Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Projekttråd Yamaha Majesty 250
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-03-12 23:07:11    Rubrik: Projekttråd Yamaha Majesty 250 Svara med citat

Då har jag köpt "donatorbågen" till nästa projekt.
Batterier, laddare, BMS mm. skall snart åka iväg från Kina så det tar några veckor innan de kommer.

Tanken är i alla fall att få bort allt förbränningsmotorrelaterat och svetsa fästen för ny baksving och förmodligen också göra en låda för att få plats med batterierna.

Komponenter: 30st 50Ah (96V) prismatiska CHL-celler, Sevcon controller 350A, TCcharger 1500W, 8kW (nominellt) navmotor som jag redan har, BMS och diverse instrumentation.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2014-03-13 08:16:26    Rubrik: Svara med citat

Den verkar perfekt för elkonvertering. Lycka till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-13 09:02:02    Rubrik: Svara med citat

Jag har sett följande video och blev smittad:

http://youtu.be/kOQaPD5dnp8

Johnny ditt projekt liknar ganska mycket det som jag önskar bygga i nära framtiden… Lycka till, och glöm inte att skapa spänning med produktions bilder som du brukar göra…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-03-13 11:17:29    Rubrik: Svara med citat

Det här kan nog bli riktigt bra!

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2014-03-13 19:35:29    Rubrik: Svara med citat

Roligt projekt! Skoj att följa tråden.
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-03-13 20:57:33    Rubrik: Svara med citat

Kinavarianten kostar 100kkr, klart bra läge att bygga själv.

Har mina funderingar på en "Zero" i egen tappning, många projekt är det Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-03-13 21:18:50    Rubrik: Svara med citat

Köpte bågen för 9000:-, motorn funkar fint så den kanske går att sälja för ett-par tusen.
Skulle tippa att totalkostnaden (inkl. donator) för bygget hamnar på runt 45.000:- inkl. moms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2014-03-14 08:42:48    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Kinavarianten kostar 100kkr, klart bra läge att bygga själv.

Har mina funderingar på en "Zero" i egen tappning, många projekt är det Smile


BMWs C-Evolution kostar 15000 Euro --> 135000 SEK. Då skulle jag helst lägga 25 kkr till och har en BMW. Tyvärr är den inte tänkt att lansera i Sverige för nuvarande. Den har dock mycket gemensamt med i3 och även i8, så den skulle nog vara ingen problem att serva eller fixa i Sverige.

Jag ville så gärna grejer och bygga själv också, men jag ser i nästa framtid inga möjligheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2014-03-19 08:27:58    Rubrik: Svara med citat

kul att du är igång! hejja!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-05-13 11:22:04    Rubrik: Svara med citat

Dessa "små" controllers till ex tvåhjuliga fordon varför har de inte BMS inkluderat? Blir ju en massa olika moduler man skall ha och koppla ihop och få att fungera tillsammans. De flesta är ju programmerbara så det borde ju kunna göras universella oberoende av batterityp.
Hur är det med BMS ihop med ex 12V silikonbatterier, kan man räkna ett 12V batteri som en modul av 5 i ett 60V system ? Eller är BMS onödigt vid en sådan konfiguration?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-05-16 17:57:01    Rubrik: Svara med citat

Vet inte vad du räknar som små, men 96V och 350A skulle kunna ge runt 34kW om motorn skulle orka med det...om det är mitt bygge du talar om, annars får du gärna starta en egen tråd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-05-16 20:19:45    Rubrik: Svara med citat

Skall bli intressant att följa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-06-15 13:01:26    Rubrik: Svara med citat

Nu har i alla fall alla grejer kommit, får bara se när jag får tid att börja bygga.
Blir nog inte förrän till hösten skulle jag tro..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-10-05 21:14:18    Rubrik: Svara med citat

Ja, då har man så vackert satt igång vinterns projekt.
Börjat plocka av grejer och mäta, kommer bli lite lurigt att hitta plats för 30st 50Ah celler.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-10-18 17:35:13    Rubrik: Svara med citat

Då har man fått av lite mer grejer och det ser ut som att det skall finnas plats för battererna, får kapa och svetsa ihop lite lådor att ha dem i.
Hittade även ett himla käckt ställer för controllern, där kylaren satt förut, blir bra kylning där även för controllern.





Har även fått väck motorn nu, blir gott om plats tror jag, bild kommer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-10-18 23:00:55    Rubrik: Svara med citat

Går lite fortare att greja med MC än med bil...

Motor:


Ram utan:

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-10-19 20:19:02    Rubrik: Svara med citat

Monterade däcket på motorn, lite kämpigt:



Testmontering på sving:



Nånting sånt här kan det se ut:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-10-20 07:49:25    Rubrik: Svara med citat

Hänger hela bensinmotorn i svingen? I så fall känns det orättvist att hävda ofjädrad vikt som nackdel för en navmotor, iaf i scooterfallet. Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-10-20 14:44:31    Rubrik: Svara med citat

Ja det har du helt rätt i, faktiskt blir det bara knappt halva ofjädrade vikten nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-10-24 07:50:17    Rubrik: Svara med citat

Fast det beror lite på var vikten sitter också, ju längre från rotationspunkten desto sämre. Så man kan inte bara utgå från vikten i kg för att avgöra om det blivit bättre eller sämre.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.