Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fråga angående värde på tre år gammal bil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-04-25 08:41:08    Rubrik: Fråga angående värde på tre år gammal bil Svara med citat

Så... Eftersom jag själv famlar, delvis, i blindo så ställer jag frågan till den samlade kunskapen häromkring...

Jag vet ju att det finns en hel del folk häromkring som är intresserade av Leaf så fort de kommer ner till någon slags kritisk prisnivå.

Det börjar ju närma sig den tidpunkt (det är några månader kvar, men tiden går fort) då bilar börjar "fylla tre år" och således närma sig slutet av leasingperioden...

Vad är ett rimligt "värde" på en bil, 36mån gammal, ca 3.000 mil, välservad och komplett med både sommar- och vinterhjul?

Jag inser att detta inte är en exakt vetenskap, men det kan vara roligt att höra vad ni har för tankar kring detta?
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-25 09:45:30    Rubrik: Svara med citat

En begagnad bil är värt lika mycket som eventuellt spekulant är villig att betala… Leaf på KVD för nån vecka sedan var såld lite mer än 200.000kr, det finns en hel del objekt på blocket med ”fantastiska” priser, och dem bilarna är där sedan länge tillbaka…

199.000kr om man ville ha bilen snabb såld... kanske 8

Eller så gör du öppet budgivning här på forumet så fort du har nytt objekt till salu... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-04-25 13:58:11    Rubrik: Svara med citat

Naturligtvis så är en bil värd vad eventuella spekulanter är beredda att betala.
Min fråga var kanske lite luddigt ställd, men vad jag undrar är givetvis vad ni hade varit beredda att betala för en liknande bil.
...givetvis utan att ni förbinder er till något! Wink

Bilarna som sålts fram tills nu har inte riktigt varit tre år gamla.
Och det kommer inte dessa heller att vara förrän i februari 2015, utan jag kollar bara runt lite i förebyggande syfte.

Runt 170.000kr är väl en spontan tanke från min sida. Rimligt?
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-04-25 14:10:17    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders!

Enligt min generella modell är en elbil värd ca vad motsvarande fossilbil kostar + 3-4 årsförbrukningar bränsle. Detta skulle ge ett värde på kanske ~130 för Miev och ~180 för Leaf.

Sverige:Tre kända Leaf affärer har gjorts av ca 1-2 år gamla bilar strax över 200kkr nivån.

Europa (Frankrike):
Vi är några som funderar på att ta hem Leaf från Frankrike. Där finns enklaste varianten för 130 kkr och många ~ett år gamla för ca 160 kkr. Självfallet är det ett antal nackdelar med "importbil" men vi (=jag) som kan elbilar, saknar elbilens fördelar men inte är miljömupp vill ner i låg framtida OPEX. Bilen är främst en "slattkörningbil" och skall köras av alla i familjen ca 2-4 ggr per dag.

Övrigt:
Många bilar kommer nu som ger konkurrens (Zoe/Golf m.fl.) och pressar ner prisbilden. Dessutom kommer kontraktsbilar ut snart som måste ner i pris ORDENTLIGT för att kunna konkurrera med "fria" batterier.

Personligen kommer jag senast till hösten köpa Leaf-bil på nivån 150-160 eller strax över. Detta priset anser jag "rimligt".
Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 157
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2014-04-25 14:36:47    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!

Enligt min åsikt så är det runt 170 - 180 tusen för 12.orna. Som har gått runt 1000 mil. Jag har ju laggt bud på många Leaf 12:or på runt 170 och 180, det flesta säger:" Du menar väl 270 tusen??" Shocked Men nu finns det ju för 219 tusen i Göteborg på Blocket!
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
JEZ
intresserad


Registreringsdatum: 24 februari 2014
Inlägg: 26
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2014-04-25 18:28:39    Rubrik: Svara med citat

Jag funderar på om beg.priserna inte kommer få sig en törn när Nissan tillslut presenterar sin Leaf med bättre eller större batteri som det ryktas så intensivt om.
Det kan komma till 2016 års modell, vilken förmodligen presenteras vid den här tiden 2015.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-25 19:13:59    Rubrik: Svara med citat

