Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


plug in konvertering prius gen 3 råd och tips
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-23 06:07:15    Rubrik: Svara med citat

astrand skrev:

Du menar 1 - 1.5 mil till jobbet enkel resa? Ja, det funkar, men det är rätt ovanligt att man inte behöver köra längre. Dessutom går bensinmotorn igång så fort det börjar bli kallt ute osv. Jag har haft Toyotas Plugin-Prius som lånebil och det blev inte särskilt bra förbrukningssiffror trots att jag bara har ca 13 km till jobbet. Det går att hjälpa upp med förvärmning, men räckvidden är fortfarande lite för kort.

Nej jag menar 23km, så mycket har jag till jobbet och det är landsväg 30-50-70-90… fungerar klockrent med original Plug-in Prius som jag hade på utvärdering en hel vecka… det är 4.4kWh total varav 3.5 tillgängliga och batteri laddas om man kör långt… det är snabbladdare också samt bil som man behöver inte starta om för att kunna köra normal, glöm inte en sån viktig detalj! Just ja, det är elektriska 60kW tillgängliga att gasa med upp till 100km/h som gör bilen lika bra som elbil…

astrand skrev:
Ifall man kopplar bort bensinpumpen så kommer motorn att hosta och hacka innan den dör. Det finns betydligt bättre sätt att göra det på.
Ja, det kan vara svårt att hänga med i tempot på 90-väg, men det gäller ju även Toyotas egna laddhybrid (som du verkar gilla så mkt) ifall du vill köra på el. Fungerar gör det dock. Jag åker ibland motorväg till jobbet, enbart på el. Accelerationen är dålig men det brukar hursomhelst inte vara några problem ifall man håller sig i högerfilen.


Som sagt jag dödar förbrännings motor på massa olika sett, jag tog bensin pumpen som exempel… Viktigt är att vara ärligt mot folk och förklara fördelar samt nackdelar mad varje koncept… I mitt fall åker frugan 2-3 dagar i veckan motorvägg 6+2+6mil… det finns inte Prius som klarar det!
Det finns inte en chans i hela världen att jag skulle tvinga henne att stanna mitt på motorvägg för att starta om bilen… att äventyra med funktionalitet samt säkerhet i trafiken är ingenting som jag sprider som budskap och rekommendation till folk! Man kan lika så sätta sig på el-cykel och trafikera på motorväg…
Din bil fungerar kanske bra för dig som kör 13km på landsvägg, tyvärr det passar inte till majoritet som söker sig till Priusen och försöker sänka förbrukningen samt kunna åka långt då och då med samma förutsättningar som med ”normal” Prius utan behöv att man måste stanna mitt på motorvägg för att starta-om eftersom där andra trafikanter kör oftast 120km/h…

astrand skrev:
Min uppfattning är: Toyotas egna laddhybrid med ca 3 kWh har för liten kapacitet, medans en laddhybrid med 10 kWh eller ännu mer blir för dyr. Det optimala ligger nånstans där i mellan, runt 7-8 kWh eller så.

Vi alla har sina uppfattningar… någon som åker 1-2mil och kan ladda där 6 dagar i veckan behöver inget mer än original plug-in Prius… Det optimala är att ha bil som drar så lite och uppfyller så många krav som ägaren har… jag brukar intervjua folk som försöker skaffa sig en laddhybrid Prius och utifrån behöv resonera vad är bäst… varför satsa på 8 eller 10 när 4kWh kan göra jobbet 5 dagar i veckan… galen

Prius är fantastisk plattform för vidare utveckling och anpassning samt ombyggnad… det som är intressant att Prius kan vara så gott som elbil med enkelt ombyggnad om man kan köra på udda väggar i lugn fart upp till 70-80km/h… vad för ombyggnads princip använder man är mindre viktig bara att man äventyrar inte med funktionalitet och säkerhet!
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-23 07:46:23    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Nej jag menar 23km, så mycket har jag till jobbet och det är landsväg 30-50-70-90… fungerar klockrent med original Plug-in Prius som jag hade på utvärdering en hel vecka… det är 4.4kWh total varav 3.5 tillgängliga och batteri laddas om man kör långt… det är snabbladdare också samt bil som man behöver inte starta om för att kunna köra normal, glöm inte en sån viktig detalj! Just ja, det är elektriska 60kW tillgängliga att gasa med upp till 100km/h som gör bilen lika bra som elbil…


Nej, ingen snabbladdare. Du laddar med 2kW eller ca 0.5 C. Det är långsamladdning. Inget stöd för DC-laddning heller.

Nej, det är knappast 60 kW eleffekt. Du kan dra ca 160 A från batteriet. Det blir max ca 35 kW.


Citat:

Som sagt jag dödar förbrännings motor på massa olika sett, jag tog bensin pumpen som exempel… Viktigt är att vara ärligt mot folk och förklara fördelar samt nackdelar mad varje koncept… I mitt fall åker frugan 2-3 dagar i veckan motorvägg 6+2+6mil… det finns inte Prius som klarar det!


