Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Återmatande broms og lampe for elektronikk feil lyser.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-24 17:37:42    Rubrik: Återmatande broms og lampe for elektronikk feil lyser. Svara med citat

hei
Återmatande broms lampe blinker og lampe for elektronikk feil lyser.
Problemet kommer og går, når det kommer så stopper bilen og jeg kan gi full gass så kommer den igjen, og andre ganger er den helt død og fungerer ikke uansett hva jeg prøver. Etter en stund begynner den igjen og jeg kan gjerne kjøre i flere dager før den igjen begynner å tulle. Har løsnet alle kontakter og ledninger og renset uten lykke, byttet UCL er også prøvat. Har noen et godt tips? har ikke demontert hackeren for å sjekke kretskort.
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-02-24 18:49:05    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hänvisa till tidigare inlägg
http://elbil.forum24.se/elbil-post-16612.html#16612
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-24 19:11:06    Rubrik: Hakkeren Svara med citat

Jeg har en delebil med saft batteri som fungerer, hvor mye arbeid er det å bytte eller skruva upp hella hakkaren? Og er det noe man må passe på når man gjør det? Og om det er hakkeren, er det noen som fikser de? Setter stor pris på svar da bilen nå står Smile
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-02-24 19:57:48    Rubrik: Svara med citat

Om det är samma typ av kopplingar är
det ganska snabbt att byta hackare.
Det finns tyvärr 2 varianter så om det
är olika måste man kapa kablar och sätta
dit kabelsko. Alternativt kan man byta kabeln
i hackaren men det är mer jobb.

Om du lläser min hänvisning ovan kan du se
vem som lagar hackare. Lars Nilsson
(begriplig skåning - oftast Wink )
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-24 20:11:53    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Om det är samma typ av kopplingar är
det ganska snabbt att byta hackare.
Det finns tyvärr 2 varianter så om det
är olika måste man kapa kablar och sätta
dit kabelsko. Alternativt kan man byta kabeln
i hackaren men det är mer jobb.

Om du lläser min hänvisning ovan kan du se
vem som lagar hackare. Lars Nilsson
(begriplig skåning - oftast Wink )


Leste den ja, og tusen takk for svar hawk... Var ingen direkte kontakt jeg kan nå han på Smile håper han kan hjelpe til og fikse om det går Smile prøver først å sette hacker fra fungerende over til defekt og ser om det er den som er gåen..
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-24 20:16:46    Rubrik: Svara med citat

Har og et problem med at bilen lader om natten og når jeg kommer ut så står BMS på 148v og jeg må vente til den er nede i ca136-138v før jeg kan kjøre... Oppdaget og i vinter at om bilen stod uten ladekabel med ca 80% på batteri i ca 2 dager og jeg da kjører så går bilen fort ned til 110v i oppover bakker og bilen drar dårligt... Er det kulden som gjør dette eller har jeg problem i forbindelse med hackeren? Dette er gamle clioen til Pluto Smile
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-02-24 22:12:33    Rubrik: Svara med citat

Missade att du har lithium i bilen. Då händer väl
ofta att du inte får återmatning i början efter
laddning, när du återmatar mer än 148V. Lyser
lampan när man når dit. Kommer inte ihåg själv.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-24 22:24:02    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Missade att du har lithium i bilen. Då händer väl
ofta att du inte får återmatning i början efter
laddning, när du återmatar mer än 148V. Lyser
lampan när man når dit. Kommer inte ihåg själv.


lampen slukker når BMS viser 138 igjen...
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-02-24 22:53:12    Rubrik: Svara med citat

Hej Ronerv!

Det som händer när du får lampan som lyser är att Jens BMS har upptäckt en Cell i batteripacket som har låg spänning då reglerar den ned gasreglagets signal in till hackaren. Då kommer hackaren att tycka att det är fel på gasreglaget. Detta händer oftast om man trycker gasen i botten eftersom gasreglaget har en extra brytare för "Fullgas".
Då tycker hackaren att något inte stämmer. "Fullgas" signalen är aktiv men signalen från gaspoten ligger under max.

Lamporna brukar slockna vid nästa regenerering.



Ang laddningsproblemet så skulle du kunna prova med att justera ned slutspänningen på laddningen så att du kommer under 148v.
Bilen brukar starta under 147v.
Jag förmodar att bilen har batterivärme som är inkopplad vid laddning.
Då kommer batteriet att kallna om du står utan laddsladden inkopplad i två dagar. Bilen kommer då att kännas orkeslös och trött vid kalla batterier. Spänningen faller ganska kraftigt vid -10 grader.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-02-25 01:10:40    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Hej Ronerv!

Det som händer när du får lampan som lyser är att Jens BMS har upptäckt en Cell i batteripacket som har låg spänning då reglerar den ned gasreglagets signal in till hackaren. Då kommer hackaren att tycka att det är fel på gasreglaget. Detta händer oftast om man trycker gasen i botten eftersom gasreglaget har en extra brytare för "Fullgas".
Då tycker hackaren att något inte stämmer. "Fullgas" signalen är aktiv men signalen från gaspoten ligger under max.

Lamporna brukar slockna vid nästa regenerering.



Ang laddningsproblemet så skulle du kunna prova med att justera ned slutspänningen på laddningen så att du kommer under 148v.
Bilen brukar starta under 147v.
Jag förmodar att bilen har batterivärme som är inkopplad vid laddning.
Då kommer batteriet att kallna om du står utan laddsladden inkopplad i två dagar. Bilen kommer då att kännas orkeslös och trött vid kalla batterier. Spänningen faller ganska kraftigt vid -10 grader.

Mvh
/Per


mener du at feilen som er nå er grunnet lav spenning?
for den går jo ikke i det hele tatt nå når bremse lyset og lyset
for elektronikkfeil lyser? bilen har batterivarmer ja... tror nok
alt er som det skal med batteripakken.. viser bra lik spenning på alle batteri
fra BMS ialfall... kan skru ned lading, prøver helst å ikke lade til mere en
80% så derfor står ikke ladehansken i bilen når den blir lite kjørt Smile da blir
det og kalde batteri Smile
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-03-03 17:33:29    Rubrik: Svara med citat

Byttet hacker fra delebilen og nå fungerer lithium Clio`n igjen Smile
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.21 sekunder att ladda.