Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


toyota prius plug in räckvidd

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
10000v
Passiv


Registreringsdatum: 28 januari 2014
Inlägg: 1

InläggPostat: 2014-02-08 09:23:56    Rubrik: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

Hur använder ni era Prius plugin bilar och hur får ni ut det mesta av eldriften?
Själv kör jag en pluginprius 2013 som jag bara haft 1 månad och frågetecken angående eldriften finns fortfarande kvar. Särskild vad vad gäller räckvidden på el och vad som egentligen räknas som räckvidd på el. Själv räknar jag eldrift utan att motorn går igång en enda gång från det jag startar tills batterikapaciteten är så låg att bensinmotorn går igång.
Den räckvidd jag får på eldrift överstiger aldrig 16 km. Är det fel på min bil eller är det så det ska vara? Räknar Toyota eldriften 25 km i kombination med bensinmotorn eller?
Jag har 12 km till jobbet varje dag plus kortare sträckor under dagen, för div ärenden och laddar hemma och på jobbet.
Motor och kupevärmare används varje morgon. Är det då effektivare att använda hybriddriften istället för eldriften? Om jag börjar att köra på eldrift kallnar ju motorn och efter 20 minuter i trafik med eldrift har man ju ingen nytta av att bensinmotorn var uppvärmd vid start?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-02-08 14:07:39    Rubrik: Svara med citat

När jag provkörde en plug-in prius så kom jag nästan 30 km på enbart batteridrift. 16 km låter väldigt lite men det beror ju mycket på topografi och körsätt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2014-02-09 12:23:58    Rubrik: Svara med citat

I Europa använder tillverkarna oftast NEDC testcykeln för att speca förbrukning och räckvidd. Det är en laboratorietest för att i första hand mäta förbränningsmotorers utsläpp. Testresultaten kan användas för att jämföra olika motorer, men resultatet har mycket lite med verklig räckvidd att göra. Speciellt för elbilar (som ju inte ens har några direkta utsläpp) är det väldigt missvisande att använda NEDC testen över huvud taget.

I USA använder man istället andra testmetoder som försöker efterlikna verklig användning. EPAs testmetod är den dominerande.

Jag rekommenderar att man blundar för all (bull-shit) info som härstammar från NEDC eller biltillverkarna i Europa, och istället använder EPAs testresultat.

Enligt EPA har Plug-in Prius en elektrisk räckvidd på 11miles = 18km.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=33335

http://www.plugincars.com/epa-rates-toyota-prius-plug-hybrid-11-miles-electric-only-range-95-mpge-113325.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-02-09 15:04:03    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

10000v skrev:

Den räckvidd jag får på eldrift överstiger aldrig 16 km. Är det fel på min bil eller är det så det ska vara? Räknar Toyota eldriften 25 km i kombination med bensinmotorn eller?


Jag har provkört Toyotas original PIP (plugin Prius) och fick som bäst 28km på eldrift sommartid, det var juni månad… tror inte att man kommer längre än 30km max på en laddning när lufttemperatur är kring 20*C… Om man ska åka lika långt som batteri räcker och om man har möjlighet att ladda bilen direkt efter körning så bästa rekommendation är tvinga bilen till eldrift och mjölka så mycket räckvidd du kan. Om du ska längre försök att köra i ECO läge och som hybrid så att bilen drar ned förbrukningen så mycket som möjligt. Om man kan planera körning typ du vet att du ska köra 10km till motorvägg, sen så åker man motorvägg en stund sen igen landsväg försök att spara batteri så att man kör så länge på eldrift på landsväg/stad som möjligt eftersom där hittar man mest besparing…
Annars så har jag bekanter som kör PIP 8-10mil/dag och då har dem 0.3-0.4 liter/mil, andra som kör PIP bara stad och korta sträckor har förbrukning under 0.1 liter/mil, och så har jag pratat med folk som har PIP som tjänstebil och där pratar man 0.42 liter/mil snitt om jag minst rätt… alla siffror l/mil plussar man med elförbrukning som motsvarar 2kWh/mil från vägguttaget…
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-02-10 12:26:40    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