Korrekt, inte på 100% el iaf. När jag åker på långresa så kör jag i blandläge och kör då på ca 2.5 deci per mil på motorväg i ca 12 mil. Det är också bra.


Citat:
Det finns inte en chans i hela världen att jag skulle tvinga henne att stanna mitt på motorvägg för att starta om bilen… att äventyra med funktionalitet samt säkerhet i trafiken är ingenting som jag sprider som budskap och rekommendation till folk! Man kan lika så sätta sig på el-cykel och trafikera på motorväg…
Din bil fungerar kanske bra för dig som kör 13km på landsvägg, tyvärr det passar inte till majoritet som söker sig till Priusen och försöker sänka förbrukningen samt kunna åka långt då och då med samma förutsättningar som med ”normal” Prius utan behöv att man måste stanna mitt på motorvägg för att starta-om eftersom där andra trafikanter kör oftast 120km/h…


Jag tror du missförstår, jag har aldrig förespråkat att man skulle stanna på motorväg, eller ens köra i det här ForcedEV-läget. Min bil har stöd för både ForcedEV men jag har också Ewerts Hybrid Energi Manager, som gör att man kan växla körläge i farten.

ForcedEV fungerar utmärkt på 50- och 70-vägar dock.


Citat:

Vi alla har sina uppfattningar… någon som åker 1-2mil och kan ladda där 6 dagar i veckan behöver inget mer än original plug-in Prius… Det optimala är att ha bil som drar så lite och uppfyller så många krav som ägaren har… jag brukar intervjua folk som försöker skaffa sig en laddhybrid Prius och utifrån behöv resonera vad är bäst… varför satsa på 8 eller 10 när 4kWh kan göra jobbet 5 dagar i veckan… galen


Jag har en annan erfarenhet, alla jag har träffat tycker att Toyotas laddhybrid har för kort räckvidd.


Citat:

Prius är fantastisk plattform för vidare utveckling och anpassning samt ombyggnad… det som är intressant att Prius kan vara så gott som elbil med enkelt ombyggnad om man kan köra på udda väggar i lugn fart upp till 70-80km/h… vad för ombyggnads princip använder man är mindre viktig bara att man äventyrar inte med funktionalitet och säkerhet!


Det kan jag hålla med om. Tyvärr så tycker jag de flesta tar lite väl många genvägar när de gör sina konverteringar, t.ex. bara antar att föraren inte kommer trycka gasen i botten, och därmed väljer batterier som inte klarar det fallet (urladdning med 105 A)...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
n0xn
Passiv


Registreringsdatum: 26 november 2014
Inlägg: 2

InläggPostat: 2014-11-26 20:20:28    Rubrik: Svara med citat

sitter på 6 st sådanahär batterier. Går dessa att integrera i ett plug-in kit eller är det bara waste of vikt och rymd?
http://www.ecopowersupplies.com/gnb-sprinter-xp12v2500-batteries
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-26 22:03:19    Rubrik: Svara med citat

n0xn skrev:
sitter på 6 st sådanahär batterier. Går dessa att integrera i ett plug-in kit eller är det bara waste of vikt och rymd?
http://www.ecopowersupplies.com/gnb-sprinter-xp12v2500-batteries


30kg/st... Visst det är fantastisk batteri för UPS eller solar system... men 4 st i kombination med AC\DC omvandlare från http://www.plughybrid.de skulle väga 120kg och kunna teoretisk fungera 1mil max samt efter 2-3 månader så skulle det börja slå av pga föråldrade svaghet att kunna fungera under belastning... Sälja dem är bra alternativ och köp begagnad prius batteri i stället, det är billigaste konvertering som kan fungera och jag kan komma på... Wink
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
n0xn
Passiv


Registreringsdatum: 26 november 2014
Inlägg: 2

InläggPostat: 2014-11-27 00:14:28    Rubrik: Svara med citat

Skulle man kunna montera 2st prius hybrid batterier bakom det befintliga och på något sätt få dessa att samspela. skulle detta gå rent säkerhetsmässigt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-27 07:53:22    Rubrik: Svara med citat

n0xn skrev:
Skulle man kunna montera 2st prius hybrid batterier bakom det befintliga och på något sätt få dessa att samspela. skulle detta gå rent säkerhetsmässigt?


Som sagt det är hur vi hade grejat med Prius för många år sedan, men förvänta inte för mycket, en extra batteri kan ge 2-5km beroende hur bra skick är batteri och hur bra laddare har man... och då pratar man mycket smart laddare som är NiMH laddare i grund och botten annars det kan vara farligt men vanligt laddare!!!

har du svårt för extra batterier eller om du undrar kring säkerhet då ska du inte ens fundera prius ombyggnad! köp fabriks plug-in istället, då sover du gott om nätterna... Wink
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-27 20:47:25    Rubrik: Svara med citat

n0xn skrev:
Skulle man kunna montera 2st prius hybrid batterier bakom det befintliga och på något sätt få dessa att samspela. skulle detta gå rent säkerhetsmässigt?


