Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidden Leaf I+II
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-07-07 10:54:03    Rubrik: Räckvidden Leaf I+II Svara med citat

Hej.

Spontant har jag bestämt mig att leasa en Leaf II (2014).

Nu försöker jag att utreda hur många mil klara Leafen egentligen.

För min dagligen bruk räcker det teoretiska 199km iaf. Max sträckor blir på landvägen 12 mil. Men hur klara leafen motorvägen vid 110 till 120km/h?

"Långresor" blir Malmö-Hylte, Hylte-Göteborg, Hylte-Tjörn, tur och retur. Hur många laddningsstopp måste jag räkna med?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-07-07 11:09:38    Rubrik: Re: Räckvidden Leaf I+II Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Hej.

Spontant har jag bestämt mig att leasa en Leaf II (2014).

Nu försöker jag att utreda hur många mil klara Leafen egentligen.

För min dagligen bruk räcker det teoretiska 199km iaf. Max sträckor blir på landvägen 12 mil. Men hur klara leafen motorvägen vid 110 till 120km/h?

"Långresor" blir Malmö-Hylte, Hylte-Göteborg, Hylte-Tjörn, tur och retur. Hur många laddningsstopp måste jag räkna med?

Mvh
Daniel

Jag skulle nog säga motorväg 8-12mil
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-07-07 14:00:02    Rubrik: Re: Räckvidden Leaf I+II Svara med citat

AleX skrev:

Jag skulle nog säga motorväg 8-12mil

Hej o tack för svaret.

Vid vilken hastighet?
8mil vid leaf I och 12 mil vid Leaf II vid 120Km/h?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-07-07 14:13:04    Rubrik: Svara med citat

Det är i princip ingen skillnad på gen 1 och gen 2 vad gäller körsträcka. Att komma 120 km i 120 km/h är nog tyvärr närmast omöjligt. Då gäller det att det inte finns några backar och att du har de mest lättrullande däck som finns samt att du har tejpat alla kaross-skarvar och vaxat lacken... Realistiskt kan man nog komma ca 90 km vid 120 km/h. (Ni som redan kör Leaf får gärna kommentera här...) Att komma över 150 km kräver snålkörning av högsta klass enligt mig och då har jag ju ändå kört 104 km på en clio-laddning (89 Ah) vilket inte är speciellt förnöjsamt...

Däremot vintertid kan man nog uppleva en viss skillnad i räckvidd pga gen 2:s förbättrade värmesystem.

Jag har ju också hakat på detta leasingtåg så det visar väl sig om jag har beräknat rätt när den ska köras hem från Malmö till Östersund. Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-07-07 15:41:44    Rubrik: Svara med citat

Har en Leaf -12, antar att det är gen1. Enligt carwings snittar jag 1,1 kW/mil varav 90% landsväg och 10% city. Jag kommer till jobbet på 33% av soc och det är 4,5 mil. Enligt räckviddometern skulle jag inte klara 15 mil, även om den snuddar på 200 vid fulladdad start. Har alla 12 pinnar kvar på batterikap.
12 mil kommer du kanske om du har över 7% lutning nedför hela vägen Smile.
Till överst på sidan
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3127
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-07-07 18:57:38    Rubrik: Svara med citat

och för mig som fattar lite trögt bland standarderna så är det enbart Chademo laddare jag ska klicka i på uppladdning.nu för Leaf va? Ingen adapter för tesla supercharger eller annan snabbladdkälla? (1fas räknar jag inte som användbart på långresan)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-07-07 19:40:03    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
och för mig som fattar lite trögt bland standarderna så är det enbart Chademo laddare jag ska klicka i på uppladdning.nu för Leaf va? Ingen adapter för tesla supercharger eller annan snabbladdkälla? (1fas räknar jag inte som användbart på långresan)

Chardemo = snabladdning till leaf
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-07-07 19:40:56    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
....

Jag har ju också hakat på detta leasingtåg så det visar väl sig om jag har beräknat rätt när den ska köras hem från Malmö till Östersund. Laughing


Oj då.. de är en liten bit o köra Surprised
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-07-07 19:42:48    Rubrik: Re: Räckvidden Leaf I+II Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
AleX skrev:

Jag skulle nog säga motorväg 8-12mil

Hej o tack för svaret.

