Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första långkörningen ska bli till helgen, tips mottages!
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-04 13:02:17    Rubrik: Första långkörningen ska bli till helgen, tips mottages! Svara med citat

Till helgen ska vi förära svärföräldrarna i sthlm med ett besök och vi tänkte ta LEAFen, bara för att det är intressant att testa. Stäckan det gäller är Mora-Sthlm (norra), ca 34 mil.

Snabbladdare skall finnas i Falun, Gävle och Uppsala och om alla dessa är i drift, vilket jag tänker kolla upp först, ska det väl inte vara några bekymmer?

Snabbladdning blir nytt, jag har aldrig testat detta. Som jag förstått laddar man upp till 80% på runt en halvtimma. Om man tycker sig behöva ha fulladdat, hur bär man sig åt då?
Bryter den vid 80% för att batteriet blir för varmt annars?

Gävle-Uppsala blir nog den tyngsta biten, det är 10-11 mil. Det är dock ganska platt och om man lägger sig bakom en långtradare så borde det gå fint. Känns ändå som att man vill ha fulladdat när man lämnar laddarn i Gävle...

Något mer att tänka på? Vill ogärna bli stående med en treåring i bilen, för att inte tala om alla "vad var det jag sa"-kommentarer man kommer få..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2014-05-04 14:13:36    Rubrik: Svara med citat

Kul !

Snabbladdarna fungerar lite olika beroende på fabrikat. En del (ABB) laddar till 100%, och det finns inga inställningar att göra. Bara en start och en stopp knapp. På Fortums laddare (t.ex. den hos McD i Uppsala) kan man göra mer manuella val. se:
http://www.fortum.com/countries/se/privat/charge-drive/sa-laddar-du/Documents/Snabbladdning%20Så%20Gör%20Du.pdf
(Länken verkar för lång för att vara klickbar. Man får göra copy-paste till sin browser.)

Det sägs att en del laddare stannar vid 80%, och att man då måste gå dit och starta laddning igen för att fortsätta ladda. Var observant på sådant.

Kör "långsamt". Åtminståne på det längsta benet. Max 90km/h, helst långsammare. Hög hastighet är det effektivaste sättet att döda räckvidden. Men det vet du säkert redan.

Pumpa däcken hårt. Jag brukar ha 3.0 bar i sommardäcken, och 2.8 bar i vinterdäcken. Den blir lite hårdare och stötigare i gången, men man minskar rullmotståndet. Gillar du inte den (något) försämrade komforten kan du lätta på trycket när du kommit hem igen.

Tänk på att batteritemperaturen påverkar räckvidden. Man tappar ca 1% per grad. Håll batteriet så varmt du kan. Parkera om möjligt i varmgarage natten innan du åker. Om du snabbladdar på vägen är det bra, för de höga effekterna hjälper till att värma batteriet. (Det är synd att man inte kan aktivera batterivärmaren manuellt, tycker jag)

Ha så mycket marginal du kan. Lita inte på Guessometern innan du lärt dig precis hur den fungerar. Ladda så mycket du orkar. Chademo är snabb upp till ca 50-80% men sedan går det långsamt. Minst en halvtimme TILL för att komma nära 100%.

Och till sist. Se till att ha med dig telefonnumret till Nissans vägassistans. Wink

Lycka till, och berätta hur det gick!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-04 14:25:21    Rubrik: Svara med citat

Kul resa ni har framför er. Angående snabbladdning så är det som du säger ganska snabbt upp till 80% efter det så går det långsammare allt eftersom men det fortsätter att ladda. Har testat en del då jag hade en Leaf till låns ett tag och mina erfarenheter säger att det funkar bra att ladda upp till ca 85% men sen kan man inte prata om "snabb"laddning mera. Detta gäller GARO och ABB. Några andra har jag inte provat.

Att ta sig mellan laddstationerna kräver lite planering när man åker Leaf. Välj småvägar så att ni inte blir frestade att köra för fort. Backar suger energi, kör den "platta vägen"... Alternativ rutt kan vara via Ludvika men det är långt mellan Ludvika och Västerås också... Laddaren i Gävle ligger på "fel" sida av stan. Det går en del bara för att ta sig dit och tillbaka.

Nej, det är inte lätt att åka långt med elbil (Tesla undantaget) men det är spännande och dessutom, GRATIS!

