Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera till elbil!
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-09-08 12:54:27    Rubrik: Konvertera till elbil! Svara med citat

Hej alla!

Jag vill verkligen bygga om en bil till el-drift. Inte bara för miljötänket utan också för att det verkar vara en kul utmaning/hobby. Men...

Det verkar bara vara i USA som man kan köpa delar? Jag vill köpa ett beprövat komplett konverteringskitt för att sedan anpassa monteringen till den bil jag väljer som donator!

Batterier är förståss det mest begränsande. Vad jag kan surfa mig till så får man nöja sig med någon variant av bly batteri. Om man ska tro dom få ställen som säljer EV-delar så kan man komma ganska långt även med detta! Målet är ca 20 mil och att kunna hålla rimlig motorvägsfart.

Jag vill som sagt att detta ska vara ett kul projekt, alltså tänker jag mig en lite roligare bil att utgå ifrån: Alfa GTV från 90-talet, vilket man kan hitta många billiga av. Det verkar som man kan klara att konvertera en bil själv till en totalkostnad av ca 100.000:- (inklusive batterier)

Så hallå! Det måste finnas någon i Sverige som har byggt om sin vanliga bil till eldrift? Erfarenheter? Inköpsställen?

Jag har meljat denna firma i USA och frågat om det går att köpa ett konverteringskit från dom (och få levererat till Sverige). Dom har inte svarat... http://www.electroauto.com/index.html

Kanske finns flera i vårt avlånga land som skulle vilja konvertera en bil? Kanske det är lättare/billigare att köpa delar om flera går ihop?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-09-08 14:43:20    Rubrik: Svara med citat

Hejsan, detta verkar jättespännande. Ifall du drar igång projektet, skulle du kunna ta lite kort under arbetets gång och skriva lite om det? Jag har tänkt i samma banor men saknar de 100 000 som behövs.

Skulle gärna hjälpa till i ditt garage för att få se hur det funkar men vi bor ju för långt ifrån varandra.

Lycka till!

(Och du, har du inte fått tummen ur om 2-3 år så hänger jag på en beställning. Wink )

/Fredrik
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-11 19:25:45    Rubrik: Re: Konvertera till elbil! Svara med citat

[quote="Zapp"]Hej alla!

Jag vill verkligen bygga om en bil till el-drift. Inte bara för miljötänket utan också för att det verkar vara en kul utmaning/hobby. Men...


Jupp!
...


Batterier är förståss det mest begränsande. Vad jag kan surfa mig till så får man nöja sig med någon variant av bly batteri. Om man ska tro dom få ställen som säljer EV-delar så kan man komma ganska långt även med detta! Målet är ca 20 mil och att kunna hålla rimlig motorvägsfart.

-Detta kommer du med stor sannolikhet tyvärr inte riktigt att nå med bly, i en "vanlig bil", om du inte skall lassa in VÄLDIGT mycket bly. Smile

"Motorväg" till att börja med är det som är allra jobbigast för elbilen om man inte har en extremt "vindsnål" kaross, i och med att det är så himla lite energi som man har med sig, lagrat i ett blybatt. Så då är det att få till en riktigt strömlinjeformad sak som man får ta och fokusera i stället, om man skall åka längre sträckor med "för liten tank"..
Det kan skilja ruskigt mycket i förbrukning.

Ett exempel
http://hem.passagen.se/ogren/cykla.htm Intressant att notera hær ær att luftmotståndet væxer kvadratiskt med hastigheten, Fluft=k*V*V [N] (k=konstant som bla beror på cyklistens utseende(strømlinjeformad?)). Nær cyklisten cyklar "mot" luftmotståndet I en meter (ds) utrættas arbeten (omsætts energin) E= Fluft *ds=k*V*V [Nm]=[J]. Men tiden det tar att cykla en meter beror på farten (V) enligt, dt=ds/V. Om vi låter dt vara lika med 1[s], så blir alltså effekten (energiomsættningen per tidsenhet). P=E/dt=k*V*V/(ds/V)=(ds 1 meter)=k*V*V*V [J/s]=[W] !!! Effekten blir alltså proportionell mot hastigheten I kubik(nær vi bara beaktar luftmotståndet). Att cykla dubbellt så fort ær alltså 2*2*2=8 gånger jobbigare! ... Vi kan då førstå varfør det ær viktigt att placera vindkraftverk på rætt stælle, høg medianvind.


Dessutom
så får man en förstärkning av problemet genom "peukert"-problematiken som uppstår då du drar mycket större ström från batteriet i motorvägsfart.. Va?? Confused

Jo, kort kan man säga att man inte får ut all kapacitet man har i batteriet om man lastar hårdare än normalt, men batteriet "hämtar sig" sen till en viss del igen när du lugnar dig lite på pedalen och har ett mera sansat strömuttag. Wikipedia hade ett bra exempel:

Peukert's Law cannot be applied across different battery chemistries, or even from one battery structure to another in the same chemical class. The Peukert factor for a particular battery chemistry and stucture can only be used to predict performance within that group of batteries.

Example 1

Given a Lead Acid class of battery that has been previously tested to determine a Peukert's Exponent of 1.3 you can make the following calculations to determine the possible performance at different discharge rates.