Vid vilken hastighet?
8mil vid leaf I och 12 mil vid Leaf II vid 120Km/h?

Mvh
Daniel


Nä tyvärr 8 till 12 mil båda 1 och 2 då är hastigheten anpassat efter trafikryttmen

Men ett tips är att ligga bakom långtradarna och hålla 85-90 så kommer du närmare 12mil

Det kan låta konstigt men regnar det så för du nog dra av 1 mil totalt
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2014-07-07 19:57:08    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
och för mig som fattar lite trögt bland standarderna så är det enbart Chademo laddare jag ska klicka i på uppladdning.nu för Leaf va? Ingen adapter för tesla supercharger eller annan snabbladdkälla? (1fas räknar jag inte som användbart på långresan)


Korrekt uppfattat!

Gällande räckvidd så lyckades jag köra 14 mil (GBG-Halmstad) i yttertemp 7gr C och extrem snålkörning med en Leaf ÅM12 förra våren. Körde max 90km/h och lade mig 20 meter bakom lasbilar. Hade 10km marginal enligt räckviddometern vid framkost.
Hemresan gick inte riktigt lika smidigt då det verka vara mer uppför norrut på E6 och det bara fanns bussar att haka på då det var söndag (de kör ca 110km/h)! Räckviddometern lade av och visade bara streck ca 3 km innan snabbladdaren hos Hedin Bil i Mölndal men jag kom fram på batteriångorna... Cool

I vintras pendlade jag 8 mil enkel resa mellan Jörlanda - Trollhättan med Leaf II ÅM13. Körde E6 upp till Uddevalla i 120km/h och där efter 44:an till Trollhättan i varierande hastighet (80-120km/h). Vid framkomst hade jag 12-18% SoC så jag skulle inte räkna med mer än 90km räckvidd i 120km/h vintertid.
Mindre kul att bilen vid framkomst till jobbet beräknade laddtiden till 12-13 timmar! ...så jag började dagarna med 15 min snabbladdning vid Överby köpcentrum (har nog laddat där minst 80 ggr under vintern) vilket reducerade laddtiden till 6-7 timmar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-07-07 22:33:54    Rubrik: Svara med citat

Antar att den långa laddtiden var med 10 A kabel?

Alltså 8h med 16A kabel?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-07 22:41:56    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
Har en Leaf -12, antar att det är gen1. Enligt carwings snittar jag 1,1 kW/mil varav 90% landsväg och 10% city. Jag kommer till jobbet på 33% av soc och det är 4,5 mil. Enligt räckviddometern skulle jag inte klara 15 mil, även om den snuddar på 200 vid fulladdad start. Har alla 12 pinnar kvar på batterikap.
12 mil kommer du kanske om du har över 7% lutning nedför hela vägen Smile.


1,1kWh/mil är ju jättebra, elbilen i detta hushåll har sedan leverans ett snitt på 1,92KWh/ mil och har aldrig varit under 1,65 kWh/mil mellan laddningarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-07 23:12:29    Rubrik: Svara med citat

1,1 kwh per mil låter extremt bra. Betydligt lägre än vad jag ligger på med eUp, jag snittar runt 1,3 kwh per mil.

1,1 måste vara ungefär så lågt man kan komma med elbil av leafens storlek, det går ju inte att minska rullmotstånd och luftmotstånd särskilt mycket mer, och verkningsgraden hos motorn ligger väll redan runt 95 % ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2014-07-07 23:20:38    Rubrik: Svara med citat

Lars E skrev:
Antar att den långa laddtiden var med 10 A kabel?

Alltså 8h med 16A kabel?


10A 10.5 timmar från 5-100%
16A 6.5 timmar från 5-100%
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NisseLöv
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2014-07-08 04:56:38    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:

Mindre kul att bilen vid framkomst till jobbet beräknade laddtiden till 12-13 timmar! ...så jag började dagarna med 15 min snabbladdning vid Överby köpcentrum (har nog laddat där minst 80 ggr under vintern) vilket reducerade laddtiden till 6-7 timmar.


