Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


eldriven kupévärmare Leaf

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-01 00:23:37    Rubrik: eldriven kupévärmare Leaf Svara med citat

Om intresset finns tänkte jag redogöra mitt experiment inför mitt första försök.
Erfarenheten: hade systemet installerat i en gammal dieseldriven skrothög utan vare sig fläkt eller värme. Förbrukningsbatteri parallellkopplat till startbatteriet, vilket innebar att det laddades via bilens generator.

Experimentet: ensamstående förbrukningsbatteri på 85 ah i bagaget som ger el till en powerinverter för 220 v och 1000 watt. Värmaren är en vanlig kupévärmare som får gå på halvfart. Just detta exemplaret har ospecifierad förbrukning för halvfart, helfart är 950 watt. Ett annat jag har går på 550 watt halvfart och 1050 watt helfart. Vi antar att det liknar. Teoretisk kapacitet på halvfart är 111 min (550 watt). Rätta mig om min uträkning är felaktig, jag är inte helt hemma på el.

Batteriet är gammalt och jag tror att det snart är slut, men funkar systemet så har jag ett nyligen inhandlat AGM på 90 Ah.

Har provtestat hemma och fulladdat 85-batteriet.

Första försöket blir idag på morgonen hem från jobbet kl 07. Men först ska jag åka och inviga den nya Chademoladdaren i Borås!
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-01 04:49:01    Rubrik: Svara med citat

hur långt ner drar du batteriet

Glöm inte att ta en bild om du kan o lägga upp för jag gissar att det är denna
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=5c252d12-d02e-4288-9535-3e02a9ad9d66
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-01 17:54:57    Rubrik: Svara med citat

Som jag trodde så var 85-batteriet dåligt sen innan. Det räckte bara i ca 25 min innan power-invertern började tjuta - antagligen dålig spänning. Men temperaturen i bilen var betydligt högre än utomhustempen som låg på 0.
Nu har jag installerat det nya AGM-batteriet på 90 Ah, men var tvungen att ta gas-bilen idag till jobbet pga att jag skulle leverera en soffgrupp till en köpare.

Så när det fungerar så kommer jag väl inte dra ur batteriet helt utan ha på kupévärmaren tills jag slutar hacka tänder.

Bilder är upplagda. Tog med kameran igår enkom för den uppgiften.
Till överst på sidan
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-05-06 19:24:17    Rubrik: Svara med citat

Första gången jag fick chansen att använda systemet med det nya 90 Ah-batteriet var imorse. Det gick kanon...eller batteriet höll åtminstone hela vägen hem utan att spänningsomvandlaren larmade.
Med kupévärmaren på halvfart blir det endast för "överlevnad", typ Wink. Ska testa med helfart nästa gång det behövs, men måste hitta en bättre position för värmaren.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.