Det går som sagt, men det blir inte så bra eftersom de inte är lämpade för uppgiften. Man måste skilja på effektbatteri och energibatteri. En hybridbil behöver ett effektbatteri, som kan ge och ta emot höga strömmar i förhållande till sin kapacitet. Prius-batterier klarar rätt extrema strömmar: Kan laddas med 125 A = 19 C och laddas ur med 105 A = 16 C. Dock så är energimängden rätt modest; bara 6.5 Ah.

Med 3 Prius-batteri får du en packe som kan laddas ur med 315 A och laddas med 375, helt i onödan, och du kommer bara upp i knappt 20 Ah. I praktiken ännu mindre, eftersom du inte vill cykla över hela SOC-intervallet. Dessutom så vill man inte ladda några batterier utan att övervaka dem och då måste man i sin tur dra igång halva bilen för att kunna övervaka OEM-batteriet.

Lämpliga batterier för en Prius-konvertering är istället typ 30-40 Ah som klarar urladdning med ca 3 C. Lithium. Laddas frånkopplade från OEM-batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2014-12-30 02:25:21    Rubrik: Svara med citat

Hej! Är ny på forumet men har med intresse läst här många gånger liksom nu, så hoppas jag kan låna denna tråd lite i ämnet?
Jag jobbar som personbilstekniker och är helnöjd ägare till en Prius 3 -10 på 22 000mil som jag funderar om man kan bygga om till vettig "elbil" för att passa mina behov.
Behovet är mestadels väldigt korta körningar till jobbet (3-4 km) till affären (4km) ect med helt andra och långa körningar någon gång ibland där Priusen original dock går väldigt snålt.
Men det är just de korta "svensson körningarna" som drar upp Prinsens fina snittförbrukning som på alla bilar med förbränningsmotor även om just Priusen bara drar hälften vid kortkörning jämfört med mina tidigare bilar.

Så finns här några vettiga förslag till ett prisvärt bygge/kit som i första hand kapar/helst tar bort bränsleförbrukningen för all den kortkörning vi gör?
Normalt använder vi motorvärmare både till och från jobbet vintertid med varm kupé och laddmöjligheter på båda ställena.
Vägarna är normalt mindre landsväg max 70-80km/h.
Skulle ett eller två extra Prius batterier kunna funka eller finns något vettigt prissatt mindre batterialternativ som skulle funka bra? Vilken styrning skulle funka ect?
Tack på förhand för alla seriösa förslag!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-12-30 09:53:02    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Hej! Är ny på forumet men har med intresse läst här många gånger liksom nu, så hoppas jag kan låna denna tråd lite i ämnet?
Jag jobbar som personbilstekniker och är helnöjd ägare till en Prius 3 -10 på 22 000mil som jag funderar om man kan bygga om till vettig "elbil" för att passa mina behov.


Hej och välkommna till forumet!

Eftersom du är biltekniker det blir absolut inget problem att trixa med bilen för att kunna omvandla Priusen till stads glidare…

Folk på forumet som har kunskap hur man kan göra det har olika idéer vad är OK att göra och vad inte är OK. Med andra ord du måste döda förbrännings motor för att kunna åka bara elektrisk som är OK att göra eller mindre bra eftersom att återställa normal funktion så måste man starta om bilen…

Vad har du för budget?
Är du nöjd med improvisation eller önskar du sofistikerad plug&play KIT?
Har du tid att experimentera och utveckla eget system eller skulle du helst köpa klart lösning?
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2014-12-30 17:12:46    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för välkomnandet!
Jag kan ju tänka mig att göra en del själv och kan hybridsystemet relativt bra i originalutförande men skulle ju gärna se att det gick så smidigt som möjligt då jag inte har allt för mycket tid över så det där beror väl på många faktorer.
Budgeten jag funderat om det går att hålla sig omkring för så korta körsträckor (5-6km räckvidd skulle räcka långt för vårt körmönster) är runt 20-25 000kr om det är möjligt, vad tror ni om det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-12-30 23:26:54    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Hej och tack för välkomnandet!
Jag kan ju tänka mig att göra en del själv och kan hybridsystemet relativt bra i originalutförande men skulle ju gärna se att det gick så smidigt som möjligt då jag inte har allt för mycket tid över så det där beror väl på många faktorer.
Budgeten jag funderat om det går att hålla sig omkring för så korta körsträckor (5-6km räckvidd skulle räcka långt för vårt körmönster) är runt 20-25 000kr om det är möjligt, vad tror ni om det?


