Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hinner model 3 ut i tid?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-10-28 13:32:16    Rubrik: Svara med citat

Stämmer dessa antaganden kommer den kosta över 500' i Sverige om man vill ha stolsvärme(!): http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/

Har ni som reserverat fått några svenska prisuppgifter att gå på än?
Det står "...pris från 35 000 USD innan incitament." på hemsidan, men det betyder väl knappast "...pris från 293 000 SEK innan supermiljöbilspremien" i Sverige: https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Borde ju framgå tydligt att det priset inte gäller utanför USA och att det tillkommer diverse avgifter samt frakt, tull och moms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-10-28 14:02:34    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Stämmer dessa antaganden kommer den kosta över 500' i Sverige om man vill ha stolsvärme(!): http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/

Har ni som reserverat fått några svenska prisuppgifter att gå på än?
Det står "...pris från 35 000 USD innan incitament." på hemsidan, men det betyder väl knappast "...pris från 293 000 SEK innan supermiljöbilspremien" i Sverige: https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Borde ju framgå tydligt att det priset inte gäller utanför USA och att det tillkommer diverse avgifter samt frakt, tull och moms.


Ditt antagande stämmer om nu basvarianten levereras utan stolar. För de stolar som sitter i har värme. Samma resonemang ger att Ioniq för 400k bara har en förarstol som är justerbar i höjdled(!) Det är ju lite snålt.

Sen finns det ju rätt liten poäng i att spekulera innan vi får en prislista och spec på bilen. När dagen är kommen får man ju titta på vad som finns och vad det kostar. För min del kvittar det egentligen vem som tillverkar bilen så länge den har vettig spec för pengarna.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-10-28 14:35:31    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
el<$ skrev:
Stämmer dessa antaganden kommer den kosta över 500' i Sverige om man vill ha stolsvärme(!): http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/

Har ni som reserverat fått några svenska prisuppgifter att gå på än?
Det står "...pris från 35 000 USD innan incitament." på hemsidan, men det betyder väl knappast "...pris från 293 000 SEK innan supermiljöbilspremien" i Sverige: https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Borde ju framgå tydligt att det priset inte gäller utanför USA och att det tillkommer diverse avgifter samt frakt, tull och moms.


Ditt antagande stämmer om nu basvarianten levereras utan stolar. För de stolar som sitter i har värme. Samma resonemang ger att Ioniq för 400k bara har en förarstol som är justerbar i höjdled(!) Det är ju lite snålt.

Sen finns det ju rätt liten poäng i att spekulera innan vi får en prislista och spec på bilen. När dagen är kommen får man ju titta på vad som finns och vad det kostar. För min del kvittar det egentligen vem som tillverkar bilen så länge den har vettig spec för pengarna.

Ok, jag tolkade väl följande fel då:
Premium-utrustning – 54 000:-
Eluppvärmda premiumsäten runt om, träpanel på ”instrumentbrädan” och två USB uttag för baksätet...


Var hittar jag en lista på vad som ingår i standardmodellen?
Rattvärme, baksätesvärme, etc?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-10-28 16:15:51    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Henke2 skrev:
el<$ skrev:
Stämmer dessa antaganden kommer den kosta över 500' i Sverige om man vill ha stolsvärme(!): http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/

Har ni som reserverat fått några svenska prisuppgifter att gå på än?
Det står "...pris från 35 000 USD innan incitament." på hemsidan, men det betyder väl knappast "...pris från 293 000 SEK innan supermiljöbilspremien" i Sverige: https://www.tesla.com/sv_SE/model3
Borde ju framgå tydligt att det priset inte gäller utanför USA och att det tillkommer diverse avgifter samt frakt, tull och moms.


Ditt antagande stämmer om nu basvarianten levereras utan stolar. För de stolar som sitter i har värme. Samma resonemang ger att Ioniq för 400k bara har en förarstol som är justerbar i höjdled(!) Det är ju lite snålt.

Sen finns det ju rätt liten poäng i att spekulera innan vi får en prislista och spec på bilen. När dagen är kommen får man ju titta på vad som finns och vad det kostar. För min del kvittar det egentligen vem som tillverkar bilen så länge den har vettig spec för pengarna.

