Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


UCL v1 i VS UCL v2

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-03-03 18:38:00    Rubrik: UCL v1 i VS UCL v2 Svara med citat

jeg har UCL v1 i lithium bilen, og UCL v2 i delebiL som har vannservice alarm... kan jeg sette UCL v2 i lithium bilen ?

vil vannservice alarm følge med over eller er denne deaktivert i lithium bilen?
Er vel greit og ha UCL v2 i steden for UCL v1 i lithium bilen, eller har det ingen betydning?
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-03-03 21:36:45    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört med v1 i min Lithium clio i nästan fem år. Den har fungerat bra. Tills efter julhelgen då spänningsmätningen på 120v delen pajjade. Då stoppade jag i en v2 som jag hade på reserv. Men den är mycket känsligare. På allt!!!!
Vill du att bilen skall fortsätta fungera så byt Inte.

Efter att jag bytte till v2 har jag lyckat köra sönder fälttransistorn.
Det har aldrig hänt tidigare trots ganska tydliga provokationer. Jag tror att en del av problemet med fälttransistorn är kopplat till UCL versionen.

Med vänlig hälsning,
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-03 22:28:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har ucl2 och lithium i min bil och har aldrig märkt några problem relaterade till det, knappt några problem överhuvudtaget.

Men jag har aldrig provat med en ucl v1.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-03-03 22:47:13    Rubrik: Svara med citat

Just problemet med fälttransistorn verkar du ju ha fått ?

http://elbil.forum24.se/elbil-about4068-20.html

I övrigt är det klart att man kan få en lithium clio att fungera med UCL V2, MEN det jag sa var att (eller kanske inte sa, men menade i alla fall)
Man inte ska tro att det bara fungerar rakt av bara för att det fungerade med UCL V1.

En skillnad tillexempel är hur V1 och V2 tolkar temperatur i batteripacket.
V1 kan tolerera mycket lägre temperaturer tex under -27graderC (30kohm).
Medan UCL V2 inte gör det under -18 grader (typ 15 kohm) då antar UCL2 att det inte är riktigt vettiga värden som kommer ur ntc tempgivaren. FÖR DET KAN JU RIMLIGEN ALDRIG BLI KALLARE ÄN -18...... HerreGUD det är ju skitkallt för en fransman.......
Detta kan göra att bilen värgrar att ladda efter att man bytt till V2


Värmaren hanteras mycket sämre i V2 än i V1, V2 är mycket mera känslig på att mäta så att rätt strömmar flyter genom vattenpumpen osv. Det gör att värmaren startar mycket långsammare med V2 än med V1.

Plus lite andra jobbiga saker.
Men om man inte gjort bytet så märks inte detta, eller om man gjort bytet åt andra hållet dvs bytt från UCL V2 till UCL V1.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-03-04 08:36:33    Rubrik: Svara med citat

da kjører vi videre med UCL v1 inntil videre Smile
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-05 07:47:25    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Just problemet med fälttransistorn verkar du ju ha fått ?


Ja det har hänt en gång på 7 år varav minst 3 år med Life. Problemet med fälttransistorn är ju ett problem som varit känt ända sedan jag köpte clion så jag ser inte riktigt kopplingen. Det var nog mer en tidsfråga oavsett batterityp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2014-03-21 07:55:24    Rubrik: Svara med citat

Det finns redan en tråd med samma ämne!
http://elbil.forum24.se/elbil-about3060.html&highlight=
Kn vi låsa denna o gå på den första? Confused
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.