Jag tycker att laddningen (med medföljande laddkabel) konsekvent går fortare än bilen talar om. I och för sig kanske det inte glädjer så mycket att det bara tar 10 timmar om man ska jobba 8. Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-07-08 10:30:01    Rubrik: Svara med citat

Håller med dig NisseLöv. Därför tror jag det är lite fel på Nissans beräkningar och siffrorna bilen visar. Jag som snittar 1,1 kWh/mil, enligt bilen, borde komma drygt 20 mil på en fulladdad bil. Men enligt Soc så är min räckvidd lite drygt 12 mil, när jag väl kör, även om Soc visar nästan 20 mil vid start. Snacka om att jag känner mig lurad. Nissan måste ha en jävligt dålig miniräknare i sin programvara - min 5-åring är bättre på matte än Nissan. Eller så är deras programvara utvecklad i Windows.
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-07-08 10:43:27    Rubrik: Svara med citat

NisseLöv skrev:
Gordon skrev:

Mindre kul att bilen vid framkomst till jobbet beräknade laddtiden till 12-13 timmar! ...så jag började dagarna med 15 min snabbladdning vid Överby köpcentrum (har nog laddat där minst 80 ggr under vintern) vilket reducerade laddtiden till 6-7 timmar.


Jag tycker att laddningen (med medföljande laddkabel) konsekvent går fortare än bilen talar om. I och för sig kanske det inte glädjer så mycket att det bara tar 10 timmar om man ska jobba 8. Confused


Om inte minnet sviker mig så räknar gen 1 fel om man skiftar mellan 10 och 16A laddning, den kommer ihåg vad den fick sist och räknar etfer det.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-07-08 10:44:07    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
Håller med dig NisseLöv. Därför tror jag det är lite fel på Nissans beräkningar och siffrorna bilen visar. Jag som snittar 1,1 kWh/mil, enligt bilen, borde komma drygt 20 mil på en fulladdad bil. Men enligt Soc så är min räckvidd lite drygt 12 mil, när jag väl kör, även om Soc visar nästan 20 mil vid start. Snacka om att jag känner mig lurad. Nissan måste ha en jävligt dålig miniräknare i sin programvara - min 5-åring är bättre på matte än Nissan. Eller så är deras programvara utvecklad i Windows.

Din bil behöver nog en omstart. Eventuellt inkluderat en Norsk avstängning...
1,1 kWh/mil är ju i stort sett omöjligt med en Leaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-07-08 10:58:30    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
Håller med dig NisseLöv. Därför tror jag det är lite fel på Nissans beräkningar och siffrorna bilen visar. Jag som snittar 1,1 kWh/mil, enligt bilen, borde komma drygt 20 mil på en fulladdad bil. Men enligt Soc så är min räckvidd lite drygt 12 mil, när jag väl kör, även om Soc visar nästan 20 mil vid start. Snacka om att jag känner mig lurad. Nissan måste ha en jävligt dålig miniräknare i sin programvara - min 5-åring är bättre på matte än Nissan. Eller så är deras programvara utvecklad i Windows.

Din bil behöver nog en omstart. Eventuellt inkluderat en Norsk avstängning...
1,1 kWh/mil är ju i stort sett omöjligt med en Leaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2014-07-08 17:40:02    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
guaruska skrev:
Håller med dig NisseLöv. Därför tror jag det är lite fel på Nissans beräkningar och siffrorna bilen visar. Jag som snittar 1,1 kWh/mil, enligt bilen, borde komma drygt 20 mil på en fulladdad bil. Men enligt Soc så är min räckvidd lite drygt 12 mil, när jag väl kör, även om Soc visar nästan 20 mil vid start. Snacka om att jag känner mig lurad. Nissan måste ha en jävligt dålig miniräknare i sin programvara - min 5-åring är bättre på matte än Nissan. Eller så är deras programvara utvecklad i Windows.

Din bil behöver nog en omstart. Eventuellt inkluderat en Norsk avstängning...
1,1 kWh/mil är ju i stort sett omöjligt med en Leaf.


Jag kan komma ner i 0.9kwh per mil vid extrem snålkörning, 40-60km/t

1.1 vid normal snålkörning 50-75km/t

1.3 normal körning 70-100km/t

Vintertid plus 50%
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.