Ok, jag tolkade väl följande fel då:
Premium-utrustning – 54 000:-
Eluppvärmda premiumsäten runt om, träpanel på ”instrumentbrädan” och två USB uttag för baksätet...


Var hittar jag en lista på vad som ingår i standardmodellen?
Rattvärme, baksätesvärme, etc?


Det vet man inte riktigt än. Men precis som för Ioniq så är det väl underförstått att förarstolen även går att justera i längsled.

Det vi vet helt säkert är att fler konfigurationer kommer att komma med tiden. Det vi inte vet är exakt vad som ingår i vilket paket och när det kommer.

De första som köpt bilen nu har bara kunnat välja färg och hjul tex. Det är förtydligat att stolsvärme fram ingår i standard, minns inte var men har läst det från Elon. (det är ju inte 100% säkert men vi får väl anta att det är rimligt)

Det är lite mickel med att förstå hela kedjan. Dem bygger dyrare bilar först eftersom de inte får ekonomi i basversionen innan fabriken pumpar på för fullt. De har dessutom en mycket omtalad Tax credit i USA där de får $7500 i rabatt tills Tesla sålt 200.000bilar i USA. Sen är deras kösystem baserat på att du har förtur om du äger en Tesla sedan innan = du är rik.

Så filosofin att sälja dyrare modeller först är ganska tydlig.

Det enda jag vet helt säkert är att lilla batteriet är absolut gott nog åt mig, sen får vi se vad som ingår när det går att beställa och vad plånboken säger.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2017-10-28 17:18:29    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
En lång och mycket detaljerad genomgång av TM3: https://youtu.be/_DT0vDMWsq4

Håller tummarna för att de får fart på produktionen och att priset i Sverige blir vettigt.


Vilken bil!
Riktigt bra/normala "gubbar" som testar bilen, jämfört med många andra biltestare som verkar lida av olika bokstavssjukdomar (nissan i japan testaren, tesla ocd detailing testaren, ioniq chademo testaren med flera)

Jag tycker Model3 lätt är värd 150' mer än Leaf"2"

Tycker båda är prisvärda om dom kostar 300 vs 450 innan premie
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-10-29 03:54:18    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Tycker båda är prisvärda om dom kostar 300 vs 450 innan premie


Håller med dig. Sen får vi se var Kona respektive Ioniq med större batteriet hamnar i pris. Kanske VAG bankar in 50kWh i Octavia.

Ioniq 50kWh mot Tesla Model 3 blir ju första riktiga jämförelsen mellan två elbilar i samma stuk. Hitintills har ju alla spretat iväg åt sitt håll och en jämförelse blir svår.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 43

InläggPostat: 2017-10-29 13:17:44    Rubrik: Svara med citat

Det är en lång tråd så jag ber om ursäkt om jag frågar något som står i tråden.

Hur mycket vet man om leverans till Sverige? När kommer de första bilarna till kunderna?
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 250
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-10-29 14:35:55    Rubrik: Svara med citat

Sent 2018 är det besked man fått på hemsidan om man förbokat. Frågan är när de lyckas producera en riktigt hög volym bilar. De sade först att de skulle kunna tillverka 5 tusen i veckan i december i år men det kommer nog ta lite längre tid. Jag undrar mer hur de ska kunna sälja 5 tusen i veckan? Finns verkligen den efterfrågan? Om några månader kommer vi nog veta lite mer säkert.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 143
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-10-29 18:28:48    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Ioniq 50kWh mot Tesla Model 3 blir ju första riktiga jämförelsen mellan två elbilar i samma stuk.


Håller med om att de är lika till formatet, men ioniqen har en (i mina ögon) jätte-jätte-fördel: Bakluckan à la halvkombi som gör det möjligt att frakta ganska otympliga prylar. TM3s sedan-baklucka känns jobbig.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2017-10-30 03:24:55    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:
Henke2 skrev:

Ioniq 50kWh mot Tesla Model 3 blir ju första riktiga jämförelsen mellan två elbilar i samma stuk.


Håller med om att de är lika till formatet, men ioniqen har en (i mina ögon) jätte-jätte-fördel: Bakluckan à la halvkombi som gör det möjligt att frakta ganska otympliga prylar. TM3s sedan-baklucka känns jobbig.