Lycka till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-04 20:50:06    Rubrik: Svara med citat

Tjena.
Körde till Vetlanda o tbax nu i helgen. En "kort" resa, men längre med Leafen. 18 mil en väg. Det var kul, har bara ägt Leafen i 3 veckor.
Snabbladdade på Preem i Jönköping och den kom bara upp i 98% (först till 90% på 30 min, sen till 98% på ytterligare 30 min). Det var ok på ditvägen, men på tillbakavägen börjar man med en flera km lång backe på 6-9% lutning direkt efter att ha snabbladdat. 45 km försvann från räckvidden i ett nafs.
Jag håller inte med att det är bättre i 70 än t ex 85 kmh. Allt beror på terrängen och vissa sträckor är mer ekonomiska i 85 än i 70. Men vilka kan jag inte säga Smile
Lycka till. Det kommer att gå bra.
Till överst på sidan
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-04 22:17:03    Rubrik: Svara med citat

Nu blev jag väldigt nyfiken på vilka sträckor det är bättre att åka i 85 än i 70!
Mera info tack detta måste jag få testa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-05 00:36:41    Rubrik: Svara med citat

Allt handlar ju om hur mycket effekt du tar ut i förhållande till hastigheten. Eftersom luftmotståndet är det mest avgörande, speciellt i hastigheter över 70 km/h, kan man aldrig få ut en längre körsträcka genom att köra fortare utom i specialfall. Ett specialfall är vid körning i kuperad terräng. Om du håller en högre hastighet utför en backe så kan du få igen detta när du kommer till den efterföljande stigningen men då krävs det att du låter hastigheten sjunka gradvis uppför backen. Om man ser till snitthastighet över en sträcka kommer en hastighet över 70 km/h aldrig att kunna ge dig en lägre energiåtgång per längdenhet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-05 05:47:22    Rubrik: Svara med citat

Tack för tips!

Tre kilos däcktryck har jag kört hela tiden faktiskt, mest för att bilen hade det trycket vid leverans.

Vägen är hyfsat platt tack o lov, mellan Gävle och Sthlm är det väl i princip helt platt.

Min tanke på E4 Gävle-Sthlm är att lägga mig bakom en långtradare. Testade detta igår på en resa till grannkommunen (4 mil enkel resa) och tyckte nog det gjorde en del skillnad. Det är en viss höjdskillnad längs den vägen också så det brukar gå lättare hem, tyckte nog ändå att skillnaden var större när man lastbilssurfade.
Nån som utarbetat detta noggrannare? Optimalt avstånd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-05 08:46:36    Rubrik: Svara med citat

Det är jättesvårt att avgöra ang. hastighet vs räckvidd och terräng. Jag har inte klurat ut det än. Det jag har klurat ut är att elmotorn inte ter sig som en förbränningsmotor när det gäller förbrukning. Min gamla Peugeot med snåldieselmotor är som billigast i "konstant" 80 kmh (man får tillämpa eco-driving i backar då). Specifierad förbrukning på landsväg är 0,46 l/mil, faktiskt förbrukning kan jag få mellan 0,37-0,42 l/mil inkl lite blandad körning.
Min gas-Zafira har en specad förbrukning på 0,78 "kubik/mil" landsväg, men jag har aldrig kommit över 0,65, vanligtvis ligger vi på 0,58 men har vid enstaka tillfällen varit nere i 0,5.
Med en förbränningsmotor med turbo eller liknande får du hjälp av luften (syret) fr o m ett visst varvtal till ett visst varvtal. Denna fördel har man inte med elmotorn.
Jag har läst och hört (från en person som jobbar med aerodynamik på volvo lastvagnar) att vinden blir inte viktig förrän efter 85 kmh, för en personbil.
Med andra ord, tekniken att köra eco-driving i en elbil är annorlunda än i en förbränningsbil.
Än så länge har jag bara kommit ner i 1 kWh/mil i Leafen på 2-3 körningar. Men jag vet inte vad jag gjorde rätt. Annars ligger jag på 1,3-1,5 kWh/mil.
Till överst på sidan
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-05 10:21:59    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:

Jag har läst och hört (från en person som jobbar med aerodynamik på volvo lastvagnar) att vinden blir inte viktig förrän efter 85 kmh, för en personbil.


