Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tvärstopp och stendöd...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Willy Ociansson
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 januari 2014
Inlägg: 9
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2014-01-25 20:27:29    Rubrik: Tvärstopp och stendöd... Svara med citat

Hej, min Berlingo har gått som en klocka i snart 6år men häromdagen var det slut på det roliga. Då jag körde i ett litet gupp på vägen tvärdog bilen och allt slocknade. Inget ljus, ingen radio, etc. Och det var bara att ringa till bärgaren. På Citroën verkstaden säger de att det kommer kosta 240.000kr att laga bilen Shocked
De säger de att drivbatterierna och elektroniken är kass och att allt måste bytas men det var innan de visste att jag ägde batterierna - kanske det standardsvar som Citroën uppmanar verkstäderna att lämna för att våra bilar skall skrotas ut.
Idag när jag hämtade bilen fick jag hjälp av en bilsäljare på samma bilfirma som ville köpa bilen av mig och som trodde att det nog inte var så svårt att laga den...!
I min värld verkar det ologiskt att 12V systemet klappar ihop om felet ligger i drivbatterierna och dess elektronik..?
Ingen lukt och inga konstiga ljud uppkom i samband med händelsen.
Är det någon på forumet som kan tipsa om felorsaken?
Mvh Willy på Hammarön i Vänern
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2014-01-25 22:43:04    Rubrik: Svara med citat

Hej! Kind of fault has been once in 2002 Berlingo. 12V battery cable was loose inside of the connection shoe, ie. battery pole shoe on the plus side. So in your situation, first I will take out the smaller cover with two torx and measured voltage from two center poles. If there is voltage like over 160V then I will take out fuses from engine room battery box. Fuses are just back of the 12V battery and coming out just pull them upwards. Then I will measured voltage between black and red wires, about 4-6mm2, front of the opened cover. If there is no voltage then there is 12V battery totally shorted or there is no connection between. There is also earth connections but I really looking after bad connection surrounded 12V battery and connections. I'm quite sure that the fault is really minimal. In other cases there will be warning lights etc blinking and flashing.
Remember that even with 160VDC is hard to do suicide but it tickles still nicely. Or putting metal tool between those poles you can cause new year light show but the eyes not like very much sparkling metal objects. If you have some electrician friend then the life is more easier.

Regards
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2014-01-25 23:06:50    Rubrik: Svara med citat

Hej!
I think Pera is quite rigth.
It could be a very simple 12V problem.
If it was the battery pack or the controller, you would swtill have some function- and cabin ligth as well.
Check the 12V battery cables etc.
And the "accident switch" that cuts the 12V in a car accident.
If no 12V there is no functioning electronics and the "unskilled Citroën mecanics" can do no diagnostics.
Dont sell cheap!
27 ok Batteries = 30.000 SEK or more + the car and electronics.
Mvh. OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Willy Ociansson
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 januari 2014
Inlägg: 9
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2014-10-23 23:10:10    Rubrik: Stendöd igen Svara med citat

I vintras stendog ju Berlingon och det visade sig till sist bero på att en grov kabelanslutning under bilen gått utav. Jerrys Bilel i Skoghall hittade felet och lagade kabeln för 1500kr. Citroen i Karlstad rekommenderade mig att skrota bilen för den var inte möjlig att laga...!
Nu har det hänt igen men denna gång funkar alla 12V system som fläkt, belysning och radio etc.
Bilen stannade efter att ha körts 100m i spöregn med fulladdat batteri. Laddmätaren sjönk från 100% till 0% på en sekund och motorn går inte att starta.
Tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning Willy Ociansson galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2014-10-24 12:25:30    Rubrik: Svara med citat

1. Möjligen samma typ fel som förre gången. Defekt i kabelanslutning , säkring eller den motsv. "Barette". Det er också set brud internt i batteri så det icke passerar ström genom det.
D.v.s. Hela kretsen skal efterses.
2. Någon fel eller sensor talar om för dator - bryt huvudrelät!
Här saknar du en Lexia eller dyl. Diagnosdator at hitta felet.

1. Har du spänning fram til Sagem Boxen
Akta på at under locket finns 180V Likström med stor effektmöjlighet.
Män et är spänning, annat er om et svagt punkt inte hållet åt någon belastning, spänningen försvinner när det belastas
Du kanske får hitta någon lokal som er fortroende med PSA el-bilarna
Men benhårt systematik ock försikt med likströmmen.

Varje batteriboks har en säkring ock en baretter på hav. In ock utgång, sitter kabeln rätt i säkringshållaren.
En god regel är at ta bort en säkring så kretsen bryts innan man rycker i kablar mm.
Mvh. OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.