Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera till elbil!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-09-27 21:09:41    Rubrik: Svara med citat

Om du fixar riskkapitalet, eller förhandsbokar (och betalar) några bilar, så är det nog rätt många som skulle vara beredda att säga upp sig och börja med detta på heltid.

Jag skulle.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-27 22:51:12    Rubrik: Svara med citat

jag med
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-27 23:10:12    Rubrik: Svara med citat

Apropå Zebra

Citat:
Gillar Zebra. Frågan är var man köper det till rimliga pengar...??

Värmeförlusterna i denna typ verkar ju vara av karaktär "termosproblematik", isolera bättre så försvinner delvis problemet, vissa får säkert problem om man kör allt för sällan och batteriet hinner gå ned i temperatur, och även att ev kylning nog krävs vid väldigt hård drift pga inre resistansen, men kemin verkar kul!

Har du sett några priser??


Zebra ca35000:- 1966:-sek per kw/h
Men MesDea är inte intresserade att sälja mindre antal än 100st

Värme läckaget är 100watt
Och det kommer som en enhet med bms inbyggd tillsammans med cellerna i en fyrkantig termos
när man har startat ett zebra batteri så kallnar det inte så väldigt lätt, den inbyggda kontrollenheten ser till att batteriet håller sig varmt även när det inte laddas (men det räcker ju bara några dagar innan batteriet är tomt)


klippt från Att bygga om sitt elfordon
Citat:
Zebra
anser jag vara det idealiska elbilsbatteriet
Väldigt lite spännings differens mellan tomt och fullt
Hyfsat mycket energi per vikt enhet och väldigt skaktåligt
BMS inbyggt i batteriet
Temperatur okänsligt
Går i princip inte att ladda sönder (vid full cellspänning ökar resistansen)

Mes-Dea verkade dessvärre helt ointresserade av att sälja små volymer
och privat personer är uteslutet (men det sista är ju inte direkt olösbart)
och dom har inga ambitioner att tillverka andra spänningar än dom som tillverkas 24, 276, 552 volt
(24voltarna går inte att lägga i serie)

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-28 06:22:30    Rubrik: Svara med citat

Med andra ord så måste bilen byggas om för att klara 276volt... mot vad den har nu runt 108-120volt.. .

Hur många Ah kan man då klämma ut en zebra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-09-28 17:59:20    Rubrik: Svara med citat

Ni har väl sett http://www.devantini.com/

Kolla deras sponslista!

Jag är klart intresserad av att medverka i projekt - typ svenska Tesla, men gärna typ svensk Think - det verkar ju inte som våra stora biltillverkare kommer att satsa på dylikt - och samtidigt är bilbyggarkunskaperna enorma i sverige....

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-09-29 15:26:33    Rubrik: Svara med citat

Citat:

En sak som störde mig när det gäller Zebra var det faktum att batteriet tog ett helt dygn att värma upp (i.o.f.s. inkl. laddning, men ändå). Det - till skillnad från varmhållningen - är nog mer än ett thermos-problem.


Hej!

Hmm.. Är nu inte med på riktigt hur du menar, i vilken situation? Detta upplever jag själv som nått i stil med "inget problem alls", för mig privat i alla fall.

Kanske har jag missuppfattat något? Den Uppvärmningen är väl inget som skall hända mer än om den stått stilla i långa perioder och hunnit gå under smältpunkten för saltet mm?


Ett STORT problem
-Däremot upplever jag att 100 Watt av konstanta förluster ( eller en form av kontrollerad "självurladdning") är ett STORT problem.. Detta skulle i så fall nu ungefär motsvara mer än halva min dagliga körning/-milförbrukning! ...

Vad blir detta på ett år med nät och laddarens förluster? Drar till med 10-15%, nästan 1TWh på bara en miljon bilar?
Om vi spanar på världens alla 600 miljoner bilar(800?...), och om vi bara räknar PERSON-bilar som så småningom skulle bli elbilar, antar då att hälften blir elbilar framöver, resten körs på mat eller skog eller nått annat, och..bara anta att hälften av dessa valde zebra, typ 150 Miljoner då, så drar dom vad jag kan se dagligen runt 149850000000000.1 Wh Wink
Utan att göra "nytta"...?