Det är rätt ovanligt att man nöjer sig med så kort räckvidd, så det lär bli svårt att hitta några färdiga system iaf. Toyotas egna laddhybrid har ju ca 20 km räckvidd, vilket anses "kort" eller "alltför kort" beroende på vem man frågar... Men visst, behoven varierar ju. Samtidigt så får man tänka på att andrahandsvärdet för en bil sombara passar ett udda körsätt ju blir lågt.

Ett problem med ett system som är billigt men har kort räckvidd är att komponentkostnaden för styrdatorer, laddare och annan kringutrustning blir en rätt stor del av det totala priset. Ett annat problem är att det är svårt att hitta batterier som klarar den höga urladdningsströmmen.

Min bil drar ca 175 Wh/km, så du skulle behöva en packe på endast ca 1 kWh. Det blir ca 4 Ah. Samtidigt så ska den kunna leverera 105 A kontinuerligt i urladdning, vilket motsvarar 26 C! Det är otroligt mycket. Litium-titanat (som är den batterityp med bäst strömegenskaper) klarar 10 C eller så. Prius orginal-batteri klarar iofs 16 C, men bara under vissa omständigheter och i ett rätt litet SOC-intervall.

Hursomhelst, om du verkligen vill ha ett system med så liten kapacitet så skulle jag föreslå att bygga det med 2 orginal-batterier. Då har du en teoretisk räckvidd på 6.5 * 201 * 2 / 175 = 15 km, men i praktiken kanske ungefär det du efterfrågar. Varning dock för att det är svårt att på ett säkert sätt ladda Prius orginal-batteri. Det finns många dokumenterade fall med både bil- och person-skador.

Jag har annars tagit fram ett helt eget system, som väl får anses top of the line. Det är bra komponenter, vidareutvecklat under många år och fungerar utmärkt. Priset blir självfallet högre. Komponentkostnaden för ett system med 8.3 kWh är fn ca 60 tkr plus moms. Jag kan i dagsläget tänka mig att dela med mig av systemet (kopplingsscheman, programkod osv) utan kostnad till lämplig person som vill göra Prius-konvertering. Roligt med fler konverteringar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-12-31 11:01:42    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Hej och tack för välkomnandet!
Jag kan ju tänka mig att göra en del själv och kan hybridsystemet relativt bra i originalutförande men skulle ju gärna se att det gick så smidigt som möjligt då jag inte har allt för mycket tid över så det där beror väl på många faktorer.
Budgeten jag funderat om det går att hålla sig omkring för så korta körsträckor (5-6km räckvidd skulle räcka långt för vårt körmönster) är runt 20-25 000kr om det är möjligt, vad tror ni om det?


Allt är möjligt…
Tyvärr 20-25tkr täcker kringutrustning bara…
ASTRAND skrev mycket bra svar till dig… min bästa rekommendation är bytt till original Plug-in Prius… då är du trygg på hemma plan med original bil och behöver inte slösa tid och pengar att experimentera med ombyggnad…
Sista alternativet kan vara att prata med:
http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Gen3%22
Dem har KIT på G för 2mil och ganska bra pris…

Vi kör en 2010:a Prius med 8kWh eget byggd batteri och är super nöjda med bilen… eftersom vi kör landsväg 10mil/dag våran bil är mer laddhybrid med 0.15 l/mil förbrukning och inte elbil som körs enbart på el… material som sitter i bilen: 8kWh batteri + BMS + laddare + kontaktorer + elmaterial = 45tkr… räknad utan eget tid för bygget… så här kör vi: http://youtu.be/UbsBTIlmpbI
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2014-12-31 17:06:08    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för era inlägg!
Vad jag sett så kör 70-80% av den Svenska befolkningen kortsträckor under 2 mil per gång så i mitt tycke gjorde Toyota en rätt vettig kalkyl när deras Prius Plug in kom ut för 2,5 år sedan, många tyckte att bilen blev tillräckligt dyr ändå med sina 360 000kr innan miljöbilspremien drogs av. Men ju effektivare serietillverkning och ju lägre batterierkostnaderna kryper ju bättre blir det nog på den fronten och nästa modell sägs ju ha runt 3,5-4 mil i rent elläge för samma kostnad.

Men åter till mitt fall; Att byta till en begagnad original Prius laddhybrid skulle innebära åtminstone 130 000kr upp på min nuvarande Prius och det tycker jag inte att det är värt i dagsläget.

Hur avancerade styrsystem och hur dyra laddare krävs för att ladda ett par original Prius batterier och vad är speciellt med laddningen? Går tex. hastighetsspärren att höja i EV-läget så skulle det betyda mycket i mitt fall.
Batteripaket från krockade Prius finns på skroten för drygt 3000kr så det är väl laddare och det övriga som krävs som i såfall drar iväg mycket i pris om nu inte mina tänkta pengar skulle räcka?
Det vore ju värt väldigt mycket ifall du ville dela med dig av det astrand. Smile
Gott nytt år på er!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-12-31 18:22:05    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:

Hur avancerade styrsystem och hur dyra laddare krävs för att ladda ett par original Prius batterier och vad är speciellt med laddningen? Går tex. hastighetsspärren att höja i EV-läget så skulle det betyda mycket i mitt fall.
Batteripaket från krockade Prius finns på skroten för drygt 3000kr så det är väl laddare och det övriga som krävs som i såfall drar iväg mycket i pris om nu inte mina tänkta pengar skulle räcka?
Det vore ju värt väldigt mycket ifall du ville dela med dig av det astrand. Smile
Gott nytt år på er!