At the advertised rate of 200 Ah the battery will produce 200 Ah over a constant period of 20 Hours. Simply put, the battery was designed to discharge at the rate of 10 Amps for 20 Hours. Amps(10) times Hours(20) equals Amp Hours(200).

Since everyone sees battery capacity as somewhat likened to water in a glass, one might want to think that the Ah capacity of a battery would remain constant while the Time and Discharge rate remained connected in a linear fashion. This is not the case.

Given this same battery under a load of 20A you would think that it would operate for 10 Hours, but it will not, it will operate for only 8.1 Hours. The resulting Ah rating falls to 162.5Ah. An apparent loss of 37.5 Ah or 18.75%. This is the effect of Peukert's law on this particular battery chemistry and structure.

Now we have a new starting point. 20A for 10 Hours. If we double the discharge rate to 40A can we expect to see a predictable loss of 18.75%? At 40A we would expect our Peukert adjusted 162.5Ah battery to operate for 4.06 Hours. Since we already experienced a loss of 18.75% in the first test, after doubling the discharge rate, lets adjust our capacity in this test to see if it falls in line. 18.75% of 162.5Ah is 30.47 Ah. Subtracting this from 162.5 Ah leaves us 132.03 Ah. How close to the mark is our "guestimate"? Pretty darn close. In actuality the battery will test out at 131.96 Ah.

Now we have a new mark, a 40A discharge rate produced 132.03 Ah on paper, and very close to that in the real world. If we go to 80 Amps can we expect the same loss of 18.75% from the Peukerts adjusted 132.03 Ah battery? Mathematicaly we should see 107.29 Ah. In the real world you will see 107.18 Ah. Nearly on the mark!

You can now simply create points on your graph for any given battery by testing once, and then extrapolating using the above process.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law


Pga detta och luftmotståndets hiskeliga fartberoende (+rullmotståndet som borde öka linjärt) så är 200 knyck nån längre bit är riktigt svårt alltså med elbil!
Däremot är elbilen sjust i stan och på 70väg. även 90 med funkar ofta hyfsat bra, men då med bara lite högre farter så blir det ju allt mer beroende på karossutformning och "frontarea" (detta tror jag är där bilen är som störst, inte i "fronten".. Smile ), Det börjar fort bli allt svårare att få det att bli "rätt" i ett hemmabygge med höga farter, GM:s EV1 är ett bra exempel på optimering för att få ned förbrukningen, en trimmad och ännu mera strippad version av EV1 körde nästan 300 kmh på bana! Jag har en video på det i "favoriter" på min tvkanal, usel kvalite, men ändå.. Fort går det! Smile
http://www.youtube.com/uPowerTV
Jag tror att EV-1:an hade 0,19 i Cw , den där hade nog inga backspeglar och sånt och kanske en extra spoiler här och där vid rekordkörningen, och..definitivt inte hastighetsbegränsaren kvar.

Att det är viktigt med Cw om man har en stor bil märkte jag första ggn när jag hade en gammal -85 Audi 100 Avant, ett stort as till kombi, och hemsk att köra i stan och fickparkera å sånt,
men.. Bilen hade ett mycket lågt "Cw"-värde"!

Cw-värdet låg mellan 0.29-0,33 beroende på utförande och de höll länge världsrekordet för bilen med lägst luftmotstånd"
.http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_100

Det märktes! Den gick nog bortåt 200 på 90 slöa kusar, 0,55 i normalare motorvägsfart på långresor och "ägg" under gaspedalen (motorn var väl inkörd typ 7000 mil och sen "slick50"-behandlad (teflonoljetillsats..) i och för sig.. om det nu gjorde någon skillnad, men motorbromsen försvann i alla fall mer eller mindre totalt(!), så något märkbart hände ju.. Smile )

Den var klen med sin lilla motor på 1,8liter , slö som... och har en 5a som gör att den håller lågt och fint varv även i motorvägsfarter (i alla fall på de tidiga modellerna, innan katalysatorn), det minskar "pumpförlusterna" i motorn, i och med att man då kör med öppnare gasspjäll så slipper den agera så mycket "vakumpump".

Nu säger jag inte att det är en bra bil att bygga om till elbil, det har jag inte testat, men..luftmotståndet blir ännu vikitgare på en elbil än bensinbil. 80 liter bensin (över 130 mil på en tank) motsvarar då i blybatteri..hehe.

Om jag tänkte rätt nu, hmm..ca 64 kg "bensinbatteri" med 776 kwh (!!) Det ger i bly, på 25wh kg, om jag inte är helt yr nu..en vikt av... öh.. 31 TON batteri Exclamation

(men då så behöver du nog inte bry dig om peukert längre Smile


Det beror lite på vilka batterier du hittar naturligtvis, men,.. ja. många ton är det. Smile
De är sämre än NiCd-batterierna, det kan du räkna med. Saft Nickel cadmium, de som många har i fabriksbyggda bilar. (här på forumet ) Ligger runt 55Wh/kg

Bly ligger runt hälften, men det varierar beroende på teknik och tillverkare mm, 20-40 wh/kg, räkna med 25 så är du nog inte helt fel ute i verkligheten.