Blir väl en rätt fet mängd med kärnkraftverk bara för att klara av de 15GW(?) i ständig elpower..bara för att täcka upp för "självurladdningen" alltså, Är detta vettigt/acceptabelt OM man nu skall satsa på elbilar i längden?
(typ 20 "kärnkraftverk" av dagens snittstorlek för att hålla 25% av bilarna med på standby om dessa använder Zebra, om jag nu funderade rätt i resonemanget ovan)

Och räkna sen med alla arbetsfordon, scootrar, truckar bussar hybridlastbilar osv. urk. Sad




Vet du vilket batteri det handlade om då, med "100W"? Mellanstora eller de små? 20kWh?

Har du hittat nått seriöst datablad någon gång? Länk?




Citat:

Men det skall bli väldigt intressant att höra deras svar, utvecklingen går ju framåt. Tänk också på att de tidigare sagt att de inte säljer till privatpersoner. Det går ju däremot lätt att lösa.

Jupp, intressant om dom slår litium tex på totalekonomin.

"Privatpersoner", ja det löser vi väl i så fall. Jag har firma tex och det finns många.
Det jag frågat på är en större mängd batterier, runt 20 kwh per paket.

Mvh
/ µP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-09-29 18:44:06    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det jag frågat på är en större mängd batterier, runt 20 kwh per paket.


Man köper dom som kompletta enheter innehållandes ett par hundra klöverformade stavceller samt bms på 16 eller 20kwh beroende på om det ska vara möjligt att snabbladda (kwh16) eller inte (20kwh)

När det gäller den beryktade vämeförlusten tja.... 100watt är ju trots allt en del energi men tänk på temperatur förlusterna i ett Nicad, BlySyra, mfl. när kvicksilvret närmar sig nollan eller lägre, då kan de ju lätt springa iväg ett par kwh och gömma sig bakom termometern.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-10-01 14:30:42    Rubrik: Svara med citat

marcus skrev:
Ni har väl sett http://www.devantini.com/

Kolla deras sponslista!

Jag är klart intresserad av att medverka i projekt - typ svenska Tesla, men gärna typ svensk Think - det verkar ju inte som våra stora biltillverkare kommer att satsa på dylikt - och samtidigt är bilbyggarkunskaperna enorma i sverige....

/Marcus


Ja nog borde vi kunna göra detta i Sverige utan "större problem", det finns ju som sagt en osannolikt stor samlad kompetens per capita. Men att starta upp ett nytt bilföretag i dagens konkurrens..är nog inte helt gratis!

Jag är med! Smile Behöver just nu inte ens säga upp mig..
Och jag känner två tre till duktiga som troligen är med utan att blinka om det blir något kul företag kring detta.

Men.. Vem vågar starta företaget?
Det går åt: bra plan, vettiga ledare och en rejäl hög med stålars i första hand.

Apropå deras sponsorlista, japp rejäl!
Dom hade ju inte kunnat göra den där projektbilen om det inte var för sponsorerna, men samtidigt så har dom ju uppenbarligen inte fått "senaste teknik" som deras målsättning var från början, det beror väl då på att en del av de stora företagen..helt enkelt ligger lite efter på tekniken? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-10-01 15:16:35    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu byggt färdigt min nya verkstad, 76 kvadratmeter, 4m i takhöjd och en travers samt 2 pelarlyft och gott om verkstadsutrustning. bilder kommer snart!
Nu ska jag bara se till att tre av de nio Shocked Clio som står på tomten snarast återser sin ägare i ett nyservat skick! Batteriservicen har fortgått som vanligt under byggnationen men resten har avstannat en smula.