Temp kompenserad laddare för original batteri som jag skulle kunna rekommendera är Zivan:

http://www.etpab.se/produkter/hogfrekventa-laddare

räkna med ca.1000EUR
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-01 22:39:29    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Men åter till mitt fall; Att byta till en begagnad original Prius laddhybrid skulle innebära åtminstone 130 000kr upp på min nuvarande Prius och det tycker jag inte att det är värt i dagsläget.


Japp, förstår dig. Det är väl det här som är just business caset för efterkonverteringar. Dels så kostar ju en ny Plugin-Prius väsentligt mer än en vanlig, dels så kanske man inte vill byta till en ny bil i alla lägen.


hanzzon skrev:
Hur avancerade styrsystem och hur dyra laddare krävs för att ladda ett par original Prius batterier och vad är speciellt med laddningen? Går tex. hastighetsspärren att höja i EV-läget så skulle det betyda mycket i mitt fall.
Batteripaket från krockade Prius finns på skroten för drygt 3000kr så det är väl laddare och det övriga som krävs som i såfall drar iväg mycket i pris om nu inte mina tänkta pengar skulle räcka?
Det vore ju värt väldigt mycket ifall du ville dela med dig av det astrand. Smile
Gott nytt år på er!


Hastighetsspärren är helt oberoende av vilken typ av batteri som används. Jag har skrivit lite om de olika metoderna tidigare i den här tråden, se t.ex. http://elbil.forum24.se/elbil-post-36466.html#36466 .

När det gäller laddningen så behöver man dels hålla koll på temperaturen, dels helst detektera Delta-V, dvs när spänningen börjar sjunka. I princip finns det 2 vägar att gå: Antingen försöker man hitta en laddare som gör detta på egen hand, eller så skaffar man en laddare som går att styra t.ex. via CAN och sedan ordnar egen styrning. Jag anser att den senare metoden absolut är att föredra, även om det kan innebära lite mer jobb initialt.

En utmaning med att ladda 2 packar är att man vill "balansera upp" (toppladda) dem separat. Med bara en laddare och en kontaktor går inte det. Det finns dock ett trick man kan ta till: Den packen som är varmast kommer sannolikt att bli klar först, så ifall man ser till att den ena packen oftast är varmare än den andra så kan det funka. Då kopplar man laddaren till den kallaste packen, laddar dem först ihop, sedan bryter bort den varmaste packen när den är klar, och toppladdar därefter den andra packen.

För säkerheten är det viktigt att laddningen har redundanta mekanismer. Dvs, styrningen bör kontrollera både temperatur, spänning, hur många Wh man har laddat in osv osv. Det är osannolikt att man hittar en laddare med allt det här inbyggt, så det talar ytterligare för att köpa en "dum" laddare och styra den själv.

Förutom ladd-styrningen så behöver du nån SOC-spoofing, typ BMSplus/BMS2. Jag har några BMS2 kvar som jag kan sälja. Använder dem dock inte själv längre, då jag istället har mitt egna styrsystem, som innehåller både laddlogik, SOC-spoofing och en hel del annat. Nackdelen är att den fordonsdator jag använder är relativt dyr, ca 6 tkr. Å anda sidan så kostar BMS2 plus annan styrning också lite pengar. Långsiktigt så har jag planer på att testa andra fordonsdatorer. Jag har en på lut, men ännu ej verifierat att den klarar kraven, t.ex. ifall den kan pumpa CAN-data tillräckligt snabbt.

Btw, det snyggaste sättet att mäta temperatur i orginal-batteriet under laddning torde vara att dra igång dess inbyggda ECU. Då får man temperaturer via CAN. Sen behöver man förstås hålla koll på temperaturen i packe nr 2 också. I princip skulle man kunna använda en orginal-ECU till detta också. Ofta får man ju med dem när man köper ett begagnat Prius-batteri. Ett problem här är förstås att det inte går att köra med 2 ECUer samtididigt eftersom dess CAN-IDn då kolliderar. Då skulle man antingen behöva ha en fordonsdator med 3 CAN-bussar (TTC94 har det, men är ännu dyrare, ca 8 tkr). Eller hitta på något kreativt såsom att strömförsörja ECUerna en minut i taget, typ. Alternativet är förstås att montera egna termistorer. (Mitt v4-system har stöd för detta.)

