Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Plötslig förlust av amperetimmar...
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-23 02:50:16    Rubrik: Svara med citat

Tack bjn.
Allt låter rimligt. Två saker som jag inte riktigt får ihop dock.

Problemet började inte direkt. Det gick att köra och ladda några dagar innan det hände.

Borde inte felet påverka batterierna redan från start? Som det är nu är ju allt normalt tills det ganska abrupt och plötsligt smäller till.

Jag har ju gjort två ganska identiska fyllningar av vatten och första gången blev det inga problem. Förutom att jag "tappade" 15Ah som inte märktes vid körning efter.

Jo förresten det är en sak till som jag sett. Den sista laddningen jag gjorde gav bara 88Ah. Lite osäker på om jag körde fullt för jag behövde ladda för att flytta bilen samt är lite orolig för att mer laddcykler kanske förvärrar problemet.

Jag har mer bekymmer än nytta med bilen än så länge. DCDC-felet, dörreparationen och värmaren blev dock bra men det hjälper ju föga om man inte vågar åka med den.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-23 11:22:33    Rubrik: Svara med citat

Jo det blir en del mekande med de här bilarna. Men det är sällan något tungt jobb tycker jag.

Prova att mäta alla block där bilen står nu. Om något block avviker är det misstänkt dåligt. Sätt sedan igång bilen och kör kupéfläkten på max. Mät blocken igen. Skillnaden i spänning är ett grovt mått på inre resistans. Om det misstänkta blocket avviker extra mycket nu, är det med stor sannolikhet dåligt. Prova att koppla bort och förbi det blocket med en grov kabel.

När du kör bilen, sätt igång "hemliga menyn" (ifall du har den möjligheten). Då kan du se packspänningen och får i så fall fler ledtrådar till varför bilen begränsar strömmen.

Jag har läst ett tips för vattningen. Börja med att ladda helt fullt, d.v.s med utjämningsladdning så att det bubblar ordentligt och sedan går över till fast sken. Koppla ur laddhandsken och ryck säkringen till kontaktorerna, så att högspänningen under huven blir strömlös (bara för din säkerhet). Ta ur högspänningssäkringen till UCL. Sätt tillbaka kontaktorsäkring och koppla i laddhandsken. Då laddar bilen 15 minuter extra med 10A på högspänningssidan, vilken gör att blocken blir extra överladdade inför vattningen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-23 13:54:01    Rubrik: Svara med citat

Tack igen. Jag har nu kontakt med förre ägaren och hoppas han har bra svar. Tar givetvis med mig dina synpunkter i bedömning eller tester. Det har utförts en form av regenering på mina batterier och förre ägaren är väl insatt i det.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-27 14:20:13    Rubrik: Suck Svara med citat

14st batterier har ca 6,5V, 4st har 4V vid försök till påfyllning släpper tre av dem vatten nedåt, ett av dem, det som läcker mest fräser när vattnet försvinner. Jag lämnade utrymmet en bra stund när jag hörde ljudet. Främre lådan har en total upmätt spänning om 36.7V, bakre 71,2v och totalen är 108V vid nästan max energinivå. Har kontakt med förra ägaren. Väntar på domen. Är detta slutet? Vad var det troligen som hände? Ett batteri som dog och tre följde med som en följd av detta?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-28 13:22:32    Rubrik: Svara med citat

Du har inte hört någon knall?

Jag var aldrig med om någon batterisprängning eftersom att jag körde oerhört försiktigt när första cellen gick lågt. Max två streck på amperemätaren.

Har läst här på forumet att exploderade batterier ofta tar med sig fler i smällen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-28 17:05:39    Rubrik: Svara med citat

Det ser ut att kunna lösa sig. Jag återkommer med en resumé. Min bedömning efter att ha tänkt igenom detta är att jag haft ett batteri som varit svagare än de andra. det har gått sönder utan att jag förstått det sen har jag genom körning knäckt tre till. Åtgärder om detta löser sig.

Dra in en mätpunkt i kupen för att lätt kunna mäta totala spänningen.

Mäta varje cell i samband med fyllning eller kanske oftare.

Sänka medelhastigheten lite och ta bort strömtoppar på bekostnad av tid och jämn körning i trafiken. Folk får väl köra om. Kanske skall jag sätta en skylt med "max 70" eller nåt. Nån som har någon uppfattning om vilken genomsnittsström som är acceptabel om man inte kommer hinna tömma batterierna på åkturen.

Eventuellt kommer åtgärderna på min bil även att leda till ett försök att laga en trasig laddare. Vi får se om min innovative och kunnige vän tar sig an objektet.

