fordon där det bara får plats 5 liter och det är oberoende storleken på påfyllningsröret.

Personligen föredrar jag alltid om effekt istället (lågeffekt, högeffekt. osv). Och det är då det är definerat i standarderna. (Eller laddström när man pratar om AC laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-05 19:54:17    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:


Personligen föredrar jag alltid om effekt istället (lågeffekt, högeffekt. osv). Och det är då det är definerat i standarderna. (Eller laddström när man pratar om AC laddning.

Jag gillar begreppet hastighet - km/h. Då är det inte beroende av effekt eller tid till laddnivå Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-05 19:55:12    Rubrik: Svara med citat

Som jag ser det räcker det med att CCS är helt dominerande i EU, vi är tillräckligt stora för att mer än väl bära den ytterst lilla merkostnad det kan innebära för utomeuropeiska tillverkare att byta ut sin kontakt mot en CCS-kontakt. Särskilt mycket mer kan inte behöva göras förutom mjukvaruändringar i bilen. De flesta elbilar idag ligger ju runt 400Volt.

Kolla gärna standarden, jag har för mig jag läste att CCS som standarden ser ut nu kan leverera betydligt mer ström än chademo vilket, allt annat lika, ofta ger betydligt snabbare laddning om fordonet väljer att ta emot den större effekten. Många har ju gnällt på CCS eftersom chademo funnits längre, men jag tror att CCS är ganska genomtänkt och riktigt bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-05 20:24:17    Rubrik: Svara med citat

Chademo eller CCS, viktigast tycker jag är att adaptrar för olika standarder inte blir för dyrt.Jag tycker att en adapter för Chademo ttill typ3 mode 2 som kostar 10000kr är i dyraste laget
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2014-11-05 20:31:54    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Olle73 skrev:


Personligen föredrar jag alltid om effekt istället (lågeffekt, högeffekt. osv). Och det är då det är definerat i standarderna. (Eller laddström när man pratar om AC laddning.

Jag gillar begreppet hastighet - km/h. Då är det inte beroende av effekt eller tid till laddnivå Smile


Hastighet kommer bara att funka på elvägar (o.dyl) där man kan ladda i farten galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2014-11-05 20:36:01    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Chademo eller CCS, viktigast tycker jag är att adaptrar för olika standarder inte blir för dyrt.Jag tycker att en adapter för Chademo ttill typ3 mode 2 som kostar 10000kr är i dyraste laget


Betänk också:

Högre laddeffekt->högre krav på kommunikation->Svårare att göra adaptrar som funkar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-11-05 21:00:10    Rubrik: Svara med citat

Vad var det nu denna tråden hade för rubrik? Laddstandarder eller...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-06 07:38:08    Rubrik: Svara med citat

X försenad till Q3 2015... det verkar inte lovande för 3 heller tyvärr.

Hade nu märket vi får prata om öppet kunnat bestämma ett lösenpris så hade det förmodligen varit intressantare nu än någonsin med tanke på förväntade förseningarna.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-06 08:43:44    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
X försenad till Q3 2015... det verkar inte lovande för 3 heller tyvärr.
Är det dörrarna som är problemet med X? Teknologin ska väl i övrigt börja levereras i februari?

Jag hoppas ju på en 3 när jag tröttnat på min VW. Fast vem vet hur behoven ser ut om ett par år...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-07 08:01:45    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Nä, 30 mil är enligt NEDC och med samma mätmetod kommer man 16 mil med min bil med 18,7kWh batteri. 18,7x2 blir inte 50.
Dessutom ska man ha en herrans tur om det passar med en laddare precis när man har tömt batteriet helt.


Men NEDC är en extremt snäll körcykel. Model S har 50 mils räckvidd enligt NEDC men det kan man inte räkna med vid normal körning.

30 mil NEDC + 50 kW snabbladdning ser jag inte som en bil för långfärd, i så fall endast för elbilsentusiaster.

Återigen, om jag hade fått välja (jämförbart pris) mellan jämförbara bilar där den ena tillverkaren endast hade 50 kW snabbladdning och den andra var Tesla så hade det blivit ett enkelt val. Därför hävdar jag att de andra tillverkarna måste anstränga sig en hel del om de ska kunna konkurrera med Tesla på elbilssidan. Alternativt då göra gemensam sak med Tesla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-07 08:05:42    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:

Är det dörrarna som är problemet med X? Teknologin ska väl i övrigt börja levereras i februari?


Det verkar vara en del av problemet, men inte allt:

http://green.autoblog.com/2014/11/06/tesla-model-x-delayed-thanks-to-model-s-production-lessons/

Det ligger nog en del i detta, man är i en liten annan situation nu än när Model S lanserades. Då ansågs det vara ok att tillverka få bilar initialt, och att man också hade en del kvalitetsproblem. Nu är man ett mer moget företag och förväntningarna därmed betydligt högre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa
Sida 3 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.