Ja.. det var rätt.. watttimmar per kilo. Det är inte kwh per kilo som man är van med från bensin och diesel! Kolla här tex:
Note: energy densities vary somewhat by source and are approximate at best. For rough comparison only.

Material By Volume By Mass
Diesel Fuel 10,700 Wh/l 12,700 Wh/kg
Heating Oil 10,400 Wh/l 12,800 Wh/kg
Gasoline 9,700 Wh/l 12,200 Wh/kg
Butane 7,800 Wh/l 13,600 Wh/kg
LNG (-160°C) 7,216 Wh/l 12,100 Wh/kg
Propane 6,600 Wh/l 13,900 Wh/kg
Ethanol 6,100 Wh/l 7,850 Wh/kg
Methanol 4,600 Wh/l 6,400 Wh/kg
250 Bar NG 3,100 Wh/l 12,100 Wh/kg
Liquid H2 2,600 Wh/l 39,000 Wh/kg
150 Bar H2 405 Wh/l 39,000 Wh/kg
NiMH Battery 280 Wh/l 100 Wh/kg
Li-Ion Battery 200 Wh/l 150 Wh/kg
Lead-Acid Battery 40 Wh/l 25 Wh/kg
STP Propane 26 Wh/l 13,900 Wh/kg
STP NG 11 Wh/l 12,100 Wh/kg
STP H2 3 Wh/l 39,000 Wh/kg

Sources:
http://xtronics.com/reference/energy_density.htm
http://hypertextbook.com/
http://www.ior.com.au/ecflist.html
http://www.batteryuniversity.com

http://www.everything2.com/index.pl?node=energy%20density

Där fanns även den här om blytekniken:
http://www.everything2.com/index.pl?node=Lead-Acid%20Battery

(vi brukar nog ha 1,28 syravikt. Det dom fyllt upp Syrakoncentrationen till kanske varierar lite över världen efter lokala medeltemp-klimatet?)

Ganska bra och kortfattat om blybatt på svenska:
http://www.oerlikonbatt.se/PDF/Batteriteknik.pdf
http://www.ctek.com/SE/batterityper.asp
http://www.global.se/batterier/batteritips.aspx


Kort om lite olika batterityper:
http://www.zeva.com.au/tech.php?section=batteries


liten batteri-faq
http://www.misterfixit.com/battery_terms.htm






Så hallå! Det måste finnas någon i Sverige som har byggt om sin vanliga bil till eldrift?
-Jodå, "massor" med folk faktiskt Smile Bli med i Elfir, där finns det ganska många hempulare.

Erfarenheter? En del har rullat långt över 20 000 mil på el och några uppsättningar blybatt.

Inköpsställen? Jag sålde tidigare Curtis "motorstyrningar" till så bra priser som gick då, men.. luften gick liksom ur hembyggeriet mot slutet av -90, vad hände? Jag hade även Advanced DC motors - motorer, verkligen inte så hett i Sverige och jag sålde nog inte en enda på flera år.., men desto fler använder dem i USA!

Funderar på att ta upp detta i firman igen på hobbynivå, OM det finns något intresse från folket nu, det har varit en ganska stendöd period i 10 år eller så Smile



Batteri..Till alfan, om du skall åka motorväg osv, tja, säg det.. Bly blir svårt att få ekonomi på även om det finns sånna som optima mfl där effekten kortvarigt räcker mer än nog, men...den skulle ju gå långt också!..och vikten bli godkänd i bilprovningen.

Kanske är det cadmium du skall kika på, om du skall ha den I DAG, men det är mycket som händer nu på batterifronten, äntligen Exclamation

Möjligen är det litium som är det enda som funkar till ditt bygge, kanske eventuellt "Zebra"-batterier, om de säljs..

Det finns litium på gång, inte idiotdyrt, men dyrt.. (ja jodå..finns även idiotdyrt också om du vill ha det! Shocked med superspecar! Typ 15 000 laddningar djupcykler, snabbladdningsbart, extrem effekt, låg och högtemp-användning, dubbla energiinnehållet mot cadmium osv Cool Mums )

Om du köper RIIIIIKTIGT mycket batterier så är det nog runt 2kkr per kwh energiinnehåll, om jag räknade rätt nu, för de sämre sorterna.. ( http://www.thunder-sky.com/order_en.asp )
Värt att ta med i beräkningen är att litium (bra celler) då går att dra ur lite hårdare än blyet, för motorvägsåka, OM dom nu är sjusta... Rolling Eyes

Thundersky har tydligen haft feta kvalitetsproblem och har även levererat ut mer eller mindre totalt kassa batterier till en del privatnissar. Inte kul att drabbas av detta om man gör sitt livs batteriinvestering.

Dom sägs ha vässat fabriken rejält nu och produkterna, men faktum verkar kvarstå att dom INTE har ersatt kunder med paj batterier.. Så vad spelar "garantier" mm för roll i praktiken om dom sen inte ersätter folket som fått trasiga produkter med nya fungerande saker?

Ersatt har dom ännu inte gjort, inte vad jag känner till i alla fall (nån som vet mer om denna tidiga tråkiga historia för thundersky-kunder? Eva?)

Det finns även de som har fått bra grejor efter det och är nöjda, vad jag kan förstå.