Tjena.
Jag köpte en Leaf för nästan tre veckor sen på KVD. Synd att jag missade tråden här om att inte buda över varandra i onödan.
Men i vårt (min sambo o jag) fall så var vi uppe på smärtgränsen när vi budade 207K plus slagavgift. Det var en 1 år gammal bil och vi hade ju inte varit nere i Landskrona för att kika på den, men friskt vågat hälften vunnet.
Anledningen till att vi inte budade på den som gick en vecka tidigare och någon månad äldre för 199500 var att den hade 50 körda mil eller nåt och den vi köpte hade 2500 mil. Detta kan tyckas motsägelsefullt men vi resonerade så att har man kört den så har man laddat den. Har man inte kört den så kanske den stått och samlat damm och inte blivit underhållsladdad heller.
Alltså var det mer värde i att den var använd. Men det var ju på vippen att det inte blev av eftersom varken leasingföretaget (Santander) eller återförsäljaren (mobility Lund) inte hade servat den inför försäljningen och den gått 2 veckor över tiden.
Men, vi hade aldrig budat om bilen varit ~1,5 år äldre: alla garantier är på väg att ta slut, och förstamodellsproblemen är kvar Sad. Detta är samma anledningar till att man inte ska köpa en VW Passat Ecofuel automat (dsg) från 2009-2010. Eller manuell som har under 10 000 mil.
Men vi kanske skulle åkt och kikat på den om den låg på 150k.
Till överst på sidan
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-04-25 21:13:33    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
----- förstamodellsproblemen är kvar Sad. k.


Hej!
Vad tycker Du är viktigaste sakerna Du reagerat på?
- Värmepump av nya versionen som sägs vara effektivare? Värme förbrukar mkt el?
- Andra synpunkter?
Hälsningar
Lars
(som nog också köper Leaf vintage)


Senast ändrad av lem den 2014-04-26 07:19:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-26 02:17:50    Rubrik: Svara med citat

Någon som försöker vara sarkastisk? Jag som trodde folk var genuint trevliga på detta forumet...tji fick jag!
Om du köper en bil med förbränningsmotor á la otto eller diesel så vet man ungefär vad man får. Mekaniker kan meka med dom, reservdelar finns överallt i många olika affärer. Så man bryr sig mindre om priset och/eller garantier eftersom de ändå går att fixa till humana priser.
Men frågan gällde en bil för säg 180 000, utan garantier (förutom lagstadgade på 6 mån), och två år kvar på batterigarantin, som bara en affär har reservdelar till och som bara en affär vet hur man mekar med den. Och ingen vet hur länge den kan hålla eftersom just den bilen inte har funnits tidigare. Är man inte en elbilsfantast, som några på detta forumet är, så är det inte ett attraktivt erbjudande.
Till överst på sidan
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-04-26 07:09:08    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders!
Ta inte illa vid för att det är lite raka puckar! Dina inlägg är djupt respekterade och uppskattade.

Vanlig sur volvo typ min V50 som köptes tre år gammal och nu avvecklats efter tre år:
- massor med skitfel med hjullager, kat, motorstyr, värmare, broms, AC. Visst kan många fixa den förutom Bilia men det är varken billigt eller speciellt upplyftande. Dessutom bränsle!

Gammal elbil (kört 12kmil i clio, berlingo, a-klass):
- insett fördel med elbil (= låga milkostnader ~ 1kr/mil) men måste servas av experter (= etusiastgäng). Bilia/citroen klarade inte av det (de ringer ibland o frågar om råd). Jag o ungarna har tröttnat på att meka på gårdsplanen.

Leaf beg ca 2-3 år:
- Rimlig investering vid aktuella nivåer, mkt bra rykte, serviceorganisation finns, låg milkostnad och rimlig risk. Batterierna ser ut att hålla och garantin kommer sannolikt inte behöva utnyttjas. Kunskap har byggts upp i nätverken och det verkar komma gå att rulla/äga bilen 3-6 år.

Summering: Din analys att värdet borde ligga kring 170 är mycket rimlig! Jag kommer till samma slutsats men från annan utgångspunkt. Andrahandsmarknaden är annorlunda än nybilsmarknaden. Därav "raset" från nybilspriset på ~ 350-400 kkr -> 50-150 kkr för begagnat. Det sista är generellt från 1997 ->2014 o syftar på clio, Miev samt Leaf!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2014-04-26 07:34:20    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:

Vanlig sur volvo typ min V50 som köptes tre år gammal och nu avvecklats efter tre år:
- massor med skitfel med hjullager, kat, motorstyr, värmare, broms, AC. Visst kan många fixa den förutom Bilia men det är varken billigt eller speciellt upplyftande. Dessutom bränsle!