10000v skrev:
Hur använder ni era Prius plugin bilar och hur får ni ut det mesta av eldriften?
Själv kör jag en pluginprius 2013 som jag bara haft 1 månad och frågetecken angående eldriften finns fortfarande kvar. Särskild vad vad gäller räckvidden på el och vad som egentligen räknas som räckvidd på el. Själv räknar jag eldrift utan att motorn går igång en enda gång från det jag startar tills batterikapaciteten är så låg att bensinmotorn går igång.
Den räckvidd jag får på eldrift överstiger aldrig 16 km. Är det fel på min bil eller är det så det ska vara? Räknar Toyota eldriften 25 km i kombination med bensinmotorn eller?
Jag har 12 km till jobbet varje dag plus kortare sträckor under dagen, för div ärenden och laddar hemma och på jobbet.
Motor och kupevärmare används varje morgon. Är det då effektivare att använda hybriddriften istället för eldriften? Om jag börjar att köra på eldrift kallnar ju motorn och efter 20 minuter i trafik med eldrift har man ju ingen nytta av att bensinmotorn var uppvärmd vid start?


Nej, det är nog inget fel på din bil. Räckvidden för Toytas PIP är tyvärr väldigt låg och 16 km är inte orimligt.

Precis som du beskriver så är extra besvärligt på vintern, eftersom det enda sättet att generera värme under körning är att köra bensinmotorn. Mitt tips är att välja något av följande körsätt:

1) Ifall du inte ska köra längre än 16-20 km, försök köra enbart på el. Ett visst trixande behövs för att undvika att motorn startar. Du kan ej använda Defrost-läget, och temperaturen måste ställas in på Low (vill jag minnas).

2) Ifall du kommer behöva bensinmotorn så är det lika bra att den får starta direkt, när den är förvärmd av motorvärmaren.

Motorvärmare är väldigt bra. Tyvärr så monterar Toyota standardmässigt en Defa-värmare som endast är på 300 W. Den monteras mot oljetråget och ger ingen bra effekt. Calix verkar ha en bättre värmare som är åtminstone på 400 W och som sticks in i motorblocket.

En kraftig kupevärmare är också viktigt. Välj en med hög effekt, typ 1800-1900 W. Om man förvärmer bilen ordentligt så slipper man frysa eller använda bensinmotorn för att värma kupén.

Ifall du har en orginalmonterad motorvärmare så antar jag att du har typ ett Defa-intag i fronten på bilen? Det är ju väldigt opraktiskt, dels att behöva ha 2 olika kablar, dels att det blir en kabel i vardera ände på bilen. För att lösa detta problem så har jag utvecklat en produkt som jag kallar "PluginHeater", som integrerar motor- och kupévärmare med bilens vanliga ladd-intag. Det går då också att använda bilens inbyggda ladd-timer, så att bilen är färdigladdad och uppvärmd till rätt avresetid. Produkten är precis färdigutvecklad och det återstår bara några småsaker innan jag kan börja sälja den i större skala. Jag är väldigt intresserad av feedback kring efterfrågan på den här produkten.

Mvh,
Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-15 19:54:48    Rubrik: Svara med citat

Jag hade frugans bil på mjukvaruuppdatering i veckan och så hade dem fulladdat Plugin Prius = PIP demo bil ledig. Det är första gången att jag fick vara själv med fulladdat PIP och att lufttemperatur var positiv kring 10-12*C. Och så gick jag till en provkörning av PIP by myself i stadstrafik med riktigt blandat körning 30-50-70-90… PIP var i full City-EV läge och test resultat efter 35 minuter blev följande:



Kan säga att demo PIP hade klarat galant 21.6km och display hade visat 1.5km kvar att klara elektrisk… alltså allt mellan 20-25km är möjligt… om man räknar att PIP har bara 4.4kWh batteri pack så är resultat helt OK, och om man har upp till 2.5mil till jobbet och möjlighet att använda laddare så kan man täcka ganska mycket åkning elektrisk… konstigt fick jag siffran av 17km möjligt räckvidd när jag började körning men siffran ändrades under körning…
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-11-26 23:33:21    Rubrik: Svara med citat

Jag har aldrig förstått hur Toyota kan ta 60k extra för pip när batteriet är på endast 4,4 kWH. Känns inte direkt som ett riktigt försök från deras sida.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1559

InläggPostat: 2014-11-27 20:18:09    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Jag har aldrig förstått hur Toyota kan ta 60k extra för pip när batteriet är på endast 4,4 kWH. Känns inte direkt som ett riktigt försök från deras sida.