Det är antagligen möjligt att ta mitt system (internt namn "version 4") och anpassa det till den typen av konvertering som du är intresserad av. Priset torde bli ca 25 tkr. Fördelen med mitt system är att det har en hel massa features som du inte visste att du behövde Smile Har ju själv kört konverterat sedan 2009 så man har kommit på bra idéer allteftersom.

Det är väl egentligen bara ladd-logiken för NiMH som saknas, för det systemet du önskar. Om du kan programmera och kan tänka dig skriva på en NDA för källkoden så kan du säkert fixa detta själv. Jag skulle förstås också kunna fixa detta men har lite väl många projekt igång just nu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-01-03 23:50:38    Rubrik: Svara med citat

Prius originalbatteri toppladdas väl aldrig över omkring 80% och är tillverkade för att normalt ligga i spannet omkring 30-70% laddning någonting för att ha kapacitet kvar att ta emot en rejäl inbromsning samt hålla bilens livstid. Jag undrar därför om balansen vid laddning av två originalbatterier vore så viktig så länge de ligger i närheten av dessa värden eller tänker jag fel då?
Finns inte lite mer prisvärda laddare som skulle klara den här uppgiften i mitt fall än en ny för nära 10 000kr?

Ja alstrand det vore ju fint om originaldelarna gick att använda/ta till vara på i så stor utsträckning som möjligt då de är av hög kvalitét och det ju tillverkats en hel del Toyota hybrider under åren hitills (7 miljoner i världen) och finns en del krockade med delar..
Om det gick att ha igång en original ecu åt gången i vissa intervaller eller liknande på samma CAN åter väl inte helt omöjligt om den här övervakningen nu krävs?

Tolkar jag det rätt i att det är så enkelt att Prius har ett extra inbyggt EV-läge om man håller knappen intryckt några sekunder?

Min programmeringsteknik/kunskap sträcker sig tyvärr till alla utbytta eldelar och styrboxar ect av tveksam kvalitet från många europeiska bilmärken mest Vw som är så dumt konstruerade att delarna man beställer från Vw till bilen saknar mjukvara/kodning vid nyköp, detta för att fult låsa jobb till Vw själva men i många fall (dock inte alla) kan vi som fristående verkstäder lyckas göra detta om man kommer åt koder och har rätt utrustning och kunskap ect.
I övrigt har jag ingen erfarenhet alls av annan programmering.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-04 10:23:01    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Prius originalbatteri toppladdas väl aldrig över omkring 80% och är tillverkade för att normalt ligga i spannet omkring 30-70% laddning någonting för att ha kapacitet kvar att ta emot en rejäl inbromsning samt hålla bilens livstid. Jag undrar därför om balansen vid laddning av två originalbatterier vore så viktig så länge de ligger i närheten av dessa värden eller tänker jag fel då?
Finns inte lite mer prisvärda laddare som skulle klara den här uppgiften i mitt fall än en ny för nära 10 000kr?


10000kr kostar plug&play världens mest avancerade laddare... Man kan använda RC laddarna, 28st att vara exakt, och ladda varje block av det nya på byggda batteri för total kostnad av 1400kr... Frågan är hur mycket kunskap, tid och kreativitet har man...

Original batteri kan jobba i spann 20-100% SoC under kort tid om kring utrustning har kontrollerad funktion och spärrar farliga händelse...

Man kan bygga DC-DC laddare och ladda original batteri under körning som kan driva bilen 5-10km elektrisk om man använder starka men billiga 12/24V litium batterier... Samma princip som:
https://www.plughybrid.de/wp-content/uploads/2012/04/Gen-3-Prius-User-and-Installation-Manual-Acrel-_2.-5.1docx2.pdf

Folk gör massa olika lösningar för att köra elektrisk, det tar bara tid och lite kreativitet... Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-04 13:31:17    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
Prius originalbatteri toppladdas väl aldrig över omkring 80% och är tillverkade för att normalt ligga i spannet omkring 30-70% laddning någonting för att ha kapacitet kvar att ta emot en rejäl inbromsning samt hålla bilens livstid. Jag undrar därför om balansen vid laddning av två originalbatterier vore så viktig så länge de ligger i närheten av dessa värden eller tänker jag fel då?


Ja, balansering då och då är viktig även ifall man håller sig inom ett begränsat SOC-intervall. Ett sätt att se på saken är att det finns en SOC för varje cell och förr eller senare så glider dessa ifrån varandra.

hanzzon skrev:
Finns inte lite mer prisvärda laddare som skulle klara den här uppgiften i mitt fall än en ny för nära 10 000kr?