Jag är gärna med på ett projekt och kan givetvis sponsra med en bunt pengar och ev ett batteripaket (Ni/Cd) Jag samarbetar sedan en tid med SAFT så det kan underlätta.

Vad tror ni om detta? http://www.ultimasports.co.uk/gtr/design.html
Jag har skruvat lite med dessa bilar och jag måste säga att de är en mycket väl genomtänkt design som lämpar sig ypperligt för ett elbilsbygge.
Den stora fördelen är låg vikt och en fullständig frihet i placeringen av batterier och liknande, en annan fördel är att den är enkelt registrerbar, något som annars kan vara en källa till frustration...

Dess egenskap som blickfång behöver jag knappast nämna... Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-10-01 16:54:18    Rubrik: No we start to talk! Svara med citat

Detta låter verkligen intressant! Om pengarna är rimliga (vad det nu innebär...) så skulle jag gärna vara med och bygga/betala/planera en bil... Ni verkar ju ha kunskapen och kontakterna... Jag har redan glömmt Alfan (när jag länkade mig vidare till GTR:en).

Hur ser en grov kostnadskalkyl på ett sådant projekt ut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-10-01 17:08:43    Rubrik: Svara med citat

Den ser helt RÄTT ut - men den förpliktigar.... Vi kommer att behöva rätt seriösa pengar. Räcker en miljon?
/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-10-05 00:28:03    Rubrik: Svara med citat

marcus skrev:
Den ser helt RÄTT ut - men den förpliktigar.... Vi kommer att behöva rätt seriösa pengar. Räcker en miljon?
/Marcus


Japp. Lätt. Enligt min skiss. Det räcker till och med till en lösning med riktigt BRA prestanda! och lång räckvidd.

Liknande Tesla roadstern. minst 200 hästar och 25-35 mil beroende på fart och Cw mm. Har någon sett Cw och frontarea på dessa karosser? Då kan vi nog bli mer exakta.


Men sen att göra något annat av det än amatörbyggt fordon... Då blir det dyrt som fn. att utvekla för och krocka en massa färdiga bilar mm osv.


Mvh
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-10-06 20:18:33    Rubrik: Dyrt... Svara med citat

Hur gärna man en vill hamnar man nog på "fantasi" penga nivå... En GTR byggsats utan motor går ju bara den loss på 200.000:-

Sen kan man ju fundera på däcken som är hyggligt breda, bara att snurra runt dom kräver en del batterier. Smalare däck är nog knepigt då bilen liksom kräver detta för att se rätt ut - och dessutom är byggd för breda däck.

Jag har börjar fundera på min Alfa igen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-10-07 12:30:14    Rubrik: Svara med citat

Funderat på en Miata.
Check liten bil, troligen med bra luftmotstånd och kostar från 40 000kr. Därefter kan man ju sälja av fossildelarna och få tillbaka lite pengar.
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-10-07 16:14:17    Rubrik: Svara med citat

Caffe skrev:
Funderat på en Miata.
Check liten bil, troligen med bra luftmotstånd och kostar från 40 000kr. Därefter kan man ju sälja av fossildelarna och få tillbaka lite pengar.


Ja, jag gillar också miatan! Har du sett så billiga??
Hur det är med plats för joxet osv .. ingen aning. Den är kanske lite liten.

Zapp
Ja, miljon är fantasipengar för de flesta dödliga, mig inkluderat, men vad jag räknat på (grovt) så ÄR det fullt möjligt att bygga en runt miljonen-sportbil med riktigt bra prestanda och räckvidd. (0-100 runt 4-5 sek, ca 30mil räckvidd i lagliga farter, 30kw ombord-laddare för att kunna ladda i ca 10-15 mil extra när man lunchar på nått ställe med bra proppar.. osv.)

Jag skulle gärna vara med och göra jobbet nästan gratis OM nu någon vill ha ett sånt specialbygge i Sverige.
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-10-08 07:45:44    Rubrik: Svara med citat

Mazda Miata är en snygg liten bil, troligtvis mycket lämplig till konvertering, någon som har en stående?

