Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


plug in konvertering prius gen 3 råd och tips
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-06 18:58:20    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Tack för era svar!
Nja att ladda varje cell lät ju åtminstone inte direkt smidigt Elfi.
Att ha några starka men billiga litium batterier som laddar över och laddar upp originalbatteriet om det är så du menar låter ju klart mer intressant om det funkar?


man laddar i så fall block, eftersom prius batteri består utav 28 block med 6 celler var... med typ 30 block så har man gott om kräm för att köra bilen 3-5km beroende kör stil... man kan använda typ 30st:

http://www.aliexpress.com/item/Top-9-6V-1-2A-Automatic-Smart-Battery-Charger-For-6-0-7-2V-5-6cell/1165026585.html

på så sett att man tar bort plast chassi och bygger dem i eget konstruerad låda med forcerad luft kylning, och det som behövs är 31st extra kablar och det kan se ut som typ en gammal konvertering som jag har byggt där dem kretskort är laddarna:

http://www.evalbum.com/img/4432/4432f.jpg

å andra sidan det är lätt för mig att prata vad man kan göra när jag gör det varje dag... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-01-10 00:52:58    Rubrik: Svara med citat

Vad skulle ett sånt system som du tar fram i såfall kunna kosta alstrand?

Låt oss annars leka med tanken att jag monterar ett extra original batteripaket som ju får plats, går detta extra "bara koppla" mot original batteriet för att fylla på detta i sin tur vid alla mina kortkörningar så bilen väljer att gå på el om jag tex väljer att ha klimatanläggningen på off dessa sträckor, och sedan kanske slå ifrån sammankopplingen och ladda det som det är med tex en avancerad laddare för närmare 10 000kr?
Skulle jag kunna ladda vissa/varje block med en enklare laddare eller köpa och ha flera enklare laddare anslutna till blocken och sammankoppla dessa laddare så att de slår till när jag tex satt i laddsladden? Mycket frågor nu men hoppas ni orkar med det.. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-01-12 09:53:46    Rubrik: Svara med citat

Hur är egentligen ett Prius hybridbatteri uppbyggt.

Det verkar som om kompetensen finns här så jag ställer frågan lite ot i den här tråden.
Jag har sett filmer på youtube där man byter enstaka moduler i batteriet. Det verkar vara 8volts moduler (6celler). Med plus och minus i ändarna. Varannan modul åt vartannat håll för enkel seriekoppling. Det är även två slangar uppepå batteriet. Det verkar som om varje modul har ett hål där denna slang ansluter. Vad är det för ett hål? Är det för luftkylning? Är det ett ventilationshål för gaser som bildas vid laddning?

Vad har modulerna för kapacitet i Ah? Samt vilken effekt/ström kan man ta ur dom?

Jag funderar på om det är ett prisvärt alternativ med ett begagnat pack från en skrotad bil till min framtida eldrivna åkgräsklippare. Det går ju att välja andra parallell/seriekopplingar för att nå vettiga spänningar/effekter som skulle passa till en gräsklippare.

Men som vanligt hänger det ju på hur det står sig i pris/livslängd mot lithium.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-12 12:44:21    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Hur är egentligen ett Prius hybridbatteri uppbyggt.

Vad har modulerna för kapacitet i Ah? Samt vilken effekt/ström kan man ta ur dom?

Jag funderar på om det är ett prisvärt alternativ med ett begagnat pack från en skrotad bil till min framtida eldrivna åkgräsklippare. Det går ju att välja andra parallell/seriekopplingar för att nå vettiga spänningar/effekter som skulle passa till en gräsklippare.

Men som vanligt hänger det ju på hur det står sig i pris/livslängd mot lithium.

/Knut


http://www.toyotapriusbattery.com/

om man skulle köpa gammal Prius batteri för att använda i åkgräsklippare det kan fungera om man har smart kontroller som man kan programmera och anpassa till NiMH batteri... det tar tid att kapacitets matcha celler men inte omöjligt!

Här är min favorit åkgräsklippare ombyggnad:

http://www.automek.com/evrider.php
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-01-12 15:50:12    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Här är min favorit åkgräsklippare ombyggnad:

http://www.automek.com/evrider.php


Den konverteringen gillar jag med.

Min konvertering kommer dock inte att göras på det sättet utan med en liten motor till framdrift och en lite större med direktdrift till klippagregatet. För att få bort remmar osv för att få upp verkningsgraden. Men det är en annan framtida tråd.

Tyvärr ingen info om hålet som är anslutet till en slang på http://www.toyotapriusbattery.com/ I övrigt bra info. Kapacitet 6.5Ah. Dock ingen info om max strömuttag.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-12 17:55:28    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:


Den konverteringen gillar jag med.