Rätt många av de där skitfelen lär du ju inte komma undan med elbilar heller. Hjullager, värmare, broms och AC har i en elbil med och de kommer troligen uppvisa ganska snarlika beteenden som en fossilbil när milen börjar ackumulera sig på mätaren.

Stor fördel är dock att man slipper kamremsbyten, oljebyten, filterbyten, etc etc etc samt, förstås, bränsle. Där är väl största nackdelen med hybrider; man har kvar den förbaskade motorn. Å andra sidan kommer den gå mindre och vid konstanta varvtal (nej, Prius finns inte i min värld Wink ) så slitaget borde vara väldigt mycket lägre (och billigare).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-26 11:32:29    Rubrik: Svara med citat

Nu är jag för ung, dessutom bodde jag utomlands när de kom/blev populära; men hur var marknadsföringen kring Clion och Berlingon (elversioner så klart) när de kom, samt Expressen? Det såldes ju en del av dem så det måste ha funnits en "serviceorganisation" kring dessa modeller också. Men de avvecklades väl ganska fort. Och detta av stora europeiska märken, ingår inte Citroen idag i världens största bilkoncern? (Toyota).
Vi vet inte hur det kommer att se ut med Leafen, eller de andra elmodellerna om 5 år.

Ang Leafs barndomsproblem...vi kanske inte känner till så många än, men de kommer. Normalt brukar det vara okunskapen vid service - det är det t o m med min gas-Zafira.
Men som påpekats sen dag 1: värme och AC. Även med de nya modellerna. Räckvidden är väl knappt acceptabel. Vad ska man med 110 Hk till om man aldrig kan använda dom? Nissan tar för lång tid på sig med att hjälpa till med att bygga ut ett nätverk av Chademo-laddare.
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-04-26 13:35:25    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:
Nu är jag för ung, dessutom bodde jag utomlands när de kom/blev populära; men hur var marknadsföringen kring Clion och Berlingon (elversioner så klart) när de kom, samt Expressen? Det såldes ju en del av dem så det måste ha funnits en "serviceorganisation" kring dessa modeller också. Men de avvecklades väl ganska fort. Och detta av stora europeiska märken, ingår inte Citroen idag i världens största bilkoncern? (Toyota).
Vi vet inte hur det kommer att se ut med Leafen, eller de andra elmodellerna om 5 år.

Ang Leafs barndomsproblem...vi kanske inte känner till så många än, men de kommer. Normalt brukar det vara okunskapen vid service - det är det t o m med min gas-Zafira.
Men som påpekats sen dag 1: värme och AC. Även med de nya modellerna. Räckvidden är väl knappt acceptabel. Vad ska man med 110 Hk till om man aldrig kan använda dom? Nissan tar för lång tid på sig med att hjälpa till med att bygga ut ett nätverk av Chademo-laddare.


Ang Renualts tidiga bilar så skulle jag säga att anledningen till att de floppa var
1 För dyra
2 klen motor
3 marknaden var inte mogen
5 det var en ombyggd bensinbil...
6 ingen marknadsföring...
7 en ganska dåligt utformad drivlina


Ang Leafen så kan jag bara säga för mig själv att den är hur perfekt som helst för mina dagliga körningar.
50mil är inget problem för en elbil, det är bara att köpa motsvarande mängd batteri....

på vilket sätt kan man inte använda 100hk? jag gör det mer eller mindre varje dag.

iförsig kör jag bara ca 7 mil per dag och laddar på båda ställena
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-26 15:42:43    Rubrik: Svara med citat

Själv så skulle jag vilja se priser mellan 130-150kkr. För att väcka en enorm köplust. Och då skall det vara en orökt fullutrustad bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-26 17:58:36    Rubrik: Svara med citat

1- För dyra - gäller även för Leafen
2- Klen motor - Leafen har visserligen "stark" motor, men använder man den försvinner räckvidden (oxå svar på "vad man ska med 110 hästar till om de inte går att använda?").
3- marknaden var inte mogen - det finns inga tendenser till att elbils-försäljningen skulle ta fart (Sverige), så att det t ex skulle bli kö vid snabbladdarna. Annan femma i Norge. Marknaden är marginellt mer mogen idag än då.
4- saknas
5- det var en ombyggd bensinbil - egentligen är alla bensinare ombyggda elbilar Smile. Kom inte elbilen före både otto o diesel?
6- ingen marknadsföring - var är marknadsföringen för elbilar idag? Jag ville köpa ny Leaf o var på Hedin Alingsås, men säljarna hade noll koll, kunde inte svara på mina frågor. Jag skickade en offertförfrågan via nissan.se till Mobility Motors i Malmö (pga Anders här på forumet) men fick aldrig något svar. Jag ville provköra i Borås men säljaren hörde aldrig av sig. Jag försökte köpa en ny Leaf, men Nissan var inte intresserade. Jag ville köpa en Tekna.
7- dålig drivlina - kan jag inget om.