Något billigare, men inte mycket. Mitt förslag till laddare för enklare system är Elcon PFC 1500 med CAN-styrning (http://www.elconchargers.com/catalog/item/7344653/7638003.htm). Den kostar drygt $600. Med tull/moms/frakt osv så landar det väl runt 6 tkr. Elcon PFC 2500 som jag har är dock bara obetydligt dyrare.


hanzzon skrev:

Ja alstrand det vore ju fint om originaldelarna gick att använda/ta till vara på i så stor utsträckning som möjligt då de är av hög kvalitét och det ju tillverkats en hel del Toyota hybrider under åren hitills (7 miljoner i världen) och finns en del krockade med delar..
Om det gick att ha igång en original ecu åt gången i vissa intervaller eller liknande på samma CAN åter väl inte helt omöjligt om den här övervakningen nu krävs?


Ja, borde funka.


hanzzon skrev:

Tolkar jag det rätt i att det är så enkelt att Prius har ett extra inbyggt EV-läge om man håller knappen intryckt några sekunder?


Nej. Det här "Forced EV mode" aktiveras normalt sett bara vid felsituationer, typ slut på bensin. Möjligheten att aktivera det genom att hålla inne EV-knappen är en feature som skapas av mitt system.


hanzzon skrev:

Min programmeringsteknik/kunskap sträcker sig tyvärr till alla utbytta eldelar och styrboxar ect av tveksam kvalitet från många europeiska bilmärken mest Vw som är så dumt konstruerade att delarna man beställer från Vw till bilen saknar mjukvara/kodning vid nyköp, detta för att fult låsa jobb till Vw själva men i många fall (dock inte alla) kan vi som fristående verkstäder lyckas göra detta om man kommer åt koder och har rätt utrustning och kunskap ect.
I övrigt har jag ingen erfarenhet alls av annan programmering.


Ok, jag förstår. Jag skulle väl i princip kunna utöka mitt system till den variant som du beskriver, men vill helst fokusera på de system som efterfrågas mest. Min erfarenhet är att längre räckvidd efterfrågas, men det kanske är fler som är intresserade av ett sådant här system med möjligheten att köra helt på el fast endast en kort sträcka?

Man kan ju också överväga att använda mer än 2 orginal-batterier. Vet att folk har kört med upp till 4 stycken, men det gäller ju att få plats med dem på ett bra sätt också. Inte helt uppdaterad på hur enkelt det är.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-01-05 23:59:24    Rubrik: Svara med citat

Tack för era svar!
Nja att ladda varje cell lät ju åtminstone inte direkt smidigt Elfi.
Att ha några starka men billiga litium batterier som laddar över och laddar upp originalbatteriet om det är så du menar låter ju klart mer intressant om det funkar?

Intressant om du har byggt in ett extra EV-läge i ditt system astrand!
Kollar man på världsförsäljningen av laddhybrider så har det väl gått bäst för Prius laddhybrid trots att flera konkurrenter kommit med längre räckvidd, anledningen låg främst i ett lägre pris tack vare längre batterikostnader och att räckvidden ändå täcker mångas behov i sina vardagliga körmönster.
Därför tror jag att det även kan finnas en marknad för en prisvärd konverteringssats till vanliga Prius med lite kortare räckvidd om priset blir klart lägre då man kan kapa/ta bort den högsta förbrukningen vid alla kortkörningar samt åka många vardagliga turer till affären ect på enbart el.
Jag vet inte om 3st original hybridbatterin (alltså två extra) får plats under golvet i Priusen, men fler är tre totalt tror jag många tvekar på om det förstör bagageutrymmet för mycket.
Då kanske förslaget från elfi var en annan möjlig väg att gå med några vettiga typ Rc batterier eller liknande som borde ta upp mindre plats och kanske exempelvis kan ladda upp/över i originalbatteriet för kortare räckvidd på säg en mil eller så?

Mvh/hanzzon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-01-06 13:37:40    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Tack för era svar!
Nja att ladda varje cell lät ju åtminstone inte direkt smidigt Elfi.
Att ha några starka men billiga litium batterier som laddar över och laddar upp originalbatteriet om det är så du menar låter ju klart mer intressant om det funkar?


Ja, en konverteringen med Lithiumjärnfosfat fungerar bra.


Citat:
Intressant om du har byggt in ett extra EV-läge i ditt system astrand!
Kollar man på världsförsäljningen av laddhybrider så har det väl gått bäst för Prius laddhybrid trots att flera konkurrenter kommit med längre räckvidd, anledningen låg främst i ett lägre pris tack vare längre batterikostnader och att räckvidden ändå täcker mångas behov i sina vardagliga körmönster.
Därför tror jag att det även kan finnas en marknad för en prisvärd konverteringssats till vanliga Prius med lite kortare räckvidd om priset blir klart lägre då man kan kapa/ta bort den högsta förbrukningen vid alla kortkörningar samt åka många vardagliga turer till affären ect på enbart el.


Finns nog många anledningar till att Prius PHV har sålt bra. En sådan är väl att extrapriset som du säger inte är särskilt högt efter supermiljöbilspremien, i kombination med lågt förmånsvärde osv.