Det här får vi väl se hur det utvecklar sig, tills fabriken skärper till sig och ersätter de som fått trasiga grejor till fullt pris är det kanske inget man kan rekommendera att köpa.

"Problemet" är väl då att dom är tämligen ensamma på marknaden om stora celler till hyfsat pris. ( dom har i dagsläget upp till helt sjuka 9 000 Ah!?! Till "turist-ubåtar" öhh?!


Men..sen är det nästa problem, det är en hel vetenskap i sig, att bemästra laddning, balansering och övervakning av VARENDA cell, alla.. Men det går ju att lösa, och det finns elektronik att köpa. Det går i korthet ut på att ingen individ i batteriet får bli minsta överladdad, ingen får gå ned för djupt osv, temp ström osv.


Skall du få ekonomi på pendlarbil och köpa ett helt nytt batteri så brukar det oftast i slutändan bli bly, tex om man skall åka lite kortare sträckor, och kanske inte ens varje dag, typ 3-5 mil, och vill åka hyfsat billigt över batteriernas livslängd. Då blir man med bly oftast, och skippar motorvägsdrömmarna, puttrar fram lugnt och fint i 70-90. Då är nog Trojan T-105 Eller US battery US-125 de som du hittar billigast och bra i Sverige. Bly, metallpriserna är dock på väg upp... som allt annat. Sad Nickel osv.




Kanske finns flera i vårt avlånga land som skulle vilja konvertera en bil? Kanske det är lättare/billigare att köpa delar om flera går ihop?
- Kanske inte så mycket skillnad på priset, men roligare! Smile

Köpa en eller två motorer osv brukar inte spela just nån roll på priset, men skall man ha 100 eller 10 000... så är det ju ett helt annat prisläge Smile , i alla fall från större tillverkare som redan har motorn i en större serieprod.

För batterier är eventuellt värt att gå ihopa och beställa hem en hel container från usa, men då är det en bra klump med bly man får hem.. Kanske svårt att få till så många intresserade på ett bräde? och är man 10-15 pers, till nybyggen så kan man nog få ned priset på övriga saker med, spara frakt genom att kanske få med de andra sakerna i containern osv. Men.. man får inte ha för brådis att få hem sakerna då om man skall få så många att bestämma sig hyfsat samtidigt.

Blybatterier (och litium med för den delen..) är ju ofta lite färskvara dessutom, det är inte så kul om man får en halv container ståendes som inte blir såld.. Sad

Jag är intresserad av samköp av batterier i alla fall. Vi får väl se om det finns fler. Jag har priser i containervolymer mm.

Japp, det är kul att bygga, det finns många som gjort det, om du inte redan sett den så rekommenderar jag en titt i den stora samling med foton och info som finns på sidan HÄR:
http://www.austinev.org/evalbum/999
Den första jag länkade till är en pickup med ca 700kg batterier.
En sån har INTE bra Cw-värde.. Men den kan ju ta mycket bly Smile
Välj menyn eller höger vänsterpilen för att se fler.

Många fler...!! Smile

Mvh
/ µP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-09-11 19:34:01    Rubrik: Svara med citat

Hejsan,

Här står det lite:
http://www.treehugger.com/files/2007/10/converting_your.php

Kul tips till firma i canada som har kit till bla Chevy Neon. Neon finns billigt på blocket....
www.canev.com

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-11 22:09:05    Rubrik: Svara med citat

Jaha ja liten tankevurpa kanske.......

Citat:
Om jag tänkte rätt nu, hmm..ca 64 kg "bensinbatteri" med 776 kwh (!!) Det ger i bly, på 25wh kg, om jag inte är helt yr nu..en vikt av... öh.. 31 TON batteri


Se denna http://elbil.forum24.se/elbil-about28-40.html
så med 776kwh i batteriet skulle jag bara behöva ladda 2ggr per år för 1410mil

Vad som är galet orkar jag inte ens tänka på.
Men till och börja med återstår bara runt 200kwh efter bensinmotorn misslyckats att tillgodogöra sig en hel del av energin som matats in.

Om man nu ska jämföra 64 kg bensin (runt 80liter) i fossil bil 0,6l/mil med blybatteri med 25wh per kg i elbil med en rätt omordern drivlina så borde det hamna på ca5,5ton bly eller 1,33 ton lion thunder_sky (110wh/kg) vilket i sig är ohanterligt och konstruktionsmässigt hopplöst i en bil.... dessutom blir den ju lastbil i fallet bly.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-12 17:29:02    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Jaha ja liten tankevurpa kanske.......

Citat:
Om jag tänkte rätt nu, hmm..ca 64 kg "bensinbatteri" med 776 kwh (!!) Det ger i bly, på 25wh kg, om jag inte är helt yr nu..en vikt av... öh.. 31 TON batteri


Hm? Nja. jag ser inte felet, men det hela var alltså menat som en illustration över hur _lite_ energi vi egentligen har med oss i bilen, kemiskt lagrat i batteriet, jämfört med den mängd som är kemiskt lagrat i bensinen. Vi har alltså motsvarande energi i drygt en liter bensin med oss, och tankj..vln väger ändå nästan 500kg!

Att det är _sån_ brutal skillnad alltså på mängden energi man bär med sig från start, många har missat det.