Nu äger jag en beg. Leaf och håller tummarna (som med varje bil man ägt).
Till överst på sidan
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2014-04-26 19:11:56    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja säga att Clion floppade pga att batterisystemet sög, de gick att köra så djupt ner i urladdningen att de tog kål på sig själv. Det i kombination med kass räckvidd gjorde att det krävde för mycket medvetenhet om tekniken bakom för vanligt folk.

Moderna bilar verkar ha både bättre batterier och bättre övervakning, men även gamla RAV4-EV verkar ha ett system som gör att batterierna har haft en väldigt lång livslängd och pålitlig funktion. Men det är klart, den kör med NiMH i stället för NiCd med vätska. Tror det där med vätskefyllda batterier var ett seriöst misstag...

RAV4-EV är också en ombyggd bensinare. Det verkar inte hindra att den fortfarande är rätt poppis.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-04-27 01:38:56    Rubrik: Svara med citat

Ang Renualts tidiga bilar så skulle jag säga att anledningen till att de floppade var
1 Batterierna exploderade på ALLA bilar efter ca 2000 mil! Jag/julle/hawk mfl lärde oss förstå varför och kunde köra 10000 mil "obehindrat"! Saft Nicad är mycket bra och oerhört mkt lättare att hantera (insåg jag när vi byggde A klass electric) OM de sköts rätt. De var en epok och är idag överspelade.

Du glömmer fort Alex!!!!

Det är fantastiskt att 56 clio rullade 16 år efter intro och var värda 50 papp!!! En elbil är ALLTID värd minst ca 3 årsförbrukningar bränsle!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2014-04-27 09:44:04    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Ang Renualts tidiga bilar så skulle jag säga att anledningen till att de floppade var
1 Batterierna exploderade på ALLA bilar efter ca 2000 mil!


Ok, det var värre än jag hört talas om innan. Jag kan faktiskt förstå varför den lilla detaljen är lite av en deal breaker för många... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-04-27 10:31:29    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Ang Renualts tidiga bilar så skulle jag säga att anledningen till att de floppade var
1 Batterierna exploderade på ALLA bilar efter ca 2000 mil! Jag/julle/hawk mfl lärde oss förstå varför och kunde köra 10000 mil "obehindrat"! Saft Nicad är mycket bra och oerhört mkt lättare att hantera (insåg jag när vi byggde A klass electric) OM de sköts rätt. De var en epok och är idag överspelade.

Du glömmer fort Alex!!!!

Det är fantastiskt att 56 clio rullade 16 år efter intro och var värda 50 papp!!! En elbil är ALLTID värd minst ca 3 årsförbrukningar bränsle!


Glömmer fort.... nu får du förklara dig lite närmare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-27 13:25:03    Rubrik: Svara med citat

AndersForsberg skrev:
Naturligtvis så är en bil värd vad eventuella spekulanter är beredda att betala.
Min fråga var kanske lite luddigt ställd, men vad jag undrar är givetvis vad ni hade varit beredda att betala för en liknande bil.
...givetvis utan att ni förbinder er till något! Wink

Bilarna som sålts fram tills nu har inte riktigt varit tre år gamla.
Och det kommer inte dessa heller att vara förrän i februari 2015, utan jag kollar bara runt lite i förebyggande syfte.

Runt 170.000kr är väl en spontan tanke från min sida. Rimligt?


Åter till det som Anders hade frågat…

85-100tkr för 3 år gammal Leaf som har minst 3000mil på mätaren, servad minst 2ggr... så mycket är det värt för mig ärligt talat…

För att:

Nissan har monopol på reservdelar,
Skyhög pris på dem + service som jag annars gör själv alltid,
Mycket låg kunskap i service verkstäder och hos försäljare där vi bor,
”riktigt” service är 30-50mil borta,
Ångest framkallande ägande om man tar hänsyn till skräck scenario,
Det är samma med BMW I3, Tesla, Outlander PHEV osv. Dem bilarna är för folk utan ångest med ganska djup plånbok som brukar lämna bilen på service…
Med andra ord är Leaf låg på önskelistan tills priset sjunker så lågt att man kan skita i allt som gör bilen så exklusivt idag… galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.