Men, när det gäller efterkonveringar i är man i ett helt annat läge. Det går inte att utnyttja varken supermiljöbilspremie eller lågt förmånsvärde. Kund-gruppen är också lite annorlunda, med mer privatpersoner osv. Rent tekniskt finns det också problem: En anledning till att Prius PHV "kommer undan" med sin korta räckvidd är ju att övergången till bensinmotorn sker så sömlöst. Med en efterkonverterad Prius i läget "Forced EV" så är man tvungen att stanna för att återgå till att använda bensinmotorn. Med ett relativt stort batteripack (typ 10.5 som har kört i flera år nu) så gör detta inte särskilt mkt. Det är nästan som att ha 2 bilar på parkeringen (en elbil och en bensinbil) men istället för att man väljer bil så väljer man körläge. Eller så börjar man med bensinmotor men kopplar över till "Hel-El" i farten, vilket också fungerar. Men, med en liten batteripack på 2-4 kWh eller så så lär problemet med att behöva stanna för att koppla tillbaka bensinmotorn vara större. Hur problematiskt detta upplevs beror förstås helt och hållet på föraren...

Det går förstås också att använda "blandläge" där ca hälften av effekten kommer från bensinmotorn och hälften från batterierna, med ungefär halverad bensinförbrukning. Men här finns ett annat problem: Att bensinmotorn drar mkt bensin när den är kall, även om man stöttar till med el. Alternativt kan det vara svårt att hålla uppe temperaturen på vintern när man skjuter till batteri-effekt. Detta problemet har förövrigt även Toyotas Prius PHV. Problemet kan minskas genom förvärmning (motorvärmare, kupévärmare), vilket är anledningen dels till att jag byggt in sådana funktioner i mitt system, dels att jag tagit fram en sådan produkt för Toyotas PHV.

Så det finns en del problem med alltför "små" batteripackar.

Efter att ha kört ett antal olika system och batterier genom åren har jag kommit fram till att ca 7-9 kWh Lithium är rätt lagom för en Prius. Det ger en bra funktion och prestanda utan att utrymme och pris sticker iväg alltför mycket. Problemet är förstås fortfarande att elbils-batterier alltid är dyra i inköp. Man investerar ju "i förväg" för billiga mil längre fram.

Jag har räknat lite på ett använda orginal-batterier i en Prius-konvertering. Kostnaden per kWh blir inte nämnvärt lägre än Lihtium. Däremot så kan man komma ner i kostnad just pga att man kan skapa en liten packe som fortfarande kan ge nödvändig effekt för körning helt på el, dock med en kortare räckvidd.


Citat:

Jag vet inte om 3st original hybridbatterin (alltså två extra) får plats under golvet i Priusen, men fler är tre totalt tror jag många tvekar på om det förstör bagageutrymmet för mycket.
Då kanske förslaget från elfi var en annan möjlig väg att gå med några vettiga typ Rc batterier eller liknande som borde ta upp mindre plats och kanske exempelvis kan ladda upp/över i originalbatteriet för kortare räckvidd på säg en mil eller så?


Jag har inte provat själv, men enligt Norm (som skapade CanView och BMSplus/BMS2) så får det ej plats med 2 ytterligare OEM-batterier, inte i orginal-kapsling iaf. Om man Googlar lite så ser man snart att många som gjort konverteringar med OEM-batterier har valt att plocka ut modulerna (6 NiMH-celler, 7 volt, 6.5 Ah) och montera dem på annat sätt, i andra formationer än "alla på rad". Jag tror detta är rätt väg att gå. Då ska man utan problem få plats med "2 ytterligare batterier", i form av 2*28 sådana här moduler. Dessutom kan man då välja att öka spänningen litegrand genom att lägga till ytterligare moduler. Detta har flera fördelar, t.ex. att man får högre effekt under körning iom att man kan hålla uppe spänningen bättre. Ja, och för en konvertering av Prius generation 3 så är detta nödvändigt, då den inte kan använda BMSplus/BMS2/etc.

När det gäller RC-batterier så finns det väl olika typer, så det är svårt att säga något generellt. Dock så vill man nog inte använda LiPo pga av dålig säkerhet, och det kan väl lätt bli dyrt att köpa massa hobby-packar. Men feel free att räkna på saken Smile

Det absolut snabbaste sättet att få till den konvertering du efterfrågar är antagligen att byggare vidare på mitt V4-system, inklusive den batterilåda av plast som vi använder osv, men ersätta Lithiumcellerna med batterimoduler från några Prius orginal-batteri, buntade i lämpliga storlekar. 2 strängar. En sådan här konvertering skulle bli nästan identiskt med det system med Nilar-batterier (http://www.nilar.com/) som jag testade 2013. Dock så har jag med detta (och mina andra system) endast haft en svag laddning av orginal-batteriet, så vill man utnyttja det mer så krävs viss justering, men det handlar i princip om en mjukvaruuppdatering som man skulle kunna göra så småningom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.