Men ändå fungerar det ju hyfsat, pga elbilens fullständigt överlägsna verkningsgrad. Smile Men har man då så liten "tank" som vi, då gäller det ju att inte slösa bort energin på tex att klämma fram en dålig karossdesign i för hög fart.




Se denna http://elbil.forum24.se/elbil-about28-40.html
så med 776kwh i batteriet skulle jag bara behöva ladda 2ggr per år för 1410mil


Nje? Där är det nog en tankevurpa Wink
Även om det nu är "teoretiskt", då det inte finns ett sånt batteri i dag förutom flytande bränslen, men OM det fanns och det inte vägde mer, så skulle du få ladda 1410 * 2.2 khw per mil = runt 3000 kwh med lite laddförluster. / tank"volymen" 776kwh , blir nästan 4 ggr per år.

-"Jaha, slut på kräm igen, dags för kvartalsladdningen då!" Cool

(?? Men 2.2kwh per mil , det låter högt det! Hur kör ni egentligen?? Smile )




Vad som är galet orkar jag inte ens tänka på.
Men till och börja med återstår bara runt 200kwh efter bensinmotorn misslyckats att tillgodogöra sig en hel del av energin som matats in.


Japp, bensinare är verkligen ett kass sätt att elda merparten av våre energipengarna, eller..snarare det är väl det enda den gör riktigt bra, slösar med energin alltså.
Många bilar ligger ju på en praktiskt verkningsgrad runt usla 10%, 10kr av den energin du köper på varje hundring använder den alltså, resten blåser bort för vinden...

Lite konstigt att man accepterar det, man skulle ju inte bli alls speciellt nöjd eller glad på tex växlingskontoret, eller vid uttagsautomaten om dom alltid tog 900kr i avgift på varje 1000-lapp man ville ta ut..! Smile

Här är en bra bild, En bra elbil jämfört i en graf med hybrider och bränslecellsbilar , jettadiesel, Naturgasbil..och en Lamborghini mm:
http://www.teslamotors.com/display_data/effic_v_perf.gif
hehe..tja vad borde man välja? Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-12 22:27:53    Rubrik: Svara med citat

Men ?????

Givetvis finns laddförluster på dom flesta batteri typer (det finns undantag) och en laddare kommer aldrig bli 100% effektiv men det har ju inget med räckvidd att göra ska man däremot räkna på total ekonomi är det en viktig faktor.

2.2kwh per mil vart kommer det ifrån ??

Förtydligande
Med 776kwh i batteriet (en omöjlighet idagsläget) skulle jag komma teoretiskt 705 mil vilket innebär att om jag nu skulle köra 1410 mil per år behöver ladda 2ggr per år om man bortser från självurladdning,förluster vid lägre temperaturer osv.

Illustration jovisst men jag ser en viss skillnad på 31ton och 5,5ton.
Men vänder man det till kemiskt lagrad energi så ja.. och ska man då jämföra (med 31ton) måste man sänka effektiviteten till en för elbilar horribel nivå.
Eller om man vänder på det över 600mil på 80 liter bensin


Ville bara få fram att jag ansåg att det var lite galet jämfört och det gav en smula extrema siffror.


/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-13 00:42:59    Rubrik: Svara med citat

Hej!

mrMagoo skrev:
Men ?????

Givetvis finns laddförluster på dom flesta batteri typer (det finns undantag) och en laddare kommer aldrig bli 100% effektiv men det har ju inget med räckvidd att göra ska man däremot räkna på total ekonomi är det en viktig faktor.

2.2kwh per mil vart kommer det ifrån ??

Från inläggen i den tråden som du länkade till och bad mig kolla, Jens skrev i första inlägget 2.4kwh / 10km, blev något bättre efter "överladdning"/rekond, men bara en stund, om jag förstod honom rätt. Sen lite varierande uppgifter från andra, Akeshog skrev 2.2kwh i inlägg nr 3 där. OBS, ej förbrukning i bil från batteriet, utan från nät vid laddning, dvs _med_ diverse förluster inräknade. Blir era NiCd väldigt varma vid laddning? De verkar ju inte gasa bort så mycket vatten i alla fall om jag förstått saken rätt.


Citat:

Förtydligande
Med 776kwh i batteriet (en omöjlighet idagsläget) skulle jag komma teoretiskt 705 mil vilket innebär att om jag nu skulle köra 1410 mil per år behöver ladda 2ggr per år--
/Henric


Oki! Låter ju bättre det, men.. ?? Nu väldigt snålt i stället, 1.1kwh per mil?
Hur mycket tar din totalt från nätet per mil ungefär när du väl har laddat sen, och i vilken hastighet på vägen brukar du ha kört då?

Mvh
/ µP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-09-13 08:15:43    Rubrik: Svara med citat

Angående Clion's förbrukning så är den 1,9-2,4kWh/10km räknat från vägguttaget, det är väldigt svårt att komma under 1,9 och 2,4 är med en ordentligt tung högerfot. Rolling Eyes
Ett snitt på 2,2kWh/10km är normalt beräknat på en längre tid (1år)
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-13 19:38:22    Rubrik: Svara med citat

precis....... med laddförluster
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-09-16 14:01:48    Rubrik: Spännande/deprimerande läsning Svara med citat

Jag får nog lägga ner drömmen om att konvertera en vanlig bil till eldrift.

