Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera vanlig personbil till elbil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2007-08-19 18:06:58    Rubrik: Konvertera vanlig personbil till elbil Svara med citat

Hej
Jag undrar om det finns någon som hjälper folk att konvertera sin bil till eldrift. Om jag ser rätt på länkar hittar jag en firma i England som gör detta professionellt med lithiumjon eller bly. Visst kan man importera en konverteringssats från dem och bygga i Sverige???

Jag vill gärna ha tips om privatperson eller företag som kan sådant här.
Har kollat lite snabbt med SFRO (dom som besiktigar privatombyggda bilar) och där fanns i princip inga hinder.

Alltså lite snabbt ser det ut som man klarar sig med enkel bil: 10000:-
sats från england eller annat ställe: 50000:-
admin avgifter: 6000:-
66000:- för ett fantastiskt elfordon av senaste snitt (fast inte senaste modell;)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orcus
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 september 2007
Inlägg: 8
Ort: Bollnäs

InläggPostat: 2007-09-05 17:20:40    Rubrik: Svara med citat

Detta funderar jag på också då jag har en Mazda 626 ståendes på gården utan vettig motor.
Någon som kan förklara för en som inte vet än hur detta med elbilen funkar?

Hur löser man broms och styrservon när inte rätt motor sitter på plats?

Vilket är bäst, en AC-motor eller en DC-motor? gärna för och nackdelar med bägge om ni kan sätta upp en sådan lista.

Hur funkar gasen på en elbil? höjer och sänker man volten till motorn med hjälp av en potentiometer eller krävs det andra grejer?
_________________
Mvh Mattias
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-06 07:11:52    Rubrik: Svara med citat

Om jag inte är helt fel på det så är det bästa AC men i slutändan så är detta ett (rätta mig om jag har fel) dyrare system än DC

Angående servo så får du ha en liten pump som bygger upp vakum till dessa saker.

"Gasen" i ett AC system reglerar frekvensen medans DC så relgerar man (osäker på om det är spänning eller strömmen)

dessutom så finns det att stort problem och det är batterierna..
Dessa väger en hel del..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orcus
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 september 2007
Inlägg: 8
Ort: Bollnäs

InläggPostat: 2007-09-06 09:34:28    Rubrik: Svara med citat

denna vore något att gå efter vid bygget
http://www.plasmaboyracing.com/whitezombie.php

Var någon som länkade till en film om han i någon annan tråd här, där han berättade att han hade 2st motorer ihopkopplade, bilen valde sen efter lite programmering att dom först var parallellkopplade för att få mycket vrid och när bilen fått upp fart så ändrades kopplingen så de blev seriekopplade för att få mer fart.
verkade funka bra enligt filmen iallafall.

synd att min bil är framhjulsdriven då, jag kommer ju inte få något fäste alls Cool

Skulle det funka tror ni att koppla en elmotor direkt på vanliga växellådan på bilen? fast då måste man väl ha tag i en elmotor som har maxvarv ungefär lika som originalmotorn? vilket är 7200rpm.
De elmotorer jag hittat har legat på varvtal runt 1500-2000rpm...
_________________
Mvh Mattias
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-06 14:38:28    Rubrik: Svara med citat

Orcus skrev:
denna vore något att gå efter vid bygget
http://www.plasmaboyracing.com/whitezombie.php

Var någon som länkade till en film om han i någon annan tråd här, där han berättade att han hade 2st motorer ihopkopplade, bilen valde sen efter lite programmering att dom först var parallellkopplade för att få mycket vrid och när bilen fått upp fart så ändrades kopplingen så de blev seriekopplade för att få mer fart.
verkade funka bra enligt filmen iallafall.

synd att min bil är framhjulsdriven då, jag kommer ju inte få något fäste alls Cool

Skulle det funka tror ni att koppla en elmotor direkt på vanliga växellådan på bilen? fast då måste man väl ha tag i en elmotor som har maxvarv ungefär lika som originalmotorn? vilket är 7200rpm.
De elmotorer jag hittat har legat på varvtal runt 1500-2000rpm...


Bilens rpm är inte samma som en elmotors rpm..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orcus
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 september 2007
Inlägg: 8
Ort: Bollnäs

InläggPostat: 2007-09-06 14:53:24    Rubrik: Svara med citat

inte? vad är det som skiljer?

rpm på en bränslemotor är väl hur många varv vevaxeln snurrar per minut, är inte varven på en elmotor hur många varv per minut den axeln snurrar?
_________________
Mvh Mattias
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-06 15:51:03    Rubrik: Svara med citat

Orcus skrev:
inte? vad är det som skiljer?

rpm på en bränslemotor är väl hur många varv vevaxeln snurrar per minut, är inte varven på en elmotor hur många varv per minut den axeln snurrar?