Om man åker Model S så ligger man bättre till för att hålla högre hastigheter men normalbilar påverkas mycket av vind redan i lägre hastigheter. Skulle vara intressant med en tabell över bilars cv-värde.

Ett enkelt sätt att testa själv är att hitta en lång utförslöpa och låta bilen frirulla utför denna med olika ingångshastigheter. Då kan man jämföra rullmotstånd och luftmotstånd ganska enkelt. Givetvis inget vetenskapligt godkänt sätt men ger ändå en fingervisning av cv-värde på den bil man kör. Också ett bra sätt att testa olika lufttryck i däcken för att avgöra var komfort/prestanda-gränsen ligger.

Om man provar att ligga bakom en lastbil för att minska energiåtgången så måste man ligga riktigt nära pga den turbulens som bildas bakom släpet. Detta är tyvärr inte något jag kan rekommendera då även lastbilar kan få för sig att bromsa kraftigt... Dessutom kör lastbilar oftast i hastigheter mellan 80 och 87 km/h och då är det inte så mycket att vinna på att ligga efter, om man som sagt inte ligger väldigt nära och åker med i den "bubbla" som bildas bakom släpet.

Givetvis så är fortfarande "harpun"-systemet det mest effektiva... galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 505
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-05-05 11:13:25    Rubrik: Svara med citat

Här kan ni se en graf hastighet vs. räckvidd. Olika kurvor visar hur användning av AC påverkar räckvidd.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=83540#p83699

Här kan man se räckviddstabellen som jag använder i min app
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=4295

Länk till appen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nikpix.LeafRangeCalc
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-05 11:33:14    Rubrik: Svara med citat

Ang. frågorna: laddaren laddar automatiskt till 80 eller 90%, beroende på vad den själv tycker. Sen bör man vänta ett tag så att batterierna hinner svalna lite, säg 15-30 min, och sen kan du ladda igen.
På en snabbladdare i Kungsbacka fick jag fullt, 100%, på två laddningar. I Jönköping fick jag "bara" 98% på två laddningar. Sammanlagd tid ca 1 h 20 min, båda gångerna.
Nu i helgen körde jag med 4 barn; 3, 5, 7 och 8 år gamla.
Jag körde mest på vanlig D, i vissa branta backar växlade jag "ner" till Eco och i branta utförsbackar växlade jag också ner till Eco, för att ladda mer.
Utför kan man ligga i Eco och gasa lite så att återladdningen inte är max - man bibehåller farten samtidigt som den laddar 1-2 pluppar.
Till överst på sidan
clecab
Aktiv


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 70
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2014-05-05 20:25:31    Rubrik: Svara med citat

Testa appen Ev Range. Den tar hänsyn till upp och nedförsbackar. Tyvärr så räknar den enbart att man startar med fullt batteri.

Annars så rekommenderar jag LEAF spy. Den appen läser via ODB kontakten direkt batteristatus. Bättre än gissmätaren.
PRO versionen kostar en del men det är den värd.
_________________
Kör LEAF -12
Mondeo -04 (avställd, används endast till långresor
PVsystem 13,25kWp på hustaket. http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-05 21:01:38    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:


Om man provar att ligga bakom en lastbil för att minska energiåtgången så måste man ligga riktigt nära pga den turbulens som bildas bakom släpet. Detta är tyvärr inte något jag kan rekommendera då även lastbilar kan få för sig att bromsa kraftigt... Dessutom kör lastbilar oftast i hastigheter mellan 80 och 87 km/h och då är det inte så mycket att vinna på att ligga efter, om man som sagt inte ligger väldigt nära och åker med i den "bubbla" som bildas bakom släpet.