Tyvärr ingen info om hålet som är anslutet till en slang på http://www.toyotapriusbattery.com/ I övrigt bra info. Kapacitet 6.5Ah. Dock ingen info om max strömuttag.

/Knut


Eller läs på tillverkarens sidan:

http://www.peve.jp/en/
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-20 14:54:01    Rubrik: Svara med citat

Citat:
man laddar i så fall block, eftersom prius batteri består utav 28 block med 6 celler var... med typ 30 block så har man gott om kräm för att köra bilen 3-5km beroende kör stil... man kan använda typ 30st:

http://www.aliexpress.com/item/Top-9-6V-1-2A-Automatic-Smart-Battery-Charger-For-6-0-7-2V-5-6cell/1165026585.html


Iofs bra att man på så vis balanserar packen. Men, jag skulle inte lita på att en laddare som är avsedd för 6-7 V verkligen är säker för att användas i en packe som är på över 200 V...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-20 15:07:02    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vad skulle ett sånt system som du tar fram i såfall kunna kosta astrand?


Som tidigare nämnts i den är tråden så finns det ju en "grundkostnad" för en konvertering, som är oberoende av vilka / hur mkt batterier man väljer. I mitt system så ligger den på ca 20 tkr. Det kan låta mkt, men vissa komponenter är ju förhållandevis dyra, plus att "smågodis" också kostar en del när man räknar ihop det. Några exempel: kontaktor 1.5 tkr, ECU 6 tkr, laddare 6 tkr och sen kablar och kontaktdon osv. Jag har fått ner priset rätt mkt från hur det var tidigare och kommer antagligen att kunna få ner det ytterligare något framöver, men å andra sidan så är den svenska kronan väldigt svag just nu.


Citat:
Låt oss annars leka med tanken att jag monterar ett extra original batteripaket som ju får plats, går detta extra "bara koppla" mot original batteriet för att fylla på detta i sin tur vid alla mina kortkörningar så bilen väljer att gå på el om jag tex väljer att ha klimatanläggningen på off dessa sträckor, och sedan kanske slå ifrån sammankopplingen och ladda det som det är med tex en avancerad laddare för närmare 10 000kr?


Det "går", men räckvidden kommer att bli väldigt dålig. Utan en CAN-bus-spoofer (BMSplus/BMS2/min ECU) så kommer bilen fortsätta tro att orginalbatteriet bara har 6.5 Ah, oavsett hur många Ah du har kopplat in.


Citat:
Skulle jag kunna ladda vissa/varje block med en enklare laddare eller köpa och ha flera enklare laddare anslutna till blocken och sammankoppla dessa laddare så att de slår till när jag tex satt i laddsladden? Mycket frågor nu men hoppas ni orkar med det.. Smile


Visst går det, som elfi har visat, men ingenting jag rekommenderar. Du behöver hursomhelst något övervakande system som håller koll på att packen inte är för varm, att du inte laddat orimligt länge osv. Om det ska vara säkert dvs...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-20 15:16:01    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hur är egentligen ett Prius hybridbatteri uppbyggt.

Det verkar som om kompetensen finns här så jag ställer frågan lite ot i den här tråden.
Jag har sett filmer på youtube där man byter enstaka moduler i batteriet. Det verkar vara 8volts moduler (6celler). Med plus och minus i ändarna. Varannan modul åt vartannat håll för enkel seriekoppling. Det är även två slangar uppepå batteriet. Det verkar som om varje modul har ett hål där denna slang ansluter. Vad är det för ett hål? Är det för luftkylning? Är det ett ventilationshål för gaser som bildas vid laddning?


Ja, slangarna är för gaser. Normalt sett bildas ingen gas, i normala fall ingenting under hela batteriets livstid.

Lyftkylningen är ordnad på så sätt att modulerna är monterade med en viss distans till varandra, så att det kan passera luft mellan dem. Det finns en fläkt som kan pressa luft genom dessa spalter.


Citat:
Vad har modulerna för kapacitet i Ah? Samt vilken effekt/ström kan man ta ur dom?


6.5 Ah, som sagt. Max laddström 125 A, max urladdning 105 A. Detta vid rimlig temperatur och State of Charge.

Citat:

Jag funderar på om det är ett prisvärt alternativ med ett begagnat pack från en skrotad bil till min framtida eldrivna åkgräsklippare. Det går ju att välja andra parallell/seriekopplingar för att nå vettiga spänningar/effekter som skulle passa till en gräsklippare.

Men som vanligt hänger det ju på hur det står sig i pris/livslängd mot lithium.