Oj nä nu var jag otydlig,
Det jag menar var att du behöver inte ha samma varv för att kunna använda växellådan eftersom du har ett annat moment i elmotorn..
Växellådan är juh till för att kompensera en bensinmotors dåliga register medans en elmotor har ett jämnt register
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orcus
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 september 2007
Inlägg: 8
Ort: Bollnäs

InläggPostat: 2007-09-06 18:30:34    Rubrik: Svara med citat

okej Smile

men om jag vill att bilen ska klara av att köra lika snabbt med elmotor som med bensinmotorn så behöver jag väl en elmotor som har samma varv som bensinmotorns maxvarv? om jag kopplar elmotorn mot bilens växellåda.

men om jag vill kunna köra max 110 så behöver jag ha en elmotor som varvar vad bensinmotorn gör i 110? eller är jag helt ute på villovägar? kan inte så mycket om hur elmotorn funkar Rolling Eyes
_________________
Mvh Mattias
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-07 06:42:57    Rubrik: Svara med citat

Om man bara tittar på varvet så måste du ha samma varv för att köra i samma hastighet som bensin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-09-08 12:17:18    Rubrik: Boken Convert it Svara med citat

Hejsan,

Mycket av det som diskuteras här finns beskrivet i boken Convert it av Michael Brown - jag vet inte om den finns i ny utgåva. Min är från tidigt 90-tal och en del är säkert lite daterat men annars är den bra. Lösningen i boken är att montera direkt på växellådan med en för ändamålet fräst adapter. Om jag inte minns fel behöll dom växellådans funktion men man kan ju också låsa den i lämplig hög växel alternativt användett par växellägen.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pontus
Passiv


Registreringsdatum: 10 oktober 2007
Inlägg: 3

InläggPostat: 2007-10-11 19:57:40    Rubrik: Svara med citat

behöver man nån koppling, eller kan man ha motoraxeln rätt in i lådan?
Det är ju inte så att man behöver dragläge för att komma igång och man får ju inte motorstopp heller, men hur går det att växla i farten?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallstrom_74
intresserad


Registreringsdatum: 24 oktober 2007
Inlägg: 15
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2007-10-24 19:52:25    Rubrik: tittut på er Svara med citat

hej alla elbiladrömmare..här är en drömmare till! Smile

läste lite och här är en liten atrikel jag hittade
denna snubben har använt en startmotor till jet plan..400amp 7200 rpm
han kör med en liten gräsklipparmotor som laddar batterina...och (kanske) även ger ström till elmotorn direkt?
tycker det SER ut som en enkel lösning..men det är det väl inte (som vanligt)
verkar lite underligt.ser ju ut att han BARA har 4 batterier? men bensinmotorn går konstant
http://www.motherearthnews.com/gallery.aspx?id=66782

http://www.motherearthnews.com/Alternative-Energy/1979-07-01/An-Amazing-75-MPG-Hybrid-Electic-Car.aspx


även jag undrar just detta om man kan koppla elmotorn direkt till växellådan..imitt fall då en automatväxellåda? drömmer om att kunna konvertera min volvo 855 -97a

och framförallt-vart i hvete skulle man hitta en sån startmotor..är la inte direkt att gå till närmsta flygflottilj och fråga *S*..har kollat på nätet men hittar inget sådant...är la bara i nån surplus store i innersta usa som man hittar något sådant? *S* men den kostade ju inte mer än typ 1500 dollar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2007-10-24 21:21:53    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Hela "Jetmotorprojektet" är båg, tekniskt omöjligt att driva en bil på en 5hk gräsklipparmotor, i alla fall i hastigheter över 5km/h....kan inte driva en tillräckligt kraftig genarator, artikeln var från 1979?

Tyvärr är en 850 inte den optimala bilen för att konvertera till eldrift, den är för tung helt enkelt, man slösar bort en massa el för att rulla alla kilona och körsträckan blir betydligt kortare än för en lättare bil med samma batteripack.

Är själv på gång med en konvertering och har tittat på bilar med en tjänstevikt på runt 1000Kg.