Tack för visat engagemang.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-08-29 09:02:31    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Tänkte tipsa om denna fina sak
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Tools-1-1/PowerLog-6S-6-cells-1-battery-USB-port.html

Med tre sånna bör du kunna övervaka alla batteriblock i en Express.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-05-16 03:11:01    Rubrik: Plötslig förlust av amperetimmar Svara med citat

Hej.

Jag har, precis som Åsa gjorde, fått en plötslig förlust av Ah.
Det började med att några batterier gick sönder. (3)
Dessa är ersatta.
När jag försöker läsa här på forumet verkar det som om ni rekommenderar en djupurladdning med hjälp av hårtork, lampa etc.
Varför är det bra?
Ska de "nya" batterierna motioneras? de har ju stått ett tag.
När jag kom hem igår var totalspänningen 90 Volt. Det brukar den ju vara när det är slut efter att ha haft tillgång till 100 Ah, men nu fanns endast 43 när det var fulladdat och jag åkte iväg.
Och man har snackat lite vatten och elektrolyt.
Antag att elektrolyt tryckts ur, borde man inte kunna fylla på?
Med blybatterier är det ju så att man kan mäta syravikten, borde inte något motsvarande sätt finnas när det gäller att kontrollera dessa batterier?

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-05-16 05:23:49    Rubrik: Svara med citat

Du får mäta dig fram till de svagare batterierna. Kanske har du fler som är dåliga.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-05-16 17:30:51    Rubrik: Plötslig förlust av amperetimmar Svara med citat

Jo jag får väl göra det.
Men om alla batterier är nära 7 volt när det är laddat?
Ska jag då alltså söka de dåliga vid urladdat skick?
Vad orsakar detta stora antal raserade batterier?
Jag har ju aldrig tagit ur mer än 3 streck effekt på effektdiagrammet, alltid laddat natt, (hittills har det ju varit kallt då) osv.
Vattnat varje 300 mil någon kvart efter full laddning. ( Utom allra första gången då jag gjorde fel)
Vad var det som hände så att mer än halva tillgängliga energimängden plötsligt försvann????
Vad har dessa batterier för livslängd?
Just nu ser det ekonomiska utfallet elbil kontra bensin ut att vara till bensinbilens fördel tyvärr.

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2017-05-16 17:37:46    Rubrik: Svara med citat

Ja!
De batterier du har skiftet burde have været motionerede!
Og JA! Der kunne findes flere svage batterier.
Det er Nikkel Cadmium batteriblokke. De har det bedst nået de er udladede.
Et sätt at genskabe batterikapacitet er at urladda blockene alldeles .
NiCd batterier har det bäst når de er tomme.
Når Jeg har laddat ut Clion min, då laddar den ind 101 Ah
DÅ känner jag at det är bra batterier fortfarende.
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-05-16 18:01:25    Rubrik: Plötslig förlust av amperetimmar Svara med citat

Ok, tack!
Då ska alltså en total urladdning kunna göra susen.
En liten kontrollfråga bara, kommer laddelektroniken att förstå att ladda när allt är tomt sedan, jag läste, men förstod nog inte allt om urladdningen.

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-05-19 15:35:12    Rubrik: Plötslig förlust av amperetimmar Svara med citat

Hej igen!

Nu håller jag på med urladdningsprojektet, körde först runt lite försiktigt tills effektbegränsning vid två streck på effektmätaren inträffade.
Sedan fick bilen stå en stund med helljus och kupefläkt på.
Under tiden mätte jag på varje batteri dess spänning.
De flesta ligger fortfarande på över 6 volt, något på strax över 5 volt, ett par på strax under 5, men ett stack ut och var nere på 1,7 volt.
Alla var på strax under 7 när bilen var full laddad häromdagen.
Sedan stängde jag av bilen helt, och efter ett par timmar förnyade jag mätningen. Nu hade det där 1,7 volt batteriet kommit upp till över 5 volt igen!
Jag startade bilen, helljuset och fläkten fick gå, mätte igen.
Batteriet sjönk nästan omedelbart tillbaka mot 1,7 volt igen.

Mina frågor:

Indikerar detta att detta batteri är dåligt? Eller råkar det bara vara först på väg ner mot noll?

Håller förresten alla med om att bilen ska laddas ur helt?

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-05-21 05:59:24    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker du ska ladda ur alla till 4,5V. Kör du längre kommer celler polvändas.

För att veta hur det är med jämnheten i din packe skulle du behöva logga spänningarma då du kör.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2017-05-22 18:12:12    Rubrik: Svara med citat

Jag tänker at allé under 6V går inte at lita på.
1.x Voltaren är helt tokig, 5Voltarna är nog med en död cell, så om det skal gå bra, spara bara dom som hållar 6v!
Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.