staten betalar 40 så påslaget blir väl 20 för kunden
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-11-27 20:31:47    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Björn F skrev:
Jag har aldrig förstått hur Toyota kan ta 60k extra för pip när batteriet är på endast 4,4 kWH. Känns inte direkt som ett riktigt försök från deras sida.


staten betalar 40 så påslaget blir väl 20 för kunden


PIP kostar 90.000kr mer som ny, så 50.000kr för kund att betala efter 40.000kr avdrag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-27 20:35:06    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Björn F skrev:
Jag har aldrig förstått hur Toyota kan ta 60k extra för pip när batteriet är på endast 4,4 kWH. Känns inte direkt som ett riktigt försök från deras sida.


staten betalar 40 så påslaget blir väl 20 för kunden


För närvarande så finns ingen supermiljöbilspremie. Min Toyota-handlare har därför ingen PluginPrius hemma och räknar inte med att sälja några så länge inget händer med bidrag eller pris.

Enligt www.toyota.se så kostar en vanlig Prius från 274 tkr medans en PluginPrius kostar från 365 tkr. Det är ett påslag på 91 tusen.

Kan hålla med om att Toyota inte gör en seriös satsning på denna teknik, men de är ju rätt tydliga med att de inte tror på batteridrift utan föredrar vätgas istället. Synd tycker jag, när de har en så bra teknik att utgå ifrån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-27 22:04:47    Rubrik: Svara med citat

Biltillverkare gör analys med egna analytiker och focus grupper… samma är det med bilhandlare i Sverige… vill man ha en Plug-in Prius så finns det mycket bra begagnade objekt till salu på Blocket och Bytbil… ibland så ploppar dem på auktioner också, det gäller att ha ögonen öppna… Wink
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 155

InläggPostat: 2015-07-22 16:46:43    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

astrand skrev:



Ifall du har en orginalmonterad motorvärmare så antar jag att du har typ ett Defa-intag i fronten på bilen? Det är ju väldigt opraktiskt, dels att behöva ha 2 olika kablar, dels att det blir en kabel i vardera ände på bilen. För att lösa detta problem så har jag utvecklat en produkt som jag kallar "PluginHeater", som integrerar motor- och kupévärmare med bilens vanliga ladd-intag. Det går då också att använda bilens inbyggda ladd-timer, så att bilen är färdigladdad och uppvärmd till rätt avresetid. Produkten är precis färdigutvecklad och det återstår bara några småsaker innan jag kan börja sälja den i större skala. Jag är väldigt intresserad av feedback kring efterfrågan på den här produkten.

Gammalt inlägg, men jag undrar hur det gått med denna? Jag har en Prius hemma på lån för att eventuellt ersätta leafen och dubbla kablar känns stenålder.

Mvh

Martin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-22 21:35:25    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

Klintan skrev:
astrand skrev:



Ifall du har en orginalmonterad motorvärmare så antar jag att du har typ ett Defa-intag i fronten på bilen? Det är ju väldigt opraktiskt, dels att behöva ha 2 olika kablar, dels att det blir en kabel i vardera ände på bilen. För att lösa detta problem så har jag utvecklat en produkt som jag kallar "PluginHeater", som integrerar motor- och kupévärmare med bilens vanliga ladd-intag. Det går då också att använda bilens inbyggda ladd-timer, så att bilen är färdigladdad och uppvärmd till rätt avresetid. Produkten är precis färdigutvecklad och det återstår bara några småsaker innan jag kan börja sälja den i större skala. Jag är väldigt intresserad av feedback kring efterfrågan på den här produkten.

Gammalt inlägg, men jag undrar hur det gått med denna? Jag har en Prius hemma på lån för att eventuellt ersätta leafen och dubbla kablar känns stenålder.


Det har inte hänt så mkt, tyvärr. Barn, husbyte och ett antal andra intressanta projekt gjorde att detta fick lite lägre prioritet. Inför vintern så "fanns" det ju heller ingen supermiljöbilspremie så åtminstone min lokala Toyota-handlare slutade sälja Prius PHV.

Vi får se vad som händer till hösten. På den positiva sidan så har jag nu ett större garage Smile Prius PHV säljs återigen. Om man är intresserad så kan jag nog tillverka och installera produkten på begäran.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-07-22 21:58:06    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

10000v skrev:
Den räckvidd jag får på eldrift överstiger aldrig 16 km. Är det fel på min bil eller är det så det ska vara?