Jag skulle satsa på Lithium istället. De har bättre formfaktor, kräver inte lika mkt ihoppressning, är energibatteri istf effektbatteri, lättare att ladda osv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-02-14 15:28:17    Rubrik: Prius-konvertering med 36 Ah = 8.3 kWh Svara med citat

astrand skrev:

Jag har för närvarande 10.5 kWh och har vid något tillfälle mätt upp ca 60 km. Laddtiden beror helt på vad det är för batterier, vad man har för laddare och hur mkt ström det går att dra från uttaget. Jag har en laddare på 3 kW och det är ovanligt att man har mer i en laddhybrid. Den drar då knappt 16 A på AC-sidan. Till vardags brukar jag köra den på 10 A dvs drygt 2 kW. Då tar det 5 timmar att ladda fullt.

Precis som elfi nämner så går det att köra fort mha Ewerts "HEM". Utan den kan man använda "Drive on Motor mode", men då är det max ca 100 km/h i gen3.

Utifrån din körsträcka till jobbet så tror jag det blir svårt att hitta ett PHEV-system till Prius som klarar detta enbart på el. När jag räknar på 60 km så är det i kanske ca 70 km/h eller så. Du skulle antagligen behöva mer än 10.5 kWh och det blir både dyrt och svårt att få plats med.

Däremot så skulle du kunna köra delar av sträckan enbart på el, alternativt i blandläge hela vägen, med minst halverad förbrukning.

Jag kommer att utvärdera batterier med 36 Ah framöver och de bör ungefär ge 45 km enbart på el alternativt 90 km med halverad förbrukning.


Jag bytte från 10.5 kWh European Batteries till 8.3 kWh WINA-batterier vid nyår och har nu kört ca 1 månad med dessa. Fungerar alldeles utmärkt. Den inre resistansen är lika låg som EB-systemet. Kapaciteten är mao bara 80% av EB, men jag tycker drygt 8 kWh räcker utmärkt. En fördel gentemot EB är att man inte behöver höja upp golvet i bagagerummet. Man behöver heller inte EBs egna BMS, utan all logik har jag gjort i mjukvara i den befintliga ECUn. Sammantaget så blir kostnaden för den här packen ganska så exakt hälften av EB-systemet. Dock något mer jobb med att sätta samman batteripacken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2015-02-14 18:42:53    Rubrik: Svara med citat

Både av nyfikenhet och eget intresse, vad skulle det kosta, all inclusive, att lämna en Prius gen 3 till dig och få tillbaka den konverterad med den lösningen du nämner i ditt senaste inlägg?

(Personligen skulle jag gärna närvara under konverteringen för att förstå hur det hänger ihop, men bortse från det om du anger en kostnad)

För mig personligen skulle det vara en bättre lösning än en Leaf så som jag numera bor. Körning i hemstaden (max 40-50 km/h, 10-20 km) skulle lätt klaras av på batteri.

Till och från jobb/stockholm, en hel del motorväg, skulle gå med halv förbrukning.

De längre resor som görs, kanske 5-10 ggr / år, skulle säkert också få lite minskad förbrukning.

Jag vill bara ha en bil och kör numera bara ca 1000 mil om året så jag behöll den törstigaste (och därmed lägst värderade) av de två vi hade tidigare, men drömmer givetvis om en Tesla..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-02-15 21:53:51    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Både av nyfikenhet och eget intresse, vad skulle det kosta, all inclusive, att lämna en Prius gen 3 till dig och få tillbaka den konverterad med den lösningen du nämner i ditt senaste inlägg?

(Personligen skulle jag gärna närvara under konverteringen för att förstå hur det hänger ihop, men bortse från det om du anger en kostnad)


Bra fråga Very Happy Man skulle väl kunna uttrycka det som så att jag satsar på att utveckla färdigt mitt system (t.ex mer tester i gen 3 - nuvarande installation är i gen 2), men inte funderat så mkt kring om och huruvida jag ska sälja nyckelfärdiga system. Möjligtvis i slutet av året, innan dess ska jag vara pappaledig samt byta hus. Komponentkostnaden ligger i dagsläget på ca 59 tkr ex moms. Den svenska kronan är svag och bensinen är billig, så rent ekonomiskt "blir det väl bättre sen", så att säga. Men det är bra grejer och det är roligt att köra på el.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2015-02-18 08:47:24    Rubrik: Svara med citat

Pappaledighet och byta boende har jag precis avslutat, att påstå att andra saker inte blir lidande vore en lögn Smile

Elakt att berätta om saker som verkar vara bäst på marknaden men inte riktigt går att köpa. Hoppas du ror iland det hela och kan sälja det på öppna marknaden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slarti
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 februari 2012
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-07-28 20:16:14    Rubrik: Svara med citat

Ni som verkar vara experter på detta. Om man ska köpa ett DIY-kit vilket är det bästa / mest prisvärda på marknaden idag?

Skulle detta kunna rekommenderas? Ser ej pris men antar att man kan få reda på det ganska enkelt. http://www.pluginsupply.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.42 sekunder att ladda.