Annars har jag funderat på hybriddrift till en Peugeot 806/Citroën Evasion,
dessa bilar får lasta brutalt mycket (660kg) samt har mängder med utrymme under golvet och en bakaxel som är lätt att modifiera.
Tänkte behålla fossilmotorn där framme och komplettera med en cliomotor på bakaxeln.

Några synpunkter??
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-10-08 17:30:00    Rubrik: Svara med citat

µPower skrev:
Ja, jag gillar också miatan! Har du sett så billiga??
Hur det är med plats för joxet osv .. ingen aning. Den är kanske lite liten.


Yes man, nu på hösten vill ju ingen ha en cab. Wink
http://www.blocket.se/li?q=miata&ca=14_s&th=1&sp=1&c=4&w=3&ps=4&pe=6&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&aws=&awe=
Very Happy

Julle: Låter way avancerat men får du ihop något så är det helt klart tufft. Smile

/Caffe
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-10-08 19:39:25    Rubrik: Lite data Svara med citat

Ok...

Hittade en bra lista på CW värden för en massa olika bilar här http://pboursin.club.fr/res/aero.xls

Nu har vi en Mazda Miata -90 och framåt:
CW 0.38, Vikt runt 1000 kg



Och en Alfa GTV -95 och framåt:
CW 0.340, Vikt runt 1350 kg



Jag är väldigt nära att hitta ett billigt objekt och börja riva... det kliar i fingrarna. I värsta fall får jag nöja mig med blyaccar och begränsad prestanda... men byggas ska det - hoppas jag! Jag siktar på en mycket billig bil och lägger krutet på batterierna. (kommer jag inte så långt så har jag inte förlorat så mycket pengar...)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-10-09 13:51:56    Rubrik: Svara med citat

Caffe skrev:
µPower skrev:
Ja, jag gillar också miatan! Har du sett så billiga??
Hur det är med plats för joxet osv .. ingen aning. Den är kanske lite liten.


Yes man, nu på hösten vill ju ingen ha en cab. Wink
http://www.blocket.se/li?q=miata&ca=14_s&th=1&sp=1&c=4&w=3&ps=4&pe=6&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&aws=&awe=
Very Happy



Coolt. Har dock ingen aning om den är lämplig att bygga på. Med litium går det troligen bra.
..Men med 500kg bly..??

Citat:

Julle: Låter way avancerat men får du ihop något så är det helt klart tufft. Smile

/Caffe


Det låter klart görbart, och är prezix det jag funderat på till min gamla audi Avant.... En pyttediesel fram för långkörningar och optimera för låg förbrukning. hjulmotorer bak vore grejt som regen och extra skjuts i bland. 4hjulsdrift på köpet sas.
-- Om man hade pengar..

Sen att ha en annan ren elbil för alla kortare vardagssträckor.
Men jag har inga cliogrejor, aldrig ens sett några Sad




Zapp: Cool lista!
Men.. Vad betyder de övriga där:
S SCx larg haut Cz Cz av Cz ar

Frontarea i m2 och Cw-värdet, beräkna i olika hastigheter så kan du sen få fram en graf på vad bilen drar i öh.."lutmotståndseffektbehov" Smile
Rullmotståndet beror ju mycket på vilka gummin du lägger på , tryck vikt på bilen osv, och det ökar väl linjärt med hastigheten.


Har du hittat vad alfan får lasta?
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zapp
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2007
Inlägg: 7
Ort: Södertälje

InläggPostat: 2007-10-10 13:19:54    Rubrik: Totalvikt Svara med citat

Jag har hittat en Alfa Romeo GTV -95... galen

Vikt ca 1350kg, max totalvikt är 1780 kg. Om man rensar ut fosil tekniken kan man lasta in upp till 500 kg batterier... Vad tror ni? Kan det funka? Går det att få tag i något annat än blybatterier? (om man tänker lägga huvuddelaen av pengarna på batterierna)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.