Hehe välkommen till elbilarnas värld. På gott och på..... tja inte ont utan på standarder.

Problemet är inte att bilen går bara .15mil på batteri utan att ingen *jävel* säger det när man köper bilen.

Kör själv en Leaf som går i häraden 10mil, men reklambladet säger 19.9mil, vilket är omöjligt. Ja i vart fall om man inte kör i mopedfarter.

Elbil är väldigt väldigt bra, OM man vet vad den går för!

Jag har 50km till jobbet så en Koenigsegg Regera hade suttit fint Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-22 22:51:34    Rubrik: Svara med citat

Pluginprius borde ha ett batteri på 10kwh eller ännu större. Då skulle den bilen kunna gå 5 riktiga mil på batteri och det vore då värt besväret att koppla in laddkabeln och ladda batteriet för att få dessa "gratismil".

Nått är fel med Toyota. Bra grundteknik som är otroligt beprövad men de vägrar slänga i större batteri fast det är det marknaden vill ha och betalar för.

Tänk en Prius med 20kwh ! Jag tror jag skulle öppna plånkan faktiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 155

InläggPostat: 2015-07-23 07:14:35    Rubrik: Re: toyota prius plug in räckvidd Svara med citat

astrand skrev:

Det har inte hänt så mkt, tyvärr. Barn, husbyte och ett antal andra intressanta projekt gjorde att detta fick lite lägre prioritet. Inför vintern så "fanns" det ju heller ingen supermiljöbilspremie så åtminstone min lokala Toyota-handlare slutade sälja Prius PHV.

Vi får se vad som händer till hösten. På den positiva sidan så har jag nu ett större garage Smile Prius PHV säljs återigen. Om man är intresserad så kan jag nog tillverka och installera produkten på begäran.

Ok, vi får se hur det går med eventuellt köp. Håller med om att räckvidden är i kortaste laget, konstigt att det inte kommit fram några tilläggsbatterier från tredje part på samma sätt som till den vanliga Priusen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-07-23 12:20:43    Rubrik: Svara med citat

PriUS PHEV är för folk som inte är redo att köpa elbil eller har ständigt behöv att åka längre och ändå önskar kunna storhandla och köpa bröd samt lämna ungar och smyga elektrisk när det är möjligt... det skulle vara fantastisk med en BMW i8 för frugan istället för Prius, hon skulle gallant kunna klara jobb pendling utan att behöva kompromissa nåt... problemet är bara att i8 kostar lika mycket som 5st Priusar ... därför väljer vi Toyota... 8

Extra batterier finns... köpare saknas pga. Hög pris galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-23 12:30:29    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle aldrig köpa en laddhybrid som bara går 1,5 mil för det superhöga priset som pluginprius har.

Förbrukningen blir så marginellt lägre att det är ekonomiskt vansinne, en snål turbodiesel är mycket mer ekonomisk oavsett hur man räknar.

Skall det varas värt att ladda en laddhybrid måste man ju kunna åka en handfull mil, särskilt när bilen det handlar om är riktigt dyr och den lilla friheten att åka kortsträckor på batteri kostar nästan 100 000:- , då tar det flera hundra år att tjäna in de 100 000:- merkostnad en pluginprius har.

Jag tycker prius, och pluginprius är skämtprodukter som lever på gamla meriter. Prius var bra när de kom, för många många år sedan när folk åkte i Volvos som drog över 1 liter/mil. Nu är det ett skämt.

Mitsubishi PHEV framstår som billig i drift jämfört med den mycket mindre bilen pluginprius - nått är fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-07-23 16:42:20    Rubrik: Svara med citat

Du blir nog minst lika besviken över en PHEV som en Prius. Bästa valet är nog en 2014 Leaf på KVD för 180-190kkr.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-07-23 21:29:47    Rubrik: Svara med citat

Eftersom jag kört dem båda så vet jag att PHEV är betydligt mer och bättre bil med tanke på vad det kostar.



Överlägset bästa valet när jag köpte var en eUP, nu lutar det nog åt en KIA.
Leaf känns för gammalt och för mycket saker jag ogillar med dem, pipande högfrekvensljud i coupe, plåtrent i hjulhusen ( ! ) osv osv osv.... näe tack.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.