Jag kan komma på många fördelar med Tesla3 jämfört med Ioniq 50kWh, dom jag kommer på just nu,

- supermodern inredning, en 15" skärm istället för 50? knappar
- takhöjd bak
- superchargersnätverk med billig el (ca 2kr/kwh)
- uppvärmning av kupen/laddning, appstyrt från mobil
- snyggare
- Behöver inte servas var 1500mil/1år
- nästan dubbel så snabb 0-100
- gratis uppdateringar OTA
- Tesla gör bara elbilar
- glastak bak standard
- frunk

Så jag tycker inte dom är jämförbara
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 143
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-10-30 05:05:19    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:


Jag kan komma på många fördelar med Tesla3 jämfört med Ioniq 50kWh, dom jag kommer på just nu,

...

Så jag tycker inte dom är jämförbara


Misstolka mig inte, jag håller med till fullo att model 3 har massor med bra egenskaper varav några unika/nyskapande. Jag tycker bara att det är så synd att de gör en opraktisk baklucka på en bil i den storleksklassen då det oundvikligt begränsar dess funktion. Ska den bli en massmarknadsbil måste den axla rollen som "enda bilen en familj behöver".

För övrigt tycker jag ioniqen lider av samma problem i och med att den inte är typad med dragkrok och taklast...
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-10-30 05:44:49    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
jellybear skrev:
Henke2 skrev:

Ioniq 50kWh mot Tesla Model 3 blir ju första riktiga jämförelsen mellan två elbilar i samma stuk.


Håller med om att de är lika till formatet, men ioniqen har en (i mina ögon) jätte-jätte-fördel: Bakluckan à la halvkombi som gör det möjligt att frakta ganska otympliga prylar. TM3s sedan-baklucka känns jobbig.


Jag kan komma på många fördelar med Tesla3 jämfört med Ioniq 50kWh, dom jag kommer på just nu,

- supermodern inredning, en 15" skärm istället för 50? knappar
- takhöjd bak
- superchargersnätverk med billig el (ca 2kr/kwh)
- uppvärmning av kupen/laddning, appstyrt från mobil
- snyggare
- Behöver inte servas var 1500mil/1år
- nästan dubbel så snabb 0-100
- gratis uppdateringar OTA
- Tesla gör bara elbilar
- glastak bak standard
- frunk

Så jag tycker inte dom är jämförbara


*Ioniq har hastighetsmätare i gengäld
*jag sitter alltid fram
*gratis snabbladdning bla hos Lidl
*Appstyrning behöver bevisar fungera innan jag tror på den
*verkligen snygga fälgar på model 3 eller inte...
*Måste nog servas oftare än så, se youtube klipp
*Dubbelt så snabb slitder däck i onödan
*Uppdateringar i ioniq vet jag inget om
*Hyundai har byggt bilar längre, kvalitet bättre.
*glastak vet jag inget om på ioniq
*Ioniq är en hatchback, vinner där

Så visst går det jämföra. Betydligt mer äpple och äpple än leaf vs Model 3 eller Bolt vs Model 3.

För mig handlar det om pris/prestanda som sagt. Jag kan gå upp i pris om jag får något för pengarna. Hitintills ligger ju model 3 högt på listan, men man får ju ha ögonen öppna samtidigt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 250
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-10-30 08:33:39    Rubrik: Svara med citat

Tycker det går helt utmärkt att jämföra TM3, Ioniq, Bolt, Leaf, Soul, Zoe, i3 mm. Det är elbilar! Vad kommer dessa märkliga idéer ifrån att det inte går att jämföra, är det Audi försäljarna som lurat i er att det inte går att jämföra Audi med Skoda?

Att jämföra äpplen och päron är när man börjar jämföra lastbilar med bilar. Sen kan man ju som enskild ha vissa specifika krav, vilket i dagsläget ofta leder till att det bara finns 1 eller 0 alternativ till elbil.

Skulle gissa att de flesta som sitter här inne just jämfört elbilar, mycket märkligt att det enligt vissa blir helt fel. Jag läser gärna tankar om vad andra finner bra eller dåligt med de olika elbilarna som finns. Lite det som är en poäng med forum, kan jag tycka.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 440
Ort: Lund

InläggPostat: 2017-10-30 09:20:10    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Tycker det går helt utmärkt att jämföra TM3, Ioniq, Bolt, Leaf, Soul, Zoe, i3 mm. Det är elbilar!