Motorvägsfart (med kortare maxfart runt 130 km/h) och en räckvidd på max 20 mil under bra förhållnaden (och ner till runt 15 mil vintertid o s v) känns som minimi krav.

Kanske kommer mini-cooper el-hybrid snart till Sverige - det kan kanske vara något att satsa på. Volvo visade ju oxå en prototyp med elmotor i varje hjul som dom spår komma ut på marknaden om 5 år...

Om 10 år kanske en amatör kan bygga en elbil med rimliga prestanda. Man blir lite förvirrad när dom amerikanska firmorna på nätet verkar lova mycket bra prestanda för konverterade standardbilar... men reklam är ju reklam...

Tack för mig!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-17 08:36:10    Rubrik: Re: Spännande/deprimerande läsning Svara med citat

Zapp skrev:
Jag får nog lägga ner drömmen om att konvertera en vanlig bil till eldrift.

Motorvägsfart (med kortare maxfart runt 130 km/h) och en räckvidd på max 20 mil under bra förhållnaden (och ner till runt 15 mil vintertid o s v) känns som minimi krav.

Kanske kommer mini-cooper el-hybrid snart till Sverige - det kan kanske vara något att satsa på. Volvo visade ju oxå en prototyp med elmotor i varje hjul som dom spår komma ut på marknaden om 5 år...

Om 10 år kanske en amatör kan bygga en elbil med rimliga prestanda. Man blir lite förvirrad när dom amerikanska firmorna på nätet verkar lova mycket bra prestanda för konverterade standardbilar... men reklam är ju reklam...

Tack för mig!


Ge inte upp än...
Fundera bara på lite alternativa banor..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-25 23:11:57    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Angående Clion's förbrukning så är den 1,9-2,4kWh/10km räknat från vägguttaget, det är väldigt svårt att komma under 1,9 och 2,4 är med en ordentligt tung högerfot. Rolling Eyes
Ett snitt på 2,2kWh/10km är normalt beräknat på en längre tid (1år)



Hej Julle!
Hmm.. Jag blev lite nyfiken på detta, hur innefektiv är laddprocessen på kadmiumbilarna? Kylning? Eller är det nått annat? klena laddare som eldar upp mycket förlusteffekt?

Dvs har du kollat hur mycket din bil tar från batteriet jämfört med väggen? Typ hur många % tappas i laddprocessen med kadmiumbilarna IRL och vari ligger problemet, om det nu är ett problem med dålig verkningsgrad?



Jag har bara kört bly-bil, och upplevde då inte så speciellt stora skillnader mellan faktisk förbrukning på vägen och "vägg"-förbrukningen, .
Men..har inga exakta siffror kvar nu, det är tyvärr 10 år sen den rullade Sad

Jag har för mig att det låg runt 1.4-1.6kwh /mil och en väldigt liten, på gränsen till försumbar laddförlust, jag minns det som långt under 10%, får väl se om jag kan hitta nån loggbok i om jag röjer lite i högarna.

Men, jag laddade bara till 100% fullt i bland, alltså oftast bröt jag efter "bulk"-laddning som jag har för mig att det kallas. (typ 80% fullt eller nått i den stilen) Det är då ett väldigt effektivt område jämfört med gasningsladdning..



Den sista "acceptansladdningen" och gasningen hoppade jag ofta över, men i bland fick dom stå kvar och gasa lite och röra om rejält i soppan med bubblorna så det inte skiktade sig med syran i cellerna, och även för att minska sulfateringsproblem, jämna ut spänningen i de olika cellerna i batteriet osv.


Mvh
/ µP

Ps, lagt in lite nya filmer på tv-kanalen igen:
http://elbil.forum24.se/elbil-about491.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-26 07:11:06    Rubrik: Re: Spännande/deprimerande läsning Svara med citat

Zapp skrev:
Jag får nog lägga ner drömmen om att konvertera en vanlig bil till eldrift.

Motorvägsfart (med kortare maxfart runt 130 km/h) och en räckvidd på max 20 mil under bra förhållnaden (och ner till runt 15 mil vintertid o s v) känns som minimi krav.

...

Tack för mig!


Tja, har du _drygt_ 100k kan vi nog fixa det! Batterierna blir då en mycket stor del av kostnaden, men då får du ett riktigt kraftigt paket.
Men kanske inte nya prylar rakt igenom i övrigt, för mig har 100 k kännts som 10 x normal-budget.. så jag är inte så van att tänka så Smile

Osäker på din donatorbil, vad har den för CW frontarea vikt med och utan bensinmotoer, håller växellådan, går det att ta bort "låda" men ha kvar slutväxeln? håller den då?.. å sånt. men det kanske är ett senare problem.

maxvikt per axel för att få den igenom besiktningen å sånt är nog en bra början att ta rätt på, och vad motorjox som du skall lyfta ur väger?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-09-26 12:07:38    Rubrik: Svara med citat

Hej µPower,

En normal laddning (enligt UCL i Renault) innebär en överladdning på ca 15%, dvs 15% av inmatade Ah får du inte ut igen, jag skulle tro att laddprocessen totalt har en förlust på ca 20%, detta är enbart batteriet, vad laddaren har för verkningsgrad vet jag inte men varm blir den...