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallstrom_74
intresserad


Registreringsdatum: 24 oktober 2007
Inlägg: 15
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2007-10-24 21:50:33    Rubrik: Svara med citat

hmm...båg? läste att tidningen själva gjorde en kopia av bilen och det var ju bara lit modifikationer dom gjorde..typ byta ut bensinmotorn mot en dielsel o något annat..och dom fick ju den att gå 78 miles
men förstår inte riktigt igenteligen..då skulle man inte kunna köra den tills dieseln tog slut, utan batterina dräneras innan?

http://www.motherearthnews.com/Green-Transportation/1980-09-01/Mothers-Own-Hybrid-Car.aspx

förlåt min okunnighet om detta men...bilen går då på elmotorn, som drivs av batterina, och bensinmotorn driver generatorn som laddar batterina HELA tiden..det laddar batterina, men kan inte återställa dom utan bara ser till att dom räcker längre?...öhhh hur mycket skulle generatorn (generatorerna) i "deras" bil behöva spotta ut för att kunna ladda batterierna konstant?

är väldigt nyfiken av mig Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-10-25 07:19:21    Rubrik: Svara med citat

jag har för mig att jag jag räknade att för att driva en renault elbil med ström från en generator så var det minsta man kunde använda 14kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallstrom_74
intresserad


Registreringsdatum: 24 oktober 2007
Inlägg: 15
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2007-10-28 09:28:14    Rubrik: Svara med citat

ja jag hittade denna sidan...en generator som heter duga kanske..genererar 60 kw..kanske kan vara något (men kostar väl en årslön) ..var visst en motor på den sidan oxå Smile

http://www.pmlflightlink.com/archive/news_generator.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallstrom_74
intresserad


Registreringsdatum: 24 oktober 2007
Inlägg: 15
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2008-02-03 16:35:48    Rubrik: funderinga funderingar Svara med citat

AleX skrev:
jag har för mig att jag jag räknade att för att driva en renault elbil med ström från en generator så var det minsta man kunde använda 14kw


har inte kunnat släppa tanken på det här med en "bensin" motor som driver nån generator för att ladda batterina...är det helt knäppt eller kan det ligga något i det?

visst en motor KAN ju driva en eller ett par generatorer, men hur stark skulle motorn behöva vara, och framför allt hur mycket skulle den dricka?

och nu ett par knäppa funderingar från en icke lekman *S*

istället för en rem eller kedja som skulle vara kopplad från en motor till en generator..skulle man inte kunna använda sig av något modifierad "rep/talja" grej? då skulle ju motståndet vara mindre? eller nån slags servo som skulle göra det lättare- men den skulle ju behöva ström!?

om man skulle införskaffa en liten bil att bygga om..hur skulle man göra med växellådan? skulle den sitta kvar? eller skulle den åka bort? skulle motorn då kopplas direkt på drivaxeln? eller hur skulle det ske? tänker då på att en elmotor inte varvar upp till 8000 rpm..så som man ser varvräknaren i bilen...

undrar NÄR och OM det kommer finnas "caps" (capasitatorer??) att använda istället för batterier då jag hört att det ska vara en bättre sak att använda ur alla synvinklar? klarar att laddas ur snabbt och laddas snabbt...men får för mig att sådana nog skulle vara RÄTT stora om man skulel ha et par caps i stället för ett batteripack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-02-03 16:52:52    Rubrik: Svara med citat

Generatorn Måste klara samma effekt som generatorn/generatorerna ska leverera. Eventuella växlar eller andra kopplingar mellan ökar bara förlusterna.

Kondensatorer försöker man lite med i hybrider. Men jag tror inte att de är så färdiga att det kan vara ett alternativ för ett privat bygge.

5hk räcker nog längre än man tror.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-03 17:19:28    Rubrik: Svara med citat

Ett 4Kw reservkraftverk (med Hondamotor) fördubblar körsträckan på en Clio.
Kolla med LEM, vi plockade ihop en sådan lösning och det fungerar fint.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-02-04 22:07:30    Rubrik: Volvo 850 Svara med citat

Johnny J skrev:
Hej!

Hela "Jetmotorprojektet" är båg, tekniskt omöjligt att driva en bil på en 5hk gräsklipparmotor, i alla fall i hastigheter över 5km/h....kan inte driva en tillräckligt kraftig genarator, artikeln var från 1979?

Tyvärr är en 850 inte den optimala bilen för att konvertera till eldrift, den är för tung helt enkelt, man slösar bort en massa el för att rulla alla kilona och körsträckan blir betydligt kortare än för en lättare bil med samma batteripack.

Är själv på gång med en konvertering och har tittat på bilar med en tjänstevikt på runt 1000Kg.

Mvh

Johnny

Apropå Volvo 850 som elbil
http://evalbum.com/137.html[/quote]
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.38 sekunder att ladda.