Håller inte alls med.
Det är ju som att jämföra alla bensinbilar.
Man måste jämföra inom samma pris, antal sittplatser, karosstyp m.m. för att det ska bli relevant tycker jag.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-10-30 13:25:32    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Tycker det går helt utmärkt att jämföra TM3, Ioniq, Bolt, Leaf, Soul, Zoe, i3 mm. Det är elbilar! Vad kommer dessa märkliga idéer ifrån att det inte går att jämföra, är det Audi försäljarna som lurat i er att det inte går att jämföra Audi med Skoda?

Att jämföra äpplen och päron är när man börjar jämföra lastbilar med bilar. Sen kan man ju som enskild ha vissa specifika krav, vilket i dagsläget ofta leder till att det bara finns 1 eller 0 alternativ till elbil.

Skulle gissa att de flesta som sitter här inne just jämfört elbilar, mycket märkligt att det enligt vissa blir helt fel. Jag läser gärna tankar om vad andra finner bra eller dåligt med de olika elbilarna som finns. Lite det som är en poäng med forum, kan jag tycka.


Men då jämför vi Tesla semi med renault Twizy på samma grunder då, bägge är elbilar med plats för två.

+för dragkrok på Tesla Semi
-för ingen kupévärme i Twizy
....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2017-10-30 14:36:01    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker Leaf, Ioniq, e-golf tillhör samma liga och kan jämföras mot varandra eller mot fossilbilar som golf, i30, volvo v40 med fler

Model3 tycker jag inte finns någon elbil att jämföra med, tycker den tillhör en annan klass, som fossilbilarnas c klass, a4 och 3 serien.

För det är väl sällan golf gänget jämförs med c klass gänget.

Den högre klassen innebär ofta ny teknik, finare inredning, högre pris o prestanda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1865
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-10-30 15:00:29    Rubrik: Svara med citat

Som tidigare ägare av två olika generationer mercedes C-klass vill jag nog hävda att jag hellre tar en högspecad modell från klassen under, än en snikspecad audi, mercedes eller för den delen Tesla.

Mercedes, i synnerhet, kan konsten att sabba en annars väldesignad inredning genom att sätta billig svart eller grå plast på alla möjliga och omöjliga ställen samt skitfult gubbmönstrat tyg eller billig galon där det skall vara läder.

En Tesla "tomhylsa" har noll attraktionskraft för mig - 50 lax för att få den inredning som bilen skall ha redan från början - nej tack. Jag förstår dock att vi är olika och att vissa tycker det är okej att sitta på billigt tyg och hålla i en plastkringla.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2017-10-30 15:06:14    Rubrik: Svara med citat

Ja det blir spännande att se hur standardversionen kommer se ut.

Jag tänker inte bocka för "autopilot" innan dom får iordning på den

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=10314

Och så blev jag lite mindre Tesla sugen efter denna video...

https://m.youtube.com/watch?t=758s&v=mqQet8DBJjI

Men läste någonstans att första iphonen hade många problem o buggar men ingen ville ju gå tillbaka till knapptelefonerna för det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 172
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2017-10-30 15:57:56    Rubrik: Svara med citat

typ 100k extra på modell 3 egentligen för det man borde kunna få som standard, ifs lite extra saker då men finns ju inget alternativ, vill man ha sätesvärme 50k extra + elsäten, skinnklädsel då, och sen ytterligare 50k för att få autopilot men som idag typ är lane assist + adaptiv farthållare, något mer funktioner då men går ju inte få de andra utan ta allt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 250
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-10-31 09:19:42    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Knabb skrev:
Tycker det går helt utmärkt att jämföra TM3, Ioniq, Bolt, Leaf, Soul, Zoe, i3 mm. Det är elbilar!


Håller inte alls med.
Det är ju som att jämföra alla bensinbilar.
Man måste jämföra inom samma pris, antal sittplatser, karosstyp m.m. för att det ska bli relevant tycker jag.


Om jag står i valet och kvalet att köpa en Leaf eller en TM3 hur ska jag göra då när de inte ska jämföras? Är det lotten som får avgöra?
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Nästa
Sida 13 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.