Normala Ni/Cd i ficklampsstorlek har en förlust på ca 30%, mest beroende på laddarens intelligens.

Blybatterier har en förlust på ca 4-10% beroende på typ, gelbatterier eller rörceller.

Zebrabatteriet har en förlust på 0%, de Ah du laddar in får du även ut!
Dock har de en värmeförlust som är lite knepigare att beräkna.

/Robert
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-09-26 19:28:22    Rubrik: Svara med citat

Lågt cv är ju avgörande inkl liten frontarea. Många Citroen, ex GS har det. Varför inte en en el-Citroen SM!! Betänk varför en GM EV1 liknar en Citroen SM - strömlinjeform. En Hummer har lika hög bränsleförbrukning i stad som på landsväg by the way!

Inspiration kan ju bla vara hur Greenpeace slätade ut en Twingo och med en mindre motor gjorde koncetbilen Smile som drog drygt 0,3 l/mil 1996. Utan tvekan ngt som inspirerade VW till Polo 3l och Audi till A2 -sök på Twingo Smile för inspiration.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-27 02:23:01    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
..laddprocessen totalt har en förlust på ca 20%, detta är enbart batteriet, vad laddaren har för verkningsgrad vet jag inte men varm blir den...


Oj!
Behöver inte batteriet kylning då?? eller är det oisolerat?
Mmm.. Men det väl ändå inte så mycket till "slöseri"-problem ändå, om man nu jämför med de *hrmm..* "värmeförluster" som man måste göra sig av med i form av avgaser och kylvatten på en bensinare.. och "tomgångsförluster" vid rödljus tex, som många nya bilar fortfarande har inkonstruerade, fast alla vet att det är helgalet.


Men ni slipper ju ha kupevärmare i bilen på vintern då va? Bara man ser till att ladda batterier just till de sista timmarna innan man skall i väg.. Smile

Sitter laddarens utblås och kanske värmeväxlare från batteriet så att man kan få värmen att göra nytta inne i kupén kanske? isolerat och Vattenkylt batteri eller hur är det i dag? Mitt blybatt var isolerat med flera cm "frigolit" för att gilla vinterkörning, men trots det ingen kylning alls på sommaren, det höll sig sjust ändå, så det kan nog inte ha varit speciellt många % värmeförluster i batt.


Citat:

Blybatterier har en förlust på ca 4-10% beroende på typ, gelbatterier eller rörceller.


Mmm.. och det är då vid en full laddcykel med acceptansladdningen mot slutet inkluderad? Så i det andra området, "bulk" (typ från start och upp till 14-14.4V på ett "vanligt" bilbatteri) , där under så är det nog i princip nästan bara interna resistiva förluster skulle jag gissa. Vad tror du?


Citat:

Zebrabatteriet har en förlust på 0%, de Ah du laddar in får du även ut!
Dock har de en värmeförlust som är lite knepigare att beräkna.

/Robert


Gillar Zebra. Frågan är var man köper det till rimliga pengar...??

Värmeförlusterna i denna typ verkar ju vara av karaktär "termosproblematik", isolera bättre så försvinner delvis problemet, vissa får säkert problem om man kör allt för sällan och batteriet hinner gå ned i temperatur, och även att ev kylning nog krävs vid väldigt hård drift pga inre resistansen, men kemin verkar kul!

Har du sett några priser??

LiFePO4 är vad jag kan se för dagen annars det enda vettiga som ligger i nivå med traktionsblybatt över hela "livstids-kostnaden", men.. jag kan ha räknat fel där. Men det låg i nivå med US-125 om jag räknat rätt (700Cykler) + att man vid fallet litium får ut "all" kapacitet vid tex motorvägskörning, något som ju kan va struligare med bly vid sånna "nästan fullastkörningar".

Och så går det ju åt fett med övervakning på varje cell, jobbigt. Eller kanske inte så jobbigt om man köper det färdigt, då bara hyfsat dyrt..om man nu skall ha det seriöst.
-Så visst lockar det med mycket lättre bilar med samma körsträckor och kostnad som vi har på en bil med 500-600kg bly.. Och om det ändå blir ungefär det samma i pengar per "urladdadade kwh" som med bly.
Över 2000 cykler till nästan 100% DOD, det är inte fy skam det.

Och passar det dessutom det resmönstret man har, så kan man ju kanske köra ett bra tag tag till på den kapacitet som batteriet håller när det gjort sina 2000 cykler.., ja i så fall borde ekonomin bli utmärkt! (OM dom nu inte vissnar å dör på "tid", i stället för angivet antal cykler.. Som tex cobolt Litium Ion mfl gör. "shelf life" tror jag det brukar benämnas, att dom tappar kapacitet även oanvända "på hyllan".

Men..Det får väl framtiden utvisa hur det är med den saken på LiFePO4-kemin.. Billigare borde de bli i alla fall, cobolt är väl inte direkt gratis i framtiden om man skall ha batterier till tex 20-40 miljoner nya "plugin"-bilar varje år... (2006 tillverkades 69 Miljoner nya bilar och fordon, 16 miljoner nya bilar såldes bara i usa... galen )
Confused

Finns Zebra nu tillgängligt egentligen? Billigare än bly och litium?
Jag mailar dem nu med en förfrågan till ett gruppköp.