Givetvis så är fortfarande "harpun"-systemet det mest effektiva... galen


Googlade lite på det här med att hänga på en lastbil, tydligen har mythbusters testat detta.
Citerar:
Enligt Mytbusters test i ca 90 km/h:

30 meter bakom = 11% lägre förbrukning
15 meter bakom = 20% lägre förbrukning
6meter bakom = 27 % lägre förbrukning
3meter bakom = 39 % lägre förbrukning
0,6 meter bakom = 28 % lägre förbrukning

Detta gäller fossilbil då förstås. Stora förtjänster kan jag tycka men jag låter nog bli att ligga tre meter bakom nån lastbil med familjen i bilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-05 21:11:10    Rubrik: Svara med citat

För att köra snabbare testades detta i (tror det kallas bumperdraft) Nascar: den ena bakom den andra, kofångare mot kofångare. Bilarna gick 15 kmh snabbare än en bil som gick själv. Självklart blev det teamkörning.
Den bakomliggande bilen kunde då få en sådan fördel av aerodynamiken att den kunde trycka ekipaget snabbare. Rätt ball. Länge sedan de upptäckte detta.
Undrar hur mycket längre räckvidd man skulle få i två Nissan Leaf ? Nån som vill testa?
Till överst på sidan
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-05 21:35:53    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:

Googlade lite på det här med att hänga på en lastbil, tydligen har mythbusters testat detta.
Citerar:
Enligt Mythbusters test i ca 90 km/h:

30 meter bakom = 11% lägre förbrukning
15 meter bakom = 20% lägre förbrukning
6 meter bakom = 27 % lägre förbrukning
3 meter bakom = 39 % lägre förbrukning
0,6 meter bakom = 28 % lägre förbrukning

Detta gäller fossilbil då förstås. Stora förtjänster kan jag tycka men jag låter nog bli att ligga tre meter bakom nån lastbil med familjen i bilen.


Jag skulle inte vilja ligga 15 meter bakom heller, knappt så jag vågar 30m. Men intressant att upprepa testet med elbilar...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-06 04:57:41    Rubrik: Svara med citat

Det är säkrare att ligga 3m bakom än 15m bakom om man är det minsta ouppmärksam, det hinner bli väldigt lite retardation på en lastbil på 3m. Men jag rekommenderar en härlig omkörning i stället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-06 05:36:19    Rubrik: Svara med citat

Snabbladdaren vid McDonalds i Uppsala har varit ur funktion i tre veckor nu och den är fortfarande "out of order" enligt Fortums hemsida. Trots mina påstötningar.
Det är riktigt surt att stå där med den otrevliga upptäckten.
Det finns också en snabbladdare på Hedins Bil, söder om stan, men den är bara tillgänglig när dom har öppet (enligt uppladdning.nu).
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-06 08:34:03    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Snabbladdaren vid McDonalds i Uppsala har varit ur funktion i tre veckor nu och den är fortfarande "out of order" enligt Fortums hemsida. Trots mina påstötningar.
Det är riktigt surt att stå där med den otrevliga upptäckten.
Det finns också en snabbladdare på Hedins Bil, söder om stan, men den är bara tillgänglig när dom har öppet (enligt uppladdning.nu).


Morr....

Får bli tåget ändå då, det blir ju ganska olösbart om det inte går att ladda i Uppsala...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2014-05-06 09:18:33    Rubrik: Svara med citat

Ringde Fortum för att tjata, tanten i luren ringde faktiskt upp berörd serviceavdelning som meddelade att de beställt delar som inte kommit ännu.

De kunde inte säga när den skulle vara i drift igen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-05-06 09:39:36    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:

Googlade lite på det här med att hänga på en lastbil, tydligen har mythbusters testat detta.
Citerar:
Enligt Mytbusters test i ca 90 km/h:

30 meter bakom = 11% lägre förbrukning
15 meter bakom = 20% lägre förbrukning
6meter bakom = 27 % lägre förbrukning
3meter bakom = 39 % lägre förbrukning
0,6 meter bakom = 28 % lägre förbrukning

Detta gäller fossilbil då förstås. Stora förtjänster kan jag tycka men jag låter nog bli att ligga tre meter bakom nån lastbil med familjen i bilen.


Stag som krokas fast på lastbilens släp från bilen = 100% lägre förbrukning, eventuellt 150%? Regenerera kan man göra för att ladda upp elbilen medans man är påkopplad för att sen fortsätta i eget tempo med mer batteri i bilen än när man kopplade på sig.... Wink love galen Laughing 10 2

EDIT1: Undra hur mycket mer bränsle en långtradare skulle dra? Säg att de ligger på maxvikt 60 ton.. 1,6 ton mer att släpa på borde inte göra så stor skillnad...

EDIT2: Enligt transportstyrelsen får man nattetid köra med 80 ton totalvikt mellan Malmö <-> Göteborg.. Det var mer än jag visste...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.