Nackdelen, som kanske stjälper zebra i storvolymer är väl att det binder upp en hel del Nickel? Med prisrejs som följer, om man skall ha det i 100 tals miljoner bilar.... ?

Jag kan inte kemin eller konstruktionen där, går det att ha tunt nickelpläterade ytor i stället för massiva?


Hejhej
/µP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-27 03:03:49    Rubrik: Svara med citat

marcus skrev:
Lågt cv är ju avgörande inkl liten frontarea. Många Citroen, ex GS har det. Varför inte en en el-Citroen SM!!

Ja varför inte, sätt i gång å bygg? Smile

Jag skulle vilja kunna enkelt mäta upp veta vilka bilar som är lämpliga,
Vad tror ni om att med "våg" väga det samlade motståndet på en bogserad bil, lång lina, flygfält eller liknande, dra den och logga med lastcell och gps upp till 180 knyck eller nått, så borde det väl visa sig väldigt väl vilka karosser och däck osv som är bra att bygga vidare på.


Citat:

Betänk varför en GM EV1 liknar en Citroen SM - strömlinjeform.

Någon som har siffror på den? så man kan se vad den drar i typ 140 då. för det är väl där Cw är uppmätt?

Citat:

En Hummer har lika hög bränsleförbrukning i stad som på landsväg by the way!

Usch ja.. en hummer bensinare drar på landsväg cirka 20-25 ggr mer än en dagens snålaste supersportbil!!?!

Gissa vilken?
Mr. Green

Citat:

Inspiration kan ju bla vara hur Greenpeace slätade ut en Twingo och med en mindre motor gjorde koncetbilen Smile som drog drygt 0,3 l/mil 1996. Utan tvekan ngt som inspirerade VW till Polo 3l och Audi till A2 -sök på Twingo Smile för inspiration. /Marcus


Den minns jag!, Turboladdad liten motor, gillar när dom kommer med sånna där handfasta och väldigt konkreta "in your face"-fakta i stället för att gnälla, det går liksom inte att bestrida då längre av industrin, "det går inte"... Joho, det gick visst... Smile
Data på den, cw före och efter, rullmotstånd mm:
http://de.wikipedia.org/wiki/Twingo_Smile

Dom gjorde ju även ett kylskåp utan "freoner", tror dom kallade det "greenfridge" eller nått sånt, det vände nog delvis upp och ned på den branschen det också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Bionic "fiskbil" med väldigt bra cw för att ha en så skum form..
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficients En drös med bilar, några citroën! Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-09-27 09:16:59    Rubrik: Svara med citat

uPower skrev:
Citat:
Finns Zebra nu tillgängligt egentligen? Billigare än bly och litium?
Jag mailar dem nu med en förfrågan till ett gruppköp.

En sak som störde mig när det gäller Zebra var det faktum att batteriet tog ett helt dygn att värma upp (i.o.f.s. inkl. laddning, men ändå). Det - till skillnad från varmhållningen - är nog mer än ett thermos-problem. Men det skall bli väldigt intressant att höra deras svar, utvecklingen går ju framåt. Tänk också på att de tidigare sagt att de inte säljer till privatpersoner. Det går ju däremot lätt att lösa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-09-27 20:44:59    Rubrik: Re: Spännande/deprimerande läsning Svara med citat

µPower skrev:
Zapp skrev:
Jag får nog lägga ner drömmen om att konvertera en vanlig bil till eldrift.

Motorvägsfart (med kortare maxfart runt 130 km/h) och en räckvidd på max 20 mil under bra förhållnaden (och ner till runt 15 mil vintertid o s v) känns som minimi krav.

...

Tack för mig!


Tja, har du _drygt_ 100k kan vi nog fixa det! Batterierna blir då en mycket stor del av kostnaden, men då får du ett riktigt kraftigt paket.
Men kanske inte nya prylar rakt igenom i övrigt, för mig har 100 k kännts som 10 x normal-budget.. så jag är inte så van att tänka så Smile

Osäker på din donatorbil, vad har den för CW frontarea vikt med och utan bensinmotoer, håller växellådan, går det att ta bort "låda" men ha kvar slutväxeln? håller den då?.. å sånt. men det kanske är ett senare problem.

maxvikt per axel för att få den igenom besiktningen å sånt är nog en bra början att ta rätt på, och vad motorjox som du skall lyfta ur väger?



Jaha... man får tillbaka hoppet då och då. Låter som man kan få något bättre än blybatterier för runt 100.000:- (komplett med donatorbil o s v)

Jag fick dessutom svar från http://www.avt.uk.com/ på om man kan köpa prylar från dom - det gick bra. Dom hade redan kunder från Sverige... Dom menade att mina prestandakrav var realistiska... vet inte riktigt vad jag ska tro på...

Hur som helst är det spännande att följa diskussionerna i denna tråd! Det finns mycket kunskap bland er. Är det inte dags att bygga en svensk Tessla... Fram med riskkapitalet och sätt igång... Jag förhandsbokar en redan nu!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.15 sekunder att ladda.